درمان خانگی و سریع نفخ شکم در بارداری

چگونه نفخ دوران بارداری را کاهش دهیم

باد روده می تواند یکی از خجالت آورترین یا ناراحت کننده ترین عوارض جانبی بارداری باشد. هورمون های بارداری مانند پروژسترون شروع به کند کردن چرخه گوراشی شما در سه ماهه اول بارداری می کند. این روند به این خاطر است تا اطمینان حاصل شود که مواد مغذی کافی به کودک می رسد، اما تاثیر آن منجر باقی ماندن طولانی مدت مواد غذایی در روده می شود که در نتیجه باد بیشتری تولید می گردد. علاوه بر این، هورمون های بارداری برای شل کردن عضلات در آماده سازی برای زایمان عمل می کند، به این معنی که مشکل بیشتری برای جلوگیری از خروج گاز تولید شده از دستگاه گوارش خواهید داشت. این مشکلات هورمونی با بزرگ شدن رحم شما همراه می شود و شروع به وارد آوردن فشار به سایر اندام های داخل شکم می کند. خوشبختانه، شما می توانید تاکتیک های مختلفی را دنبال کنید تا تولید گاز اضافی را به حداقل برسد.

درمان سریع نفخ شکم در بارداری

روش ۱ | توجه به رژیم غذایی برای کاهش نفخ در بارداری

۱- برای غذای روزانه ای که می خورید یک دفترچه یادداشت داشته باشید.

انجام این کار به شما کمک می کند که بتوانید بفهمید خوردن کدام غذاها باعث بروز مشکلات خاص گوارشی می شود. غذاهای مختلف برای افراد مختلف تحریک کننده است، اما توجه خاصی به غذاهایی مانند لوبیا، نخود فرنگی، غلات سبوس دار، گل کلم، کلم، کلم بروکلی، مارچوبه و پیاز داشته باشید. اگر علت این مشکل مصرف محصولات لبنی است، سعی کنید این محصولات لبنی متداول را با شیر بدون لاکتوز یا غذاهای غنی از کلسیم جایگزین کنید. همچنین ممکن است لبنیات را به شکل ماست یا کفیر مصرف کنید. این فرم از لبنیات به هضم غذا کمک می کند.

از مصرف غذاهای سرخ شده یا چرب و حاوی شیرین کننده های مصنوعی خودداری کنید. در نظر داشته باشید که غذاهای تخمیر شده مانند کیمچی یا کلم ترش را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. باکتری های مفید این غذاها می توانند به هضم غذا کمک کند.

به خاطر داشته باشید که قصد ندارید تمام غذاهای تولید کننده باد را از رژیم غذایی خود حذف کنید. مصرف کافی فیبر و انواع غذاهای غنی از مواد مغذی در دوران بارداری بسیار مهم است و به جلوگیری از یبوست کمک می کند، که این نیز یکی دیگر از مشکلات بزرگ بارداری است. با این وجود، پیدا کردن اینکه کدام از این غذاها بیشترین مشکلات را برای شما ایجاد می کند، به شما در تنظیم رژیم غذایی کمک می کند. برای مثال، ممکن است شما تصمیم بگیرید که از مصرف غذاهای مشکل ساز پیش از جلسات مهم یا قرار ملاقات ها خودداری کنید.

۲- نوشیدن مقدار زیاد آب

مصرف آب کافی به شما در رفع یبوست کمک می کند که می تواند باعث ایجاد گاز اضافی و نفخ شود. آب را بدون نی بنوشید تا از مکیدن هوای اضافی خودداری کنید.

برای جلوگیری از بلع هوا، مصرف نوشیدنی گازدار را به حداقل برسانید.

درمان سریع نفخ در بارداری

۳- وعده های غذایی کمتر و به دفعات بیشتر بخورید

در حالیکه باید در طول بارداری به طور کلی غذای بیشتری مصرف کنید، دستگاه گوارش شما ممکن است قادر به تحمل آن مقدار غذا در یک وعده نباشد. وعده های غذایی کوچکتر و به دفعات بیشتر به شما کمک می کند تا دستگاه گوارش خود را بیش از حد پر نکنید.

۴- به آرامی غذا بخورید و غذای خود را کاملاً بجوید

بیشتر گاز زمانی تولید می شود که باکتری های موجود در روده بزرگ شما، مواد غذایی را تجزیه کنند که توسط آنزیم های موجود در معده شما هضم نشده اند. خرد شدن غذای شما بوسیله جویدن، باعث کاهش بار باکتری های روده شده و تولید گاز را کاهش می دهد.

۵- روزانه ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر برای داشتن حرکات منظم روده مصرف کنید

اگرچه غذاهایی که حاوی فیبر هستند ممکن است باعث شود دستگاه گوارش شما گاز بیشتری تولید کند، اما باعث می شود اطمینان داشته باشید که حرکات منظم روده ای دارید که خودش می تواند به کاهش گاز کمک کند. حفظ سلامت روده در دوران بارداری برای جلوگیری از یبوست بسیار مهم است. مطمئن شوید که برخی از منابع غذایی حاوی فیبر مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل را در رژیم غذایی خود قرار داده اید. روزانه ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر برای جلوگیری از یبوست و تحریک حرکات منظم روده ای مصرف کنید.

روش ۲ | کاهش نفخ در بارداری با دنبال کردن سبک زندگی سالم

۶- به طور منظم ورزش کنید

ورزش به تحریک هضم کمک می کند. این بدان معناست که غذای شما با سرعت بیشتری در دستگاه گوارش حرکت می کند و در این راه گاز کمتری تولید می کند. قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید با پزشک خود مشورت کنید.

کاهش نفخ در بارداری با ورزش کردن

۷- لباس گشاد بپوشید

لباس های تنگ در اطراف کمر شما می تواند سیستم گوارشی را که در حال حاضر به خاطر رشد رحم فشرده شده است را تحت فشار قرار دهد. اگر شلوار یا دامن باعث تحریک پوست شما می شود، لباسهای خود را با لباس های گشادتر جایگزین کنید.

۸- تمرین یوگا انجام دهید

سه حرکت یوگا که قابل انجام در دوران بارداری است و به کاهش باد دستگاه گوارش کمک می کند. هر سه حرکت در حالت چهار دست و پا انجام می شود: حرکت لگن یا موقعیت “گربه” شامل قوس دادن لگن شما به بالا مانند گربه و سپس به آرامی پایین آوردن پشت به طوری که روی کمر شما گودی کوچکی ایجاد شود.

تمرین بعدی شامل حرکت دادن لگن از پهلو به سمت راست است که سر را به سمت باسن خود می کشید، سپس به آرامی حرکت را در سمت چپ بدن انجام دهید، درست مانند وقتیکه گربه می خواهد دم خود را بگیرد.

حرکت دایره ای شامل چرخاندن لگن به اطراف، شبیه به رقص شکم اما در حالیکه چهار دست پا هستید.

روش ۳ | استفاده از داروهایی گیاهی برای کاهش نفخ در بارداری

۹- نعناع را امتحان کنید

محصولات نعناعی از گذشته به عنوان داروی طبیعی گاز روده مورد استفاده بوده است. به دنبال قرص های نعناع باشید که دارای پوشش هستند، به این معنی که آنها می توانند قبل از حل شدن از معده و روده شما عبور کنند. این کار باعث رسیدن دوز بالایی از نعناع به محل مورد نیاز است. همچنین می توانید چایی از برگ نعناع آماده کنید تا دستگاه گوارش شما را تسکین دهد.

۱۰- از محصولات بدون نسخه حاوی سایمتیکون استفاده کنید

این محصولات برای استفاده در دوران بارداری بی خطر هستند، اگرچه هنوز توصیه می کنیم برای دریافت بهترین داروها به پزشک مراجعه کنید و با نظارت پزشک آن را مصرف کنید. فقط زمانی از داروهای بدون نسخه استفاده که تغییرات رژیم غذایی نتوانسته است تفاوت زیادی در علائم شما ایجاد کند.

۱۱- در صورت جدی تر شدن علائم، با پزشک خود مشورت کنید

اگر علائم گاز روده ای شما بدتر شد و باعث ایجاد درد جدی شد، یا اگر متوجه اسهال زیاد یا خون در مدفوع خود شده اید، سریعاً با پزشک تماس بگیرید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *