علت دمای پایین بدن نوزاد و کودک

علت دمای پایین بدن نوزاد : علل ، درمان و پیشگیری از بروز هیپوترمی در نوزادان

هیپوترمی یا کاهش دمای بدن بیماری است که در آن دمای بدن به کمتر از حد نرمال کاهش پیدا می کند.این اتفاق می تواند برای بزرگسالان و نوزادان رخ بدهد، اما هیپوترمی نوزادان می تواند نگران کننده باشد زیرا نوزادان نمی توانند دمای بدن خود را حفظ کنند. اگرچه هیپوترمی به ندرت منجر به مرگ و میر می شود،اما در صورتی که این مشکل زود تشخیص داده نشود ، دمای پایین بدن در نوزادان می تواند یک مشکل جدی محسوب شود. این پست اطلاعاتی در مورد علائم ، دلایل و نکاتی برای علت دمای پایین بدن نوزاد  به شما ارائه می دهد.

مطالب پیشنهادی: چگونه می توان تب را در نوزادان پایین آورد؟

چگونه متوجه کاهش دمای کودک شوید؟

طبق دستورالعمل های منتشر شده توسط سازمان بهداشت (WHO) ، مراقبت های اساسی در هنگام زایمان و روزهای اولیه پس از تولد لازم است چون بدن یک نوزاد تازه متولد شده هنوز برای تنظیم دمای بدنش تکمیل نشده است. متوسط ​​دماي بدن نوزاد هنگام اندازه گيري دهانی بين ۳۵٫۵  تا ۳۷٫۵ درجه سانتی گراد ، هنگام اندازه گيري دقيق ۳۶٫۶  و ۳۸ درجه سانتی گراد ، هنگام اندازه گيري از طريق گوش ۳۵٫۸ و ۳۸  درجه سانتی گراد و هنگام اندازه گيري زیر بغل حدود ۳۶٫۵  و ۳۷٫۵ درجه سانتی گراد است. زمانی که دمای بدن کودک به کمتر ۳۶٫۵ درجه سانتی گراد کاهش می یابد به این کاهش دما هیپوترمی گفته می شود. این شرایط را می توان در سه مرحله طبقه بندی کرد:

  • استرس سرد یا هیپوترمی خفیف – ۳۶٫۰–۳۶٫۴  درجه سانتی گراد
  • هیپرترمی متوسط ​​- ۳۲٫۰–۳۵٫۹  درجه سانتی گراد
  • هیپوترمی شدید – کمتر از ۳۲  درجه سانتی گراد
  • برای اندازه گیری دقیق  دمای انها توصیه می شود دمای نوزادان زیر پنج سال را از طریق مقعد(رکتوم)اندازه گیری کنید.
  • علائم هیپوترمی در نوزادان
  • تشخیص زود هنگام علائم هیپوترمی برای کودک تان موضوع مهمی است، زیرا این کار به شما کمک می کند تا در مراحل اولیه آن را تشخیص دهید.

دلایل و علت دمای پایین بدن نوزاد 

در قسمت زیر برخی از علائم اولیه وجود دارد که ممکن است نشانگر مرحله استرس سرد(هیپوترمی خفیف) باشد.

  • قبل از سرد شدن بدن پاها سرد می شوند
  • ضعف یا ناتوانی در مکیدن پستان در هنگام شیردهی
  • واکنش های کند و آهسته نسبت به محرک ها
  • گریه ضعیف و کم

علاوه بر این مرحله ، کودک در معرض آسیب دیدگی سرماخوردگی است که مشخصه آن بی حالی، تعریق کند ، کم و نامنظم ؛ ضربان قلب آهسته قند خون پایین؛ و اسیدوز متابولیک است. از دیگر علائم شدید هیپوترمی می توان به قرمز شدن صورت و اندام ها ، سیانوز مرکزی و سفت شدن پوست کمر و اندام اشاره کرد. این علائم خطرناک هستند و ممکن است نیاز به مراقبت اورژانسی داشته باشند. اجازه دهید در مرحله بعدی ، برخی از دلایل پایین بودن دمای بدن در نوزادان را بررسی کنیم.

علل بروز هیپوترمی

هیپوترمی یک عارضه جدی و در عین حال قابل پیشگیری در نوزادان است. دانستن دلایل پایین بودن دمای بدن ممکن است به شما در جلوگیری از آن کمک کند.

۱٫ نارس بودن و کم وزنی هنگام تولد علت دمای پایین بدن نوزاد 

نوزادانی که وزنشان هنگام تولد کمتر از ۱۵۰۰ گرم است و در یک دوره بارداری کمتر از ۲۸ هفته به دنیا می آیند ۳۰ تا ۷۸٪احتمال ابتلا به هیپوترمی دارند.
نوزادان نارس و کم وزن به دلیل عوامل زیر در معرض خطر بیشتری ابتلا به هیپوترمی قرار دارند.

  • نسبت سطح بزرگ به حجم
  • پوستی نابالغ با کمترین لایه شاخی
  • یک لایه نازک از چربی محافظت کننده
  • کنترل وازوموتور ضعیف
  • عدم توانایی تولید گرما در بدن

همچنین ، عوامل محیطی مانند دمای پایین هوای محیط و دمای پایین سطح تخت ها ، ممکن است در بروز هیپوترمی در نوزادان نارس نقش داشته باشد.
اگر نوزادی زودرس یا با وزن کم به دنیا بیاید، باید بلافاصله پس از زایمان کودک را با پوشش های پلی اتیلن (برای جلوگیری از خشک شدن) بپوشانید. از تشک های گرم کننده می توان برای گرم نگه داشتن کودک نیز استفاده کرد.

۲٫ عوامل محیطی علت دمای پایین بدن نوزاد 

عوامل محیطی در هنگام تولد ممکن است باعث از بین رفتن گرما در بدن نوزاد و منجر به هیپوترمی در آنها شود. در اولین دقایق پس از تولد ، دمای پوست کودک ۳ تا ۴ درجه کاهش پیدا می کند.رها کردن نوزاد بدون مراقبت پس از تولد ، تاخیر در خشک شدن و پوشاندن و استحمام کودک بلافاصله پس از تولد ممکن است خطر هیپوترمی در نوزادان را افزایش دهد.

دلیل و علت دمای پایین بدن نوزاد 

۳٫ هیپوگلیسمی(کاهش قند خون) علت دمای پایین بدن نوزاد 

کاهش قند خون همچنین می تواند باعث هیپوترمی در نوزادان شود.هیپوگلیسمی وضعیتی است که در آن سطح قند خون یا گلوکز در بدن کم است. نوزادان می توانند از بدو تولد یا دیرتر دچار افت قند خون شوند. این اتفاق معمولاً درآنها دیده می شود.

  • نوزادان دارای محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR)
  • نوزادان مادران دیابتی یا نوزادان بزرگ برای سن حاملگی (LGA)( بچه‌هایی هستند که وزن تولدشان بالای ۹۰ درصد وزن جامعه در آن سن باروری باشد)
  • نوزادان نارس ۳۴-۳۶٫۶ هفته ای
  • نوزادانی مبتلا به استرس پری ناتال (پریشانی جنین ، فشار خون بالا در مادر)
  • نوزادانی که در خانواده ای با سابقه دیابت به دنیا آمده اند

۴٫ عفونت ها علت دمای پایین بدن نوزاد 

در موارد اندکی ، هیپوترمی می تواند علامت عفونت های شدید در نوزادان باشد.از جمله دو عفونت منجر به  بروز هیپوترمی مننژیت و سپسیس نوزادان هستند. مننژیت یک عفونت باکتریایی است که باعث التهاب غشای نخاع می شود. ممکن است در برخی از نوزادان تب ایجاد کند و در برخی دیگر ممکن است درجه حرارت بدن کاهش یابد. علاوه بر هیپوترمی ، ممکن است علائمی مانند تحریک پذیری ، بی حالی ، مشکلات تغذیه ای ، ناراحتی تنفسی و تشنج را نیز مشاهده کنید.
سپسیس به واکنش شدید بدن در برابر عفونت باکتریایی اشاره دارد. در نوزادان تازه متولد شده ، ممکن است منجر به التهاب و نارسایی عضو شود. کاهش دمای بدن یکی از علائم سپسیس است. علاوه بر هیپوترمی ، ممکن است متوجه مشکلات تغذیه ، تحریک پذیری ، استفراغ و بی حالی نیز شوید.
هر دو این عفونت ها در نوزادان شدید است و ممکن است به مراقبت های اورژانسی نیاز داشته باشند.

۵٫ کمبودها علت دمای پایین بدن نوزاد 

برخی از اختلالات متابولیکی نادر مانند کمبود اسید آمینو دکربوکسیلاز ، سندروم منکس و کمبود کوآنزیم کیوتن نیز ممکن است باعث کاهش دمای بدن در نوزادان شود. این موارد نادر است و ممکن است باعث بی حالی ، مشکلات تغذیه ای ، تشنج و ضعف تونوس عضلانی شود.

  • ریسک فاکتورهای دیگر این کمبود ها عبارت انداز:
  • یک سطح بزرگ بدن نسبت به وزن آنها
  • یک سر بزرگ متناسب با بدن زیرا نوزادان ۷۵٪ گرمای بدن را از طریق سر بدون پوشش از دست می دهند.
  • خفگی (سطح اکسیژن کم)
  • اگر هر یک از علائم و عوامل خطر بالا را مشاهده کردید ، بهتر است با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.

بخش بعدی چند راه را ارائه می دهد که از طریق آنها می توانید از هیپوترمی در نوزادان جلوگیری کنید.

کمبودها علت دمای پایین بدن نوزاد 

پیشگیری از بروز هیپوترمی در نوزادان

اگر پزشک کودک شما دلایل اساسی پزشکی را رد کند ، می توان از هیپوترمی در نوزادان جلوگیری کرد. اول از همه و مهمترین کار ، باید مراقبت های مناسب در حین زایمان و پس از آن انجام شود تا از دست رفتن دما از بدن جلوگیری شود. کودک نباید بدون مراقبت و برهنه روی میز یا تخت رها شود. در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید آنها را انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که بیمارستان از سیستم گرمایشی  برای گرم نگه داشتن کودک برای جلوگیری از هیپوترمی در هنگام تولد پیروی می کند. زنجیره گرم مجموعه ای از رویدادهای بهم پیوسته  شامل موارد زیر است.

  • تمیز و در دمای مطلوب نگه داشتن اتاق زایمان
  • اطمینان حاصل کنید که اتاق از طریق پنجره ها یا درها در معرض هوای سرد نیست
  • نوزاد را بلافاصله با حوله تمیز خشک کنید و از استحمام در این زمان خودداری کنید
  • کودک را در لایه هایی از لباس گشاد بپیچید و هرگز آنها را برهنه روی میز قرار ندهید

تشویق تماس پوست با پوست مادر و شروع شیردهی

تمام این مراحل در مورد نوزادانی که با ترم کامل و علائم حیاتی طبیعی بدنیا آمده اند نیز قابل اجرا است. اگر کودک شما زودرس به دنیا آمد ، برای راهنمایی های ویژه با پزشک خود صحبت کنید. هنگامی که کودک شما در خانه است ، می توانید برخی از تکنیک های زیر را برای گرم نگه داشتن کودک امتحان کنید. کودک خود را همیشه در لایه هایی از لباس های گشاد و پوشیده نگه دارید و مطمئن شوید که سر او همیشه پوشیده است. کودک را در یک پتو بپیچید. با این حال ، هنگام انجام این کار  از قوانین ایمنی پیروی کنید. طبق آکادمی اطفال آمریکا ، حمام وان باید به زمان افتادن بند ناف موکول شود. در عوض ، باید یک حمام اسفنجی داده شود. این امر همچنین به کاهش تبخیر رطوبت از بدن کمک می کند. روش کانگورو را دنبال کنید که در آن کودک بین پستانهای مادر قرار می گیرد و پوششی جز پوشک ندارد. کودک را با آب ولرم بشویید. اجازه ندهید که آنها برای مدت طولانی در آب باشند و مطمئن شوید که بلافاصله بعد از حمام آنها را در یک حوله خشک می پیچید. برای جلوگیری از افت قند خون در نوزادان ، با پزشک خود صحبت کنید و رژیم غذایی سالم را در دوران بارداری حفظ کنید. اگر کودک شما تنبل است یا مشکل تغذیه دارد ، دمای بدن او را کنترل کرده و تغییرات دما را پیگیری کنید تا تشخیص دهید کودک شما از هیپوترمی رنج می برد یا خیر. دمای پایین در نوزادان یک مشکل جدی است و نیاز به اقدامات اورژانسی  دارد. همچنین ، برای خواندن دقیق ، درجه حرارت آنها را از طریق راست روده اندازه گیری کنید. هنگامی که درجه حرارت کمتری از حد معمول را ثبت کردید ، سعی کنید آنها را قنداق کنید یا تماس پوست به پوست برقرار کنید، برای اینکه  مطمئن شوید که آیا شرایط بهبود می یابد یا نه با پزشک متخصص اطفال صحبت می کنید.

 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.