بهترین سن برای بارداری برای زنان و مردان چه زمانی است؟

بهترین سن برای بارداری برای زنان و مردان چه زمانی است؟

بهترین سن برای باردار شدن زنان، زمانی است که او از لحاظ جسمی، احساسی، مالی و اجتماعی برای پذیرش مسئولیت مادری آماده است. سن ایده ال در میان خانم ها از خانومی به خانوم دیگر متفاوت است، اما بیشتر بررسی ها مشخص کردند که بهترین سن برای باردار شدن خانوم ها بین ۲۰ تا ۳۵ سالگی است.

اگرچه با افزایش سن باروری کاهش می یابد اما داشتن کودک سالم در خانوم های سن بالا هم امکان دارد. این پست را برای اگاهی از ارتباط میان سن و بارداری و اینکه بچه دار شدن در سن مشخص یعنی چه مطالعه کنید.

بهترین سن برای بارداری

فواید جوان بودن والدین در زمان بارداری

بارداری قبل از ۲۰ سالگی

احتمالا این سن برای اکثر خانوم ها سن ایده الی برای بارداری نیست، اما هنوز هم بارورترین سن می باشد.معمولا خانوم ها در این سن وزن کمتری دارند،از این رو کنترل وزن بارداری اسان می باشد. خطر زیادی برای اختلالات فشار خون در بارداری،سقط جنین،عفونت ادراری و پارگی زودرس غشا جنین وجود دارد.

ممکن است خانوم ها از لحاظ احساسی اماده مدیریت مشکلات حاملگی نباشند. احتمالا والدین برای بزرگ کردن کودک با مشکلات مالی روبه رو می شوند.

بارداری در ۲۰ سالگی

در این سن خانوم ها بارور هستند و باردار شدن برای انها در این زمان اسان تر از سن های بالاتر است.احتمال داشتن کودک سالم و خطر کم در زمان بارداری در ۲۰ سالگی بیشتر است، این سن دوره پیک باروری برای اکثر خانوم ها می باشد.انها انرژی کافی برای عبور از مشکلات مرحله بارداری را دارند و احتمالا ابتلا به بیماری مزمن در انها کم تر می باشد.در این سن بازگشت مجدد به وزن پیش از بارداری اسان است.

بار مشکلات مالی هنوز هم می تواند سنگین باشد،چون احتمالا اکثر زوج های جوان در حال پرداخت بدهی های تحصیلی و ایجاد شغل شان هستند.

بارداری در ۳۰ سالگی

زمانی که ۳۰ ساله شدید ممکن است باروری تان به دلیل کاهش کیفیت و تعداد تخمک ها کاهش پیدا کند. باروری به طرزقابل توجه ای بعد از ۳۵ سالگی کاهش پیدا می کند. خطر فشار خون بالا،دیابت بارداری و زایمان سخت افزایش می یابد.ممکن است در اواخر ۳۰ سالگی  به درمان های کمکی باروری نیاز پیدا کنید.میزان موفقیت درمان های کمکی باروری مانند لقاح مصنوعی(IVF) و محرک ها برای تخمک گذاری هم کم می شود.

خطر سقط و ناهنجاری کروموزومی بعد از ۳۵ سالگی بیشتر است. شانس بارداری دوقلویی در این سن بیشتر است چون تفاوت های هورمونی در زنان سن بالا تر منجر به ازادسازی تخمک های چندگانه می شود. اما در این سنین روابط بین زن و شوهر ها ثابت است و زوج ها متعهد به انجام وظایف والدینی خودشان هستند.

بارداری در ۴۰ سالگی

در ۴۰سالگی احتمال باردار شدن طبیعی کاهش پیدا می کند. خطرات بیشتری از قبیل مشکلات بارداری مانند سقط جنین، بارداری های خارج رحمی، دیابت ها، پره اکلامپسی، مشکلات والدینی، زایمان زودرس و کم وزنی تولد وجود دارد.احتمال داشتن زایمان سزارین بیشتر است. لازم است بارداری به دقت مدیریت شود و شاید انجام ازمایشات اضافی مانند نمونه برداری از پرزهای جفتی (CVS) برای بررسی ناهنجاری هایی مانند سندروم داون در کودک نیاز باشد.

با مراقبت صحیح هنوز هم می توانید در ۴۰ سالگی بارداری و کودک سالم داشته باشید. توجه داشته باشید که این مطالب کلیت دارند، ممکن است انها برای شما خوب باشند یا نباشند. اما به دو نکته معمول زیر توجه کنید: شما در سن های پایین تر نسبت به سن های بالاتر بارورتر هستید. شما می توانید حتی در ۴۰ سالگی باردار شوید، سبک زندگی سالمی برای خودتان داشته باشید، مراقب سلامت تان باشید و هر نوع مشکل سلامتی را فورا بررسی کنید.

بارداری در 40 سالگی

فواید جوان بودن والدین در زمان بارداری

اختلاف فرهنگی بین شما وکودک تان کمتر است. شما زمان کافی برای بیشتر بچه دار شدن را دارید.از لحاظ جسمی برای نگهداری از کودک تان فعال هستید.کودک تان خیلی زودتر بزرگ خواهد شد و اوقات فراغت را بعدا برای شما باقی می گذارد.روند بهبود بعد از بارداری سریع تری خواهید داشت.

شانس بیشتری برای دیدن چند نسل بعدی برای شما وجود دارد.کار کردن در زمان کار اسان تر است.فواید بچه دار شدن در سنین بالاتر:تجارب زندگی شما را عاقل تر می سازد. شما درامد بهتری برای حمایت از کودک تان خواهید داشت.

کودکان سالم تر و با مشکلات سلامتی کمتری به دلیل کیفیت  بهتر زندگی مواجه هستند. شما زمان بیشتری برای گذراندن با کودک تان خواهید داشت. از لحاظ احساسی ثابت خواهید شد.شما نیاز دارید قبل از تصمیم گیری برای باردار شدن عواملی مانند باروری، بلوغ احساسی، ثبات شغلی، گرایشات خانوادگی، سلامت مالی و غیره را در نظر بگیرید.

اگر حالا بخواهید باردار شوید باید چه کاری انجام بدهید؟

اگر صرف نظر از سن تان قصد باردار شدن دارید مراحل زیر را دنبال کنید: برنامه چکاپ پیش از بارداری را به منظور بررسی سابقه شخصی، خانوادگی و پزشکی تهیه کنیداگر نیاز به ازمایش بارداری ژنتیکی دارید ان را مشخص کنید.

بعد از مشاوره با پزشک تان مصرف مکمل های فولیک اسید را شروع کنید مصرف تنباکو، الکل و داروهای غیرقانونی را ترک کنیدغذاهای مغذی را انتخاب کنید و رژیم غذایی متعادل داشته باشید. مصرف کافئین تان را تحت کنترل نگه دارید. برای دستیابی به وزن سالم تلاش کنید.

ورزش روتین را دنبال کنید از موضوعات مالی خود یاداشت بردارید از خطرات محیطی دور بمانیدزمان تخمک گذاری تان را مشخص کنید و در طی بیشترین احتمال باروری در طی چرخه تان امیزش داشته باشیددر صورت مواجه با مشکلات زیر برای باردار شدن توصیه می شود با کارشناس باروری مشورت کنید.

  • دوره قاعدگی نامنظم یا از دست رفته
  • بیماری های منتقله از راه رابطه جنسی
  • اگر شما زیر ۳۵ سال با قاعدگی منظم هستید و بعد از یک سال تلاش باردار نشدید
  • اگر شما ۳۵ تا ۳۹ سال با قاعدگی منظم هستید و بعد از ۶ ماه تلاش باردار نشدید
  • اگر شما ۴۰ سال یا بیشتر با قاعدگی منظم هستید و بعد از ۳ماه تلاش باردار نشدید

اگر قصد تعویق انداختن بارداری را دارید باید چه کاری انجام بدهید؟

اگر می خواهید زمانی دیرتر به غیر از حالا بچه دار شوید باید رابطه جنسی محافظت شده را به ویژه در طی روزهای تخمک گذاری داشته باشید. اگر شما جوان هستید و می خواهید بارداری را به تعویق بیاندازید می توانید گزینه فریز کردن تخمک ها را داشته باشید و بعد برای بارداری از انها استفاده کنید. این کار می تواند به داشتن تخمک با کیفیت خوب کمک کند، اما ریسک بارداری بسته به سنی که شما می خواهید باردار شوید هنوز باقی می ماند.

آیا سن بر باروری مردان اثر می گذارد؟

بله، باروری مردان با افزایش سن کاهش می یابد. میزان منی،شمار و حرکت اسپرم معمولا بعد از ۴۰ سالگی تحت تاثیر قرار می گیرند. مردهایی که حتی بالای ۴۰ سال هستند هم می توانند پدر شوند، اما پدر شدن برای انها در ۴۰ سالگی می تواند دشوار تر از زمانی که جوان تر هستند باشد.

اگر سن پدر کودک صرف نظر از سن مادر بالاتر از ۴۵ سال باشد خطر سقط جنین و ناهنجاری های ژنتیکی در کودک بیشتر خواهد بود. زمان بچه دار شدن یا نشدن یک تصمیم شخصی است که به الویت ها، شرایط و دورنمای شما بستگی دارد.

بنابراین، بهترین ترین زمان برای باردار شدن زمانی است که شما و شریک تان فکر می کنید برای این کار اماده هستید. با این حال، اگاهی درباره بارداری، خطرات و مشکلات دیگر در زمان های مختلف خوب است، از این رو می توانید برای کنار امدن با انها آماده شوید.

منبع: momjunction

 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *