استفاده از لوازم آرایش در بارداری

چطور می توان در دوران بارداری از محصولات آرایشی بهداشتی مضر دوری کرد

برای یک زن مهم است که در دوران بارداری از بدن خود مراقبت کند. منظور این است که باید بیش از معمول احتیاط کند. یکی از این اقدامات احتیاطی که لازم است انجام شود، خودداری از مصرف محصولات آرایشی بهداشتی سمی است زیرا می توانند روی رشد و نمو درست جنین شما اختلال ایجاد کند. ترکیبات سمی مانند پارابن، فتالات و فرمالدئید معمولاً در محصولاتی مانند مرطوب کننده ها، شامپوها و لوسیون های کودک یافت می شود. برای اجتناب از این محصولات، شما باید بدانید که چه موادی در آنها وجود دارد، چطور این محصولات سمی را شناسایی کنید و از چه جایگزین های طبیعی می توان استفاده کرد.

مطالب پیشنهادی: استفاده از لوازم آرایشی در سه ماهه اول خطرناک است!

روش ۱

شناسایی موادی که باید از آنها اجتناب شود

۱- از پارابن ها دور بمانید. پارابن ها ممکن است سیستم غدد درون ریز شما را مختل کنند. به این دلیل، مهم است که اطمینان یابید محصولات مورد استفاده شما حاوی پارابن ها نیست. متاسفانه، پارابن در ۷۵ تا ۹۰ درصد محصولات آرایشی- بهداشتی یافت می شود، از کرم پودرها تا سایه های چشم. قبل از خرید آنها، برچسب های موجود روی چنین محصولاتی را بخوانید.

۲- از پلی اتیلن گلیکول پرهیز کنید. پلی اتیلن گلیکول با از بین بردن چربی و روغن های محافظ پوست و موی شما، به شما آسیب می رساند و راه را برای سایر سموم باز می کند. اگر سموم اجازه ورود به بدن را پیدا کنند، ممکن است روی کودکی که آبستن هستید تاثیر بگذارند. پلی اتیلن گلیکول به طور معمول در محصولات مو و پوست مانند اسپری های مو وجود دارند.

۳- از محصولات دارای آلومینیوم استفاده نکنید. طبق برخی تحقیقات، آلومینیوم ممکن است باعث آسیب به بافت ها و استخوان های اطراف ناحیه استعمال شده گردد. همچنین می تواند به بیماری آلزایمر نیز مرتبط باشد. آلومینیوم معمولاً در ضد عرق ها یافت می شود.

۴- مراقب فتالات باشید. این ماده شیمیایی که بخاطر مضرات آن شناخته شده است، در بروز آلرژی، دیابت، چاقی و آسم نقش دارد. همچنین به سرطان پستان نیز مرتبط دانسته می شود. محصولاتی که باید مراقب آن باشید و ممکن است حاوی فتالات باشند مانند: اسپری مو، لاک ناخن، عطر.

۵- در مورد فرمالدئید محتاط باشید. فرمالدئید دارای اثرات سرطان زا است، اما ماده ای است که در محصولات زیادی وجود دارد. فرمالدئید می تواند در نتیجه واکنش آب و برخی از مواد خاص در یک محصول ایجاد شود. فرمالدئید در این محصولات یافت می شود: چسب ناخن و لاک ناخن. چسب مژه، محصولات مو مانند ژل. مواد شوینده و صابون های بدن.

۶- مراقب تریکلوزان باشید. تریکلوزان ممکن است باعث آسیب به سیستم عصبی، کمبود وزن هنگام تولد و مشکلات غده تیروئید در کودک شما شود. به این دلیل، بسیار مهم است که در محصولاتی مانند صابون ها، لوازم آرایشی، کرم های آکنه و دئودورانت به دنبال آن باشید.

۷- از وسایل پلاستیکی دارای BPA (بیسفنول A) اجتناب کنید. از مواد بدون BPA استفاده کنید. این ماده شیمیایی روی رشد و نمو کودک تاثیر می گذارید.

روش ۲

مارک لوازم آرایش مخصوص بارداری

شناسایی محصولات سمی

۱- با پزشک خود مشورت کنید. وقتی متوجه شدید که باردار هستید، باید در مورد محصولاتی که باید از آنها دور بمانید با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما حتی ممکن است لیستی از محصولات را به شما ارائه بدهد که دارای عوارض جانبی منفی هستند و زنان باردار باید از آنها اجتناب کنند. وقتی یک زن متوجه می شود که باردار است، باید با پزشک درباره محصولات آرایشی بهداشتی مورد استفاده خود و موادی که باید در طول بارداری از آنها اجتناب کند، مشورت کند.

بعضی وقت ها، پزشک لیستی از موادی که لازم است از آنها پرهیز کنید را به شما می دهد. اگر سوالی درباره محصولات خاصی که استفاده کرده اید دارید، باید نام تجاری آنها را بیان کنید زیرا ممکن است پزشک مواد مضر آنها را شناسایی کند.

پزشک ممکن است آزمایشاتی را تجویز کند برای تشخیص برخی مواد شیمیایی که احتمالاً بخاطر مصرف بعضی محصولات در دوران پیش از بارداری در بدن شما جمع شده است.

۲- برچسب های تمام محصولات آرایشی بهداشتی مصرفی خود را بخوانید. شما نباید این تصور را داشته باشید که شرکتی با یک محصول بدون مواد سمی لزوماً همه محصولات خود را بدون مواد مضر تولید می کند، زیرا محصولات مختلف دارای مواد تشکیل دهنده مختلف هستند. برچسب های تمام محصولات بهداشتی باید خوانده و با لیست مواد مضر برای شما مقایسه شوند. این شامل برچسب های ضد آفتاب، کرم لب، لوسیون دست، لوازم آرایشی و دستمال مرطوب می شود.

ممکن است خواندن برچسب تمام محصولات آرایشی و بهداشتی که استفاده می کنید به نظر وقت گیر و خسته کننده باشد، اما برای رشد و نمو مناسب کودک شما و سلامتی شما لازم است.

۳- هر نوع محصول حاوی مواد سمی را دور بریزید و یا دور نگه دارید. اگر محصولات آرایشی و بهداشتی زیادی دارید که بررسی همه آنها مشکل است، از دوستان یا اعضای خانواده خود بخواهید که به شما کمک کنند تا محصولات بی خطر را تفکیک کنید. محصولاتی که برای بارداری شما مضر است را دور نگه دارید یا کاملاً دور بریزید. شما باید اقلام بی خطر را جایگزین محصولاتی کنید که مضر است.

۴- از محصولات دارای رایحه های مصنوعی خودداری کنید. محصولات دارای رایحه های مصنوعی ممکن است حاوی فتالات، یک ماده شیمیایی باشند که می تواند روی سلامت کودک شما تاثیر بگذارد. به دنبال محصولاتی باشید که با روغن های اساسی و رایحه های طبیعی معطر شده باشند.

۵- از رژ لب حاوی سرب خودداری کنید. سرب یک فلز سنگین سمی است و اگر با رژ لب دارای سرب چیزی بنوشید یا بخورید، احتمال اینکه سرب به کودک شما منتقل شود، وجود دارد. سرب می تواند در پودرهای صورت، لاک ناخن و خمیر دندان های سفید کننده پیدا شود.

اگر واقعاً رژ لب دوست دارید، از محصولاتی که دارای مواد طبیعی، روغن های گیاهی اساسی و موم های طبیعی مانند موم زنبور، موم کاندلیلا و موم کرچک استفاده کنید.

۶- از لاک ناخن سمی دوری کنید. لاک های ناخن می تواند حاوی مواد شیمیایی مانند تولوئن، فرمالدئید، دی بوتیل فتالات باشد که همه اینها مضر هستند و ممکن است باعث ایجاد مشکل در اعصاب، هورمون ها یا حتی سرطان شوند. برچسب لاک ها را بخوانید و به دنبال لاک های بر پایه آب باشید که این سه ماده شیمیایی را ندارد. این لاک های ناخن فاقد مواد سمی هستند و به آسانی با الکل پاک می شوند.

۷- به مواد تشکیل دهنده شامپوی مورد علاقه خود توجه داشته باشید. شامپوها معمولاً حاوی مواد شیمیایی مانند DMSM و هیدانتوئین هستند که در هنگام تماس با آب، مواد شیمیایی را منتشر می کنند که احتمالاً سرطان زا هستند، مانند فرمالدئید، دی اتانول آمین، تری اتانول آمین. یک شامپو با مواد طبیعی آلی پیدا کنید. سعی کنید موهای خود را با جوش شیرین بشویید. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را به موهای خیس خود اضافه کنید، مالش دهید و بشویید.

۸- مراقب دئودورانت و ضد عرق ها باشید. شما باید به ویژه مراقب ضد عرق هایی باشید که ادعای ماندگاری طولانی مدت دارند. این محصولات می تواند غنی از آلومینیوم باشد. در عوض، به دنبال ضد عرق های طبیعی باشید که با روغن های اساسی و مواد طبیعی معطر شده باشند.

۹- محصولات ضد باکتریای را با دقت انتخاب کنید. محصولات ضد باکتریایی ممکن است حاوی تریکلوزان باشد که می تواند باعث آسیب به سیستم عصبی کودک، وزن کم هنگام تولد و مشکلات غده تیروئید شود. بعضی اوقات صابون و آب برای رعایت بهداشت کافی است.

۱۰- در طول بارداری از رنگ کردن موها خودداری کنید. رنگ ها ممکن است دارای مواد شیمیایی باشند که می تواند باعث سرطان سینه، سرطان مثانه یا حتی سرطان خون شود. اگر می خواهید رنگ موهای خود را تغییر دهید، آن را به شدت تغییر ندهید و از محصولات طبیعی استفاده کنید.

افرادی که بلوند هستند می توانند با استفاده از آب بابونه و یا آب لیمو رنگ موهای خود را روشن کنند. سبزه ها می تواند رنگ موها را با حنا عوض کنند.

شما می توانید موهای خود را با استفادهاز  شستن مو بوسیله جوشانده تهیه شده از مریم گلی یا رنگی که از پوست گردو بدست آمده است، تیره تر کنید.

۱۱- از محصولات دارای پودر تالکوم استفاده نکنید. پودر تالکوم (یا تالک) یک پودر ریز است که در کاندوم ها و دستکش جراحی و پودر بچه پیدا می شود. از محصولات بدون تالک استفاده کنید و از محصولات حاوی این ماده خودداری کنید.

۱۲- وقتی شک دارید انجام ندهید. در بعضی از مناطق، ممکن است پیدا کردن محصولات آرایشی و بهداشتی که شامل مواد مضر نباشد کار سختی باشد. در این موارد، سعی کنید برای مدتی از این محصولات استفاده نکنید. با پزشک خود مشورت کنید. استفاده برخی از محصولات پس از مدتی و با رشد کودک شما بی خطر می شود.

روش ۳

بهترین مارک لوازم آرایشی گیاهی

ساخت جایگزین هایی طبیعی

۱- برنزه کننده طبیعی خود را بسازید. شما می توانید برنزه کننده های طبیعی سازگار با بارداری را از کاکائو، دارچین و نشاسته ذرت تهیه کنید. این مواد را مخلوط کنید تا به رنگ دلخواه خود برسید. برنزه کننده طبیعی را در یک ظرف بریزید و در آن را محکم ببندید. شما می توانید آن را با یک برس مویی روی بدن بمالید.

۲- خط چشم خانگی خود را بسازید. پودر کاکائو و روغن نارگیل را ترکیب کنید یا از ترکیب روغن کاکائو یا همان مقدار روغن نارگیل استفاده کنید. این ترکیب را با استفاده از برس یک خط چشم قدیمی، روی چشم خود بمالید.

۳- براق کننده های طبیعی لب را امتحان کنید. برای جلوگیری از مصرف محصولاتی که ممکن است دارای مواد مضر باشند، می توانید برق لب طبیعی را امتحان کنید. یک چهارم فنجان موم زنبور را ذوب کنید، آن را از روی حرارت برداید و یک چهارم فنجان روغن کرچک و ۲ قاشق غذاخوری روغن کنجد اضافه کنید. رنگ آن را از چغندر بدست آوردن و به مخلوط اضافه کنید.

۴- شامپو بدون مواد شیمیایی آماده کنید. دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک تخم مرغ، یک قاشق غذاخوری آب لیمو، ۱ قاشق چایخوری سرکه سیب را در مخلوط کن بریزید. می توانید آن را مثل شامپو معمولی استفاده کنید و باقیمانده را دور بریزید.

۵- دئورانت جایگزین خود را تهیه کنید. ۴ قاشق غذاخوری جوش شیرین را با ۴ قاشق غذاخوری آرد ذرت مخلوط کنید. ۶ قاشق غذاخوری روغن نارگیل و مقداری روغن اساسی را بهم بزنید (نوع آن به عطرهایی که دوست دارید بستگی دارد). این مخلوط را در ظرف دئودورانت قدیمی خود بریزید و استفاده کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *