قرص های کاشتنی ضد بارداری چیست؟!

معرفی داروهای ضدبارداری کاشتنی

سه نوع قرص ضدبارداری کاشتنی ساخته شده است:

نورپلانت (Norplant)، کاپرونور (Capronor)، نوراتین درون (Norethindrone Pellets). این کپسولها در زیر جلد کاشته می شوند.

قرص های کاشتنی ضد بارداری

نورپلانت از سال ۱۹۸۲ در کشورهای مختلف بکار می رود و در ایران هم آزمون بالینی آن در واحد تحقیقات تنظیم خانواده معاونت پژوهشی انجام و تأیید شده است.

نورپلانت به مدت ۵ سال از حاملگی جلوگیری می کند. یک نوع نورپلانت در کشور فنلاند بکار می رود که نورپلانت دو نام دارد و به مدت ۳ سال از حاملگی جلوگیری می کند. پس از گذشت دوره ی اثر دارو باید کپسول ها را خارج کرد.

کاپرونور حداقل ۱۸ ماه از حاملگی جلوگیری می کند. مزیت آن بر نورپلانت این است که بعد از اتمام دورهی اثر دارو، نیازی به خارج کردن کپسول ها نیست و خون ریزی بین قاعدگیها و لکه بینی کمتر است. کاپرونور از سال ۱۹۸۰ بکار می رود.

نوراتین درون به مدت ۱ سال از حاملگی جلوگیری می کند. در بررسی های انجام شده بر روی این دارو، ۵ درصد مصرف کنندگان دچار لکه بینی و خونریزی غیر طبیعی شده اند ولی دردهای قاعدگی کاهش یافته است.

اثرات داروهای کاشتنی از نظر عوارض و فواید، مشابه آمپول های ضدبارداری تزریقی است. احتمال حاملگی در این روش ۱ درصد است. مشکل اصلی این کپسول ها آن است که اکثر زنانی که از آنها استفاده می کنند دچار لکه بینی و نامنظمی قاعدگی و خون ریزی می شوند و از آنجا که در شرع مقدس اسلام، برای اقامه ی نماز باید بدن به دور از ناپاکی ناشی از قاعدگی باشد، این عارضه برای اکثر زنان کشور ما قابل تحمل نیست.

عوارض کپسولهای کاشتنی ضد بارداری عبارت است از:

کمر درد یا درد در ناحیه زیر شکم
افزایش ریسک ابتلا به کیست های خوش خیم تخمدانی
تغییر در الگوی خونریزی واژینال از جمله بروز آمنوره
کاهش میل جنسی
گیجی
سردرد
مقاومت خفیف نسبت به انسولین
تغییرات خلقی و افسردگی
تهوع و شکم درد
احتمال بروز تداخل با سایر داروهای مصرفی
التهاب یا خشکی واژن
اضافه وزن

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *