گرفتگی بینی در نوزادان

گرفتگی بینی در نوزادان: ۵ علامت و ۶ علت گرفتگی بینی نوزادان و راه های درمان آنها

مشکلات خود را در روزی تصور کنید که دارای گرفتگی بینی (بینی پر ) هستید.طبیعتا شما نمی توانید نفس بکشید، و همچنین علاوه بر آن نمی توانید بخورید، صحبت کنید یا بخوابید. خلاصه اینکه، زندگی شما جوری به نظر می رسد که انگار به بن بست رسیده است / متوقف شده است. اگر این (گرفتگی بینی) برای یک فرد بزرگسال عذاب(آور) است، پس برای یک کودک چقدر دشوار خواهد بود؟ آنها دلسرد (ناامید) و بداخلاق می شوند. آنها از خوردن یا خوابیدن امتناع می ورزند و خسته میشوند.

بنابراین، در چنین شرایطی چه کاری انجام می دهید؟ آیا راهی برای شناسایی علائم و اقدام به موقع برای جلوگیری از گرفتگی بینی در نوزادان وجود دارد؟nininama شما را در این مورد راهنمایی می کند و در عین حال دلایل و راه های تسکین و کمک به کودک را نیز توضیح می دهد.

علائم گرفتگی بینی چیست؟

کودک شما برای اینکه به شما بگوید بینی او مسدود شده است(گرفته است)بسیار کوچک است. اما نشانه هایی از گرفتگی بینی برای دیدن و فهمیدن شما وجود دارد که می توانید آن را از هر یک از علائم زیر تشخیص دهید:

آبریزش بینی

بینی همیشه در حال ترشح مخاط است و اینگونه به نظر می رسد که این عمل تموم نشدنیه.شما یک بار آن را پاک می کنید(به وسیله دستمال بینی خود را میگرید) ، و سپس دوباره کثیف می شود (به زبان عامیانه دوباره بینی پر میشود).

خش خش هنگام تنفس

هر بار که کودک دم و بازدم میکند(نفس خود را به بیرون و داخل میدهد) ، صدای “سوت” مانندی شنیده می شود.بسته به شدت شرایط ، سر و صدای آن می تواند شدید و بلند باشد.

خروپف

خروپف به دلایل مختلفی اتفاق می افتد و گرفتگی بینی یکی از آنهاست.اگر کودک در طول ساعات بیداری نفسی با صدای بلند (نفسی همراه با صدا)بکشد، احتمالاً هنگام خواب خروپف می کند.

انگشت کردن کودکان در بینی

کودکان درک نمی کنند که چه چیزی در بینی آنها رخ می دهد. بنابراین ، برای کاهش گرفتگی، انها انگشت خود را در داخل سوراخ بینی خود (فرو) میبرند. این اتفاق در نوزادان بزرگ تر و با مهارت بهتر انگشت رخ می دهد(منظور از مهارت انگشت :مهارت در استفاده از انگشتان دست است).

عطسه

عطسه بینی را پاک می کند ، اما گاهی اوقات نیز باعث گرفتگی و انسداد آن میشود. گرفتگی بینی باعث تحریک انتهای عصب داخلی سوراخ بینی می شود که آنها از طریق رفلکس طبیعی عطسه پاسخ می دهند.علائم این بیماری شایع و آشکار است ، اما به دلیل اینکه با برخی از بیماری همراه هستند ، مستقل نیستند.

چه عواملی باعث گرفتگی بینی در کودکان می شود؟

گرفتگی بینی ممکن است در اثر چندین مشکل اساسی ایجاد شود که باعث ايجاد مخاط و يا تورم بافت بيني مي شوند.هر دو باعث انسداد و گرفتگی تنفس می شوند.کودکان دارای بینی هایی کوچک هستند و کسانی (آنهایی) که زیر ۲ ماه هستند فقط می توانند از طریق بینی خود تنفس کنند.حتی نوزادان/کودکان بزرگتر نیز در تنفس از طریق دهان نیز خوب نیستند.در زیر دلایل گرفتگی بینی در کودکان آورده شده است:

۱٫ سرماخوردگی

این عامل برجسته گرفتگی بینی درنوزادان است .بیش از ۲۰۰ ویروس وجود دارد که باعث سرماخوردگی می شوند، اما ویروسرینو (رین به معنی “بینی” است) شایع ترین آنها در همه است .ویروس های سرماخوردگی باعث تشکیل مخاط غلیظ در بینی می شوند و لایه داخلی سوراخ بینی را متورم می کنند.این باعث محدود شدن (رفت و امد) جریان هوا در کانال های بینی می شود و منجر به گرفتگی بینی می شود.

علائم دیگر:عطسه ،سرفه ،بدخلقی ،تب کردن از کم به زیاد

درمان

به عنوان یک بیماری از طریق داروهای سرفه و درد درمان می شود.

چه عواملی باعث گرفتگی بینی در کودکان می شود؟

۲٫ آنفلوانزا

علائم آنفلوانزا شبیه به سرماخوردگی است ،با این تفاوت که کودک تب بالایی نیز خواهد داشت.آبریزش بینی در آنفولانزا از التهاب و سوزش کانال های بینی شایع تر است، زیرا ویروس آنفولانزا در درجه اول بینی ، گلو و ریه ها را هدف قرار می دهد.

علائم دیگر:تب بسیار بالا ،بدن درد،سرگیجه ،از دست دادن اشتها

درمان

استنشاق/بوخور بخار ،داروهای ضد گرفتگی و پاراستامول برای تب

۳٫ آلرژی

آلرژی ها درست همانند سرماخوردگی و آنفلوانزا باعث گرفتگی بینی در کودکان میشوند.بسیاری از آلرژن ها ، مانند گرده ، می توانند باعث متورم شدن کانال های بینی و ترشح مخاط اضافی شوند.رینیت ، که به آن تب یونجه نیز گفته می شود ، یکی از این واکنش های آلرژیک است که می تواند منجر به گرفتگی بینی در نوزادان شود.

علائم دیگر:کهیر های پوستی ،اسهال ،دل درد

درمان

هیچ درمانی خاصی وجود ندارد اما آلرژی را می توان تا حدی کنترل کرد که به تدریج و یا به طور کامل از بین برود.

۴- تورم  لوزه ها یا آدنوئیدها

(تکه ای از بافت است که در قسمت پشتی حفره بینی می نشیند):لوزه ها و آدنوئیدها بافتهایی هستند که جزئی از سیستم لنفاوی هستند.آنها اولین خط دفاعی در سیستم ایمنی هستند و در صورت آلوده شدن ، می توانند باعث گرفتگی بینی شوند.یک لوزه یا آدنوئید بزرگ شده حتی می تواند بر کانال های بینی فشار بیاورد(انها را در شرایط سختی قرار دهد) ، آنها را محدود و از تنفس کردن طبیعی جلوگیری کند.

علائم دیگر:گلو درد،درد هنگام بلع ،سر و صدا هنگام نفس کشیدن(تنفس با صدا)

درمان

عفونت می تواند به تنهایی (بدون کمک) در صورت خفیف بودن درمان شود.آنتی بیوتیک ها به کاهش شدت آن کمک می کنند.در موارد شدید بیماری مزمن ، لوزه یا آدنوئید به صورت جراحی برداشته می شود.

۵٫ تحریک کننده ها

این می تواند از آلودگی تا هوای خشک متغیر باشد.هر چیزی که بتواند داخل بینی را تحریک کند پتانسیل ایجاد ترشح بیش از حد مخاط را دارد.هوای خشک می تواند مخاط را خشک کند که این میتواند باعث سختی در  تنفس شود.

علائم دیگر:سرفه ،تحریک/سوزش در حفره بینی ،مرتب انگشت کردن کودک در بینی خود

درمان

دور نگه داشتن کودک از تحریک کننده ها می تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند.در مورد هوای خشک ، دستگاه های رطوبت ساز (باعث افزایش رطوبت میشوند) مفید و کمک کننده هستند.

۶٫ وجود شی ای در بینی

دلیل وجود آبریزش بینی به سادگی می تواند موارد و چیزهایی باشند که کودک شما در هنگام بازی ، انها را از سوراخ بینی خود بالا میکشد/انهارا در بینی خود فروکرده است.بچه ها می توانند شیطان(بی قرار) باشند و آنها دوست دارند چیزها را در دهان خود بگذارند.هنگامی که آنها بسیار بازیگوش (اهل تفریح و بازی) هستند ، ممکن است چیزی را در بینی خود به قدری عمیق قرار دهند که ممکن باشد برای دراوردن آن زمان سختی را سپری کنند.این شیء ممکن است باعث ایجاد تورم و گرفتگی بینی شود.

علائم دیگر:مشکل در هنگام تنفس ،گریه های مکرر ،مخاط غلیظ با رنگی عجیب و غریب/خاص

درمان

اگر گمان می کنید که چیزی در بینی کودک شما وجود دارد،پس در ان هنگام سوراخ بینی را زیر نور روشن بازرسی کنید.کودک رابرای معاینه ای دقیق و مناسب نزد پزشک ببرید.

گرفتگی بینی در هر سنی ممکن است رخ دهد و حتی نیز می تواند برروی نوزادان تأثیر بگذارد.مشکلات فوق به عنوان یک بیماری تشخیص داده می شوند و بر این اساس برای آنها دارو تجویز می شود.با این وجود ، کارهای ساده ای وجود دارد که می توانید در خانه برای رها شدن از گرفتگی بینی کودک خود انجام دهید.

چگونه می توان از گرفتگی بینی خلاص شد؟

وقتی او(کودک) از گرفتگی بینی رنج می برد (عذاب میکشد)، دو روش برای کمک به کودک وجود دارد.این روش ها بینی را از مخاط بیش از حد خلاص کرده و باعث راحتی در تنفس می شوند.

آنچه را می توانید انجام دهید:

۱- قطره های محلول نمک برای رهایی از مخاط

محلول نمک یا آب نمکی یک ماده طبیعی ضد گرفتگی برای گرفتگی بینی کودک است.می توانید این محلول نمکی را از یک داروخانه خریداری کرده یا با استفاده از یک چهارم قاشق چای خوری نمک حل شده در ۲۴۰ میلی لیتر آب آن را در خانه تهیه کنید.کودک خود را به پشتش بخوابانید و دو یا سه قطره آب نمکی را در بینی نوزاد بریزید.بعد از انجام این کار ۳۰-۶۰ ثانیه صبر کنید.کودک را روی شکمش بچرخانید تا محلول نمکی مخاط را بیرون بکشد/تخلیه کند.از یک دستمال کاغذی برای گرفتن اب بینی استفاده کنید.برای بیرون کشیدن مخاط باقی مانده بینی کودک را به آرامی فشار دهید.می توانید از این روش حتی در مواقعی که کودک دارای مخاطی خشک است استفاده کنید.استفاده از قطره های (محلول) نمکی یک داروی خانگی بی خطر برای گرفتگی بینی در نوزادان است و این نیز توسط آکادمی اطفال امریکا توصیه می شود.

لامپ مکش بینی برای بیرون کشیدن مخاط

۲٫لامپ مکش بینی برای بیرون کشیدن مخاط

لامپ مکش بینی به اصطلاح آسپیراتور نیز گفته می شود و به بیرون آوردن مخاط به داخل محفظه لاستیکی یکپارچه (لامپ) کمک می کند.

هوای داخل لامپ را فشار دهید تا خلاء ایجاد شود و نوک لامپ را دور لبه سوراخ بینی قرار دهید.آن را عمیق تر وارد نکنید زیرا این امر می تواند به لایه داخلی نازک آسیب برساند.فشار گرفته شده را به آرامی رها کنید و اینگونه است که مخاط به داخل لامپ کشیده میشود.لامپ را درون یک دستمال کاغذی فشار دهید تا محتوای آن خارج شود.قبل از استفاده مجدد از آن ، آن را با آب گرم بشویید.لامپ را منحصر به کودک نگهدارید (فقط مخصوص کودک نگهدارید) و هرگز آن را با شخص دیگری از جمله خواهر و برادر به اشتراک نگذارید.سایر داروهای گرفتگی بینی ، مانند دوش بخار و داروهای آنتی هیستامین ، برای بزرگسالان کار می کنند اما ممکن است بر نوزادان مؤثر نباشد(تاثیر نگدارند).هرگز از داروهای ضد گرفتگی و یا داروهای دیگر برای مایع کردن (ابگون کردن) مخاط خشک استفاده نکنید.هیچ درمانی برای مخاط خشک وجود ندارد و قطره های نمکی تنها گزینه های ایمن هستند.اگر مشکل حاد است ، پس نوزاد را نزد پزشک ببرید ، تا داروی مناسب برای بینی گرفته شده و شرایط اساسی که باعث ایجاد آن می شود را تجویز کند.استنشاق/بوخور بخار نیز می تواند کمک کند.

چه موقع باید به دکتر مراجعه کرد؟

علائم گرفتگی خود نیاز به توجه پزشکی دارند.با این حال ، در زمینه های زیر باید سریعاً با پزشک در مورد آبریزش بینی  کودک خود مشورت کنید:

مخاط دارای لکه خون (آغشته به خون) است:حتی وجود خون کم رنگ در مخاط می تواند نشانه برخی از مشکلات جدی مانند عفونت باکتریایی باشد.بگذارید دکتر آن را بررسی بکند.

ترشحات بینی به رنگ سبز یا زرد است : عفونت های سینوسی یا وجود شئی خارجی در بینی از جمله دلایل عمده رنگ در مخاطی روشن/طبیعی هستند.این موارد را می توان از طریق داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص ، برطرف کرد.

گرفتگی بینی با تب بالا ،گلو درد،یا بثورات بدنی همراه است:این می تواند به معنای عفونت حاد ویروسی یا یک دوره حساسیت شدید باشد.توجه سریع پزشکی توصیه می شود.

 آبریزش بینی بیش از ۱۵ روز است:اگر به مدت دو هفته ابریزش مخاط را داشته باشد ، بهتر است کودک توسط پزشک معاینه شود.

کودک کمتر از دو ماه:نوزادان تازه متولد شده ، رفلکس هایی برای خارج کردن مخاط ندارند و همچنین نمی توانند از دهان خود نفس بکشند.این وضعیت نامطلوب می تواند در فعالیت های دیگری مانند تغذیه و خوابیدن اختلال ایجاد کند.به جای انتظار برای وخیم تر شدن اوضاع ، مراحل اولیه را انجام دهید تا از مشکل گرفتگی بینی کودک خود جلوگیری کنید.

چگونه می توان از گرفتگی بینی در نوزادان جلوگیری کرد؟

در اینجا دو روش ساده برای جلوگیری از شروع گرفتگی بینی در کودکان و اطمینان حاصل کردن از سالم بودن راه های هوایی (تنفسی) وی وجود دارد:

هوا و محیط اطراف کودک را تمیز نگه دارید.گرد و غبار و سایر آلاینده ها را در دوررس نگه دارید.اگر کودک شما به ذرات معلق در هوا حساس است ، یک دستگاه تصفیه هوا خریداری کنید.همچنین ، وسایل شخصی کودک را تمیز نگه دارید تا او به عوامل بیماری زا دسترسی پیدا نکند.

برای جلوگیری از ایجاد بیش از حد مخاط ، از دئودورانت یا هر ماده دیگری با رایحه شدید در اطراف کودک استفاده نکنید.گاهاً، این می تواند منجر به شرایط جدی مانند آسم شود.

در صورت امکان از یک دستگاه مرطوب کننده یا یک دستگاه بخور استفاده کنید.این ماده رطوبت کافی را در هوا حفظ می کند تا از خشکی اتاق جلوگیری شود.خشکی می تواند منجر به تشکیل مخاط در کودک شود.گرفتگی بینی برای کودک و همچنین شما مشکل ساز است.شما می توانید با مراقبت از کودک کوچک خود و اطمینان از تمیز بودن اطراف او ، بر این مشکل غلبه کنید.برای پاک کردن بینی وی از برخی از داروهای ساده (روشهای درمانی ساده) استفاده کنید.داشتن یک بینی تمییز به معنای یک کودک خوشحال است.آیا تجربه جالبی برای به اشتراک گذاشتن درباره گرفتگی بینی در نوزادان دارید؟در بخش نظرات زیر به ما اطلاع دهید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *