تقویت هوش جنین

برای تقوت مغز جنین باید چه غذاهایی مصرف کرد؟

یکی از دغدغه ها و سوالات مادران در دوران بارداری در خصوص نحوه افزایش هوش کودکان است. ابتدا باید بگوییم که تغذیه مادران تاثیر بسزایی در تقویت مغز جنین دارد، اما کافی نیست! عوامل ژنتیکی و محیطی نیز تاثیر بسزایی در هوش فرزندتان ایفا می کند. با این حال نباید داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای افزایش هوش کودک را نادیده گرفت. در این مقاله قصد داریم تا رژیم غذایی سالم و مغذی برای مادران در دوران بارداری معرفی کرده که می تواند تاثیر فوق العاده ای در افزایش هوش کودکان داشته باشد. با ما همراه باشید.

رژیم غذایی مادران در دوران بارداری

با پیروی از یک رژیم غذایی سالم، می توانید سلامت و هوش فرزندتان را تضمین کنید. رژیم غذایی تان در دوران بارداری باید حاوی پروتئین، کربوهیدرات، چربی های سالم و ویتامین ها و مواد معدنی باشد. به زنان باردار توصیه می شود تا روزانه ۳۰۰ کالری بیشتر مصرف کنند و از رژیم گرفتن و تلاش برای لاغری در دوران بارداری پرهیز کنند. اکنون مواد معدنی و ویتامین های لازم برای افزایش هوش کودک را معرفی می کنیم.

مواد معدنی و ویتامین های ضروری برای افزایش هوش کودک

  • اسیدهای چرب: امگا ۳ و امگا ۶ برای رشد مغز کودک ضروری است و این ترکیبات را می توان از مصرف ماهی و روغن ماهی دریافت کرد.
  • ویتامین A: جگر و هویج و اسفناج منابع خوبی از ویتامین A محسوب می شوند.
  • ویتامین D: بهترین منبع برای تامین ویتامین D بدن، نور خورشید است. با این حال با مصرف ماهی سالمون و لبنیات غنی شده با ویتامین D نیز می توانید نیاز روزانه خود به این ویتامین را تامین نمایید.
  • فولیک اسید: نقص لوله عصبی و رشد ناکافی ستون فقرات و جمجمه و مغز جنین از جمله مشکلات ناشی از کمبود فولیک اسید در دوران بارداری است. بنابراین اگر می خواهید کودک این مشکلات را تجربه نکند، باید به میزان کافی فولیک اسید دریافت نمایید. فولیک اسید در جگر و اسفناج یافت می شود.
  • پروتئین: پروتئین را می توانید از مصرف گوشت قرمز، مرغ و ماهی، حبوبات و سویا و لبنیات دریافت کنید.
  • روی: جنین برای رشد سلول، تولید و عملکرد DNA به مصرف روی نیاز دارد. روی در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز نقش موثری دارد. گوشت، ماهی، محصولات لبنی و آجیل حاوی روی هستند.
  • آهن: وجود آهن برای اکسیژن رسانی به بافت های مغز جنین ضروری است. گوشت و حبوبات و سبزیجاتی مثل اسفناج حاوی آهن هستند. در صورتیکه نیاز روزانه تان به آهن با مصرف این غذاها تامین نشود، پزشک مصرف مکمل را توصیه خواهد کرد.
  • کولین: وجود این ماده مغذی می تواند به رشد مغز و نخاع کمک کند. مصرف روزانه ۴۵۰ میلی گرم کولین خام به زنان باردار توصیه می شود. کولین در گوشت قرمز، لبنیات و تخم مرغ یافت می شود.
  • ید: مصرف ید برای تکامل مغز جنین حائز اهمیت است و اگر ید بدن مادر کم باشد، کودک مشکلاتی از قبیل گواتر را تجربه خواهد کرد. با مصرف جلبک دریایی، نمک ید دار و غذاهای دریایی می توان ید مورد نیاز را تامین کرد.
  • ویتامین B6: بهترین منبع ویتامین B6، جگر و گوشت قرمز، ماهی و سیب زمینی و سبزیجات نشاسته دار است.
  • ویتامین B12: این ویتامین برای تولید DNA و سلول های اعصاب و خون از اهمیت زیادی برخوردار است. آن را می توانید در گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ و لبنیات پیدا کنید.

آب این میوه رشد مغز جنین را تقویت می‌کند

اکنون قصد داریم تا غذاهایی را به شما معرفی کنیم که می تواند هوش جنین را افزایش دهد:
  • بادام

بادام سرشار از امگا ۳، امگا ۶ و امگا ۹ و آهن است. در این آجیل همچنین ویتامینE و پروتئین، ال-کارتنین و ریبوفلاوین وجود دارد. این مواد برای رشد مغز ضروری هستند و حتی نقش اثبات شده ای برای جلوگیری ابتلا به آلزایمر در هنگام پیری دارند. مصرف روزانه یک مشت بادام باعث افزایش هوش کودک می شود.

  • تخم مرغ

اسیدهای چرب امگا و امگا ۶ و آهن در تخم مرغ یافت می شود. می توانید تخم مرغ به خوبی پخته شده را مصرف کنید که تاثیر زیادی در افزایش هوش کودک خواهد داشت. فقط به خاطر داشته باشید که تخم مرغ به خوبی پخته نشده یا خام را در دوران بارداری مصرف نکنید، زیرا حاوی باکتری های بیماری زا است که برای زنان باردار مضر خواهد بود.

  • ماهی

ماهی یکی از منابع اصلی تامین کننده اسیدهای چرب امگا ۳ است. این مواد برای رشد چشم و بینایی و مغز جنین ضروری هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ همچنین می توانند به رشد نورون های مغزی کمک کنند. با این حال توصیه می شود که ماهی هایی مثل کوسه، شمشیر ماهی و تن ماهی که حاوی جیوه زیادی هستند، مصرف نکنید. ماهی سالمون و قزل آلا ماهی های سالم تری محسوب می شوند. در دوران بارداری حداکثر دو مرتبه در هفته ماهی مصرف کنید.

  • گردو

گردو حاوی اسیدهای چرب و آهن است و مصرف روزانه سه تا چهار عدد گردو توصیه می شود. علاوه بر گردو، خشکبارهای دیگری مثل بادام هندی، بادام زمینی و کشمش و پسته نیز تاثیر زیادی برای رشد مغز جنین دارند. فقط کافی است تا به خاطر داشته باشید که مغز آنها را از بیرون خریداری نکنید. زیرا ممکن است مراحل آماده سازی آنها غیر بهداشتی بوده باشد. بهتر است که گردو و پسته و … را با پوست خریداری کنید تا از تمیزی و آلوده نبودن آن اطمینان حاصل کنید.

  • سبزیجات

مصرف سبزیجات برای محافظت از مغز کودک در برابر آسیب بافت های مغزی ضروری است. حتما تمام میوه ها و سبزیجات را از قبل پوست کنده و شست و شو دهید. در ضمن به خاطر داشته باشید که سبزیجاتی مثل اسفناج را نباید برای بیش از ۵ دقیقه بجوشانید، زیرا خواص خود را از دست می دهند. می توانید آنها را در سالاد ریخته و مصرف کنید. مصرف بروکلی، هوج، نخودفرنگی، شنبلیله، کاهو و ریحان در دوران بارداری توصیه می شود.

  • زغال اخته

زغال اخته سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که در بهبود حافظه تاثیر بسزایی دارند. این میوه با کاهش آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد به سلول های مغز کمک می کند.

  • نارگیل

نارگیل حاوی چربی های مفید از نوع تری گلیسرید است. همچنین مصرف آب نارگیل نیز می تواند به پرآب نگه داشتن بدن در دوران بارداری کمک کند. این میوه می تواند مغز را تقویت کرده و انرژی تان را افزایش دهد.

  • حبوبات

آهن نقش ضروری برای انتقال اکسژن به مغز جنین ایفا می کند، بنابراین مصرف غذاهای سرشار از آهن لازم است. به همین دلیل به مادران توصیه شده که جبوبات را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهند. علاوه بر حبوبات، آهن در اسفناج، انجیر، مرغ و کشمش نیز یافت می شود. فقط به خاطر داشته باشید که کشمش را در حد تعادل مصرف کنید تا قند خون را افزایش ندهد.

  • لبنیات

پروتئین برای شکل دهی سلول های عصبی در رحم مادر ضروری است. مصرف لبنیات پروبیوتیک نیز یک روش عالی برای افزودن کلسیم به رژیم غذایی جهت رشد استخوان های جنین است. همچنین ویتامین D نیز برای رشد مغز و استخوان های کودک ضروری است. مطالعات نشان می دهد که کمبود ویتامین D می تواند ضریب هوشی کودک را کاهش دهد. بنابراین حتما مصرف لبنیات غنی شده از ویتامین D را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهید.

  • بلوبری

بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که می تواند به تقویت هوش جنین در رحم مادر کمک کند. این آنتی اکسیدان ها همچنین از بافت مغز کودک حمایت کرده و به رشد آن کمک می کنند.

  • دانه های کدو تنبل

یک منبع فوق العاده از روی، دانه های کدو تنبل است. مصرف آن می تواند به ساختار مغز کودک کمک کرده و قسمت هایی از آن را برای تقویت پردازش اطلاعات تحریک نماید.

 

خواص تخم کدو؛ ۱۱ خاصیتی که این دانه‌های کوچک برای سلامتی شما دارند | چطور

سخن آخر

زنان باردار برای افزایش هوش جنین در رحم خود نگرانی های زیادی دارند. با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و افزودن مواد غذایی توضیح داده شده در این مقاله به رژیم غذایی تان می توانید هوش کودک خود را افزایش دهید. اگر هر گونه سوالی در خصوص رژیم غذایی جهت افزایش هوش جنین داشتید، لطفا در بخش نظرات زیر با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *