آیا شیردهی باعث خواب آلودگی شما می شود؟

خوابیدن مادر در زمان شیردهی | دلایل خواب آلودگی در زمان شیردهی و راه های کنترل آن

پس از زایمان، خانوم ها ممکن است به مدت چند هفته کمبود خواب داشته باشند، زیرا کودک هنوز چرخه خواب منظم و برنامه تغذیه شبانه ندارد. بیشتر مادران در هنگام شیردهی به دلیل ترشح هورمون شیردهی اکسی توسین خواب آلودگی را تجربه می کنند. همچنین ممکن است حضور شبانه در کنار نوزاد، خواب با کیفیت را از او بگیرد. در این مطلب ، ما در مورد دلایل خواب رفتن مادر در هنگام شیردهی، خطرات احتمالی آن و راه های جلوگیری از آن با شما صحبت می کنیم.

آیا شیردهی باعث خواب آلودگی شما می شود؟

ممکن است شیردهی مستقیماً باعث خواب رفتن شما نشود، اما دلایل مرتبط با شیردهی ممکن است باعث خواب آلودگی مادر شیرده شود. موارد زیر دلایل عمده خواب رفتن مادران  شیرده در هنگام شیردهی هستند.

۱- خستگی

نوزادان تازه متولد شده معمولاً هر دو تا سه ساعت یا ۸-۱۲ بار در ۲۴ ساعت شیر می خورند. این برنامه منجر به کمبود خواب مداوم برای مادر می شود. نوزادان همچنین با این برنامه شیرخوردن راحتی دارند و در نتیجه مدت زمان شیردهی را افزایش می دهند. نوزادان حتی اگر گرسنه نباشند ،در حال خوابیدن باشند، یا هنگامی که خسته هستند، یا اگر لمس و توجه مادر را می خواهند هم به سمت شیرخوردن می روند.

۲- احساس امنیت

مادران ممکن است نسبت به ایمنی کودک خود دچار استرس و نگرانی شوند. آنها ممکن است نگران این باشند که کودک در تختخواب غلت بزند یا خفه شود. احساس امنیت در حالی که کودک را در آغوش می گیرد می تواند باعث خواب رفتن مادر در زمان شیردهی شود.

۳- تنظیمات اتاق شیردهی

کودک معمولاً در یک اتاق تاریک و با تهویه مناسب و در محیطی ساکت و آرام  شیر می خورد. همچنین ممکن است مادر در یک سطح یا صندلی راحتی نشسته باشد. چنین تنظیماتی برای اتاق باعث می شود شما یک تجربه شیردهی راحت داشته باشید و چرت بزنید.

۴- اکسی توسین

اکسی توسین هورمونی است که باعث جاری شدن شیر از طریق پستانها می شود. این هورمون همچنین باعث ایجاد احساس آرامش، آسودگی و خواب آلودگی در مادران شیرده می شود.

۵-  پرولاکتین

پرولاکتین هورمون مهمی برای تولید شیر مادر است. این هورمون باعث می شود مادر احساس آرامش کند، از این رو منجر به احساس خواب آلودگی او در زمان شب می شود.

آیا خوابیدن مادر در زمان شیردهی خطرساز است؟

خوابیدن در هنگام شیردهی به کودک توصیه نمی شود زیرا خطر مرگ و میر مرتبط با شیردهی در نوزادان وجود دارد.خوابیدن در زمان شیردهی بنا به دلایل زیر می تواند برای کودک مضر باشد.
اگر در حالی که کودک را در آغوش دارید بخوابید ، ممکن است کودک از دست شما بیفتد. ممکن است کودک در مقابل سینه شما خفه شود.
مادران شیرده ممکن است به دلایل مختلفی بخوابند. اما ، تعدادی راهکار برای مدیریت بیدار ماندن در هنگام تغذیه نوزاد وجود دارد.

آیا خوابیدن مادر در زمان شیردهی خطرساز است؟

مواردی که باید در هنگام شیردهی به خاطر داشته باشید

اگر احتمال می د هید که موقع شیردهی خوابتان می برد ، اقدامات زیر می تواند در بهتر مدیریت کردن شیردهی به شما کمک کند.

وضعیت صحیح بدن

یک  بالش راحتی پشت تان یا روی صندلی راحتی خود قرار دهید. از نشستن روی سطح دنج و راحت خودداری کنید ، زیرا ممکن است باعث خواب آلودگی شما شود. یک صندلی صاف با لبه های برجسته را انتخاب کنید تا نه خودتان و نه کودک تان در زمان خوابیدن از روی ان نیفتید. فضاهای امن تغذیه شبانه در خانه خود را مشخص کنید و از آنها استفاده کنید.

تنظیم زنگ ساعت

قبل از شروع شیردهی ، زنگ ساعت تلفن یا ساعت زنگ دار خود را تنظیم کنید. برای جلوگیری از بیداری کودک، میزان صدا و لرزش تلفن را کم کنید. همچنین تلفن یا ساعت را در فاصله دورتر از کودک نگه دارید.

از همسرتان کمک بگیرید

در صورت خواب رفتن از همسر یا یکی از اعضای خانواده خود بخواهید که شما را بیدار کنند. اگر فردی را در اطراف خود داشته باشید می توانید یک زمان شیردهی آرام ،راحت و بدون استرس داشته باشید.

ایمن کردن اطراف

هنگام شیردهی به کودک ، موارد خطرناکی مانند یک فنجان نوشیدنی گرم ، دارو یا اشیای نوک تیز را در اطراف خود نگه ندارید. این کار می تواند در صورتی که خوابتان برد و کودک هنوز بیدار است از بروز حوادث جلوگیری کند.

چطور هنگام شیر دادن به کودک، خود را بیدار نگه دارید؟

عواملی را که باعث خواب آلودگی شما می شود را شناسایی کنید و سعی کنید از آنها اجتناب کنید. در اینجا چند نکته برای جلوگیری از به خواب رفتن هنگام شیردهی وجود دارد.
سعی کنید به اندازه کافی استراحت کنید. وقتی کودک به خواب می رود بخوابید. خواب مداوم در طول شب ممکن نیست، بنابراین سعی کنید برای هماهنگ شدن با عادات خواب کودک تان،کمی در طول روز چرت بزنید.
از شریک زندگی تان، دوستان یا اعضای خانواده خود در حالیکه استراحت می کنید برای تغذیه نوزاد با شیر مادر که دوشیده کمک بگیرد.
یک رژیم غذایی کامل داشته باشید و روزانه کالری کافی مصرف کنید. این کار کمک می کند تا سطح انرژی خود را بالا نگه دارید و شیر کافی داشته باشید. شیردهی روزانه تا ۵۰۰ کالری می سوزاند بنابراین دریافت کالری کافی از یک رژیم غذایی مناسب و هیدراته ماندن موضوع بسیار ضروری است.

خود را مشغول انجام برخی فعالیت ها مانند  کتاب خواندن، گوش دادن به موسیقی ، تماشای تلویزیون یا بازی کردن با تلفن تان کنید تا هوشیار بمانید و خوابتان نبرد.علامت های شیرخوردن کودک را مشخص کنید و به موقع به آنها غذا دهید. این کار از بدخلق شدن انها جلوگیری خواهد کرد.
چرخه تغذیه و خواب کودک را تنظیم کنید. نوزادان اگر در اغوش مادر باشند، به طور غریزی شروع به شیرخوردن می کنند. کودک را طوری در مقابل بدن تان قرار دهید که معده و قفسه سینه او با پوست شما تماس داشته باشد. این کار به عنوان پرورش بیولوژیکی شناخته می شود. کودک با این تکنیک حتی در حالت خواب نیز آرام تغذیه می کند. این روش می تواند به جلوگیری از اختلال در چرخه خواب کودک کمک کند. در نهایت به مادر اجازه می دهد خواب بهتری داشته باشد.
اگر با خستگی شدیدی مواجه هستید ، پس برای دریافت کمک و مشاوره با یک مشاور شیردهی صحبت کنید.
خستگی و محیط خواب نوزاد می تواند باعث خواب آلودگی شما در هنگام شیردهی شود. دلایل را شناسایی کنید و سعی کنید عادت های خواب خود را با توجه به عادت های کودک تنظیم کنید. هنگام خواب کودک استراحت کرده و بخوابید.برای درخواست کمک از دوستان و خانواده تان مردد نباشید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *