آیا مصرف اکسی کدون در دوران بارداری و شیردهی بی خطر است؟

آیا مصرف قرص اکسی کدون (Oxycodone) در دوران بارداری و شیردهی بی خطر است؟

آیا از درد دائم و تیر کشیدگی در هنگام شیردهی رنج می برید؟ یا آیا هنوز بدن تان در حال بهبودی پس از سزارین است؟ آیا به این مساله فکر می کنید که قرص معمول اکسی کدون خود را مصرف کنید، اما نمی دانید که آیا مصرف آن در هنگام شیردهی بی خطر است؟ اگر این سوالات ذهن شما را به هم ریخته، باید در مورد خواندن این متن فکر کنید!

وقتی در حال شیردهی هستید، نگران همه چیزهایی هستید که خورده و یا می نوشید. هنوز هم برچسب درج شده بر روی هر ماده غذایی، از جمله بسته داروها را می خوانید تا مشخص شود که آیا مصرف آنها در هنگام شیردهی بی خطر است. اما برچسب درج شده بر روی بسته های مواد غذایی همه چیز را بیان نمی کنند. و در اکثر موارد، اطلاعات درج شده بر روی برچسب محصول اشتباه است. پس در مورد اکسی کدون چطور؟ آیا مصرف اکسی کدون در دوران شیردهی بی خطر است؟ آیا قرار است به شکلی بر کودک اثر بگذارد؟ به خواندن این متن ادامه دهید تا جواب تمام این سوالات را بیابید!

اکسی کدون چیست؟

اکسی کدون یک ترکیب از مشتقات تریاک مصنوعی تهیه شده از تبائین است. این دارو متلعق به گروه «ضد درد مخدری» است. این دارو درد شدید را در مدت یک ساعت برای مدت طولانی تسکین می دهد. این دارو جهت تسکین درد بر روی سیستم عصبی عمل می کند. اکسی کدون روشی که مغز و سیستم عصبی واکنش نشان داده را تغییر می دهد تا درد را تسکین دهد.

شخص از این دارو نباید برای تسکین درد در زمانی که سایر داروها می توانند موثر واقع شوند، استفاده نماید. تنها باید در موارد اضطراری و تحت نظر پزشک از این دارو مصرف کرد.

آیا مصرف اکسی کدون در دوران بارداری بی خطر است؟

خیر، اکسی کدون در دوران بارداری کاملا بی خطر نیست. اکسی کدون می تواند به شیر مادر منتقل شده و باعث مشکل جدی در نوزاد شود. برخی از منابع بیان کرده اند که استفاده از اکسی کدون برای تسکین درد بعد از زایمان ایرادی ندارد. اما پس از شروع تغذیه کودک، باید مصرف این دارو را متوقف کنید. منابع دیگر حاکی از آن است که دوزهای گاه به گاه اکسی کدون خطر کمی برای نوزاد ایجاد می کند. بنابراین عاقلانه است که قبل از مصرف اکسی کدون، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی مصرف اکسی کدون در هنگام شیردهی

عوارض جانبی مصرف اکسی کدون در هنگام شیردهی

اثر آرام بخشی آن بر روی نوزاد، یکی از عوارض جانبی شایع مصرف اکسی کدون در شیردهی است. نوزادان نسبت به اثرات دوزهای کوچک داروهای مخدر حساس هستند. علاوه بر تکسین دهندگی، مصرف اکسی کدون در دوران بارداری می تواند باعث بروز مشکلاتی در نوزاد، مانند خواب آلودگی، افسردگی، و حتی در موارد شدید، مرگ شود. کودک خود را با دقت برای خواب آلودگی، افزایش وزن، و سایر مراحل رشد زندگی کودک به خصوص در نوزادان تازه متولد شده بررسی کنید. اگر در زمان تغذیه با شیر مادر کودک علائم افزایش خواب آلودگی، مشکلات تنفسی، احساس سستی و مشکل را نشان می دهد، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.

چگونه از اکسی کدون در هنگام بارداری استفاده کنید؟

اکسی کدون به چند شکل مایع، قرص، کپسول، محلول غلیظ و قرص های آهسته رهش موجود است. می توانید مایع را با یا بدون غذا، هر ۵ ساعت یک بار مصرف کنید. در مورد قرص های آهسته رهش، باید هر ۱۲ ساعت یک بار دارو مصرف کنید. با دقت از دستورالعمل پزشک خود تبعیت کرده و اگر موضوعی را متوجه نمی شوید، با خیال راحت از پزشک خود بپرسید. اگر قرص های آهسته رهش را مصرف می کنید، یک باره آن را با میزان زیادی آب بنوشید. آن را لیس نزده، در آب خیس نکرده و یا نجوید.

اگر محلول غلیظ این دارو را مصرف می کنید، آن را با مقدار کمی آب یا غذای نیمه جامد مانند پوره سیب (سیب رنده شده) مصرف کنید. فورا کل مخلوط را ببلعید.

دوز مصرفی اکسی کدون در هنگام شیردهی:

دوز دارو بستگی به بیماری دارد. حداکثر ۳۰ میلی گرم اکسی کدون هنگام تغذیه با شیر مادر ایده ال است. اگر دوز مصرفی را فراموش کردید، به محض یادآوری مصرف نمایید. اگر زمان مصرف دوز بعدی است، پس دوز فراموش شده را مصرف نکرده و دوز بعدی را مطابق با برنامه زمانی مصرف دارو استفاده کنید. هرگز دو دوز را با هم مصرف نکنید و هیچ گاه بیش از یک قرص آهسته رهش مصرف نکنید.

بدون مشورت با پزشک، مصرف اکسی کدون را متوقف نکنید. قطع مصرف این دارو ممکن است باعث بروز علائم ترک دارو مانند لرز، عطسه، خمیازه، آبریزش بینی، اشک چشم، درد عضلات، گرفتگی، حالت تهوع، اسهال و افسردگی و بی قراری شود. پزشک می تواند به تدریج دوز مصرفی را کاهش دهد.

دوز مصرفی اکسی کدون در هنگام شیردهی

قبل از مصرف اکسی کدون

قبل از مصرف اکسی کدون باید مواردی را در نظر بگیرید که به شرح زیر است:

  • اگر به هر داروی ضد درد مانند مورفین، متادون، ویکودین، ​​لورتاب یا پرکوست حساسیت دارید از استفاده از اکسی کدون خودداری کنید.
  • در صورت بروز هرگونه مشکل تنفسی یا بیماری های ریه، لوزالمعده، تیروئید یا کیسه صفرا، اکسی کدون مصرف نکنید.
  • در صورتیکه سابقه سوء مصرف مواد مخدر یا اعتیاد به الکل دارید، از مصرف اکسی کدون اجتناب کنید.
  • اگر مبتلا به بیماری های آدیسون یا اختلال در غده آدرنال هستید، اکسی کدون را مصرف نکنید.
  • اکسی کدون یک داروی اعتیاد آور است و حتی در صورت مصرف در دوزهای منظم، می تواند باعث وابستگی جسمی و ذهنی شود. وابستگی جسمی می تواند باعث علائم ترک شدید شود. بنابراین دقیقا دارو را مطابق با تجویز پزشک مصرف کنید.
  • سهیم شدن داروی اکسی کدون با اشخاصی با علائم مشابه صحیح نیست. همچنین تجویز شخص دیگر برای مصرف این دارو نیز ایمن نیست.
  • اکسی کدون می تواند باعث یبوست شدید شود. برای جلوگیری از بروز یبوست، مایعات زیادی مصرف کرده و مقدار فیبر را در رژیم غذایی تان افزایش دهید.
  • دارو را دور از دسترس دیگران نگهداری نمایید. اجازه ندهید که این دارو در دید کسی که سابقه مصرف یا اعتیاد به مواد مخدر دارد، قرار بگیرد.
  • هرگز اکسی کدون را با الکل مصرف نکنید. این مساله می تواند باعث واکنش کشنده شود. رانندگی نکرده، یا از ماشین آلات استفاده نکرده و یا هر گونه فعالیتی که نیاز به جزئیات یا واکنش سریع دارد انجام ندهید.
  • از مصرف اکسی کدون همراه با مواد مخدر دیگر اجتناب کنید. اگر از داروی دیگری برای تسکین درد استفاده می کنید، قبل از مصرف اکسی کدون به پزشک خود اطلاع دهید.

اقدامات احتیاطی در هنگام مصرف اکسی کدون در حین شیردهی به شرح زیر است:

حتی اگر پزشک به شما توصیه کند که اکسی کدون مصرف کنید، باید با احتیاط آن را مصرف نمایید. اقدامات احتیاطی به شرح زیر است:

عوارض جانبی مصرف اکسی کدون در حین شیردهی:

عوارض جانبی اکسی کدون در دو دسته معمولی و نادر قرار می گیرد. عوارض جانبی شایع نیازی به کمک پزشکی ندارد. هر چه به این دارو عادت کنید، عوارض جانبی ناپدید می شوند. این عوارض جانبی شایع به شرح زیر است:

  • مشکل در دفع مدفوع
  • از دست دادن قدرت بدن
  • احساس آرامش و آسودگی
  • خواب آلودگی
  • لرز

عوارض جانبی مصرف اکسی کدون در حین شیردهی

عوارض جانبی نادر اکسی کدون که ممکن است باعث اختلال جدی پزشکی شود، به شرح زیر است:

  • گیجی
  • عرق سرد
  • سرگیجه
  • گرفتگی ناگهانی عضلات
  • سفتی قفسه سینه
  • مشکل در هنگام نفس کشیدن
  • تب
  • درد معده یا شکم
  • تورم بازوها، دست ها، پاها، ساق پا یا صورت
  • کاهش دفعات دفع ادرار
  • مشکل در بلع

در صورت شیردهی، به خصوص در هنگامی که داروهای مسکن برای شما تجویز می شود، به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک گاهی اوقات بدون آنکه از شما سوال بپرسد که در حال شیردهی هستید، داروی مسکن تجویز می کند.

امیدوارم که اکنون اطلاعات خوبی در مورد مصرف اکسی کدون و شیردهی کسب کرده باشید. چگونه با درد و تیرکشیدگی در دوران بارداری مقابله کرده اید؟ آیا اکسی کدون یا داروی دیگری مصرف کرده اید؟ آن را در بخش نظرات زیر با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *