علت نخوابیدن نوزاد

چرا یک کودک برای خوابیدن می جنگد و چگونه با مساله تقلای کودکان برای نخوابیدن روبرو شوید؟

کودک شما شروع به مالیدن چشم و بینی خود کرده، بدخلق و بهانه گیر شده و شما می فهمید که زمان رفتن وی به تختخواب فرا رسیده است. شما وی را بغل کرده، به آرامی تکان می دهید و حتی برای وی لالایی می خوانید. وی به آرامی به خواب رفته و شما با دقت وی را در گهواره قرار می دهید و زمانی که برمی گردید، صدای گریه و بی قراری او را در گهواره اش می شنوید. آیا این صدا برای شما آشناست؟ کودک شما برای خوابیدن می جنگد. برای شما سوال است که این چیست و دلیل آن چه می باشد؟ ادامه مطلب را بخوانید تا بتوانید دلایل تقلای کودکان برای نخوابیدن و روشهای متوقف نمودن آن را بیاموزید.

مطلب پیشنهادی: صدای جاروبرقی برای خواب کودک موثره؟!

چگونه بفهمید که کودکتان برای خوابیدن می جنگد؟

بعضی کودکان حتی زمانی که خسته در مقابل خوابیدن مقاومت و بی رمق هستند، در مقابل خوابیدن مقاومت می کنند. این کودکان پشت خود را خم کرده، بهانه گیری کرده، پیچ و تاب خورده و حتی برای نخوابیدن تقلا می کنند. کودکانی که برای خوابیدن می جنگند، حتی ممکن است در صورت بیدار شدن در طول شب، برای خوابیدن مجدد مشکل داشته باشند.

راه حل شب بیداری نوزاد

دلایل احتمالی مبارزه کودکان با خوابیدن

یافتن دلیل مبارزه کودکان با خوابیدن می تواند در کمک به آنها برای بهتر خوابیدن مهم باشد. در اینجا چندین دلیل محتمل را برای تقلای کودکان برای نخوابیدن بیان می کنیم.

۱٫ خستگی بیش از حد

کودکان وقتی خسته هستند، سریعتر می خوابند اما اگر بیش از حد خسته باشند، ممکن است در مقابل خوابیدن مقاومت کنند. گفته می شود کودکان یک پنجره زمانی دارند که در آن شانس بیشتری برای خوابیدن دارند و وقتی از آن پنجره زمانی خارج شوند، ممکن است بیش از حد خسته و بی قرار شده و در مقابل خوابیدن مقاومت نمایند.

۲٫ همگام نشدن زمان خواب و آهنگ شبانه روزی

تحقیقات نشان می دهند کودکانی که فواصل کوتاهتری بین DLMO (هجوم ملاتونین با کاهش نور که یکی از نشانه های آهنگ شبانه روزی است) و زمان خوابیدن دارند، بیشتر در مقابل خوابیدن مقاومت می کنند. این امر معمولاً وقتی روی می دهد که آهنگ شبانه روی کودک (ساعت بیولوژیک) با زمان های خوابیدن وی که توسط والدین معین می شوند، هماهنگ نیستند. در نتیجه، کودک ممکن است با تاخیر شروع زمان خوابیدن مواجه شود.

علت دیر خوابیدن نوزاد در شب

۳٫ عدم خودآرامی

تحقیقات نشان می دهند کودکان در سنین بین ۴ تا ۶ ماهگی شروع به ایجاد خودآرامی در زمان شروع خواب و بیدار شدن به دلیل کابوس های شبانه می نمایند و این تمایل بتدریج تا سن یک سالگی افزایش می یابد. با این وجود، اگر کودک شروع به ایجاد این روال خودآرامی نکند، ممکن است بدون دخالت والدین بی اختیار در مقابل خوابیدن مقاومت نماید.

۴٫ تغییر الگوهای خواب

با بزرگتر شدن کودک، زمان خوابیدن وی تغییر می یابد. به عنوان مثال، نوزادان به ۱۴ تا ۱۷ ساعت خواب نیاز دارند در حالی که این میزان برای کودکان بین ۴ تا ۱۱ ماه حدود ۱۲ تا ۱۵ ساعت است. برای درک این تغییرات، باید ساعات خواب آن ها را زیر نظر داشته باشید.

۵٫ گرسنگی

نوزادان برای رشد و تامین نیازهای بدنی خود به مواد مغذی، به طور مداوم نیازمند تغذیه هستند. اگر آنها یک وعده غذایی را از دست داده یا در یک وعده غذای کافی مصرف نکنند، گرسنه شده و در مقابل خوابیدن مقاومت خواهند کرد. این امر همچنین زمانی که زمان چرت زدن کودک با زمان تغذیه وی همزمان شود، ممکن است روی دهد. اگر مشاهده می کنید کودکتان همزمان با مقاومت در برابر خوابیدن اقدام به مکیدن انگشتان و لب های خود می نماید، این می تواند نشان دهنده گرسنه بودن وی باشد.

علت تقلای کودکان برای نخوابیدن

۶٫ برانگیختگی بیش از حد

برای بعضی کودکان وقتی بیش از حد تحریک و برانگیخته شوند، خوابیدن دشوار خواهد بود. این تحریک ممکن است به دلیل نور زیاد محیط، سروصدا یا لمس شدن باشد. به عنوان مثال وقتی زمان تعطیلات بوده و منزل شما پر از مهمان است، کودک ممکن است بدلیل تحریک بیش از حد، در مقابل خوابیدن مقاومت کند.

۷٫ اضطراب جدایی

اگر نوزاد شما همواره مایل است در بغل شما بوده و اگر حتی برای لحظه ای از شما دور شود، گریه می کند، ممکن است به اضطراب جدایی مبتلا باشد. این امر طبیعی بوده و بخشی از روال رشد نوزاد محسوب می شود. نوزادان معمولاً در حدود ۶ ماهگی با این مساله روبرو می شوند. اضطراب جدایی می تواند دلیل بیدار شدن وی به محض قرار گرفتن در گهواره و تنهایی باشد.

گاهی اوقات کودکان ممکن است در صورت داشتن درد رویش دندان ها، سرماخوردگی یا عفونت گوش در مقابل خوابیدن مقاومت نمایند بنابراین بهتر است به دنبال یافتن نشانه های دیگر برای مشکل تقلای کودکان برای نخوابیدن نیز باشید.

مطلب پیشنهادی: چگونه محل خواب کودک را جدا کنیم؟!

چگونه مقاومت کودک در برابر خوابیدن را از بین ببرید؟

اگر کودک شما در مقابل خوابیدن مقاومت کرده یا مرتباً بیدار می شود، می توانید به طرق مختلف به خوابیدن وی کمک کنید. در اینجا یک سری نکات کلی برای تقلای کودکان برای نخوابیدن را بیان می نماییم.

بی قراری و تقلای کودکان برای نخوابیدن

۱٫ ایجاد یک روال خواب منظم و پیروی از آن

تحقیقات نشان می دهند روال خواب منظم با حال خوب و تنظیمات رفتاری-احساسی پیشرفته در کودکان در ارتباط است. اگر شما هر شب در زمان معینی کودکتان را بخوابانید، ساعت بیولوژیکی وی با این شرایط هماهنگ شده و نهایتاً الگوی خواب کودک با آهنگ شبانه روزی وی تنظیم خواهد شد. مشاهده عادات خواب سالم کودک مانند استحمام، تغذیه و گوش دادن به یک داستان شب برای ایجاد یک روال منظم خواب می تواند کمک کننده باشد. همچنین سعی کنید کودکتان را به پشت بخوابانید زیرا این ایمن ترین وضعیت برای خواب تا رسیدن به سن یک سالگی محسوب می شود.

۲٫ بررسی چرت های روزانه

اجازه دهید کودکتان به اندازه کافی در طول روز خواب های کوتاه داشته باشد تا در هنگام شب برای خوابیدن مقاومت کمتری از خود نشان دهد. کودکان بین ۲ تا ۱۲ ماه معمولاً حدود ۲ تا ۵ ساعت در طول روز می خوابند. این میزان خواب روزانه را با نیاز کودکتان تنظیم کنید. سعی کنید بین آخرین خواب روزانه و شروع خواب شبانه کودک، حداقل یک فاصله چهار ساعته وجود داشته باشد.

۳٫ استفاده از نشانه های خواب

یک کودک خسته و خواب آلود علائمی مانند خمیازه کشیدن، مالیدن چشم ها یا بی علاقگی به بازی را از خود نشان می دهد. بهتر است ظرف مدت چند دقیقه از زمان بروز این علائم، کودکتان را بخوابانید تا پنجره زمانی بهینه را از دست ندهید.

مشکل تقلای کودکان برای نخوابیدن

۴٫ تعیین حد و مرزها

یک حد و مرز برای میزان آرام کردن کودک هنگام بیدار شدن از خواب در ساعات شب و مبارزه برای خوابیدن دوباره تعیین کنید. معمولاً وقتی کودکان در هنگام شب گریه می کنند، والدین به سرعت به سمت کودک رفته و سعی می کنند با بغل کردن وی را آرام کنند. این امر می تواند برای کودک عادت شده و وی دیگر بدون دخالت والدین قادر به خوابیدن نباشد.

مرتبه بعدی که کودک شما در هنگام شب شروع به گریستن نمود، برای ایجاد حس امنیت وارد اتاق وی شوید اما بلافاصله وی را بغل نکنید. سعی کنید وی را در گهواره اش آرام نمایید. همچنین می توانید گهواره کودک را در اتاق خواب خودتان قرار دهید. این امر به کودک اجازه می دهد تا با دیدن والدین در اتاق، بتدریج آرام شده و مجدداً به خواب رود.

۵٫ مدیریت اضطراب جدایی

اگر متوجه علائم اضطراب جدایی در کودکتان شدید، سعی کنید روالی ایجاد کنید تا کودک به تنهایی احساس امنیت نماید. می توانید یک اسباب بازی موردعلاقه را در معرض دید اما با فاصله مناسب از کودک قرار دهید. در بازه های زمانی کوتاه کودکتان را در اتاق تنها گذاشته و او را از دور تحت نظر بگیرید.

علت تقلای کودکان برای نخوابیدن

۶٫ شکستن عادات وابستگی خواب

اگر کودک شما عادت دارد تا در دستان شما بخوابد، ممکن است به محض قرار دادن وی در گهواره، بیدار شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل، وقتی کودک خواب آلود بود، وی را در گهواره قرار دهید. این کار به وی فرصت می دهد تا به گهواره عادت کند. اگر کودک شما به خوابیدن در آغوش شما عادت کرده باشد، برای شکستن این عادت باید بسیار صبور و پیگیر باشید.

۷٫ ایجاد یک محیط آرامش بخش

محیط اتاق را آرامش بخش کنید. اصوات آزاردهنده، نورها و هرگونه محرک خارجی را حداقل یک تا دو ساعت قبل از خواب حذف نمایید. شما همچنین می توانید از پرده های ضخیم و ماشین های نویز سفید برای آرام کردن کودکتان استفاده کنید.

۸٫ کمک به ایجاد آهنگ شبانه روزی

اولین نشانه های آهنگ شبانه روزی در حدود ده تا ۱۲ ماه پس از تولد آشکار شده و با افزایش زمان خواب شبانه خود را نشان می دهد. در طول این دوران، از طریق بازی کردن، سرگرم کردن، قرار دادن آنها در معرض نور خورشید در هنگام صبح و عصر و کاهش فعالیت ها در هنگام شب، به بدن کودکتان بیاموزید تا یک زمان بندی روز و شب ایجاد نماید.

راه حل تقلای کودکان برای نخوابیدن

۹٫ به اندازه کافی به کودک غذا بدهید

نوزادان معمولاً هر دو تا سه ساعت تمایل به تغذیه دارند و فواصل زمانی بین آنها ممکن است با رشد آنها افزایش یابد. اطمینان حاصل کنید که کودک شما قبل از رفتن به تختخواب سیر شده است. همچنین مراقب باشید که تا حد امکان زمان بندی تغذیه و خواب کودک تداخل نداشته باشد.

۱۰٫ در تقلای کودکان برای نخوابیدن صبور باشید

اگر از روش خاصی برای خواباندن کودکتان استفاده می کنید، آن را رها ننمایید. آن روش را تا زمانی که کودکتان در مقابل خوابیدن مقاومت نکند، پیگیری کنید. از کمک اعضای خانواده و دوستان برای بهبود روند خواب کودک بهره بگیرید. بعضی کودکان ممکن است دچار مشکلات خواب اطفال باشند که در دو سال اول پس از تولد امری شایع است. اگر کودک شما علی رغم تمام تلاش هایتان در مقابل خوابیدن مقاومت می کند، به یک متخصص اطفال مراجعه کنید.

گاهی اوقات کودک شما ممکن است تلاش کند تا به عادات قدیمی خود بازگردد. در این زمان ها، به وی یا خودتان سخت نگیرید. کمی صبر کرده و دوباره روال کار را پیگیری نمایید. با بزرگتر شدن کودکتان، الگوی خواب وی قابل پیش بینی تر شده و شما نیز نشانه های خواب وی را بهتر درک خواهید کرد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *