روش‌های تشخیص لوازم آرایش فاسد

روش‌های تشخیص لوازم آرایش فاسد

بدون شک لوازم آرایش نیز مانند تمام وسایل مصرفی، تاریخ انقضا داشته و فاسد می‌شوند. تشخیص لوازم آرایش فاسد سخت نیست. با چک‌کردن چند مورد کوچک می‌توانید به سالم یا فاسد بودن لوازم آرایش پی ببرید. کرم‌ها، کرم‌پودرها، ریمل، رژلب، سایه چشم و هر ماده دیگری که برای آرایش و زیبایی مورداستفاده قرار می‌گیرد، باید با حساسیت زیادی انتخاب شود.

تشخیص لوازم آرایش فاسد

شما چطور تشخیص می‌دهید که رژلب، ریمل یا کرم‌پودرتان فاسد شده است؟ همه ما می‌دانیم که فساد مواد آرایشی بهداشتی، مشکلات و درگیری‌های زیادی را برای پوست و مو ایجاد می‌کند. مواد آرایشی اگر تاریخ مصرف گذشته باشند، گاهی بدن ما را با صدماتی جبران‌ناپذیر، روبرو می‌کنند. فاکتورهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، همگی نشان‌دهنده تغییر و ایجاد فساد در لوازم آرایشی و بهداشتی هستند.

تغییر در بوی مواد

اولین فاکتوری که بدون شک در زمان فساد لوازم آرایش شما را متوجه خود می‌کند، بوی نامطبوع این لوازم است. تغییر بو، روشی راحت برای تشخیص لوازم آرایش فاسد محسوب می‌شود. توصیه ما به شما این است که حتماً یا به‌صورت حضوری لوازم آرایش خود را تهیه کرده یا از سایت‌های معتبر خرید کنید. به‌عنوان ‌مثال برای خرید لوازم آرایش اصل از فروشگاه لوازم آرایشی الانزا می‌توانید بهترین مواد و محصولات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با اقتصادی‌ترین قیمت‌ها، تهیه کنید.

ایجاد تغییرات در بافت

دومین فاکتوری که باعث می‌شود شما به‌راحتی فساد محصولات آرایشی بهداشتی خود را تشخیص دهید، تغییر در بافت این مواد است. برای مثال از نشانه های رژ لب خراب این است که بعد از استفاده بر روی پوست لب دیگر مثل قبل عمل نکرده و یکدست بر روی لب‌ها قرار نمی‌گیرد.

این تغییر بافت، با کشیدن محصولات آرایشی مانند رژلب یا کرم بر روی پوست دست کاملاً واضح است. شما با لمس بافت آن با دو سرانگشت خود سریعاً تشخیص می‌دهید که این محصولات فاسد شده‌اند. این محصولات آرایشی بهداشتی مانند ریمل تاریخ گذشته معمولا بعد از فساد، لیز می‌شوند و دیگر استفاده از آنها امکان‌پذیر نخواهد بود.

تغییر در رنگ مواد

سومین فاکتور در شناسایی و تشخیص لوازم آرایش فاسد ، تغییر رنگ آنها است. به‌عنوان‌مثال اگر متوجه شدید که کرم‌پودر تغییر رنگ داده و دیگر مانند روزهای اول نیست، مطمئن باشید که فاسد شده و به‌هیچ‌عنوان نباید دیگر از آن استفاده کنید.

کرم‌پودرها، ضدآفتاب‌ها و حتی کرم‌های درمانی بعد از مدت زمانی که تاریخ مصرف آنها تمام می‌شود، به‌راحتی دچار تغییر رنگ و رایحه شده و دیگر مجاز به استفاده از آنها نخواهید بود. دقت کنید که بقیه محصولات آرایشی مانند سایه چشم، رژگونه و غیره نیز نشانه های رژ لب خراب را دارند.

عوارض خطرناک استفاده از لوازم آرایشی بهداشتی فاسد

همان‌طور که در ابتدای این مطلب نیز اشاره کردیم، تشخیص فساد لوازم آرایش مانند علائم خراب شدن کرم ، راحت است. البته اگر هوشیار باشید و به نشانه‌ها دقت کنید! به‌هرحال استفاده از مواد فاسد، خطرات و لطمات جبران‌ناپذیری برای ما به همراه دارد. در ادامه بیشتر به این خطرات می‌پردازیم.

ایجاد حساسیت و التهابات پوستی

لوازم آرایشی و بهداشتی بعد از پایان تاریخ انقضا دچار تغییراتی در ساختار اصلی می‌شوند. به عبارتی تفکیک مولکولی در آنها رخ می‌دهد که همین امر باعث ایجاد التهابات پوستی خواهد شد. به‌عنوان‌مثال یکی از علائم خراب شدن کرم این است که بعد از استفاده، سوزش، قرمزی و در برخی از موارد التهابات شدید پوستی را به همراه دارد.

روش‌های تشخیص لوازم آرایش فاسد

این التهابات مانند نشانه های رژ لب خراب ، التهابات “دراماتیت تماسی” نام دارند و با ورم، تاول، قرمزشدن، برآمدگی و خارش همراه هستند. دقت کنید که در صورت بروز این مشکلات باید هرچه سریع‌تر محصول آرایشی را از روی پوست خود پاک کنید. ضمناً فراموش نکنید که پیش از استفاده، حتما تاریخ انقضای محصولات چک شوند.

تغییر رنگ و تیرگی پوست

دومین اتفاقی که محصولات آرایشی و بهداشتی فاسد مانند علائم خراب شدن کرم برای ما رقم می‌زنند ایجاد تیرگی، لک و کدرشدن پوست خواهد بود. مهم است که پوست ما همیشه زیبا و شفاف باشد. همان‌طور که می‌دانیم مواد آرایشی که بر روی پوست استفاده می‌شوند باید از ترکیبات عالی و مطمئنی برخوردار باشند.

پایین‌بودن کیفیت لوازم آرایشی یا فساد آنها به‌راحتی می‌تواند باعث ایجاد لک و تیرگی بر روی پوست شود. برای مثال چک‌کردن تاریخ انقضا پنکک یا ضدآفتاب کمک می‌کند که شما این محصول را بعد از اتمام تاریخ تعیین شده استفاده نکنید. این امر از بروز مشکلات زیادی مانند ایجاد قارچ‌ها و لکه‌های پوستی جلوگیری خواهد کرد.

 

بروز جوش و ایجاد حساسیت چشمی

از جمله مشکلات دیگری که ما با استفاده از محصولات بهداشتی تاریخ مصرف گذشته با آنها روبرو خواهیم شد، ایجاد آکنه، جوش و همچنین عفونت چشم‌ها است. حساسیت‌های ایجاد شده بر روی پوست و عفونت‌هایی که در چشم‌ها ایجاد می‌شوند، گاهی به‌واسطه چک‌نکردن تاریخ‌ها مثل تاریخ انقضا پنکک بوده و جبران‌ناپذیر هستند.

یک ریمل تاریخ گذشته ، همین‌طور سایه و مداد چشم فاسد شده می‌توانند به‌راحتی چشمان شما را با مشکلاتی جدی روبرو کنند. ضمن اینکه کرم‌ها، رژگونه و پنکک‌های فاسد باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه و چرکی و همچنین جوش‌های زیرپوستی و دردناک می‌شوند.

برس‌ها هم فاسد می‌شوند؟!

شاید این‌گونه به نظر نرسد؛ اما باید بدانید که برس‌های آرایشی و اسفنج‌ها نیز فسادپذیر هستند. تشخیص لوازم آرایش فاسد تنها به کرم‌ها، رژلب، ریمل، سایه چشم و دیگر محصولات پوستی محدود نمی‌شود. برس‌ها لوازمی هستند که ما در طولانی‌مدت از آنها زیاد استفاده می‌کنیم و با پوست صورت مستقیماً در ارتباط هستند.

چربی کرم‌پودر و رژگونه در لابه‌لای موهای آن‌ها مانند ریمل تاریخ گذشته به دام می‌افتد و با گذشت زمان، دلیل فاسدشدن یک برس آرایشی را فراهم می‌کند. توصیه می‌کنیم که براش‌های آرایشی خود را ماهی یک‌بار با شامپو یا مایع شستشوی ملایم و آب ولرم به‌خوبی شستشو دهید.

بهتر است که برس یا اسفنج خود را یک الی ۲ ساعت در محلول آب ولرم و مایع شستشو یا شامپو خیس کنید و بعد آن را به‌آرامی بشویید. بعد از شستن کامل برس‌ها و اسفنج‌ها آن‌ها را به‌خوبی خشک کنید. این کار باعث می‌شود تا اجازه حضور و رشد باکتری‌ها در آن‌ها داده نشود.

روش‌های تشخیص لوازم آرایش فاسد

نکته مهم آخر اینکه به‌هم‌ریختگی در موهای برس و ایجاد تغییر در ظاهر آن، همین‌طور تغییر رنگ اسفنج یا حتی ایجاد بوی نامطبوع در این محصول، به شما هشدار می‌دهد که باید هر چه سریع‌تر براش یا بیوتی بلندر خود را عوض کنید.

در این مطلب از بایدها و نبایدهای محصولات آرایشی بهداشتی بعد از اتمام تاریخ انقضا گفتیم. حتماً اگر به‌صورت حضوری برای خرید محصولات خود اقدام می‌کنید، در زمان خرید تاریخ تولید و انقضا مانند تاریخ انقضا پنکک را چک کنید.

همچنین اگر به‌صورت سفارش آنلاین محصولات خود را تهیه می‌کنید، حتماً قبل از ثبت سفارش نهایی و پرداخت مبلغ، از تاریخ تولید و انقضا محصول مطمئن شوید. اگر یک محصول آرایشی بهداشتی در منزل دارید که تاریخ انقضا آن تمام شده، آن را معدوم کنید. فراموش نکنید که این محصول هرچقدر هم که با هزینه قابل‌توجهی تهیه شده باشد، به‌اندازه سلامت پوست و موهای شما باارزش نخواهد بود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *