چگونه دخترا را برای بلوغ آماده کنیم؟

چگونه دخترا را برای بلوغ آماده کنیم؟ | هر آنچه در مورد بلوغ دختر باید بدانید

هیچ بحثی وجود ندارد که بلوغ می تواند یک زمان استرس زا و گیج کننده باشد. همه یک داستان ترسناک بلوغ دارند. از اتفاقات شرم آور و ایجاد آکنه تا نوسانات هورمونی، رشد هورمون های ناخواسته و سندروم پیش از قاعدگی (PMS) و این فهرست می تواند ادامه پیدا کند. اما برخی از این ناراحتی های همراه با واقعیت این است که احساس عدم آمادگی برای بلوغ می کنند. این امر به خصوص در مورد دخترانی که بلوغ را قبل از سن ۱۲ سالگی آغاز می کنند و خانواده هایی که والدینشان حداقل اطلاعاتی در مورد چیزی که فرزندشان تجربه می کند، دارند، شایع است. و هنگامی که این اتفاق بیافتد، منجر به تجارب منفی در طی یک مرحله مهم از رشد او می شود.

در حقیقت، بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله سلامت بزرگسالان، تعداد به طور غیرمنتظره زیاد از دختران و دختران بین ۸ تا ۱۲ سال، برای قاعدگی و تغییراتی که در بدن آنها و هچنین سلامت باروری رخ می دهد، احساس عدم آمادگی را گزارش دادند. اگرچه بسیاری از دختران از به دست آوردن اطلاعات بلوغ و قاعدگی از یک منبع مانند مادر، خواهر یا معلمشان خبر دادند، اما هنوز هم احساس می کنند که این اطلاعات ناقص، نادرست و خیلی دیرهنگام است.

علاوه بر این، برخی از دختران با اولین دوره قاعدگی، گزارش احساس ترس، آسیب دیدگی و شرمندگی را کردند. در اکثر موارد، این احساسات منفی با عدم آمدگی برای بلوغ همراه بوده است. گاهی اوقات، زمانی که قاعدگی شروع می شود، تعدادی از دختران نمی دانند که چه اتفاقی برای بدنشان رخ می دهد، چه برسد به اینکه چگونه خونریزی را کنترل کنند. زمان بلوغ نیز بر تجربیات آنها تاثیر می گذارد. به عبارت دیگر، هر چه بلوغ سریع تر اتفاق بیافتد، تجربه تلخ تر خواهد بود.

این عدم آگاهی و آمادگی نشان می دهد که باید اقدامات بیشتری برای آموزش دختران در مورد روند بلوغ و چگونگی مدیریت تغییرات ایجاد شده در بدن آنها انجام شود.

مطلب پیشنهادی : تغییرات روحی و جسمی در دوران بلوغ و نحوی کنار آمدن با آن

آموزش زودتر بلوغ لازم است

در طول ۲۵ سال گذشته، سن بلوغ در ایالات متحده کاهش پیدا کرده است. به عبارت دیگر، برای بروز اولین نشانه های بلوغ دختران، آنها جوانتر و جوان تر می شوند. در حقیقت، به خصوص برای دختران آمریکایی آفریقایی تبار، مشخص شدن علائم اولیه رشد به زودی ۸ سالگی غیرمعمول نیست. وقتی بلوغ زودرس رخ می دهد، ممکن است منجر به تعداد فزاینده ای از دختران بدون آموزش بلوغ در موقع مناسب شود. علاوه بر این، شروع قاعدگی در سنین پایین با تجربیات منفی بیشتری همراه بوده است.

به علاوه، برخی از دختران از والدین خود شکایت می کنند که از قاعدگی به سرعت به سمت آموزش روش های پیشگیری از بارداری پیش می روند، و اغلب توضیحی در مورد آنچه برای بدنشان می افتد و همچنین توصیه های عملی در مورد چگونگی مقابله با این تغییرات ارائه نمی دهند.

فورا شروع به توضیح دادن در مورد هشدارهای مربوط به بارداری، اغلب باعث می شود که دختران احساس سردرگمی کرده و می خواهند اطلاعات بیشتری کسب کنند. دختران باید بدانند که قاعدگی چگونه عمل کرده، چرا اتفاق می افتد، چگونه می توان آن را مدیریت کرد و همچنین می توان پیش بینی کرد که دوره بعدی قاعدگی چه زمانی خواهد بود.

بلوغ چگونه پیشرفت می کند

هنگامی که روند بلوغ دختران شروع می شود، اولین تغییراتی که رخ می دهد، قابل رویت نیست. به عنوان مثال، برخی از اولین تغییراتی که رخ می دهند، شامل تغییرات هورمونی هستند که به دلیل فعال شدن هیپوتالاموس، تنظیم کننده مغز رخ می دهد. در ضمن با ترشح هورمون جنسی سایر تغییرات در تخمدان ها اتفاق می افتد. سایر علائم اولیه بلوغ عبارتند از: خستگی، افزایش بو بدن و ترشحات واژن.

رشد پستان

رشد پستان های کوچک معمولا اولین علامت قابل مشاهده به معنی نزدیک بودن بلوغ است که اغلب با جهش رشدی همراه است. پس از آن، موهای ناحیه شرمگاهی رشد می کند. در مطالعه ای بر روی کودکان ۸ تا ۹ ساله، ۵ درصد از دختران فققازی و ۱۵ درصد از دختران آمریکایی- آفریقایی رشد سینه را تجربه کردند. این در حالی است که ۸ درصد از دختران فققازی و ۳۴ درصد از دختران آمریکایی- آفریقایی از ۸ تا ۹ سالگی موهای ناحیه شرمگاهی داشتند. توجه به این نکته مهم است که رشد پستان قبل از هشت سالگی زودرس در نظر گرفته می شود و باید توسط یک متخصص کودکان ارزیابی شود.

صحبت کردن با دختران درباره بلوغ

اولین دوره قاعدگی

تقریبا دو تا دو سال و نیم پس از اینکه رشد سینه های دختران قابل رویت باشد، دختران اولین دوره قاعدگی خود را تجربه می کنند. در ایالات متحده، سن متوسط برای اولین دوره قاعدگی، ۱۲٫۷۷ است. اکثر محققان، گزارش پایین آمدن سن اولین دوره قاعدگی را در اثر تغذیه نامناسب دادند. به خاطر داشته باشید که دختران با وزن کم و بدن کم چربی نیز تاخیر در اولین دوره قاعدگی شان دارند. علاوه بر این، اکثر دختران فورا چرخه قاعدگی منظم را تجربه نخواهند کرد. در عوض، ممکن است ۱۴ ماه طول بکشد تا چرخه قاعدگی شان منظم شود.

اگر دوره قاعدگی دختران زودتر از ۲۸ روز رخ می دهد یا بیشتر از ۷ روز طول می کشد، نیاز است تا با پزشک صحبت کنید. همچنین باید درباره خونریزی بیش از حد سنگین و یا داشتن دوره های قاعدگی بسیار دردناک بحث کنید.

چگونه تشخیص دهیم که دختر اولین دوره قاعدگی اش را تجربه می کند

چالش های بلوغ زودرس

هنگامی که دختران جوان بلوغ را زودتر از همسالان خود شروع می کنند، این تغییراتی که تجربه می کنند، اصلا راحت نیست. در حقیقت، اغلب سرشار از دلسردی، گیجی، استرس و … است. در واقع، حتی خطر ابتلا به افسردگی، سوء مصرف مواد و فعالیتهای جنسی زود هنگام نیز وجود دارد.

وقتی دختری اولین نفر در گروه هم سن و سالان خود است که این فرآیند را تجربه می کند، خطر بیشتری برای این چالش ها وجود دارد، زیرا او چیزی بیشتر از این نمی خواهد که شبیه به گروه باشد. اگر او قبل از هم سن و سالانش بلوغ را تجربه کند، چیزی را سپری می کند که به آنها مربوط نمی شود. علاوه بر این، تعدادی از تحقیقات نشان داده اند که وقتی دختران زودتر رشد می کنند، می تواند اثرات طولانی مدت بر سلامت روان داشته باشد. گذشته از افسردگی، برای دخترانی که بلوغ زودهنگام را تجربه می کنند، خطر بیشتر اختلال پرخوری و همچنین اختلالات رفتاری وجود خواهد داشت. آنها همچنین نسبت به همسالان خود اضطراب بیشتر و اعتماد به نفس کمتری دارند.

وقتی او بزرگتر از سن خود به نظر می رسد

یکی از بزرگ ترین چالش های بلوغ زودرس، فشار های اجتماعی است که دختران جوان تجربه می کنند. حتی اگر بدنشان بالغ به نظر برسد، اعمال آنها این گونه نیست. این واقعیت می تواند منجر به عقاید و فرضیات منفی توسط بزرگسالان و دیگران شود که آنها یا سن آنها را نمی شناسند.

چه این دختران در حال برگزاری آیین مراسم قاشق زنی امریکایی باشند یا چه با دوستان خود در یک مرکز خرید وقت بگذارنند، افرادی که آنها را نمی شناسند، در مورد سن آنها و سطح بلوغ فرضیاتی ارائه می دهند و وقتی این فرضایت با واقعیت تطابق نداشته باشند، ممکن است از آنها انتقاد شده یا رفتار نادرستی با آنها شود. علاوه بر این، والدین ممکن است آزادی بیشتری به دخترانی با بلوغ زودرس دهند، زیرا آنها بزرگ تر به نظر می رسند. انجام این کار می تواند منجر به قرار گرفتن او در معرض بچه های بزرگ تر و رفتارهای پرخطر شود.

یکی دیگر از عوامل مؤثر در بلوغ زودرس، نژاد است. به عنوان مثال، محققان دریافتند که اگرچه دختران آفریقایی- آمریکایی اغلب بلوغ زودرس را تجربه می کنند، اما کمتر احتمال دارد که عوارض منفی آن را در مقایسه با دختران آمریکایی- اروپایی که دچار بلوغ زودرس می شوند، تجربه کنند.

با این حال، محققان از والدین می خواهند که اگر دخترشان بلوغ زودرس را تجربه می کند، وحشت نکنند. اگرچه او در معرض خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب و سایر موارد قرار دارد، اما اکثر دختران جوان که بلوغ زودرس را تجربه می کنند، خوب خواهند بود. تا زمانی که دختران یک سیستم پشتیبانی کامل در خانه داشته باشند، و مهارت های مقابله ای کافی داشته باشند، خوب خواهند بود.

چگونه با دختر در مورد تغییرات بدنش صحبت کنید

صحبت با دختران در مورد بلوغ، نقش مهم والدین محسوب می شود. و این مکالمه ای است که شما باید قبل از شروع این تغییرات با دخترتان داشته باشد. اما متاسفانه، والدین برای این مکالمه با دختران احساس بی کفایتی می کنند و ممکن است کمی برای آنها ناراحت کننده باشد. اما شما نباید اجازه دهید که این احساسات شما را از این مکالمه مهم باز دارد. به خاطر داشته باشید که صحبت با دختران در مورد تغییراتی که تجربه خواهد کرد، نه تنها نگرانی ها و استرس او را کاهش می دهد، بلکه می تواند زمانی برای پیوند عاطفی بین شما باشد و اگر به اندازه کافی زود انجام شود، دختر را برای چیزی که قرار است تجربه کند، آماده می کند تا برای اولین دوره قاعدگی اش دچار شوک یا در هم شکستگی نشود. در این قسمت، چند پیشنهاد برای شروع این کار ارائه شده است.

صحبت را زود شروع کنید

تا زمانی که دخترتان ۸ ساله شود، باید بداند که بدنش چه تغییراتی را تجربه خواهد کرد که مربوط به بلوغ است. برای بسیاری از والدین، ممکن است جوان به نظر برسند، اما به خاطر داشته باشید که برخی از دوستان وی هم اکنون از سینه بند استفاده می کنند. علاوه بر این، نیازی نیست که یک مکالمه طولانی مدت با او داشته باشید، اما مطمئن باشید که او می داند که بدنش به زودی تغییراتی را تجربه می کند.

قبل از شروع قاعدگی، در مورد دوره قاعدگی با او صحبت کنید

به خاطر داشته باشید که دخترانی که غافل از تغییر وضعیت بدنی شان هستند، اگر با شما در این مورد صحبت نکرده اند، با دیدن خون و محل خونریزی وحشت زده می شوند. اگرچه اکثر دختران تا سن ۱۲ یا ۱۳ سالگی قاعدگی را تجربه نمی کنند، اما برخی از دختران از اوایل ۹ سالگی دچار قاعدگی می شوند. در همین حال، ممکن است برخی دیگر تا سن ۱۶ سالگی قاعدگی را تجربه نکنند. می خواهید که هر کاری که می توانید انجام دهید تا از قبل برای آن آماده شوند.

تجهیزات مورد نیاز را به دختران بدهید

مدت ها قبل از اینکه دخترتان قاعدگی را تجربه کند، می خواهید مطمئن شوید که لوازمی مانند پد یا نوار بهداشتی را در دسترس دارد. در مورد نحوه استفاده هر دو با او صحبت کنید و مطمئن شوید که او می داند که باید در طول روز مرتبا نوار بهداشتی خود را تغییر دهد. به خاطر داشته باشید که این احتمال وجود دارد که دخترتان دوره قاعدگی اش را هنگام دور بودن از خانه تجربه کند. بنابراین اگر تصور می کنید که دوره قاعدگی اش نزدیک است، حتما محض احتیاط یک نوار بهداشتی در کوله پشتی او قرار دهید.

چگونه با دختر راجب لوغ صحبت کنیم؟

او را با نشاط نگه دارید

اکثر دختران بیشتر علاقمند به مشاوره عملی هستند مانند اینکه در صورت شروع قاعدگی در مدرسه، چه کاری انجام دهند. آنها همچنین می خواهند بدانند که چه انتظاری داشته باشند. به آنها اطمینان دهید که اولین قاعدگی آنها با خونریزی کم همراه خواهد بود و خونریزی زیادی نخواهند داشت. همچنین نامنظم خواهد بود، به این معنا که آماده شدن برای آن غیرمنتظره خواهد بود.

همچنین می توانید در مورد پیدا کردن یک سینه بند مناسب و خرید کردن با هم برای یک سینه بند زیبا در حین این مکالمه در مورد بلوغ، با فرزند خود صحبت کنید. این باعث می شود که برخی از استرس های گفت و گو در کنار تخت خواب کاهش پیدا کند. در نهایت، به او نشان دهید که چگونه دوره قاعدگی اش را پیگیری کند.

از بیان به شکل یک نمایش هیجان انگیز جلوگیری کنید

از تعبیر هیجان انگیز و بیش از حد چیزهایی که او تجربه می کند، به خصوص چیزهایی که مربوط به دوره قاعدگی اش می شود، خودداری کنید. باید از ترساندن او و درد ناشی از گرفتگی عضلات یا نوسانات خلقی که ممکن است تجربه کند، جلوگیری کنید. بر این مساله تاکید داشته باشید که آنچه که بدنش در حال تجربه کردن است کاملا طبیعی است و هیچ چیز برای ترسیدن و خراب کردن وجود ندارد.

اطمینان بخشی کلید این مساله است

بسیاری از دختران از تغییرات بدنشان و از ظهور این تغییرات نگران هستند. به آنها اطمینان دهید که آنچه که تجربه می کنند و اینکه چگونه به نظر می رسند، کاملا طبیعی است. در همین حال، دختران دیگر نگران این مساله هستند که به اندازه کافی زودهنگام رشد نمی کنند و از نبود یا از اندازه کوچک سینه های خود نگران هستند. مهم است که به آنها اطلاع دهیم که هر فردی با سرعت های مختلف پیشرفت می کند و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد. آنها فقط به همین شکلی که هستند، زیبا به نظر می رسند.

در نهایت، به خاطر داشته باشید که وقتی دختران شروع به تغییرات دوران بلوغ می کنند، سوالاتی خواهند داشت. صبور باشید و به نگرانی های آنها گوش دهید. به سؤالات او صادقانه و به بهترین شکل ممکن پاسخ دهید. و اگر جواب را نمی دانید، با هم تحقیق کرده یا از پزشک بپرسید. نکته اصلی این است که به آنها نگویید که «من نمی دانم» و این مساله را خاتمه دهید. شما می خواهید منبع خوبی برای اطلاعات قابل اعتماد برای او باشید. جواب ندادن به سوالاتش باعث می شود که او احساس دلسردی کرده و وسوسه شود که برای مشاوره به هم سن و سالانش مراجعه کند، که همیشه دقیق نیست.

سخنانی از وبسایت Verywell

در حالت ایده آل، هر دختری در ایالات متحده باید نسبت به تغییر بدن و سلامت باروری در آینده احساس تشویق، آگاهی و اطمینان داشته باشد. انجام این کار یک گام اساسی برای ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس و همچنین کمک به آنها برای احساس پشتیبانی کردن و آمادگی برای تغییرات جدیدی است که در بدن خود تجربه می کنند، اگرچه ممکن است این تغییرات جدید و گیج کننده به نظر برسند.

 

 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *