علت خواب زیاد نوزاد تازه متولد شده: ۰ تا ۱۰۰ خواب کودک شما

نوزادها در بدو تولد خواب منظمی ندارند و تفاوت بین شب‌وزور را تشخیص نمی‌دهند. به‌همین دلیل ممکن است زیاد بخوابند. ساعت خواب استاندارد نوزادهای تازه متولد شده بین ۱۷ تا ۱۹ ساعت است؛ اما گاهی اوقات نوزادان به دلایلی که در ادامه نام می‌بریم، بیشتر از این مقدار می‌خوابند:

  • بیماری‌های سبک مثل سرماخوردگی
  • زردی یا یرقان
  • عفونت
  • مشکلات قلبی و تنفسی
  • سوء تغذیه و عدم تأمین مواد مغذی مورد نیاز

البته خواب زیاد نوزاد تازه متولد شده همیشه بخاطر بیماری نیست. شاید فرزند شما فقط برنامه خواب نامنظمی دارد. برای اطمینان از علت اصلی خواب زیاد نوزاد بهتر است با پزشک فرزندتان مشورت داشته باشید و در صورت تشخیص پزشک، اقدامات مورد نیاز برای درمان را انجام دهید. در ادامه این گزارش به‌صورت دقیق‌تر بررسی می‌کنیم علت خواب زیاد نوزاد تازه متولد شده چیست، خواب استاندارد نوزاد در این سن باید چقدر باشد و در چه صورت لازم است با پزشک مشورت داشته باشید.

نوزاد تازه متولد شده چند ساعت باید بخوابد؟

نوزادها در حالت استاندارد بین ۸ تا ۹ ساعت در طول روز و ۸ تا ۹ ساعت در طول شب می‌خوابند. آن‌ها هر ۱ تا ۳ ساعت برای غذا خوردن بیدار می‌شوند. نوزادها در طول روز خواب رم را نیز تجربه می‌کنند؛ در خواب رم، بدن در خواب عمیق است اما مغز در حالت بیداری قرار دارد و کار می‌کند. به همین دلیل مردمک چشم‌ها حرکت می‌کند یا نوزاد در خواب لبخند می‌زند. خواب رم برای رشد مغز نوزاد ضروری است؛ اما چرخه‌های آن کوتاه‌تر است و نوزاد هر یکی دو ساعت بیدار می‌شود.

نوزادان در شش تا هشت هفتگی دوره‌های خواب طولانی‌تری را تجربه می‌کنند و عمیق‌تر می‌خوابند. میزان خواب روزانه آن‌ها کم‌تر و خواب شبشان عمیق‌تر و طولانی‌تر می‌شود. آن‌ها تا شش ماهگی می‌توانند ۸ تا ۱۲ ساعت، بدون بیدار شدن بخوابند. البته بازهم ممکن است یک یا دو بار در طول شب بیدار شوند. یکی موارد قابل توجه که باید به آن توجه داشت، برای جدا کردن جای خواب کودک، اینه که این پروسه باید به صورت تدریجی انجام بشه، نباید انتظار داشته باشیم که یکدفه بتونیم اینکارو انجام بدیم و باید در این مسیر صبر و حوصله داشته باشیم.

طبق تحقیقات پژوهشگران، بهترین سن برای جداکردن جای خواب کودک، زیر ۸ ماه و بالای ۱۸ ماهگیه. که البته این بازه سنی به یک سری عوامل بستگی داره، مثلا برای بچه‌هایی که شیر مادر می‌خورن، قبل از ۲ سالگی یا قبل از قطع شیر شبانه، امکان جدا کردن جای خواب وجود نداره.

 

your kiddo might be feeling tired and, therefore, snoozing a little more than usual.

ترجمه: ممکن است کودک شما احساس خستگی کند و در نتیجه کمی بیشتر از حد معمول چرت بزند. منبع: cradlewise

 

۵ علت خواب زیاد نوزاد تازه‌ متولد شده

اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که خواب نوزاد تازه متولد شده زمانی بیش از حد است که بیشتر از ۲۰ ساعت در طول روز بخوابد. نوزادهایی که بیش از حد می‌خوابند، برای شیر خوردن یا تعویض پوشک هم به سختی بیدار می‌شوند. این مسئله علت‌های مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • سرماخوردگی: نوزاد زمانی که سرما خورده است به استراحت بیشتری نیاز دارد و به همین دلیل بیشتر می‌خوابد.
  • زردی: نوزادهای مبتلا به زردی هم زیاد می‌خوابند و هم رنگ پوست و سفیدی چشمشان به زردی می‌رود. این بیماری با علائم دیگری چون بیحالی، تحریک‌پذیری و بی‌اشتهایی نوزاد همراه است.
  • مشکلات قلبی و تنفسی: نوزادانی که به بیماری‌های خاصی چون مشکلات قلبی و تنفسی مبتلا هستند، چرخه‌های خواب متفاوت از نوزادهای سالم را تجربه می‌کنند.
  • تغذیه نامناسب: وقتی نوزاد مواد مغذی مورد نیاز را دریافت نمی‌کند، انرژی لازم را ندارد و بیشتر در حالت خواب باقی می‌ماند.
  • عفونت: تعداد محدودی از نوزادها بخاطر عفونت زیاد می‌خوابند. عفونت در نوزادهای تازه متولد شده معمولا نشانه خاصی ندارد؛ حتی ممکن است نوزاد تب هم نداشته باشد.

همچنین نوزادها تا سن یک سالگی ممکن است بخاطر دوره‌های جهش رشد دچار اختلالات خواب شوند و ساعت خوابشان کاهش یا افزایش پیدا کند.

بهتر است تشخیص علت اصلی زیاد خوابیدن نوزاد را به پزشک بسپارید. آنچه گفتیم علت‌های کلی افزایش ساعت‌های خواب نوزاد بود. شاید علت خواب زیاد نوزاد شما هیچکدام از موارد بالا نباشد و فقط دوره موقتی باشد که بعد از مدتی خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند.

آیا لازم است با پزشک مشورت داشته باشیم؟

اگر نوزاد شما بیشتر از ۲۰ ساعت در طول روز می‌خوابد، باید با پزشک مشورت داشته باشید. پزشک با بررسی سایر علائم، چک کردن تغذیه و منحنی رشد نوزاد، مشکلات احتمالی را تشخیص می‌دهد و به شما برای حل این مشکل کمک می‌کند.

اگر خواب زیاد نوزاد به علائم زیر همراه است، باید سریع‌تر نوزاد را به پزشک نشان بدهید:

  • نوزاد ضعیف شده است و وزن نمی‌گیرد
  • خواب زیاد نوزاد در روند تغذیه او اختلال ایجاد کرده است
  • نوزاد هنگام خواب علائم تنفسی مانند خرخر، خس‌خس، نفس نفس زدن یا نفس‌های خیلی طولانی دارد.
  • نوزاد تب دارد.
  • نوزاد بی‌حال است و اگر شما بیدارش نکنید، ترجیح می‌دهد تمام طول شبانه‌روز را بخوابد.

تا قبل از مراجعه به پزشک به خورد و خوراک نوزاد توجه داشته باشید. اگر خودش بیدار نمی‌شود و علائم گرسنگی ندارد، هر دو تا سه ساعت یک‌بار به او شیر بدهید. همچنین برنامه خواب فرزندتان را طی یک یا دو روز یادداشت کنید تا هنگام مراجعه به پزشک، اطلاعات دقیق‌تری به او ارائه دهید.

چطور خواب نوزاد را تنظیم کنیم؟

بدن انسان ساعت بیولوژیک دارد و باید ساعت‌های مشخصی در طول روز را بخوابد. نوزادان در ابتدای تولد روز و شب را تشخیص نمی‌دهند و به کمک مادر و پدر نیاز دارند تا روتین خواب منظمی ایجاد کنند. اگر نوزاد شما زیاد می‌خوابد و پزشک گفته که مشکل خاصی ندارد، احتمالا با تنظیم خواب او می‌توانید ساعت‌های خوابش را کم‌تر کنید و به حد طبیعی برسانید.

اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که  تا سه‌ماهگی ریتم خواب نوزاد نامنظم است و به شب‌وروز وابستگی ندارد. پس برای تنظیم خواب فرزندتان صبور باشید. در ادامه به چند راهکار مناسب برای تنظیم خواب نوزاد بعد از چهار تا شش هفتگی اشاره می‌کنیم:

  • نوزاد را صبح‌ها بیدار کنید و با کنار زدن پرده‌های اتاق، او را در معرض نور آفتاب قرار دهید. کاری کنید که تشخیص دهد شب‌ها هوا تاریک و موقع خواب است و با طلوع خورشید و روشن شدن هوا، زمان بیدار شدن فرا می‌رسد.
  • برای فضا و زمان خواب نوزاد برنامه‌ریزی کنید؛ یعنی جای کم‌نور با دمای مطلوبی برای خواباندن نوزاد انتخاب کنید و همیشه او را در همان فضا بخوابانید. نوزادانی که یاد می‌گیرند در هر شرایط و فضایی بخوابند، از روتین خواب دور می‌شوند.
  • سعی کنید نوزاد را بدون وابستگی به خودتان بخوابانید. خوابیدن در حین شیر خوردن یا راه بردن نوزاد تا زمانی که خوابش ببرد، راهکارهای اشتباهی است که والدین برای خواباندن سریع‌تر نوزاد در پیش می‌گیرند. با این کار نوزادتان تا سنین بالاتر هم برای خوابیدن به شما وابسته خواهد بود. بهتر است نوزاد بعد از شش ماهگی دیگر شیر شبانه هم نخورد و کامل بخوابد.
  • اگر نوزاد شیر مادر می‌خورد، مادر باید مصرف کافئین را کاهش دهد.
  • مادر و پدر باید در سن مناسب (قبل از ۶ ماهگی یا بعد از ۱۸ ماهگی) برای جدا کردن جای خواب نوزاد اقدام کنند.

 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *