خط روی شکم در دوران بارداری

دلیل تیره شدن خط روی شکم در دوران بارداری چیست؟

دوران بارداری همراه با تغییرات هورمونی بسیاری در بدن مادران است. تیره شدن خط شکم مادران یکی از علائم این تغییرات هورمونی است. شما در خصوص تیره شدن خط شکم مادران چه می دانید؟ آیا این مساله نگران کننده است؟ آیا با گذشت زمان برطرف خواهد شد؟ چه روش هایی برای درمان آن وجود دارد؟ اگر می خواهید پاسخ این سوالات را بدانید، به خواندن این متن ادامه دهید.

خط قهوه ای روی شکم چیست؟

این خط تیره، لینا نیگرا نامیده می شود و همیشه وجود داشته است، اما در دوران بارداری این خط تیره تر می شود. این خط قهوه ای رنگ از سه ماهه دوم بارداری و معمولا از هفته ۲۳ ام نمایان می شود.

چه عواملی باعث به وجود آمدن خط لینا نیگرا می شود؟

هورمون های بارداری دلیل به وجود آمدن این خط قهوه ای هستند. در دوران بارداری رنگدانه تمام نقاط بدن افزایش پیدا کرده و پوست تیره تر می شود. ممکن است در این مدت متوجه تیرگی پوست و وجود هاله دور نوک پستان خود شده باشید. در صورتیکه پوست تان تیره است، احتمالا خط لینا نگیرا بیشتر به چشم می خورد. دلیلی برای نگرانی در خصوص این خط وجود ندارد. معمولا با گذشت چند ماه از زایمان این خط برطرف خواهد شد.

برای جلوگیری از تیرگی پوست در هنگام بارداری چه اقداماتی می توان انجام داد؟

تیرگی پوست معمولا پس از زایمان برطرف خواهد شد. با این وجود می توانید این مساله را به حداقل برسانید. برای این منظور توصیه می شود از نور خورشید دور بمانید. قرار گرفتن در معرض نور خوشید می تواند میزان رنگدانه ها را افزایش دهد. هر بار که در معرض نور خورشید قرار می گیرید، از ضد آفتاب و کلاه آفتاب گیر استفاده کنید تا از قرارگیری بدن در مجاورت نور خورشید جلوگیری کنید.

خط روی شکم در دوران بارداری خط لینا نیگرا

چگونه می توان خط تیره شکم در دوران بارداری را برطرف کرد؟

اگر پس از زایمان به مراقبت از پوست خود با ضد آفتاب و کلاه و … ادامه دهید، این تیرگی ها پس از مدتی رفع خواهند شد. با این حال برخی از زنان از داروهای ضد بارداری حاوی استروژن مصرف می کنند که باعث بروز کلوآسما یا لکه های پوستی تیره می شود. در صورتیکه تیرگی ایجاد شده ناراحت کننده است و یا به طور خود به خودی برطرف نشده است، می توانید از کرم روشن کننده مثل هیدروکینون که در اکثر ضد آفتاب ها نیز موجود است و یا داروهای موضعی مثل تریتنوئین یا داروهای خوراکی مثل گلوکولیک اسید برای بهبود رنگ پوست خود استفاده کنید.

همچنین توصیه می شود که قبل از شروع هر گونه برنامه درمانی حتما به متخصص پوست مراجعه کنید. گاهی اوقات پزشک برای برطرف شدن این مشکل استفاده از چندین دارو به شکل ترکیبی را تجویز می کند. همچنین اگر پس از زایمان به فرزند خود شیر می دهید، حتما این مساله را به پزشک متخصص اطلاع دهید؛ زیرا برخی از داروها می توانند به شیر مادر منتقل شوند.

آیا این خط قهوه ای نگران کننده است و یا نشان دهنده بیماری است؟

خیر. این خط تیره هیچ دلیلی برای نگرانی ندارد و پس از زایمان برطرف خواهد شد. با این وجود، برخی از تغییرات رنگ پوست ممکن است علائمی از بیماری های پوستی مثل سرطان پوست و یا سایر مشکلات پوستی باشد. بنابراین در صورتیکه با تغییر رنگ پوست، درد و قرمزی یا حساسیت و یا خونریزی را تجربه می کنید، و یا اگر متوجه تغییر رنگ یا اندازه خالی که از قبل داشته اید، شده اید، حتما برای تشخیص علت و درمان به مطب پزشک متخصص مراجعه کنید.

در صورتیکه پس از زایمان این خط قهوه ای برطرف نشد، چه اقدامی باید انجام داد؟

اگر چند ماه پس از زایمان این خطوط تیره همچنان برطرف نشده اند و یا نشانه های تیره رنگی در طول بارداری در سرتاسر بدن تان ایجاد شده و ناپدید نشده اند، توصیه می شود تا به مطب پزشک مراجعه کنید. پزشک با بررسی علائم و نشانه ها و انجام آزمایشات می تواند بهترین درمان را برای شما تجویز کند.

سخن آخر

خط تیره عمودی روی شکم در دوران بارداری لینا نیگرا نامیده می شود. این خط در اثر تغییرات هورمونی ایجاد شده در دوران بارداری و افزایش تعداد رنگدانه های پوست در این دوران ایجاد می شود. خط قهوه ای در مدت کوتاهی پس از زایمان برطرف خواهد شد، با این وجود اگر پس از گذشت چند ماه این خطوط هنوز هم بر روی پوست تان وجود دارد، توصیه می شود تا به مطب پزشک مراجعه کنید تا داروهایی را برای برطرف شدن این خط به شما تجویز کند. اگر هر گونه سوالی در خصوص خط لینا نیگرا دارید، لطفا در بخش نظرات زیر با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *