انواع واکنشهای آلرژیک در نوزادان

اگر یک کودک دارای حساسیت آلرژیک باشد چه باید کرد

یک کودک به دلایل مختلف می تواند واکنش آلرژیک داشته باشد. یک واکنش آلرژیک زمانی اتفاق می افتد که بدن نسبت به یک ماده معمولاً بی ضرر و بی خطر، مانند صابون یا حتی یک غذای خاص ، واکنش منفی نشان دهد. نوزادان دارای پوستی حساس هستند که همین امر باعث می شود آنها نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض ابتلا به بثورات پوستی قرار گیرند.حتی یک تحریک جزئی برای (بر روی) پوست کودک ممکن است برای ایجاد بثورات کافی باشد. شناسایی علت واکنش آلرژیک یا حساسیت می تواند به والدین و پرستاران به جلوگیری و معالجه هرگونه واکنش در اینده کمک کند.

انواع واکنشهای آلرژیک در نوزادان

نوزادان می توانند چندین نوع مختلف بثورات پوستی که دارای علل مختلفی هستند را داشته باشند. برخی از واکنشهای آلرژیک همچنین می توانند منجر به علائم اضافی ای از جمله تهوع و استفراغ شود.

انواع رایج واکنشهای آلرژیک در نوزادان شامل موارد زیر میشوند:

اگزما

اگزما یکی از شایعترین و رایج ترین شرایط پوستی در نوزادان است. انواع مختلفی از اگزما وجود دارد، اما اگزمای آتوپیک یکی از محتمل ترین تاثیرات را برروی نوزادان و کودکان کوچک میگذارد. یک بثورات اگزما ممکن است از جوش های قرمز ریز تشکیل شده باشد، و یا ممکن است شبیه پوستی خشک و پوسته پوسته شده باشد.

پزشکان نمی دانند که چرا برخی از افراد به اگزما مبتلا میشوند درحالی که برخی دیگر به این بیماری مبتلا نمیشوند، اما ممکن است این امر به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی باشد. محرکهای رایج شیوع/بروز اگزما در نوزادان شامل پارچه های تحریک کننده، صابون و گرما میشوند. ممکن است بثورات اگزما در نوزادان بزرگتر کمی متفاوت تر به نظر برسد. طبق اعلام انجمن ملی اگزما، نوزادان کوچک تر از ۶ ماه، تمایل به ایجاد بثوراتی از نوع اگزما بر روی پوست سر، صورت و پیشانی را دارند. در نوزادان بین ۶ ماه تا ۱ سال، بثورات اغلب در زانوها و آرنج ظاهر می شود.

کهیر پاپولار

کهیر پاپولار یک واکنش آلرژیک موضعی به نیش حشرات است. نیش حشرات مختلف، از جمله پشه ها، کنه ها و ساس ها می توانند باعث این واکنش شوند. اگرچه این بیماری معمولاً بر کودکان بین ۲ تا ۶ سال تأثیر می گذارد، ولی با این حال کهیر پاپولی نیز می تواند در نوزادان رخ دهد. کهیر پاپولی شبیه به دسته های کوچک جوش های قرمز یا نیش های حشرات است. برخی از جوش ها ممکن است پر از مایع باشند. کهیر پاپولی می تواند چند روز یا حتی چند هفته باقی بماند/دوام داشته باشد.

کهیر پاپولار نوزادان

کهیرها

هنگامی که بدن به یک ماده حساسیت دارد، ماده شیمیایی به نام هیستامین را آزاد می کند که می تواند منجر به بروز کهیر و سایر علائم آلرژی شود. کهیر ها خارش دار و لکه های برافراشته شده روی پوست هستند. آنها می توانند از نظر اندازه و شکل متغیر باشند اما معمولاً صورتی یا قرمز رنگ با مرزی نازک قرمز هستند. کهیرها می توانند در هر نقطه ای از بدن ایجاد شوند و اغلب هم به صورت دسته ای ظاهر می شوند.

حساسیت غذایی

طبق گفته آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا، حدود ۶ درصد از کودکان ۲ سال و کمتر حساسیت غذایی دارند. علائم آلرژی غذایی می توانند شامل واکنش های پوستی و علائم تنفسی یا روده ای مانند موارد زیر باشند:

  • کهیرها
  • خارش
  • سرفه
  • استفراغ
  • اسهال
  • خون در مدفوع

بعضی اوقات، حتی ممکن است که نوزادان واکنش آلرژیک به غذاها را قبل از شروع به خوردن آنها داشته باشند. این امر به این دلیل است که آنها می توانند نسبت به غذایی که فرد شیردهنده انرا میخورد حساسیت ایجاد کنند.

غذاهایی که کودکان به احتمال زیاد به آنها حساسیت دارند عبارتند از:

  • شیر و لبنیات
  • بادام زمینی
  • صدف

هنگامی که آنها شروع به خوردن غذاهای جامد میکنند، نوزادان ممکن است علائمی از آلرژی اضافی را نشان دهند. پزشکان اغلب توصیه می کنند که والدین و پرستاران به طور همزمان غذاهای جدیدی را به کودک ارائه دهند. به این ترتیب، اگر آلرژی ای ایجاد شود، اسان تر مشخص می شود که کدام ماده غذایی مسئول این واکنش است.

درمان واکنشهای آلرژیک در نوزادان

همه واکنش ها در نوزادان نیاز به درمان ندارند.به عنوان مثال، احتمالاً یک بثورات خفیف در عرض چند ساعت محو می شود و ممکن است در آن زمان برای کودک مشکلی ایجاد نکند. اما اگر علائم واكنش باعث درد و ناراحتی قابل مشاهده ای شود، ممكن است درمان برای ان لازم باشد. درمان می تواند بسته به نوع بثورات یا واکنش متفاوت باشد. به طور کلی، درمان های زیر ممکن است به شما کمک کند:

دوری کردن از محرک ها

صابون ها، مواد شوینده و لوسیون های معطر میتوانند غالباً پوست کودک را تحریک کنند، بنابراین بهتر است که از استفاده از پاک کننده های شیمیایی خودداری کرده و به جای آن ، از محصولات ضد آلرژیک را انتخاب کنید.

شستشو با پاک کننده های بدون عطر/غیرعطری

بعد از استفاده از صابون ملایم و بدون بو ، پوست خود را خشک کنید و از مالش دادن زیاد ان خودداری کنید، زیرا این امر باعث تحریک پوست می شود.

استفاده از مرطوب کننده

استفاده از مرطوب کننده های ضد آلرژیک پس از حمام کودک می تواند به جلوگیری از خشکی پوست کمک کند. مرطوب کننده ها همچنین مانعی برای محافظت از پوست در برابر تحریک کننده ها هستند.

استفاده از کرم هیدروکورتیزون ۱ درصد

کرم هیدروکورتیزون می تواند بثورات پوستی مربوط به اگزما یا سایر واکنشهای آلرژیک را درمان کند. اگرچه استفاده از آن برای نوزادان برای مدت کوتاهی بی خطر است، اما لازم است ابتدا با پزشک صحبت کنید.

دستکش هاب سرپوشیده را برای خاریدن در نظر بگیرید

دستکشهای سرپوشیده مانع از خاراندن بثورات با ناخن های کودک می شوند.خاراندن بیش از حد می تواند به پوست آسیب برساند و منجر به عفونت شود.

پیش گیری از بروز واکنشهای آلرژیک در نوزادان

جلوگیری از همه واکنش های آلرژیک در نوزادان امکان پذیر نیست، اما مراحلی وجود دارد که والدین و پرستاران می توانند برای کاهش خطر انرا انجام دهند.

این شامل:

لباس های کودک را در شوینده های ضد آلرژیک بدون عطر، شامپو، لوسیون و صابون بشویید.

هر هفته رختخواب کودک را در آب گرم بشویید تا احتمال وجود کنه و حشرات کاهش یابد.

به طور مرتب جاروبرقی بکشید.

غذاهای جدید را به یک باره ارائه دهید.

در صورتی که کودک پس از شیردهی (بعد از تغذیه با شیر مادر ) واکنش آلرژیک داشته باشد، ممکن است نگه داشتن یک دفتر غذایی برای تعیین علت اصلی مفید باشد.

پس از شناسایی کردن آلرژن (ماده ای که باعیث حساسیت میشود)، این ممکن است به جلوگیری از خوردن این غذا در هنگام شیردهی کمک کند. با این حال، بهتر است قبل از ایجاد تغییر در رژیم غذایی با پزشک صحبت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

افراد اغلب می توانند واکنشهای آلرژیک در نوزادان را در خانه درمان کنند. با این حال ، در برخی موارد، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید. اگر بثورات به مرور زمان گسترش یابد یا بدتر شود، فرد باید با پزشک مشورت کند. همچنین اگر پوست علائم عفونت را، مانند تاول، خونریزی یا مایع در حال ریزش را نشان دهد، لازم است که به پزشک مراجعه کنید.

در بعضی موارد، بثورات می تواند نشانه بیماری دیگری باشد. اگر یک بثورات در کنار علائم زیر ظاهر شود، افراد باید با پزشک مشورت کنند:

  • تب
  • بی حالی
  • تغذیه ضعیف
  • سرفه
  • گریه بیش از حد

نوزادانی که دچار واکنشهای آلرژیک از جمله خس خس سینه، تورم لب یا زبان و یا مشکل تنفسی می شوند نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. آنها ممکن است یک واکنش آنافیلاکتیک داشته باشند، که می تواند شدید باشد.

واکنش ها و حساسیت های آلرژیک تا حدی به دلیل داشتن چنین پوست حساسی در نوزادان متداول هستند. در بیشتر موارد، این واکنش ها خفیف هستند و والدین یا پرستاران می توانند آنها را در خانه درمان کنند.

شناسایی آلرژن می تواند به جلوگیری از واکنش های بعدی کمک کند. بسیاری از نوزادان بدون آلرژی خود رشد می کنند، اما سایر افراد با بزرگتر شدن، آلرژی جدیدی را ایجاد می کنند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *