از بین بردن لکه روغن از روی لباس

نحوه از بین بردن و پاک کردن لکه روغن و چربی روی لباس

از میان تمامی لکه ها و آلودگی هایی که ممکن است برای لباس های ایجاد شوند، چربی و روغن ناخوشایند ترین نوع لکه های روی لباس هستند. نه تنها این لکه ها روی لباس تان خیلی جلب توجه می کنند، بلکه پاک کردن لکه روغن و چربی روی لباس هم بسیار سخت است.

طبق گفته لورا گودمن ، دانشمند ارشد Procter & Gamble ، شما باید از علم شیمی بخاطر مقاومت در برابر این لکه ها تشکر کنید. اکثر چربی ها و روغن ها در دمای اتاق به حالت نیمه جامد یا جامد در می آیند ، یعنی اینکه پاک کردن آنها نیاز به آب گرم یا داغ دارد. همچنین این موضوع به جنس پارچه نیز بستگی دارد: گودمن می گوید پاک کردن این لکه ها از روی الیاف مصنوعی مانند پلی استر بسیار سخت است، زیرا چربی و روغن جذب آنها می شوند. و از آنجایی که الیاف مصنوعی روز به روز محبوب تر می شوند ، ممکن است خود را بیشتر درگیر مبارزه با این لکه های آزار دهنده ببینید.
با این حال، اگر به موقع این کار را انجام دهید ،قطعا از بین بردن لکه های روغن از روی لباس کارغیرممکنی نیست. گودمن می گوید ، نکته اصلی این است که خیلی سریع و به موقع این کار را انجام دهید ،در حالت ایده آل یعنی به محض بروز لکه. زمانی که لکه خشک یا روی لباس نشست پاک کردن لکه آزار دهنده روغن بسیار دشوارتر خواهد بود.
اگر  یک لکه روغن  چه تازه و چه لکه ای که روی لباس مانده را پاک کنید، در این مطلب همه مواردی که باید برای پاک کردن لکه روغن بدانید البته بر اساس نظر کارشناس شستنشو را به شما ارائه می دهیم.

مطلب پیشنهادی: پاک کردن انواع لکه ها از لباس | کدبانوها بخوانند!

استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن لکه های روغن

پاتریک ریچاردسون ، متخصص شستشو می گوید، جوش شیرین با جذب روغن از پارچه و حل کردن لکه ها در خود برای پاک کردن لکه روغن و چربی روی لباس عمل می کند. اگر قادر به شستن چیزی نیستید – مانند یک کت سنگین یا یک مبلمان – ریچاردسون توصیه می کند قبل از پاک کردن لکه، از جوش شیرین به عنوان اولین خط دفاعی استفاده کنید.

نحوه پاک کردن لکه روغن و چربی روی لباس با جوش شیرین

  • روغن اضافی را با دستمال کاغذی یا پارچه پاک کنید.
  • روی پارچه که لک شده جوش شیرین بپاشید و اجازه دهید به مدت ۲۴ ساعت روی آن بماند.
  • بعد از گذشت یک روز، جوش شیرین را با جاروبرقی یا مسواک کشیدن از روی لباس بردارید.
  • روی قسمتی از لباس که لکه شده محلول سرکه و آب اسپری کنید.
  • با صابون و برس روی لکه بکشید، سپس آن را بشویید. در صورت باقی ماندن لکه، مراحل را تکرار کنید.

نحوه استفاده از گچ برای از بین بردن لکه های روغن

ریچاردسون می گوید از نظر فنی، گچ باید روغن لباس شما را به همان روشی که جوش شیرین انجام می دهد پاک کند: باجذب واقعی روغن از روی پارچه و حل کردن درون خود. اما او گچ را برای لکه های بزرگ یا لکه هایی که روی لباس مانده اند توصیه نمی کند. در عوض، این ترفند را روی ترشحات چربی کوچک امتحان کنید، مثل اینکه در حال پخت و پز هستید و یک نقطه چربی روی پیراهن شما می ریزد.

  • مواد غذایی و روغن اضافی روی لباس را با یک دستمال کاغذی تمیز پاک کنید.
  • تمام لکه را با گچ بپوشانید ، اجازه دهید چند دقیقه روغن کاملا جذب شود.
  • بعد از ایجاد لکه، جسم کثیف شده را در اسرع وقت بشویید.

پاک کردن لکه روغن و چربی روی لباس به روش خانگی

چگونه می توان لکه های روغن مانده  روی لباس را مرحله به مرحله از بین برد؟

لکه های روغن مانده روی لباس می توانند ترسناک باشند – و مسلماً برای از بین بردن آنها به شستشو (و مواد مناسب) نیاز است. اگر بلافاصله بعد بروز مشکل فرصتی برای پاک کردن لکه روغن یا چربی خود پیدا نکردید، این مراحل را دنبال کنید:

۱٫ برای پاک کردن لکه روغن و چربی روی لباس، در حالی که پارچه خشک است روی لکه کار کنید

قبل از اینکه روی لکه کار کنید، خوب نیست لباس خود را با آب بشویید. ریچاردسون می گوید: “کار روی پارچه خشک بسیار آسان تر است زیرا روغن و آب با هم مخلوط نمی شوند. بنابراین وقتی پارچه را خیس می کنید، اتفاقی که می افتد این است که آب همه پارچه های اطراف روغن را می پوشاند و نمی توانید روغن را پاک کنید.”

۲٫برای پاک کردن لکه روغن و چربی روی لباس، یک تکه مقوا را پشت لکه قرار دهید

قرار دادن یک تکه مقوا بین لایه های لباس به شما کمک می کند تا از انتقال روغن به سایر قسمتهای پارچه جلوگیری کنید. اطراف خانه را بگردید و  چیزی مانند یک کارتن غلات قدیمی یا جعبه وسایل را پیدا کنید.

مطلب پیشنهادی: از بین بردن لکه چای از روی فرش کرمی | پاک کردن انواع لکه از روی فرش

پاک کردن لکه روغن و چربی روی لباس بدون دردسر

۳٫ برای پاک کردن لکه روغن و چربی روی لباس ، لکه را با یک پارچه تمیز و خشک پاک کنید

شما می خواهید تا حد ممکن روغن اضافی را از بین ببرید. پس برای جلوگیری از پخش شدن روغن به قسمتهای لکه نشده، با دقت لکه ها را پاک کنید. اگر پارچه ندارید، یک دستمال، دستمال کاغذی یا حوله کاغذی نیز برای این کار موثر خواهد بود.

۴٫برای پاک کردن لکه روغن و چربی روی لباس، مایع ظرف شویی را روی لکه بمالید

مایع ظرف شویی درست همون طور که  برای از بین بردن لکه های ظروف شما عمل می کند در از بین بردن چربی لباس نیز موثر است. به عنوان یک مرحله آماده سازی، چند قطره مایع ظرف شویی را روی لکه بریزید و بگذارید تا خیس بخورد، به آرامی با انگشتان، با یک مسواک تمیز و با موی نرم یا پارچه روی لباس بکشید تا به از بین بردن لکه ها کمک کند. اجازه دهید مایع ظرف شویی حدود پنج دقیقه روی آن خیس بخورد.

تمییز کردن و پاک کردن لکه روغن و چربی روی لباس

۵٫ لباس را با آب گرم آب بکشید و سپس طبق روال معمول آنها را در ماشین لباس شویی بشویید

پس از استفاده از مایع ظرف شویی پنج دقیقه صبر کنید ، سپس لباس را با آب گرم آب بکشید. با استفاده از مواد شوینده معمولی خود، به علاوه مواد سفید کننده (برای وسایل سفید) یا مواد بدون تغییر رنگ لباس ها (مانند OxiClean یا The Laundress ’Bleach Alternative ، برای موارد رنگی) لباس را با آب گرم بشویید.

پاک کردن لکه روغن و چربی روی لباس قدیمی

۶٫ لباس خود را  با جریان هوا یا خشک کن ماشین لباسشویی خشک کنید

از آنجا که مشاهده لکه های چربی روی لباس های مرطوب به سختی انجام می شود، گودمن توصیه می کند که صبر کنید تا آنها با خشک کن خشک شوند تا مطمئن شوید  که لکه ها از روی لباس از بین رفته است. اگر بعد از خشک شدن لباس با جریان هوا لکه ای باقی ماند، روش شستن با مایع ظرف شویی را تکرار کنید و دوباره در آب گرم آنها را بشویید. وسایل خود را خشک نکنید زیرا درجه حرارت بالا می تواند لکه ایجاد کند و از بین بردن آن دشوارتر می شود.

آیا می توانید لکه های چربی را پس از شستشو و خشک شدن از بین ببرید؟

این کار ایده آل نیست، اما ریچاردسون می گوید شما می توانید لکه های روغن روی پارچه را حتی پس از شستشو و خشک شدن پاک کنید، این کار فقط  به یک مرحله اضافی نیاز دارد. گرمای موجود در یک چرخه خشک کن اساساً روغن را در پارچه  “خشک و سفت می کند”، که این کار می تواند منجر به تغییر رنگ لباس شود. بنابراین شما باید مجدداً مرحله آماده سازی را تکرار کنید، اما این بار با یک پاک کننده مبتنی بر آنزیم و پیش آماده سازی طبیعی خود. او می گوید: “من دوباره لکه را مثل بار اول پاک می کنم، اجازه می دهم قبل از پاک کردن خشک شود، سپس از پاکسازی با مواد شوینده حاوی آنزیم استفاده می کنم. “پس من به سادگی دوباره آنها را می شویم.”

پاک کردن لکه روغن و چربی روی لباس سریع

آیا  پاک کنندهWD-40 لکه های روغن را از روی لباس پاک می کند؟

پاک کننده WD-40  به اندازه کافی می تواند لکه های روغن را از پارچه پاک کند. به طور کلی ، ریچاردسون می گوید ،ماده روغنی لکه روغن را از بین خواهد برد. او می گوید: “مسئله این است كه شما باید WD-40 را نیز از روی لباس پاک کنید، زیرا گاهی اوقات باقی مانده این پاک کننده هم لکه هایی روی لباس به جا می گذارد.”
از آنجا که WD-40 برای  پاک کردن لکه چندان گزینه سازگار با محیط زیست نیست، ریچاردسون پیشنهاد می کند به جای آن، از صابون با پایه روغن استفاده کنید، چه صابون ظرفشویی (فقط توجه داشته باشید صابون ظرف شویی اسیدی است و ممکن است پاک کردن از روی لباس سخت باشد)، صابون روغن مورفی، یا محلول لکه برای شستشو لباس.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *