فشار خون بالا در نوجوانان؛ دلایل، علائم، پیشگیری و درمان فشار خون بالا

فشار خون بالا در نوجوانان؛ دلایل، علائم، پیشگیری و درمان فشار خون بالا

بیماری های زیادی وجود دارند که فقط آنها را مختص بزرگسالان می پنداریم. اما نسل جوان تر بطور روز افزون با این بیماری ها دست به گریبان هستند. فشار خون بالا در نوجوانان یکی از این بیماری ها است. آیا فرزند شما از فشار خون بالا رنج می برد؟ یا آیا به دنبال روشی برای محافظت از او در مقابل این مشکل تهدید کننده زندگی هستید؟ بله، به وب سایت درستی مراجعه کردید. در این مطلب راهنمای ساده ای برای کمک به اینکه درک بهتری از فشار خون بالا در نوجوانان داشته باشید ارائه می دهیم.

دلایل بروز فشار خون بالا در نوجوانان

پیشتر اعتقاد بر این بود که هایپرتنشن (فشار خون بالا) در نوجوانان در نتیجه مشکلات قلبی و کلیوی بوده است. اما امروزه این امر معمول است که فشار خون بالا بدون توجه به سن قربانی علت مشابه ای دارد. مطلب را بخوانید تا دلیل فشار خون بالا در نوجوانان را بدانید. برخی از دلایل معمول فشار خون بالا در نوجوانان عبارت اند از:

۱- سابقه خانوادگی و ژنتیک

در بسیاری از موارد، فشار خون بالا در میان نوجوانان نتیجه مستقیم ژنتیک است. اگر شما یا شریکتان فشار خون بالا دارید، احتمال اینکه نوجوان شما دچار این مشکل شود زیاد خواهد بود. اگر این اتفاق رخ دهد که فرزند شما ژن نادرستی داشته باشد، احتمالا او در معرض ابتلا به هایپرتنشن قرار می گیرد.

۲- شیوه زندگی

امروزه چاقی نسبتا مشکل همه گیری شده است. عادات غذایی بد، شیوه زندگی بی تحرک و غیره این روزها درمیان نوجوانان به یک هنجار تبدیل شده است. مصرف سیگار و مواد مخدر هم درمیان آنها شایع شده است. تمامی این انتخاب های سبک زندگی منجر به افزایش فشار خون بالا در میان نوجوانان می شوند.

دلایل بروز فشار خون بالا در نوجوانان
۳- هورمون ها

نوجوانی دوره سختی است. فشار خون بالا در نوجوانان می تواند به دلیل هورمون ها هم اتفاق بیفتد. هورمون ها افزایش می یابند و بدن نوجوان به تدریج شروع به تغییر می کند. افزایش هورمون های جنسی، تستسترون و استروژن می تواند باعث هایپرتنشن شود.

۴- بلوغ زودرس

نوجوانانی که بلوغ را در سنین پایین تر تجربه می کنند احتمال این که فشار خون بالا در انها ایجاد شود بیشتر است.

۵- استرس

مانند موارد دیگر فشار خون بالا، استرس هم می تواند منجر به بروز این مشکل در نوجوانان شود.

درمان فشار خون بالا در نوجوانان

درمان فشار خون بالا در نوجوانان

نوجوانی یکی از سخت ترین مراحل زندگی برای هر فردی است. بنابراین، برای جلوگیری از بروز مشکلات در آینده مهم است که مشکل  فشار خون بالا در نوجوانان با آمادگی کامل درمان شود. برخی از روش های درمانی برای مقابله با فشار خون بالا در میان نوجوانان شامل:

۱- تغییرات شیوه زندگی

نخستین راه درمان این بیماری تغییر در شیوه زندگی فرزند نوجوان شما است. مراقب غذایی که او مصرف می کند باشید. مطمئن شوید که او به حد کافی ورزش انجام می دهد و غیره.

۲- داروها

داروهایی که برای درمان فشار خون بالا در بزرگسالان استفاده می شود برای درمان این مشکل در نوجوانان هم به کار می رود. بعضی از داروها برای درمان هایپرتنشن عبارت اند از: مسدود کننده بتا، مسدود کننده کانال کلسیم، مهار کننده آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین ACE، مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین و داروی ادرار آور.

پیشگیری از فشار خون بالا در نوجوانان

پیشگیری بهتر از درمان است؛ ممکن است این جمله کلیشه ای باشد اما با این حال حقیقت است. زمانی که فشار خون بالا می رود بهترین راه حل، پیشگیری از بروز آن است. در اینجا چند روش آسان برای ایمن نگه داشتن نوجوان شما از معرض فشار خون بالا وجود دارد:

۱- حفظ وزن سالم بدن

چاقی یکی از دلایل منجر به هایپرتنشن در میان نوجوانان است. بنابراین، مطمئن شوید کودک شما غذای کامل می خورد و وزن سالم را حفظ می کند. غذای ناسالم را از دسترس او دور کنید و در عوض به او غذاهای گیاهی و سبزیجاتی معرفی کنید.

۲- فعال باشید

اگر از بازی های ویدویی و تلویزیونی به حد متعادل استفاده شود، آنها برای نوجوانان بد نیستند. اگر نوجوان شما وقت آزاد خود را در مقابل لپتابش می گذراند، حالا زمان تغییر این کارها است. او را برای پیاده روی به بیرون از خانه بفرستید. از او بخواهید فعال باشد. با این کار به پیشگیری از بروز فشار خون بالا در او کمک و او را خیلی اجتماعی تر هم خواهید کرد. یک نوجوان سالم باید حداقل ۲۰ دقیقه در روز، ۳ روز در هفته ورزش کند.

پیشگیری از فشار خون بالا در نوجوانان

۳- پرهیز از مصرف سیگار و نوشیدنی های الکلی

فشار هم سن و سالها می تواند نوجوان را وادر به کشیدن سیگار یا مواد مخدر کند. شاید او در مورد این عادت با شما صحبت نکند، اما اگر به مصرف مواد مخدر در آنها شک کردید، بشینید و با آنها صحبت کنید. مستقیما به آنها نگویید که سیگار یا نوشیدنی الکلی مصرف نکنید. به خاطر داشته باشید که نوجوانان خیلی سرکش هستند. بهتر است به آنها توضیح بدهید که چقدر این چیزها می توانند به او صدمه برسانند و به او بگویید.

۴- کاهش مصرف نمک

نمک می تواند باعث افزایش ناگهانی سطوح فشار خون در بدن شود. از این رو، سعی کنید مصرف نمک در نوجوانان تان را محدود کنید.

۵- کاهش استرس

سال های نوجوانی دوره پر استرسی هستند. نوجوانان مبتلا به فشار خون بالا نیاز به مشاوره مداوم درباره استرس دارند. بنابراین، به فرزندتان برای کنار آمدن با استرس های زندگی کمک کنید. به او مدیتیشن، یوگا و دیگر روش های کنترل استرس را معرفی کنید. مایه تاسف است که نوجوانان امروزی با مشکلاتی مواجه هستند که قبلا محدود به بزرگسالان بودند. فشار خون بالا می تواند موضوع ترسناکی باشد و می تواند باعث بروز مشکلات جدی سلامتی در زندگی آینده او شود. بنابراین مراقب آنها باشید و به نوجوانتان برای رفع این مشکل در زندگی اش کمک کنید.

آیا نوجوان شما از فشار خون بالا رنج می برد؟ چطور با این مشکل مقابله کردید؟ به ما اطلاع دهید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *