تغییر رنگ دندان در نوزادان و کودکان نوپا

تغییر رنگ دندان در نوزادان و کودکان نوپا: علل و درمان

تغییر رنگ دندان در نوزادان و کودکان نوپا ممکن است یک زنگ خطر در ذهن شما باشد. اما این یک مشکل شایع در بین نوزادان و کودکان نوپا است و در صورت تشخیص زودهنگام، قابل درمان است. نوزادان می توانند تغییر رنگ دندان به رنگ سفید مایل به زرد، زرد، قهوه ای، یا خاکستری داشته باشند. در این متن، وبسایت نی نی نما در مورد علل تغییر رنگ دندان در نوزادان و کودکان نوپا، علائم، درمان و پیشگیری از آن توضیح می دهد.

چه عوامی باعث تغییر رنگ دندان در نوزادان و کودکان نوپا می شود؟

دلایل آن ممکن است مادرزادی، بیماری و یا تغییر در سبک زندگی باشد. در ادامه برخی از دلایل احتمالی تغییر رنگ و لکه شدن دندان ها ذکر شده است.

مسواک زدن نامناسب: مسواک زدن نامناسب یکی از دلایل اصلی چندین مشکل دندان پزشکی است.

این کار می تواند منجر به تجمع پلاک و تشکیل حفره شود. همچنین باعث افزایش تعداد باکتری ها در حفره دهان می شود که ممکن است منجر به تغییر رنگ دندان ها شود .

آبمیوه های قندی: مصرف بیش از حد قند می تواند احتمال پوسیدگی دندان را افزایش دهد. پوسیدگی دندان می تواند با تغییر رنگ دندان به رنگ خاکستری یا سیاه همراه باشد. فرو کردن نوک پستانک در قند یا عسل نیز باعث افزایش تعداد میکروب ها می شود. بنابراین، احتمال تغییر رنگ دندان ها را افزایش می دهد.

داروها: داروهای خاصی می توانند باعث تغییر رنگ دندان شوند. برخی از داروها مانند تتراسایکلین ممکن است در صورت مصرف توسط مادر در دوران بارداری، خطر تغییر رنگ را افزایش دهد. تتراسایکلین باعث تغییر رنگ دندان های کودک به رنگ قهوه ای می شود که حتی در صورتی رخ می دهد که کودک از این دارو مصرف نکرده باشد. نوزادانی که مکمل های آهن مصرف می کنند نیز تغییر رنگ دندان ها را مشاهده می کنند. قرص گلی بن کلامید (Glyburide) که برای درمان دیابت دائمی نوزادان مورد استفاده قرار می گیرد نیز ممکن است باعث ایجاد لکه های قهوه ای بر روی دندان شود.

تروما: آسیب دیدگی یا افتادن می تواند به عصب ها و خونرسانی به دندان آسیب برساند. این امر باعث «غیر زنده بودن دندان ها» می شود. با گذشت زمان، ممکن است دندان ها شروع به تغییر رنگ از قرمز به قهوه ای کنند.

نقص رشد: نقص مادرزادی دندان ها می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها شود. بیماری ارثی «نقص تشکیل مینای دندان» که به آن هیپوپلازی مینا گفته می شود نیز یکی از این اختلالات است.

این بیماری با فرورفتگی ها، شکاف ها، شیارهای عمیق و لکه های زرد یا قهوه ای روی سطح دندان ها مشخص می شود.

دلایل رژیم غذایی: مواد غذایی با رنگ های زیاد مانند تمشک، توت سیاه، بلوبری، چغندر، انگور و … می توانند باعث تغییر رنگ دندان ها به دلیل میزان بالای رنگدانه شوند.

زردی: زردی باعث افزایش غلظت بیلی روبین در خون می شود. این اختلال همچنین با نام یرقان شناخته می شود که می تواند باعث تجمع بیلی روبین در بافتهای مختلف بدن شود. هنگامی که سطح بیلی روبین برای چند هفته افزایش پیدا می کند، ممکن است به دندان ها نفوذ کرده و منجر به سبز شدن رنگ دندان ها شود. این نوع تغییر رنگ غالباً دائمی است؛ زیرا باعث ایجاد تغییرات دائمی در رنگ مینا و عاج دندان می شود.

تغییر رنگ دندان در نوزادان و کودکان نوپا

علائم تغییر رنگ و لکه شدن دندان چیست؟

لکه ها به طور گسترده می توانند به دو گروه تقسیم شوند:

لکه های بیرونی: لکه ها به دلیل عملکرد عوامل خارجی مانند غذاها، نوشیدنی ها، داروها، باکتری ها و .. ایجاد می شوند. خلاص شدن از شر این لکه ها نسبتاً آسان است. آنها بر روی لایه بالای دندان که مینا نامیده می شود تأثیر می گذارند.

لکه درونی: این لکه ها زمانی رخ می دهند که لکه ها فراتر از مینای دندان در لایه های عمیق تر دندان رخ دهد. این تغییر رنگ ممکن است به دلایل مختلف از جمله عفونت و لکه مادرزادی اتفاق بیفتد. از بین بردن این لکه ها دشوار است. بر اساس شواهد مربوطه، گفته می شود که تغییر رنگ دندان ها در ۹ طیف رنگی مختلف رخ می دهد: مشکی، قهوه ای، آبی، سبز، خاکستری، نارنجی، صورتی، قرمز و زرد. هر رنگ ممکن است نشان دهنده یک علت مختلف باشد.

رنگ لکه ها

چندین عامل مستعد کننده می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها شود. هر رنگ لکه می تواند نتیجه عوامل یا شرایط فردی باشد.

لکه ها به رنگ زرد یا نارنجی: این نوع از لکه معمولا هنگامی رخ می دهد که پلاک لایه لثه، رنگ نوشیدنی ها و غذاهایی که کودک مصرف می کند را جذب می کند. مسواک زدن مناسب می تواند به خلاص شدن از شر آنها کمک کند. از دادن غذاها و نوشیدنی ها به کودک با میزان زیادی رنگ افزودنی اجتناب کنید. اگر نمی توانید خودتان لکه های دندان را مدیریت کنید، از دندان پزشک مشاوره بخواهید.

لکه های سیاه یا تیره: این لکه ها در کودکان شایع تر است. اگر کودکتان مکمل آهن مصرف می کند، ممکن است این لکه های سیاه ایجاد شوند. لکه های سیاه در صورت افتادن دندان یا آسیب، ممکن است به دلیل بافت مرده پالپ دندان ایجاد شوند. با دندان پزشک خود بررسی کنید که آیا می توانند لکه ها را ساییده و برطرف کنند.

لکه های سفید یا لکه هایی با خال قهوه ای: چنین تغییر رنگی ممکن است نشانه ای از فلوروز باشد. اگر کودک میزان زیادی از خمیر دندان فلوراید استفاده می کند و یا آن را می بلعد، این مساله ممکن است رخ دهد. حتی ممکن است زمانی رخ دهد که آب نوشیدنی تان بیش از حد فلوراید داشته باشد.

از خمیردندان هایی با غلظت کم فلوراید برای کودکان استفاده کنید تا زمانی که به خوبی یاد بگیرند تا خمیردندان را تف کرده و آن را نبلعند. اگر آب آشامیدنی در ناحیه شما دارای میزان بالای فلوراید است، ممکن است استفاده از منبع آب جایگزین را در نظر بگیرید.

اگر تغییر رنگ دندان ها به دلیل غذای خاصی باشد که نوزاد یا کودک نوپا (مانند چغندر یا انواع توت ها) مصرف می کند، در این صورت تغییر رنگ موقتی خواهد بود. با این حال، اگر تغییر رنگ عمیق به نظر می رسد و شما شک دارید که مشکلی وجود دارد، به دندان پزشک مراجعه کنید.

درمان برای تغییر رنگ دندان

مواد سفید کننده دندان فاقد نسخه برای نوزادان و کودکان نوپا مناسب نیست. تصمیم برای یک برنامه درمانی باید به دندانپزشک واگذار شود، که بتواند از ترکیبی از روشهای درمانی استفاده کند.

برای دندان هایی با لکه های زرد خفیف، دندانپزشک ممکن است به شما توصیه کند که دندانهای کودک نوپا را با خمیردندان بزرگسال مسواک بزنید. اضافه کردن جوش شیرین به خمیردندان ممکن است به کاهش لکه ها کمک کند.

در برخی از موارد لکه های بیرونی، دندانپزشک ممکن است تمیز کردن و صیقل دادن دندان ها را به صورت حرفه ای توصیه کند.

در برخی موارد، هنگامی که دندان ها از نظر زیباشناسی ناخوشایند هستند، ممکن است دندانپزشک استفاده از سفید کننده مورد تأیید پزشکی را در نظر بگیرد.

هنگامی که دندان ها به دلیل آسیب های ناشی از خالی شدن دندان، فلوروز یا مینای دندان ضعیف، شکسته یا کج به نظر می رسند، ممکن است دندانپزشک توصیه کند تاج های رنگی دندان را برای کودک نوپای قرار دهید. در برخی موارد، پزشک ممکن است برای خلاص شدن از شر لکه ها، میکرو آبراسیون روی سطح دندان ها انجام دهد. میکرو آبراسیون به معنای برداشتن لایه رویی دندان به میزان چند میلی متر است.

دندانپزشک ممکن است از یک مخلوط پومیس برای از بین بردن لکه های سطح دندان برای کودکان نوپای شما استفاده کند. از بین بردن لکه ها و تغییر رنگ تنها باید توسط پزشک انجام شود.

چگونه می توان مانع از تغییر رنگ دندان ها

چگونه می توان مانع از تغییر رنگ دندان ها شد؟

با رعایت برخی از اقدامات مناسب می توان از تغییر رنگ دندان در نوزادان و کودکان نو پا جلوگیری کرد. این تغییرات را در کارهای روزمره نوزاد و کودک نوپا ایجاد کنید.

دندان های نوزاد یا کودک نوپای خود را دو مرتبه در روز مسواک بزنید. کودکان نوپا بزرگ تر را می توان تشویق کرد تا تحت نظارت خانواده ها، خودشان دندان هایشان را مسواک بزنند. برای یادگیری روش های صحیح تمیز کردن دندان کودک، با دندان پزشک صحبت کنید. حتی قبل از در آمدن دندان ها، لثه ها و دهان را با گاز استریل تمیز کنید.

به کودک نوشیدنی های شیرین و نوشابه ندهید. از پستانک های فرو کرده در عسل یا چیزهای شیرین برای کودک استفاده نکنید.

معاینات دندانپزشکی برای نوزادان و کودکان نوپا به همان اندازه برای بزرگسالان مهم است. با بیرون آمدن اولین دندان، هر شش ماه یکبار به دندان پزشک جهت معاینه دندان های کودک مراجعه کنید.

اگر متوجه شده اید که مکمل های آهن باعث ایجاد لکه در دندان ها می شود، عادت تمیز کردن حفره های دندان با مالش دادن، مسواک زدن یا شست و شو بلافاصله پس از دادن مکمل به کودک ایجاد کنید. این کار مانع از ایجاد لکه بر روی دندان ها می شود.

در هنگام خوابیدن در شب به کودک بطری شیر ندهید. این ممکن است علت اصلی پوسیدگی دندان در اوایل کودکی باشد. وجود شیر و شکر باعث می شود محیط حفره دهان برای رشد باکتری ها ایده آل باشد.

از خمیر دندان با میزان کم فلوراید تا زمانی که کودک یاد بگیرد که چگونه خمیر دندان را تف کند، استفاده نمایید. نظارت منظم بر پوک شدگی های دندان نوزاد و کودک نوپا در مورد هر گونه تغییر عمده و جزئی به شما اطلاعات دقیقی می دهد. اجازه ندهید که تغییر رنگ دندان باعث استرس شما شود. در مورد این مشکل با دندان پزشک خود صحبت کنید. در اکثر مواقع، تغییر رنگ در هنگام تشخیص زودهنگام می تواند درمان شود.

منبع: momjunction

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.