تغییرات خلق و خو در بارداری

نوسانات و تغییرات خلق و خو در بارداری : علل وکنترل / مدیریت آن

تغییرات خلقی در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی ، جسمی و عاطفی ای که در شما اتفاق می افتد شایع است. با این حال نمی توانید از آنها اجتناب ودوری کنید ، اما می توانید با آنها کنار بیایید تا بارداری شما را کمتر دچار استرس کند. این پست از MomJunction را بخوانید تا به دلایل چگونگی داشتن بسیاری از تغییرات خلق و خو در بارداری و چگونگی مدیریت آنها پی ببرید.

مطالب پیشنهادی: عصبی شدن در بارداری و جنسیت جنین، آیا رابطه ای دارند؟!

دلایل تغییرات خلق و خو در بارداری

دلایل تغییرات خلق و خو در بارداری

بسیاری از تغییرات اتفاق افتاده در بدن ، چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی ، می تواند عامل و مسول تغییرات خلقی در تمام دوران بارداری باشد.نوسانات و تغییرات هورمونی شاید شایع ترین علت تغییرات خلقی باشد.وقتی باردار می شوید ، سطح هورمون های بارداری (پروژسترون و استروژن) افزایش می یابد.این معمولاً منجر به احساس اضطراب ، غم ، ترس و ناامیدی می شود که این احساسات می توانند منجر به افسردگی شوند (۱).خستگی شدید و تهوع صبحگاهی به طور کلی در سه ماهه اول و دوم تجربه می شود.اینها می توانند مسئول تغییراتی در خلق و خوی شما باشند.شما ممکن است ترکیبی از احساسات مانند فراموشی ، بدخلقی و حتی اضطراب را داشته باشید (۲).کمبود خواب ، به دلیل رشد شکم(بالا امدن شکم) و سایر تغییرات بارداری ، یکی دیگر از دلایل تغییرات خلقی است.خواب ناکافی باعث احساس خشم و بد دهنی(بد خویی) می شود.مشکلات سلامتی مانند کم کاری تیروئید ، دیابت حاملگی و مشکلات اساسی روانپزشکی نیز می توانند جزئی از عوامل تغییرات خلقی باشند.آنها با احساس افسردگی ، ترس ، خشم و خستگی در دوران بارداری ارتباط دارند (۱) (۳) (۴).صرف نظر از دلایل پشت آنها ، می توان تغییرات خلقی را کنترل و مدیریت کرد.

چگونه می توان با تغییرات خلق و خو در بارداری کنار آمد؟

یک رژیم غذایی سالم ، همراه و ترکیب با چند تغییر در سبک زندگی ، ممکن است به شما در آرامش و مدیریت بهتر روحیه کمک کند.

۱٫ در تغییرات خلق و خو در بارداری به مدیتیشن و یوگا بپردازید

بیشتر زنان باردار احساس اضطراب ، افسردگی و اندوه می کنند.طبق یک مطالعه ، تمرین های یوگا و مدیتیشن در دوران بارداری می تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند . خواب مناسب داشته باشید:کمبود خواب ممکن است یکی از دلایل عمده تغییرات خلقی باشد. سعی کنید با ایجاد یک برنامه خواب راحت و روتین ، اختلالات خواب را به حداقل برسانید ، لباسهای گشاد / راحت بپوشید ، چراغ های اتاق خود را کم نور کنید ، از استفاده از وسایل هوشمند(گجت ها) قبل از خواب خودداری کنید و از بالش برای تکیه دادن استفاده کنید.سعی کنید روزانه هشت ساعت بخوابید و یک چرت(خواب) عصرگاهی داشته باشید.

در تغییرات خلق و خو در بارداری به مدیتیشن و یوگا بپردازید

۲٫ در تغییرات خلق و خو در بارداری ماساژ قبل از تولد انجام دهید

ماساژ قبل از تولد ممکن است باعث تسکین عضلات و کاهش درد و کمک به عملکرد سیستم لنفاوی و گردش خون شود.این می تواند روحیه شما را بهبود بخشد و به شما در حفظ آرامش (آرام ماندن) کمک کند. شما می توانید به فعالیت های ساده و در عین حال سرگرم کننده مانند خرید ، خوردن چیزی را که به ان اشتیاق و علاقه زیادی دارید ،پیاده روی با همسرتان ، تماشای فیلم یا گذراندن وقت با کیفیت با عزیزانتان فکر کنید.هر چیزی که باعث شود شما احساس بهتری داشته باشید کار می کند و موثر است.به یک سرگرمی ای بپردازید که از آن لذت ببرید. با شریک زندگی خود(همسرتان) حرف بزنید:گاهی اوقات ، فقط صحبت با همسرتان در مورد احساساتان می تواند به آرامش شما کمک کند.در صورت لزوم بیرون بیایید و با فکر کردن بیش از حد به چیزی استرس نگیرید.

مراقب جنبه های مختلف مرتبط با بارداری باشید

شما ممکن است ترس زیادی در مورد بارداری و زایمان داشته باشید. بعضی از آنها می توانند درست و بجا باشند ، اما برخی دیگر ممکن است به دلیل کمبود دانش باشد.بنابراین ، با پزشک خود صحبت کرده و شک و تردید خود را در مورد بارداری ، رژیم غذایی ، آزمایشات ، مراقبت های دوران بارداری یا مشکلات و شرایط سلامتی برطرف کنید و تصمیمات صحیح و درست را بگیرید.

روش مدیریت تغییرات خلق و خو در بارداری

 سالم ماندن

شرایط سلامتی (دیابت حاملگی ، پرکاری تیروئید یا کم خونی) می تواند شما را تحت فشار و استرس قرار دهد. از آنها غافل نشوید و آنها را نادیده نگیرید و بیش از حد به آنها فکر نکنید.در عوض ، با استفاده از داروها و پیروی از پیشنهادات پزشک خود بر مدیریت و کنترل آنها تمرکز کنید.

ایرادی ندارد که دارای تغییرات خلق و خو در بارداری باشید

بدانید که اشکالی ندارد هرچه را که در طول بارداری احساس می کنید احساس کنید. با آن مبارزه نکنید یا به آن نپردازید. احساس خود را بپذیرید و نکاتی را برای مدیریت خلق و خوی خود برای سلامت روانشناختی و فیزیولوژیک بهتر دنبال کنید. دانستن اینکه احساسات شما قابل کنترل و مدیریت است می تواند استرس شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که تغییرات کوچکی در سبک زندگی خود ایجاد کنید و روش های بیشتری را برای بهتر شدن و لذت بردن از بارداری پیدا کنید. آیا تجربه ای در مورد تغییرات خلق و خو در بارداری دارید؟

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.