خالکوبی کردن در حین شیردهی

آیا خالکوبی کردن در حین شیردهی بی خطر است؟

نظرتان در مورد خالکوبی کردن خاطرات کودک تازه متولد شده بر روی بدنتان چیست؟ اصلا ایده بدی به نظر نمی رسد! اما آیا خالکوبی کردن در حین شیردهی بی خطر است؟ خب، کالج پرستاران و مامایی ایالات متحده (ACNM) و کالج زنان و زایمان ایالات متحده (ACOG) در مورد خالکوبی کردن در حین شیردهی هیچ گونه ابراز نگرانی نکرده اند.

با این وجود، بسیاری از اشخاص نگران خالکوبی در حین شیردهی هستند. برای اطمینان از ایمن بودن خالکوبی در حین شیردهی، باید بدانید که خالکوبی از چه چیزی ساخته شده است. اطلاعات صحیح به شما در تصمیم گیری درست کمک می کند. این متن از وبسایت NININAMA به شما می گوید که آیا خالکوبی کردن در حین شیردهی بی خطر است یا خیر، و خطرات مرتبط با آن چیست و چه اقدامات احتیاطی می توان در این خصوص انجام داد.

خالکوبی چگونه انجام می شود؟

قبل از هر گونه بحث دقیق تر، اجازه دهید تا نحوه انجام خالکوبی را بررسی کنیم. خالکوبی با ماشین های دستی که از سوزن های پوشیده شده از جوهر تشکیل شده اند، انجام می شود.

این جوهر در لایه درمال پوستی بدن تزریق می شود. سوزن پوست را با سرعت صد بار در دقیقه سوراخ می کند و عمق آن چند میلی متر است. خالکوبی کردن مضر نیست، اما گفته می شود که خالکوبی های بزرگ تر چند رنگی، در مقایسه با خالکوبی های سیاه رنگ تهدید محسوب می شوند.

آیا جوهر خالکوبی توسط سازمان غذا و دارو تایید شده است؟

سازمان غذا و دارو ایالات متحده (FDA) هیچ رنگدانه ای از خال کوبی، از جمله مواردی که برای خال کوبی های ماوراء بنفش (UV) و تیره همراه با شبرنگ استفاده می شود را برای استفاده بر رو یا زیر پوست تأیید نکرده است. اکثر رنگدانه های مورد استفاده در جوهر خالکوبی دارای رنگ های صنعتی هستند، که برای رنگ اتومبیل یا جوهر چاپگر مناسب هستند.

سازمان غذا و دارو ایالات متحده، حتی استفاده از حنا در خالکوبی های موقتی را تایید نکرده است. در حقیقت، حنا فقط به عنوان رنگ مو تایید می شود.

آیا خالکوبی در حین شیردهی بی خطر است؟

خالکوبی کردن در حین شیردهی بی خطر نیست. ساختار مولکولی جوهر برای انتقال به شیر مادر بیش از حد بزرگ است. با این وجود، قبل از انجام خالکوبی پس از زایمان، به اندازه کافی صبر کنید. حداقل یک سال صبر کنید تا بدن فرصت کافی جهت بهبودی پس از زایمان داشته باشد. تا آن زمان، کودک شیر مادر کمتری مصرف می کند.

خالکوبی کردن در حین شیردهی 3

خطرات مربوط به خالکوبی در حین شیردهی چیست؟

در صورتی که به کودک خود شیر داده و یا ندهید، خطرات مشابه است. همیشه بهتر است که قبل از انجام خالکوبی، در مورد خطرات شایع آن اطلاعات داشته باشید. در این قسمت، چندین خطر سلامتی مربوط به آن ارائه شده است:

۱٫ عفونت

عفونت های سیستمیک و عفونت های موضعی نگرانی های اصلی برای خالکوبی محسوب می شوند. عفونت سیستمیک زمانی اتفاق می افتد که اقدامات احتیاطی توسط هنرمند خالکوب یا سالن خالکوبی رعایت نشود. این عفونت ها می توانند شامل هپاتیت، کزاز و HIV باشند.

تحقیقات نشان می دهند که احتمال ابتلا به عفونت هایی مانند HBV، HVC و سفلیس نیز وجود دارد. برخی از این عفونت ها، ممکن است از طریق شیر مادر به کودک منتقل نشود. اما اگر نوک پستان دچار ترک خوردگی و خون ریزی است، این خطر وجود دارد.

عفونت های موضعی هنگامی که در جلسات درمانی بعد از اولین درمان شرکت نمی کنید یا از رژیم توصیه شده بعد از مراقبت پیروی نمی کنید، حاد می شوند.

تذکر: بانک شیر مادر، شیر دوشیده شده از زنی که در ۱۲ ماه گذشته خالکوبی کرده است را قبول نمی کند، زیرا خطرات احتمالی آلودگی سوزن به هپاتیت C وجود دارد.

۲٫  آلرژی

ممکن است تعداد کمی از افراد نسبت به جوهر خالکوبی واکنش های آلرژی زا نشان دهند و بدین ترتیب در شیردهی اختلال ایجاد می کند.

۳٫ زخم یا برآمدگی ها

زخم های ناخواسته ممکن است در نتیجه خالکوبی یا پاک کردن خالکوبی ایجاد شود (۱). گاهی اوقات خالکوبی منجر به گرانولوم می شود، که برآمدگی های کوچک یا غده هایی تشکیل شده در اطراف ماده خارجی تشکیل شده توسط بدن یعنی ذرات رنگدانه خالکوبی هستند.

۴٫ عوارض MIR

عوارض MIR به دلیل تصویربرداری از رزونانس مغناطیسی (MRI) بوجود می آیند. این موارد، شامل سوزش یا تورم در نواحی مستعد هستند. با این وجود، این عوارض نادر است و مدت زیادی طول نمی کشد.

اگرچه عوامل ذکر شده در ایمنی و کیفیت شیر مادر تاثیر نمی گذارد، اما ممکن است توانایی شیردهی را مختل کند. آسیب دیدگی ناشی از خالکوبی کردن بدن نیز ممکن است میزان شیر مادر را کاهش دهد. با این جود، هیچ شواهد قطعی از این مساله حمایت نمی کند. بنابراین، آیا ممکن است از این عوامل خطر اجتناب کرده و بدن را خالکوبی کرد؟

اقدامات ایمنی برای به حداقل رساندن خطرات مرتبط با خال کوبی

قبل از خالکوبی کردن در حین شیردهی، اقدامات احتیاطی را رعایت کنید. در این قسمت توضیح داده شده است که به چه چیزی باید اهمیت دهید.

۱٫ تحقیق کنید

کورکورانه از دوست خود که خالکوبی زیبایی انجام داده است، پیروی نکنید. حتما به پزشک دارای مدرک مراجعه کرده و اطمینان حاصل کنید که هنرمند خالکوبی از سوزن جدیدی استفاده کرده، تجهیزات را ضد عفونی کرده و از دستکش استفاده می کند. بهترین و مناسب ترین مکان ها را پیدا کنید. ممکن است با چند آشنا صحبت کنید، که قبلاً خال کوبی کرده اند.

۲٫ محیط را بررسی کنید

بررسی کنید که آیا خالکوبی کننده گان از دستکش و چند ظرف جدید برای انجام این کار استفاده می کنند. مهم است که بررسی کنید آیا دستان خود را به طور کامل قبل از استفاده از جوهر شسته اند. ببینید آیا تمام تجهیزات استریل شده اند و تجهیزات مورد استفاده مانند تفنگ تاتو در مکانی ایمن و استریل قرار گرفته است. سالن خالکوبی بهداشتی را انتخاب کنید. برای قوانین و مقررات محلی با بخش بهداشت محلی تماس بگیرید.

خالکوب های حرفه ای از اقدامات احتیاطی جهانی مانند زیر تبعیت می کنند:

  • ضد عفونی کردن دستگاه ها با یک اتوکلاو
  • استفاده از کیسه های پلاستیکی برای تجهیزات جهت جلوگیری از انتقال آلودگی به یکدیگر
  • استفاده از ظرف جوهر، سوزن و دستکش های جداگانه
  • شست و شو دست ها به طور کامل با ضد عفونی کننده

۳٫  پیروی از دستورالعمل هایی بعد از انجام خالکوبی

برای جلوگیری از بروز عفونت، از تمام دستورالعمل های ارائه شده توسط خالکوب خود قبل و بعد از خالکوبی پیروی کنید. رایج ترین آنها به شرح زیر است:

  • با استفاده از آب و صابون ملایم، ناحیه خالکوبی را تمیز نگه دارید.
  • زخم ها را از روی پوست جدا نکنید
  • از ناحیه خالکوبی در برابر قرار گرفتن در معرض تابش خورشید مواظبت کنید.
  • مراقبت خوب از پوست. هر چه بیشتر به پوست خود اهیمت دهید، بیشتر از بروز عفونت جلوگیری می کنید.
  • در طول دوره بهبود خالکوبی، از نوشیدن الکل اجتناب کنید.

آیا پاک کردن خالکوبی در حین شیردهی به کودک بی خطر است؟

برداشتن خالکوبی نیاز به درمان با لیزر دارد. انرژی ایجاد شده توسط لیزرها منجر به تکه تکه شدن خالکوبی ها می شود. سپس قطعات تکه تکه شده از طریق سیستم ایمنی تان از بدن دفع می شوند. این روند با حداقل عوارض جانبی همراه است و هیچگونه خونریزی ایجاد نمی کند.

تنها کافی است که در هنگام پاک کردن خالکوبی از روی بدن در حین شیردهی، همان مراقبت های خالکوبی کردن را انجام دهید.

موارد جایگزین خالکوبی

از آنجایی که خالکوبی های تجاری خطر عفونت را به همراه دارند، می توانید در هنگام شیردهی برخی از گزینه های امن تر مانند خال کوبی حنا را امتحان کنید. حنا یک محصول طبیعی است که به طور سنتی در ایجاد طرح های جدید به کار می رود. می توانید حنا را امتحان کنید. اما از رنگ های خالص نارنجی، قهوه ای یا قرمز استفاده کنید. به خاطر داشته باشید، حنا طبیعی به رنگ سیاه موجود نیست.

نکاتی برای خالکوبی کردن در حین شیردهی

آیا نمی توانید در برابر تمایل به خالکوبی کردن در حین شیردهی مقاوت کنید؟ مشکلی نیست و از نکات زیر تبعیت کنید:

  • از انجام خالکوبی بر روی قفسه سینه یا سینه ها اجتناب کنید، زیرا ممکن است در هنگام شیردهی امکان مراقبت از این نواحی وجود نداشته باشد.
  • از محصولات طبیعی استفاده کنید، زیرا بی خطرتر هستند. ناخوشایندی رنگ های مصنوعی غیر قابل پیشبینی است.
  • خال کوبی های موجود مشکلی ایجاد نمی کند؛ مگر اینکه در شرایط غیر بهداشتی انجام شده باشد. برای اطمینان، خود را از نظر عفونت آزمایش کنید.
  • قبل از انجام خالکوبی، از خالکوب و مغازه او اطمینان حاصل کنید. از هنرمند خالکوب بخواهید که بسیار مراقب باشد.

هیچ مدرکی برای اثبات این موضوع وجود ندارد که خالکوبی ها روی شیردهی یا شیر مادر تأثیر می گذارد. اما باید از خطرات شایع ناشی از آن آگاه باشید. خال کوبی ها می توانند اعتیاد آور و سرگرم کننده باشند، اما هیچ چیز مهم تر از سلامت کودک نیست. فکر هوشمندانه این است که صبر کنید تا نوزاد شما دیگر به شیر مادر نیازی نداشته باشد. تصمیمی آگاهانه بگیرید.

آیا در حین شیردهی خالوکوبی انجام داده اید؟ آیا این کار عوارض جانبی به همراه دارد؟ ما مشتاقانه منتظر شنیدن نظرات شما در بخش کامنت زیر هستیم.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *