شیردهی با نوک سینه صاف یا تو رفته

شیردهی با نوک سینه صاف یا تو رفته | روش های بیرون آوردن نوک سینه برای شیردهی

سلامت مادر نقش اساسی در تعیین توانایی شیردهی کودک دارد. گفته می شود که همه زنان بدون توجه به شکل سینه هایشان قادر به شیردهی هستند. با این وجود، زنانی که نوک سینه های صاف یا تو رفته دارند، اغلب از مشکلاتی که در طول شیردهی با آن مواجه هستند، ابراز نگرانی می کنند. آیا داشتن سینه تو رفته می تواند بر توانایی شیردهی کودک تاثیر بگذارد؟ به خواندن این متن از وبسایت nininama ادامه دهید تا در مورد شیردهی با نوک سینه های تو رفته اطلاعات کسب نمایید.

نوک سینه های صاف یا تو رفته چیست؟

هنگامی که چسبندگی باعث وصل شدن نوک پستان به بافت پایه آن می شود، منجر به فرو رفتگی عمیق و در نتیجه تو رفتگی نوک پستان می شود. نوک پستان تو رفته همچنین می تواند در نتیجه مجاری شیر کوتاه تر ایجاد شود، که به طور طبیعی اتفاق افتاده و می تواند باعث فرو رفتن نوک پستان شود. حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از زنان نوک پستان تو رفته دارند، که یک یا هر دو نوک سینه شان فرو رفته می شود.

نوک پستان صاف نیز به گونه ای است که ناحیه آئرولا اطراف آن صاف یا گرگرفته می شود و تشخیص آن از نوک آئرولا دشوار است. زنانی با نوک سینه های صاف معمولا با همان مشکلاتی مواجه می شوند که زنان با نوک سینه های تو رفته به آن دچار هستند.

آیا می توان با یک سینه صاف یا تو رفته به کودک شیر داد؟

بله، می توانید! حتی با وجود نوک سینه های صاف یا تو رفته می توانید مانند قبل به کودک خود شیر بدهید. سینه ها بدون توجه به نوک پستان، به همان میزان شیر تولید می کنند. اگرچه برخی از نوزادان به ندرت با تغذیه با نوک سینه تو رفته مشکل دارند، اما برخی از مادران آن را یک چالش در نظر می گیرند.

مشکلات شیردهی با نوک سینه صاف یا تو رفته چیست؟

در ادامه به چندین مشکل که ممکن است در هنگام شیر دادن به یک کودک با نوک سینه صاف یا تو رفته مواجه شوید، اشاره شده است :

نوزادان ممکن است در مکیدن نوک سینه تو رفته یا صاف مشکل داشته باشند، زیرا مکش کافی برای آنها فراهم نمی کند.

شیر خوردن کودک قالبا قطع شده (دهان کودک از نوک پستان جدا می شود ) که در زمان تغذیه کودک اختلال ایجاد می کند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که کودک دچار خواب آلودگی بوده و به آرامی نوک پستان از دهان او خارج می شود.

خارج شدن نوک پستان از دهان کودک ممکن است باعث شود کودک به اندازه کافی تغذیه نکند، که به نوبه خود منجر به تغذیه ناکافی به طور کلی شود.

شیر خودن مناسب کودک یک مساله مهم است، اما همیشه راه هایی برای غلبه بر این مشکل وجود دارد.

شیردهی با نوک سینه صاف یا تو رفته 2

چگونه مشکلات شیردهی به کودک با نوک سینه صاف یا تو رفته را برطرف کنیم؟

اگر کودک در شیر خوردن از سینه های تو رفته مشکل دارد، می توانید راه حل های زیر را در نظر بگیرید:

قبل از قرار دادن نوک پستان در دهان کودک، به نوک پستان فرم بدهید

قبل از تغذیه، ناحیه ایولار را به آرامی فشار داده و آن فرم دار تر کنید تا کودک بتواند بهتر از شیر تغذیه کند. همچنین می توانید با انگشت اشاره و انگشت شست خود ناحیه آریولار یا نوک پستان را به آرامی بیرون بکشید و آن را داخل دهان کودک قرار دهید.

ورزش هوفمن را امتحان کنید

همچنین به آن تکنیک هوفمن گفته می شود، که این یک روش ساده و بی ضرر برای کشش و سهولت در بیرون در آوردن پستان تو رفته است. انگشتان شست خود را در هر سمت نوک پستان قرار دهید، به طوریکه در طرفین نوک پستان قرار بگیرند. اکنون هنگام کشیدن پوست، انگشتان شست را به آرامی از یکدگیر دور کنید تا نوک پستان را بیرون بکشید. این عمل را ۵ مرتبه در روز تکرار کنید.

اکنون با قرار دادن انگشت شست در بالا و زیر نوک پستان، آئرولا را در جهت عمودی بکشید و ۵ مرتبه این عمل را تکرار کنید. درست قبل از شیر دادن به کودک این روشها را امتحان کنید. اگرچه این ورزش نوک سینه های تو رفته را اصلاح نمی کند، اما به کودک کمک می کند تا بهتر از شیر مادر تغذیه کند.

از لاستیک نوک پستان استفاده کنید

لاستیک های نوک پستان، یک جفت پلاستیک مقعر سخت هستند که به سینه بند شما چسبیده تا از آئرولا و ناحیه اطراف آن محافظت شود. چندین زن دریافتند که استفاده از لاستیک نوک سینه به بیرون کشیدن نوک پستان به اندازه لازم جهت تغذیه کودک کمک می کند. در صورت تمایل، می توانید لاستیک های نوک پستان تایید شده توسط هیئت بین المللی آزمایش کنندگان مشاوره شیردهی (IBLCE) بررسی کنید.

لاستیک نوک پستان برای شیردهی

تغذیه کودک با استفاده از محافظ نوک سینه

محافظ نوک سینه یک جفت نوک پستان سیلیکونی هستند که دور نوک سینه قرار می گیرند. بر خلاف لاستیک های نوک پستان، محافظ های نوک پستان از سیلیکون نرم ساخته شده اند و فقط ناحیه آئولا پستان را می پوشانند. این محافظ ها در اندازه های مختلف موجود هستند و دارای سوراخ های ریز و درشتی برای عبور شیر هستند. یک محافظ با اندازه مناسب را انتخاب کنید که کودک به راحتی بتواند از شیر مادر تغذیه کند.

قبل از تغذیه، مقداری شیر را بدوشید

اگر لاستیک های نوک سینه و محافظ های نوک سینه اثر نمی کنند، می توانید قبل از شیر خوردن کودک، دوشیدن کمی شیر را در نظر بگیرید. این کار نوک پستان را حالت می دهد و خوردن شیر برای کودک را ساده تر می کند.

با یک مشاور شیردهی مشورت کنید

اگر هیچ یک از این تکنیک ها باعث شیر خوردن بهتر کودک نمی شود، و یا اگر در مورد استفاده از هر کدام از این روش ها دچار تردید هستید، پس با یک مشاور با تخصص مشاوره شیردهی (IBLCE) مشورت کنید.

چه زمانی باید نگران نوک سینه های صاف یا تو رفته باشید؟

نوک سینه های صاف یا تو رفته می تواند عوارضی را ایجاد نماید:

کودک قادر به تغذیه نیست

در برخی موارد شدید و در عین حال استثنایی، کودک علی رغم تلاش های مکرر، نمی تواند از نوک سینه های تو رفته تغذیه نماید. اصلاح جراحی نوک پستان از طریق جراحی پلاستیک می تواند گزینه ای برای حل مشکل باشد، اما ممکن است در صورتیکه در حال حاضر در حال شیردهی به کودک هستید، توصیه نشود. پزشک ممکن است دوشیدن شیر و تغذیه از طریق شیشه شیر را به عنوان یک جایگزین پیشنهاد کند.

نوک سینه های صاف یا تو رفته ای که به طور ناگهانی ظاهر می شوند

اگر همیشه نوک سینه هایتان صاف یا تو رفته بوده است، پس دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اما اگر تازه متوجه تغییر شکل نوک پستان خود شده اید، پس با پزشک خود مشورت نمایید. نوک سینه تو رفته غالباً نشانه اولیه سرطان سینه است، اما نمی توان به طور قطعی نتیجه گرفت که به سرطان مبتلا شده اید!

نوک سینه تو رفته می تواند تنها «احتقان پستان» یا «ورم پستان» (عفونت باکتریایی پستان) باشد که می تواند شکل نوک سینه را تغییر دهد. این اختلالات با استراحت و مصرف داروهای خوراکی قابل درمان است.

هیچ دو انسانی شبیه به هم نیستند و آناتومی بدنشان نیز شبیه به هم نیست. بنابراین ممکن است یکی یا هر دو پستان شما داروی نوک تو رفته باشد یا شکل متفاوتی داشته باشد. تا زمانی که بر توانایی شیردهی تان تاثیر نمی گذارد، هیچ نگرانی ایجاد نمی کند. اگر این مشکل رخ داد، بلافاصله با یک متخصص شیردهی یا پزشک صحبت کنید و کمک بگیرید. مهمترین چیز در اینجا این است که به کودک خود کمک کنید تا بدون هیچ مشکلی، از شیر مادر تغذیه کند.

آیا سوال یا تجربیاتی در خصوص نوک سینه های تو رفته دارید تا با ما به اشتراک بگذارید؟ نظرات خود را در بخش کامنت زیر نویسید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *