چقدر طول میکشه غذا به شیر تبدیل بشه؟!

زمان تبدیل غذا به شیر مادر حدود ۴ تا ۶ ساعت است. شیر مادر در سلول‌های بافت پستان ساخته می‌شوند که جریان خونش بسیار سریع است. وقتی چیزی می‌خورید یا می‌نوشید (هر آنچه باشد، خوردنی، نوشیدنی یا حتی دارو)، بدن مواد را هضم می‌کند و جذب جریان خون می‌شود. سپس خون از سلول‌های پستان می‌گذرد. این سلول‌ها آب، پروتئین و مواد شیمیایی را از خون خارج می‌کند و آنها را در شیر مادر متمرکز می‌سازد.

چقدر طول میکشه غذا به شیر تبدیل بشه

آنچه خورده‌اید، یک یا دو ساعت پس از بلعیدن در جریان خون و چهار تا شش ساعت پس از آن در شیرتان پدیدار می‌شود. برای اکثر مادران و نوزادان، غذایی که مادر می‌خورد، به ندرت مشکل‌ساز است. اما اگر هر بار که غذای خاصی می‌خورید و فرزندتان بدخلق می‌شود، باید به آن توجه کنید. چهار تا شش ساعت طول می‌کشد تا مواد شیمیایی غذا به شیر مادر منتقل شود و غذا تبدیل به شیر مادر شود.

هنگام شیردهی چه باید بخورم؟

زمانی که شیردهی پستانی می‌کنید، ضرورتاً نباید خوراکی‌های متفاوت و خاص بخورید. سعی کنید از رژیم غذایی سالم، متفاوت و متوازنی پیروی کنید که شامل:

میوه و سبزی‌های فراوان باشد تا مواد معدنی و ویتامین‌های لازم و نیز فیبر را فراهم آورد.

پروتئین مثل گوشت بدون چربی، تخم مرغ، بنشن (عدس، لوبیا و نخود). حداقل دو تکه (اندازه‌ی کف دست) ماهی در هفته میل کنید که شامل انواع چرب مثل ماهی آزاد و قزل‌آلا می‌شود.

محصولات لبنی مثل ماست، اندکی پنیر یا لیوانی شیر برای شما و فرزندتان کلسیم ضروری را تامین می‌کند.
نوشیدن مایعات کافی به شکل آب، چای، شیر یا آبمیوه برای رفع تشنگی و دوری از کمبود آب بدن. اگر ادرار تیره رنگ است یا دچار یبوست شده‌اید، مایعات بیشتری بنوشید.

خوراکی‌های سرشار از امگا ۳ مثل روغن ماهی و تخم کتان.

خوراکی‌های نشاسته‌ای مثل نان آرد کامل، جو و جو دو سر و برنج. در این دوران خسته‌کننده کربوهیدرات‌ها انرژی لازم را برایتان فراهم می‌آورد. برای فیبر اضافه همیشه انواع غلات کامل را انتخاب کنید.

انواع متفاوتی از مزه‌ها شاید قرار دادن فرزندتان در معرض مزه‌های گوناگون (که از طریق شیر مادر منتقل می‌شوند) به آنها کمک کند که در زندگی آتی خود طیف گسترده‌ای از خوراکی‌ها را بپسندند.

شواهد کافی برای پشتیبانی از این نظریه وجود ندارد که استفاده‌ از داروهای گیاهی افزایش‌دهنده‌ی شیر، تولید شیر مادر را بیشتر می‌کند، اما استفاده‌ی میزان مناسب از گیاهان تازه در پخت و پز ایمن است، مثلاً سیر، دانه‌ی شنبلیله، دانه‌ی رازیانه، بادیان رومی و زیره‌ی سیاه. یادتان باشد که امکان دارد میزان بیش از حد این گیاهان شما را ناخوش کند یا فرزندتان دچار اسهال شود. شاید مصرف زیاد گیاهانی مثل مریم گلی، آویشن، ترشک، پونه کوهی، جعفری و نعناع نیز تولید شیر را کاهش دهد (اگر زیاد خورده شود).

پژوهش‌های زیادی برای قبول مصرف مخمر آب جو به عنوان روشی برای افزایش تولید شیر مادر‌ وجود ندارد، اما مادران بسیاری گزارش کرده‌اند که این مایع به افزایش تولید شیر آنها کمک کرده است. مخمر آب جو، مخمری سرشار از آهن، کلسیم و سلینیوم و نیز ویتامین ب (اما نه ب ۱۲ که برای گیاه‌خواران ضرورت دارد) است.

همیشه پیش از مصرف هر گونه مکمل یا ویتامین با مراقب بهداشتی مشورت کنید، زیرا اگر فرزندتان با برفک مبارزه می‌کند، مخمر آب جو نامناسب است و قند خون را مختل می‌کند. فرزندتان بیشتر نفخ می‌کند، در این صورت، مصرف آن را کاهش دهید یا متناوباً میزانش را کم کنید.

منبع خبر : برگرفته از niniplus

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *