شیر دادن در حالت خوابیده به نوزاد اشکالی داره؟!

شیر دادن در حالت دراز کش و خوابیده به نوزاد کار صحیحی نیست. بلکه باید او را به طور خوابیده ولی به حالت نیمه ایستاده زیر پستان بگیرید تا بهتر بتواند شیر را بلع کند…

وضعیت مادر هنگام شیر دادن؛ آیا شیر دادن در حالت خوابیده به نوزاد ضرر داره؟!

برخی از مادران در دوران بستری شدن در بیمارستان ترجیح می دهند بنشینند و نوزاد را شير دهند و بعضی دیگر مایلند دراز بکشند. در حالت اخیر نوزاد را روی تخت، کنار خود در حالی که خودتان روی پهلو قرار می گیرید و روبروی او هستید بخوابانید و به او آنقدر نزدیک شوید تا نوک پستان به دهانش برسد.

شیر دادن در حالت خوابیده به نوزاد

گاه لازم است که زیر آرنج خود بالشی بگذارید تا نوک پستان در وضع مناسبی قرار گیرد. نوزاد به محض این که نوک پستان را در نزدیکی دهان خود حس کند به شدت برای قاپیدن آن و مکیدنش تلاش خواهد کرد. برای این که نوزاد بتواند از بینی اش که روی پستان قرار می گیرد نفس بکشد لازم است با انگشت روی پستان مختصری فشار آورید، گرچه این کار هم لزومی ندارد.

هنگامی که قادر به نشستن شدید (در بیمارستان یا در منزل) روشی را که برای شیر دادن راحت تر به نظر می رسد انتخاب کنید. برخی مایلند دراز بکشند ولی اغلب می نشینند و بعضی هم روی صندلی چرخان احساس راحتی بیشتری می کنند.

در حالت اخير دسته ی صندلی باید به اندازه ای باشد که بتوانید بازوهای خود را برای انکا و استراحت روی آن قرار دهید. گاهی گذاشتن بالش یا متكا روی دسته ی صندلی، کار را سهل تر می سازد.

به هر حال تا آنجا که امکان دارد طریقی را انتخاب کنید که با آن راحت هستید، کودک را درازکش نخوابانید. بلکه باید او را به طور خوابیده ولی به حالت ۳۰ درجه و نیمه ایستاده زیر پستان بگیرید تا بهتر بتواند شیر را بلع کند و دچار ریفلاکس معده نشود.

پس از آن که مادر به شیر دادن عادت کرد و توانست حالت شیردهی مناسب و راحت را پیدا کند، ممکن است به خواب رود. خصوصا در ساعت دو تا شش صبح که بیشتر خواب الوده و خمار است. در این صورت احتمال خفگی نوزاد وجود دارد زیرا ممکن است مادر با پستان یا بازویش راه تنفسی نوزاد را ببندد. لذا توصیه شده است:

در موقعی که مادر خسته و خواب آلود است به خصوص ساعات نخستین صبح، نشسته شیر دهد مگر این که شخص ثالثی در اتاق حضور داشته باشد.

به تدریج در خواهید یافت که حالت روحی شما در کم و زیاد شدن جریان شیر تأثير فوق العاده ای دارد، اضطراب و نگرانی، مقدار شیر پستان را کاهش می دهد. لذا سعی کنید قبل از شیر دادن فکری راحت و فارغ داشته باشید. اگر لازم و مفید می دانید پانزده دقیقه قبل از شیر دادن کاملا استراحت کنید یا دراز کشیده چشم های خود را ببندید، مقاله ای بخوانید، به رادیو گوش کنید، تلویزیون تماشا کنید تا از نگرانی شدید بیرون آیید.

چند هفته ای که از آغاز شیر دادن گذشت، چند دقیقه قبل از فرا رسیدن موقع شیر دادن مادر به طور مشخصی ورود شیر را در پستانهاء حس خواهد کرد و حتی گاهی ممکن است در این هنگام به محض این که نوزاد در اتاق دیگری شروع به گریه کرد از نوک پستان های مادر شیر شروع به چکیدن کند. این مساله به خوبی ثابت می کند که تا چه حد تولید و ترشح شیر به احساسات و حالت روحی مادر بستگی دارد!

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *