تمیز کردن ایمن در دوران بارداری

نحوه تمیز کردن ایمن در دوران بارداری

به تاخیر نیافتادن تمام کارهایی که باید در دوران بارداری انجام دهید، می تواند دشوار باشد. بخشی از این مشکل مربوط به ایمن نگه داشتن خودتان و کودک در حین انجام کارهای مختلف خانگی است. از استفاده از چه محصولاتی باید اجتناب کرد؟ از چه محصولاتی می توان به صورت ایمن استفاده کرد؟ خبر خوب این است که در صورت رعایت موارد احتیاطی اولیه (استفاده از تهویه مناسب، پوشیدن دستکش های لاستیکی و غیره)، استفاده از آنها بی خطر است و تمیز کردن با خیال راحت در دوران بارداری امکان پذیر است.

بخش اول

اجتناب از برخی از محصولات تمیز کننده و انجام ندادن برخی فعالیت ها

۱٫با پزشک خود صحبت کنید.

هر وقت در مورد آنچه که باید در دوران بارداری انجام داده و انجام ندهید، سوال دارید، بهتر است جهت پاسخ به پزشک خود مراجعه کنید. این مساله به خصوص در زمانی که از عوامل مشکل ساز خاصی در دوران بارداری تان رنج می برید، صحیح است، به این معنا که باید از خود به طور ویژه مراقبت کنید. از پزشک خود در مورد محصولات تمیز کننده و روش های تمیز کردن مناسب بپرسید. ممکن است ذهن پزشک برای جواب به تمام سوالات شما یاری نکند. با این وجود، پزشکان باید قادر باشند کمی تحقیق انجام داده و پاسخی مناسب یک شخص تحصیل کرده به شما جواب دهند. به خاطر داشته باشید که اکثر مطالعاتی که عوارض بارداری را به عوامل محیطی مرتبط می کنند، بی نتیجه هستند. اگرچه خوب است که محتاط بوده و خود را ایمن نگه دارید، اما اضطراب ناشی از قرار گرفتن در معرض جزئی از محصولات تمیزکننده، باعث ایجاد استرس غیرضروری می شود. فقط در مورد تمیز کردن، هوشمند و ایمن باشید و در صورت نگرانی با پزشک خود صحبت کنید.

۲٫ از استفاده از تمیزکننده های خاص اجتناب کنید

اکثر تمیزکننده ها برای استفاده در دوران بارداری تا زمانی که به طور مناسب از آنها استفاده کنید، کاملا بی خطر هستند. این بدان معنا است که اطمینان حاصل کنید در یک ناحیه با تهویه مناسب عمل کرده (درها و پنجره ها برای اطمینان از تهویه مناسب باز هستند)، دستکش پلاستیکی پوشیده، و هرگز محصولات را با هم مخلوط نکنید. با این وجود، چندین محصول وجود دارد که باید به طور خاص از مصرف آنها اجتناب کنید. این موارد به شرح زیر است:

محصولات تمیز کردن اجاق گاز

از یک جهت، اجاق گاز تهویه مطلوبی ندارد و مجبور به استنشاق دود می شوید. دلیل دیگر اینکه می تواند از لحاظ جسمی دشوار باشد تا هنگام بارداری بتوانید داخل اجاق گاز را تمیز کنید.

سموم دفع آفات

اگر در خانه خود حشره دارید، از اسپری های حشره کش برای کشتن آنها استفاده نکنید. در عوض، از طعمه و تله استفاده کنید. اگر در مزرعه ای زندگی می کنید که از سموم دفع آفات استفاده می کنید، با پزشک خود صحبت کنید. با این وجود مشکلی ندارد که از اسپری دافع حشرات بر روی بدن خود استفاده کنید: اسپری های حشره DEET با غلظت ۲۰ درصد، ایمن تلقی می شوند و می توان از آنها برای جلوگیری از بیماری های پشه ناشی از حشره زیکا استفاده کرد.

محصولات تمیز کننده خشک شویی خانگی

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی موجود در این محصولات بسیار بعید است، مگر اینکه در یک کارخانه مواد تمیزکننده خشک شویی کار کنید. علاوه بر این، مشکلی وجود ندارد که برای لباس های خود از خشک شویی استفاده کنید (اگرچه ممکن است ابتدا بخواهید تا لباس ها در هوای آزاد قرار بگیرند، زیرا ممکن است به بوی محصولات حساس باشید). اگر می خواهید از محصولات تمیزکننده خشک شویی یا لکه بر در خانه استفاده کنید، فقط مطمئن شوید که این ناحیه از تهویه مناسب برخوردار بوده و از دستکش و لباس آستین بلند استفاده کنید.

۳٫ هرگز محصولات را مخلوط نکنید.

محصولات تمیز کننده، مواد شیمیایی هستند. مگر اینکه لیسانس شیمی داشته باشید، در غیر این صورت قادر نخواهید بود که واکنش ناشی از ترکیب این محصولات را پیش بینی کنید. برای ایمن بودن، تحت هر شرایطی از مخلوط کردن مواد تمیز کننده اجتناب کنید. به عنوان مثال، هرگز آمونیاک را با سفیدکننده مخلوط نکنید. این مخلوط یک واکنش شیمیایی ایجاد می کند که تولید دود کرده و بسیار خطرناک است و منجر به مرگ می شود (۳).

۴٫ در صورت امکان، از شخص دیگری بخواهید که کپک ها را تمیز کند.

توجه به این نکته مهم است که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه قرار گرفتن شما در دوران بارداری در معرض کپک می تواند به شما و کودک آسیب برساند، وجود ندارد. بعید است که در معرض میزان کافی کپک برای وجود هر گونه مشکل در دوران بارداری قرار بگیرید. اگر به کپک آلرژی دارید، یا اگر کپک در اتاقی وجود دارد که تهویه مطبوع زیادی نداشته باشد (مانند حمام)، از شریک زندگی تان بخواهید تا آن را با سفید کننده رقیق و آب تمیز کند (۴).

۵٫ در حین تمیز کردن از بلند کردن یا جابجایی مبلمان سنگین خودداری کنید.

به عنوان یک قاعده کلی، نباید در هنگام بارداری وسایل سنگین جابه جا کنید. از کس دیگری بخواهید که لوازم سنگینی که نیاز به جابه جایی دارد را جابه جا کند. این بدان معنا نیست که شما نمی توانید در حین بارداری کاری انجام دهید. این بدان معنی است که شما باید از اعمال فشار شدید بدنی جلوگیری کنید. اگر در مورد میزان فعالیت بدنی که می توانید در دوران بارداری انجام دهید، سوالی دارید، با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید. یک قانون سرانگشتی خوب، جلوگیری از بلند کردن هر چیزی سنگین تر از ۲۰ پوند است.

 

۶٫ در صورت لزوم استراحت کنید.

مهم است که در هنگام تمیز کردن در حین بارداری، استراحت کنید. بیش از حد کار نکنید و خود را بیش از حد تحت فشار قرار ندهید. داشتن یک خانه تمیز و درخشان ارزش درد و خستگی را ندارد. به خود اجازه استراحت هر چه بیشتر را بدهید که می تواند کوتاه یا طولانی مدت باشد.

 

بخش دوم

استفاده از محصولات تمیز کننده ایمن

استفاده از محصولات تمیز کننده ایمن

۱٫ در حین تمیز کردن، از تجهیزات حفاظت شخصی استفاده کنید.

به عنوان مثال، همیشه در حین تمیز کردن از دستکش استفاده کنید. همانطور که کار می کنید، برای به حداقل رساندن خطرات آسیب پوست ناشی از تمیزکننده ها، از لباس های آستین بلند و شاید حتی یک پیش بند استفاده کنید.

۲٫ همیشه در نواحی با تهویه مناسب کار کنید.

اگرچه سر و کار داشتن با بوی قوی تمیزکننده ها خوب نیست، اما حالت تهوع در هنگام بارداری می تواند حتی بوی تمیزکننده را غیر قابل تحمل کند. برای جلوگیری از بروز این حالت تهوع، مطمئن شوید که ناحیه ای که در آن کار می کنید به خوبی تهویه می شود. اگر نمی توانید در محلی با تهویه مناسب کار کنید، یا اگر حتی در ناحیه ای با تهویه مناسب با یک ماده سمی کار می کنید، از یک دستگاه تنفسی استفاده کرده تا یک چیز سمی را استنشاق نکنید.

۳٫ از محصولات تمیزکننده بی خطر استفاده کنید.

ایمن ترین محصولاتی که می توانید استفاده کنید، محصولاتی است که فقط حاوی روغن های گیاهی مانند صابون کاستیل و یا سایر محصولات طبیعی مانند جوش شیرین یا سرکه است. این محصولات اغلب به عنوان محصولات تمیز کننده «طبیعی» یا «سازگار با محیط زیست» هستند، با این وجود، همیشه باید برچسب محصولات را بررسی کنید تا مشخص شود که دقیقا به چه معنا است (۵). با این وجود، به خاطر داشته باشید که تا زمانی که دستورالعمل های ایمنی عادی را رعایت کنید (مانند پوشیدن دستکش و باز کردن پنجره برای تهویه هوا در اتاق) هیچ مشکلی نباید با استفاده از اکثر محصولات تمیز کننده  غیر «طبیعی» داشته باشید. قبل از استفاده از یک محصول تمیزکننده، برچسب محصول را بررسی کرده تا مشخص شود که تنها شامل مواد تمیزکننده طبیعی است.

۴٫ همیشه اطلاعات ایمنی در مورد یک محصول را بخوانید.

می توانید اطلاعات محصول را بر روی برچسب درج شده بر روی بسته محصول یا در وبسایت شرکت سازنده پیدا کنید. اگر نمی توانید این اطلاعات را پیدا کنید، از آن استفاده نکنید. برای بسیاری از محصولات، می توانید برگه اطلاعات ایمنی مواد یا برگه MSDS را تهیه کرده که حاوی اطلاعاتی در مورد خطرات احتمالی سلامتی محصول است. رتبه بندی محصولات از مقیاس «صفر» (حداقل خطرناک) تا «چهار» (خطرناک ترین) ارائه می شود. تنها از محصولاتی با نمرات «صفر» و «یک» استفاده کنید. با جست و جو نام محصول و «MSDS» می توانید MSDS محصول را به صورت آنلاین پیدا کنید. به عنوان مثال، نمره سلامتی MSDS برای سفید کننده و پودر تمیز کننده Comet برابر «یک» است. با این وجود، محصولات سنگین پاک کننده اجاق گاز نمره «سه» دارند (۶).

بخش اول

خودتان محصولات تمیزکننده تهیه کنید.

۱٫ یک پاکننده همه منظوره تهیه کنید.

نصف پیمانه آب را با نصف پیمانه سرکه و دو قاشق غذاخوری آب لیمو تازه مخلوط کنید. سپس ۱۵ قطره روغن درخت چای را اضافه کنید. مواد را به خوبی مخلوط کرده و هر مقدار که نیاز است را استفاده کنید (۷). از سرکه ساده استفاده کنید. سرکه ساده از سرکه سیب ارزان قیمت تر بوده و به خوبی تمیز می کند. همچنین می توانید این پاک کننده را درون یک بطری اسپری قرار داده و به عنوان اسپری (با دقت) استفاده کنید. از این مخلوط همچنین می توان برای شست و شو کف استفاده کرد، مگر اینکه کف سرامیکی یا مرمر باشد. برای این کفپوش ها، از یک صابون تهیه شده از روغن گیاهی به جای سرکه استفاده کنید.

۲٫ تمیزکننده های مقاوم تهیه کنید.

یک چهارم پیمانه صابون تهیه شده از روغن های گیاهی را در یک کاسه بریزید. سه چهارم پیمانه جوش شیرین اضافه کنید. به خوبی هم بزنید. سپس یک فنجان سرکه سفید اضافه کنید. آن را مخلوط کرده و به عنوان تمیزکننده استفاده کنید. در صورت تمایل، کمی روغن اسطوخدوس یا مرکبات را جهت عطر (دو تا چهار قطره) اضافه کنید. به جای آن، می توانید یک و نیم پیمانه جوش شیرین و نصف پیمانه صابون مایع را با هم ترکیب کنید. آنها را مخلوط کرده و دو قاشق غذاخوری آب لیمو اضافه کنید. آنها را مخلوط کرده و به عنوان تمیزکننده جهت پاک کردن لکه ها استفاده کنید (۸).

۳٫ تمیز کننده کاسه توالت خود را تهیه کنید.

جوش شیرین را مانند هر تمیزکننده پودری دیگری، بر روی توالت فرنگی بریزید. کمی سرکه سفید را بر روی کاسه بریزید و برس تمیزکننده را بر روی قسمت هایی که جوش شیرین ریخته اید، بکشید (۹). اجازه دهید تا به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه باقی بماند. دوباره شست و شو داده و آب بر روی آن بریزید.

۴٫ جلادهنده مبلمان غیر سمی تهیه کنید.

یک پیمانه روغن زیتون و نصف پیمانه آب لیمو را در یک کاسه یا یک بطری مخلوط کنید. قبل از اعمال آن بر روی مبلمان، هم زده و تکان بدهید. با خیس کردن یک پارچه تمیز و نرم در این مخلوط و مالیدن بر روی مبلمان، آنها را جلا بدهید (۱۰).

برای اطمینان از اینکه این جلا دهنده با جنس مبلمان شما سازگار است، ابتدا آن را بر روی ناحیه ای از مبلمان امتحان کنید که قابل رویت نیست، مانند قسمت های زیرین مبلمان و یا قسمت تکه های داخلی مبل.

۵٫ یک تمیزکننده شیشه و سطوح را سریعا آماده کنید.

مقادیر برابری از سرکه سفید و آب را مخلوط کنید. این مخلوط را در داخل یک بطری اسپری ریخته و بر روی شیشه یا سطوح اسپری کنید. با یک دستمال نرم یا حوله کاغذی آن را پاک کنید (۱۱). بر اساس اینکه هر چند وقت یک بار پنجره را تمیز می کنید، نیازی به تهیه میزان زیادی از این تمیزکننده ندارید. مخلوط یک پیمانه آب و یک پیمانه سرکه باید برای مدتی باقی بماند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.