کاندوم مردانه چیست؟ + عکس

کاندوم مردانه یا کاپوت، سرپوشی پلاستیکی است که در هنگام آمیزش و نزدیکی بر روی آلت تناسلی مرد کشیده می شود تا از ریختن مایع منی به داخل مهبل و ایجاد حاملگی جلوگیری شود.

کاندوم مردانه چیست

کاندوم ها در دو اندازه ی کلی ساخته می شوند، غربی و آسیایی، اولین بار که کارخانجات آمریکایی برای کشور تایلند، کاندوم تولید کردند، به علت بزرگی کاندوم ها برای مردان تایلندی، اکثر آنها در هنگام مقاربت از آلت تناسلی خارج شدند و این مسئله منجر به یک تنش دیپلماتیک در روابط دو کشور گردید!

به همین علت دست اندرکاران ساخت کاندوم بر آن شدند که ابعاد آلت تناسلی مردان آسیایی را اندازه گیری کنند. طول متوسط آلت مردان آسیایی را هنگام نعوظ، ۱۳/۱ سانتی متر است. در این هر مرد، کاندوم مناسب خود را به سازنده سفارش می دهد.

مواد سازنده ی کاندومها متفاوت است. در کشورهای غربی، برخی کارخانجات، کاندوم هایی را از روده ی گوسفند و گلیکول تهیه می کنند که برخلاف پلاستیک، گرما و حس را خیلی بهتر منتقل می کند و در هنگام مقاربت، تماس جنسی را رضایت بخش تر می کند. قیمت آن حدود ۴ برابر قیمت کاندوم های معمولی است.

امروزه پژوهشگران زیادی مشغول تحقیق بر روی جنس، اندازه، انعطاف پذیری و اصطکاک کاندومها هستند و هر روز کاندوم جدید و جالب تری را عرضه می کنند.
کاندوم های Latex، از نظر جلوگیری از بیماریهای مقاربتی به ویژه ایدز مؤثرتر هستند و حساسیت به آنها نیز کمتر دیده شده است.

در دهه ۱۹۶۰ رایج ترین وسیله ی ضدبارداری در انگلستان و اکثر کشورهای غربی، کاندوم بود. مزیت کاندوم این است که طرز استفاده از آن آسان است و نیاز به توجه پزشکی ندارد. در کشور ما کاندوم هایی با اسامی مختلفی وجود دارند که تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

ولی شما سعی کنید از کاندوم های استاندارد که به وسیله ی روش های ویژه ی الکترونیکی کنترل شده اند، استفاده کنید. چرا که در صورت نامرغوب بودن ممکن است اسپرم از آن نفوذ کند و منجر به حاملگی شود.

یکی دیگر از مزیت های کاندوم این است که باعث جلوگیری از انتقال بیماری های آمیزشی، از جمله سوزاک و ایدز می شود. قدرت ضدبارداری کاندوم قابل توجه است ولی بستگی به نحوه ی استفاده ی آن دارد.

کاندوم نباید گشاد باشد. همچنین باید مراقب بود که پاره نشود. به طور کلی احتمال حاملگی در مصرف کنندگان کاندوم ۷/۵ تا ۹/۶ درصد است. در صورت استفاده ی صحیح، خطر حاملگی ۱/۶ درصد خواهد بود.

بنابراین به طور کلی اثر این وسیله در جلوگیری از حاملگی، کمتر از قرص و آی. یو. دی و دیافراگم است. در اکثر کشورهای توسعه نیافته به علت عدم رعایت نکات ظریف و دقت کافی، معمولا احتمال حاملگی ۱۵ درصد است.
کاندوم فاقد عوارض جانبی می باشد و احتمال حساسیت به آن بسیار کم است. 

نکات مهم در مصرف کاندوم
۱- هر کاندوم باید فقط یک بار مورد استفاده قرار گیرد.
 ۲- هرگز کاندوم را قبل از مصرف، باد نکنید همچنین نباید کاندوم کشیده شود.
۳- کاندوم را به وسیله ی ناخن های بلند دستکاری نکنید چون احتمال خراشیدگی و سوراخ شدن آن وجود دارد.
۴- قرار دادن کاندوم قبل از انزال ضروری نیست و می توان فقط در هنگامی که انزال در شرف وقوع است آن را بر روی آلت قرار داد.

احتمال وجود اسپرم در ترشحات قبل از انزال کم است و خطر حاملگی در اثر این ترشحات تقریبا نزدیک به صفر است.

اشکال اصلی کاندوم این است که زوجین (به ویژه مرد) ممکن است در اثر استفاده از این وسیله لذت کافی از تماس جنسی نبرند که البته این اشکال را می توان با قرار دادن کاندوم در هنگام انزال تا حدودی حل کرد.

اگر کاندوم همراه با کرم ضدبارداری یا کلاهک مهبلی بکار رود خطر بارداری بسیار کمتر خواهد شد. به طور کلی استفاده از کاندوم روش مناسبی برای جلوگیری از حاملگی به شمار می رود و می توان با اطمینان کافی و بدون ترس از هرگونه عوارضی آن را بکار برد. با استفاده از این وسیله احتمال سرایت بیماریهای عفونی مقاربتی بسیار کم میشود. مثلا احتمال سرایت ایدز ۲۰۰ برابر کاهش می یابد.

دو اشکال دیگر کاندوم عبارتند: از پاره شدن و لغزیدن از روی آلت.

توجه: اگر هنگام انزال متوجه شدید که کاندوم اشکال داشته (سوراخ یا پاره شده و شک دارید که آیا اسپرماتوزوئید داخل رحم ریخته شده است یا نه، به عنوان احتیاط به مدت ۲ شب و هر بار ۲ عدد قرص HD و یا ۴ عدد قرص LD بخورید تا مطمئن شوید که حاملگی رخ نخواهد داد و اگر پس از مصرف آن قرص ها لکه بینی یا خونریزی رحمی ایجاد شد نگران نشوید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *