نقش والدین در ترس کودکان از دندانپزشکی

چرا کودکان از دندانپزشکی می ترسند؟ مقابله با ترس کودک از دندانپزشکی

آیا کودک شما از دندانپزشک می ترسد؟ نگران نباشید! ما یک سری نکات ضروری را برای بردن آنها به نزد دندانپزشک و برطرف کردن اضطراب دندانپزشکی به شما خواهیم آموخت. ترس داشتن بویژه برای کودکان امری بسیار طبیعی است. بعضی ترس ها از تغییرات اساسی، جدا شدن از والدین یا حتی وجود یک هیولای ترسناک در کمد نشات می گیرند. با وجود اینکه بسیاری از کودکان با بزرگتر شدن، از این ترس ها رهایی می یابند، آموزش مواجه شدن با این ترس ها در هنگام کودکی به آنها گاهی اوقات دشوار است. یکی از ترس ها نسبتاً مرسوم و دشوار که بعضی والدین با آن مواجه می شوند، ترس کودک از  دندانپزشکی است که هراس یا اضطراب دندانپزشکی نامیده می شود.

مطالب پیشنهادی: با “ترس کودکان از امپول دندانپزشکی” چه کنیم؟!

باور کنید یا خیر، تقریباً ۲۰% کودکان در سنین مدرسه از مراجعه به مطب دندانپزشکی واهمه دارند. متاسفانه این مساله کار را برای والدین و دندانپزشکانی که می خواهند به کودک کمک کنند، دشوار می سازد. این اضطراب می تواند برای سلامت دهان و دندان کودک به دلیل پرهیز از دریافت مراقبت های دندانپزشکی ضروری نیز مضر باشد. اما برای رهایی از این اضطراب چه می توان کرد؟ ما پیشنهاداتی داریم که ممکن است در این زمینه به شما کمک کنند:

والدین و دندانپزشکان در این زمینه چه کارهایی می توانند انجام دهند؟

ارتباط و همکاری متقابل والدین و دندانپزشکان می تواند مراجعه به دندانپزشکی را تسهیل نماید. هر دو گروه در ایجاد آرامش و کمک به گذار کودک از مراحل دندانپزشکی نقشی اساسی ایفا می نمایند.

۱٫نقش والدین در ترس کودک از دندانپزشکی:

نقش والدین در ترس بچه ها از دندانپزشکی

360527

۱٫نقش والدین در ترس کودکان از دندانپزشکی قبل از مراجعه :

از قبل به کودکتان بگویید که قرار است به نزد دندانپزشک بروید. کودکان برای تطابق و گذار از موقعیت های ناشناخته نیاز به پیش آگاهی و قابل پیش بینی بودن مسائل دارند. اینکه در لحظات پایانی خبر حضور در مطب دندانپزشکی را به کودکتان بدهید، می تواند شرایط را بدتر نماید. آنها به زمان کافی برای کسب آمادگی ذهنی برای ملاقات با دندانپزشک نیاز دارند. در طول این زمان، شما می توانید به رفع هراس وی از دندانپزشکی نیز کمک کنید. اجازه دهید کودک ترس هایش را همزمان با نزدیک شدن به روز مراجعه به مطب دندانپزشکی با شما در میان گذارد.

به سئوالات وی دقیق و سر راست پاسخ دهید. کمی بیان جزئیات را محدود کرده و به وی یادآوری کنید که می تواند بعضی سئوالاتش را از دندانپزشک نیز بپرسد. دندانپزشکان متخصص معمولاً آموزشهای لازم برای توصیف روال کاری برای کودکان به شیوه ای مناسب را دیده اند. برقراری ارتباط با کودکتان مساله ای بسیار کلیدی است. با وی درباره اهمیت حفظ سلامت دندان و لثه صحبت کنید. توضیح دهید که دندانپزشک یک پزشک دوست داشتنی است که از دندانهای وی مراقبت کرده و آنها را سالم نگه می دارد. از قبل دندانپزشک تان را در جریان امر قرار دهید. آگاهی بخشی به دندانپزشک درباره هراس کودکتان از این مساله می تواند به آمادگی بیشتر وی برای مواجه شدن با این شرایط کمک کند.

۲٫نقش والدین در ترس کودکان از دندانپزشکی در طول ملاقات:

از دندانپزشک تان راهنمایی گرفته و از توصیه های وی پیروی کنید. دندانپزشکان متخصص برای شیوه های مختلف اجرای مراقبت های دندانپزشکی و مواجهه با بیماران مختلف آموزش دیده اند. از آنها درباره شیوه مناسب آرام ساختن کودکتان راهنمایی گرفته و به توصیه های وی عمل نمایید.

اسباب بازی مورد علاقه کودکتان را همراه داشته باشید. وجود یک اسباب بازی می تواند مفید بوده و به پرت کردن حواس کودکتان در طول روال دندانپزشکی کمک کند. می توانید به وی اجازه دهید در اتاق انتظار برای سازگاری بیشتری با محیط دندانپزشکی کمی بازی کند. هرچند تمامی اسباب بازی ها برای زمان حضور آنها بر روی صندلی دندانپزشکی مناسب نیستند اما کودک شما می تواند اسباب بازی های ساده و کوچک را در این شرایط نیز همراه خود داشته باشد (حتماً در این خصوص از دندانپزشک تان اجازه بگیرید).

همواره آرامش تان را حفظ کنید. گاهی اوقات حفظ آرامش در زمان کج خلقی و اضطراب کودک در مطب دندانپزشکی دشوار است. این موضوع را به خودتان یادآوری کرده و با آرامش با کودکتان صحبت کنید. آرامش بخشی شما در این شرایط به احساس ایمنی و آرامش کودکتان کمک بسزایی خواهد کرد.

نقش دندانپزشک در نقش والدین در ترس کودکان از دندانپزشکی

۲٫نقش دندانپزشک در ترس کودک از دندانپزشکی

با لحنی مهربانانه و با کلمات ساده سخن بگویید. دندانپزشکانی که معمولاً با کودکان سر و کار دارند، می دانند چگونه با آرامش با آنها صحبت کنند. استفاده از لحن صدای دوستانه در مواقع ضروری می تواند برای کودک آرامش بخش باشد. استفاده از کلمات ساده برای توضیح روال کاری نیز مفید است. گاهی اوقات پزشک از یک عروسک یا فرد دیگری برای نمایش روال دندانپزشکی به کودک قبل از انجام آن بهره می گیرد.

۱٫کودک را وارد بحث و گفتگو نمایید

مشارکت ابزاری بسیار مفید برای کمک به کودک برای غلبه بر اضطراب دندانپزشکی می باشد. انجام یک محاسبه ذهنی ریاضی یا نام بردن غذاهای مورد علاقه می تواند به نحوی خوشایند حواس کودک را پرت کند. دندانپزشک می تواند داستانهایی را تعریف کرده و کودک را وارد صحبت کند. با این کار توجه کودک به موضوع دیگری معطوف شده و باعث می شود کودک احساس بهتری نسبت به دندانپزشک داشته باشد.

۲٫استفاده از تقویت کننده های مثبت

تعریف و تمجید می تواند تقویت کننده موثری برای کودکان محسوب شود. آنها را به خاطر شجاعت و رفتار خوب در طول ملاقات با دندانپزشک تشویق کنید.

بر اساس نظر آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا، راهنمایی های رفتاری توسط دندانپزشک نهایتاً باعث ایجاد حس اعتماد گردیده و ترس و اضطراب را برای بیماران خردسال کاهش می دهد. در نهایت، این صرفاً به معنی استفاده ساده از تکنیک ها برای مواجهه با کودکان نبوده و به نوعی پرورش ارتباط بین بیمار و پزشک می باشد. اگر این موارد مفید نبود چه باید کرد؟

۳٫استفاده از آرام بخش

وقتی به نظر می رسد هیچ روشی برای مقابله با اضطراب دندانپزشکی کودک موثر نیست، یک گزینه بی ضرر دیگر نیز وجود دارد: گاز خنده. استفاده از یک آرام بخش ایمن و موثر می تواند کودک شما را در طول روال دندانپزشکی آرام کند. آرام بخش های دندانپزشکی برای کودکان و بالغین استفاده شده و به عنوان یک داروی کنترل شده ضد اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر مواقع این داروهای آرام بخش برای کنار آمدن بیمار با شرایط روال دندانپزشکی کافی هستند. این روش به کودک اجازه می دهد تا در طول انجام کار آرام باشد. با وجود استفاده از این آرام بخش، کودک کماکان قادر خواهد بود به محرک های کلامی و فیزیکی پاسخ دهد. وی همچنین می تواند بدون نیاز به کمک های پزشکی به راحتی تنفس کند. پس از خاتمه کار کودک معمولاً چیز چندانی از روال کار به خاطر نیاورده و روز بعد قادر خواهد بود عملکرد طبیعی داشته باشد.

برای ایمنی بیمار، دندانپزشکان و دستیاران آنها برای استفاده از این داروها مجوز دریافت کرده و یک فرد تایید شده در این زمینه علائم حیاتی بیمار را در طول استفاده از دارو تحت نظر خواهد داشت. سطوح مختلف آرامش بخشی (خفیف، متوسط و عمیق) با استفاده از داروهای مختلف قابل دستیابی است. داروهایی مانند هیدروکسی زین یا میدازولام به عنوان آرام بخش های خفیف به صورت خوراکی قابل استفاده می باشند. داروهای درون وریدی (IV) معمولاً به عنوان آرام بخش های قوی تر مورد استفاده قرار می گیرند.

درمانگری نقش والدین در ترس کودکان از دندانپزشکی

درمانگری برای ترس بچه ها از دندانپزشکی

گاهی اوقات لازم است برای کمک به اضطراب کودکتان به سراغ یک متخصص بروید. روشهای درمانگری مانند درمان شناختی رفتاری یا روانشناختی ارزش امتحان کردن را دارند. این کارها به کودک شما اجازه می دهند تا بر ترس هایش غلبه کرده و به خوبی با استفاده از خدمات دندانپزشکی، از سلامت دهان و دندان برخوردار باشد.

نکات دیگر در رابطه با ترس کودکان از دندانپزشکی:

با کودکتان درباره تجربیات ناخوشایندی که احیاناً در دندانپزشکی داشته اید، سخن نگویید. این امر واضح به نظر می رسد اما حتی بیان داستانهایی مدتها قبل از ملاقات کودک با دندانپزشک ممکن است باعث وحشت وی از این کار شود. بهتر است برای توصیف دندانپزشکی از داستانهای مثبت و سازنده استفاده نمایید.

  • از کلماتی مانند درد، خونریزی و آسیب استفاده نکنید.
  • حتی استفاده موردی از این کلمات می تواند باعث تشدید وضعیت ترس کودک شما از دندانپزشکی شود.
  • سعی کنید یک مطب دندانپزشکی که محیطی خوشایند برای کودکان داشته باشد، بیابید.

اگر کودک شما برای ملاقات با دندانپزشک به شدت مقاومت می کند، لازم است دندانپزشکی بیابید که در کار با کودکان و مواجهه با اضطراب آنها، مهارت و تجربه داشته باشد. اگر دندانپزشک شما مایل به انجام مراحل و استفاده از تکنیک ها برای غلبه بر ترس کودک شما نیست، بهتر است به سراغ دندانپزشک دیگری بروید.

ناامید نشوید. بدون شک تقلای کودک برای عدم حضور در دندانپزشکی حتی برای امور ساده ای مانند درمان با فلوراید، خسته کننده و آزاردهنده می باشد. برای مواجهه با اضطراب دندانپزشکی باید بسیار صبور باشید. به خاطر داشته باشید که دلسوز و آرام بودن برای کمک به کودکی که ترسیده، بسیار مفید است. این گونه ترس ها معمولاً موقتی بوده و با بزرگتر شدن کودک، از بین خواهند رفت. کمک به کودک برای غلبه بر ترس از دندانپزشکی بر سلامت ذهنی و جسمی وی تاثیرگذار خواهد بود. به خاطر داشته باشید که مراقبت مناسب از دهان و دندان کودکتان برای سلامت عمومی وی امری ضروری است.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *