بررسی رشد نوزاد از بدو تولد تا 1 ماهگی؛ مواردی که باید نگران رشد نوزاد تازه متولد شده باشید

بررسی رشد نوزاد از بدو تولد تا ۱ ماهگی؛ مواردی که باید نگران رشد نوزاد تازه متولد شده باشید

  • رشد نوزادان تازه متولد شده در ۱-۰ ماهگی مربوط به در آغوش گرفتن، تغذیه و خوابیدن می باشد.
  • سپری کردن زمان با تو، لبخندها، نگاه هایت و غذا خوردنت برای رشد نوزادان تازه متولد شده مهم می باشد.
  • اگر درباره رشد نوزاد تازه متولد شده نگران هستید یا به حمایت نیاز دارید، با پزشک یا پرستار فرزند و خانواده صحبت کنید.

رشد نوزاد در ۱-۰ ماهگی: چه اتفاقی می افتد

در آغوش گرفتن، تغذیه و خوابیدن. این تمام آن چیزی است که در ماههای اول پس از تولد روی می دهد. کودک شما همچنین به دلیل این که شما وقت زیادی را هر روز با وی سپری می کنید، مطالب زیادی می آموزد. مغز وی در حال رشد بوده و با آنچه وی از دنیای اطرافش می بیند، می شنود و لمس می کند، پرورش می یابد. کودک شما ممکن است قادر باشد چهره شما را با چشمانش دنبال کند. در این سن، چهره های جذاب ترین چیز برای نوزاد محسوب می شوند. وی همچنین تمایل دارد به اسباب بازی هایی با رنگهای متضاد مانند قرمز، سیاه و سفید نیز خیره شود. نوزاد همچنین اسباب بازی های دارای چهره و الگوهایی مانند چرخش نیز را نیز دوست خواهد داشت.

نوزاد یک ماهه شما می تواند صدای شما شنیده و صدای شما را می شناسد، اما ممکن است گاهی با شنیدن صدای شما یا صداهای دیگر وحشت زده و سرگردان نیز بشود. هرچند تماس چشمی یکی از روشهایی است که کودک به شما می فهماند که نیازمند توجه شماست، اما بیشتر ارتباط وی با شما از طریق گریه کردن می باشد. به عنوان مثال، وقتی او به شما نیاز دارد، گریه کرده یا صداهایی را از گلوی خود خارج می کند. کودک شما ممکن است وقتی به شکم خوابیده است، کمی سر خود را بالا بیاورد و یا وقتی به پشت خوابیده است، سرش را به طرفین خم کند. این کار به وی کمک می کند تا بتواند محیط اطراف و اینکه شما کجا قرار دارید را ببیند. گاهی اوقات کودک انگشت شما را می گیرد، اما در اکثر مواقع انگشتان وی به صورت یک مشت بسته می باشد.

کمک به رشد نوزاد در 1-0 ماهگی

کمک به رشد نوزاد در ۱-۰ ماهگی

در اینجا چندین مطلب ساده را که می توانید برای کمک به رشد نوزاد تازه متولد شده خود انجام دهید، بیان می کنیم:

  • زمانی را با وی سپری کنید: سعی کنید برای وی داستان بگویید، با وی حرف بزنید و یا برایش آواز بخوانید. انجام این کارها به صورت روزانه به کودک کمک می کند تا با اصوات و کلمات آشنا شود. این کار در نهایت باعث رشد مهارت های زبانی و ارتباطی وی در مراحل بعدی زندگی خواهد شد.
  • به چشمان وی نگاه کنید: اگر نوزادتان به شما نگاه می کند، شما نیز به وی نگاه کنید. این کار برای پیوند بیشتر با وی لازم است. وقتی وی به سمت دیگری نگاه کرد، به شما می فهماند که به اندازه کافی این کار را انجام داده و نیاز به استراحت دارد.
  • به نوزادتان لبخند بزنید: وقتی نوزاد لبخند شما را می بیند، یک سری مواد شیمیایی طبیعی در بدن وی آزاد می شود. این کار باعث ایجاد احساس خوشایند و ایمن در وی خواهد شد. این کار همچنین به نزدیکی بیشتر شما کمک خواهد کرد.
  • با نوزادتان بازی کنید: این کار به مغز کودک کمک می کند تا رشد کند و کودک نیز می تواند درباره محیط مطالب بیشتری بیاموزد. این کار نیز می تواند پیوند بین مادر و نوزاد را تقویت کند.
  • به کودک زمانی را برای بازی در حالت خوابیده به شکم اختصاص دهید: ۱ تا ۵ دقیقه بازی در حالت خوابیده، شکم، سر، گردن و قسمت بالا تنه نوزاد را تقویت میکند. کودک به این ماهیچه ها برای بالا بردن سر، سینه خیز رفتن و بالا کشیدن خود برای ایستادن وقتی کمی بزرگتر شد نیاز خواهد داشت. همواره در این وضعیت مراقب کودک بوده و برای خوابیدن وی را به وضعیت خوابیده به پشت بازگردانید.
  • ماساژ دادن نوزاد را امتحان کنید: ماساژ دادن نوزاد روش بسیار خوبی برای برقرار پیوند با وی می باشد. این کار همچنین می تواند نوزادان بی قرار را آرام و ساکت نماید.

گاهی اوفات نوزاد شما نمی خواهد این کارها را انجام دهد. مثلاً ممکن است بسیار خسته یا گرسنه باشد. او از روش های مختلف به شما خواهد فهماند که چه موقع خسته شده است و چه نیاز دیگری دارد.

گریه کردن نوزاد تازه متولد شده و نحوه پاسخ گویی به آن

گریه کردن نوزاد تازه متولد شده و نحوه پاسخ گویی به آن

گاهی اوقات شما می فهمید که چرا نوزاد شما گریه می کند. وقتی شما به گریه وی پاسخ می دهید (مثلاً با شیردادن به وی در هنگام گرسنگی)، باعث می شوید او احساس راحتی و ایمنی کند. هرچند گاهی ممکن است دلیل گریه وی را ندانید، اما مهم است که برای راحتی وی تلاش کنید. این که کودکان را برداشته، در آغوش گرفته و با لحنی آرام با وی صحبت کنید، وی را لوس نخواهد کرد. اما گریه بیش از حد ممکن است شما را خسته، ناراحت یا درمانده کند. اشکالی ندارد اگر زمانی را به خود اختصاص دهید تا کمی آرام تر شوید. نوزاد را در جای ایمنی مانند گهواره قرار داده یا از فرد دیگری بخواهید تا برای چند دقیقه از وی نگهداری کند. سعی کنید به اتاق دیگری رفته و نفس عمیق بکشید یا با یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان تماس گرفته و کمی با آنها صحبت کنید. هرگز نوزادتان را تکان ندهید. این کار می تواند باعث خونریزی داخلی مغزی و حتی آسیب دائمی به مغز شود. کمک گرفتن از دیگران اشکالی ندارد. اگر احساس می کنید از گریه های مکرر نوزادتان برای بیان نیازهایش خسته شده اید، با مراکز مشاوره و راهنمایی نگهداری از نوزادان تماس بگیرید.

والد یک نوزاد ۱ ماهه بودن

والد یک نوزاد 1 ماهه بودن

هر روز شما و نوزادتان مطالب بیشتری درباره یکدیگر خواهید آموخت. همزمان با رشد وی، شما مطالبی بیشتری درباره نیازهای وی و نحوه برآورده کردن آنها خواهید آموخت. به عنوان یک والد، شما همواره در حال یادگیری هستید. این که درباره آنچه که می دانید، به خودتان اطمینان داشته باشید، خوب است؛ اما همواره بایستی به آنچه نمی دانید نیز اعتراف کرده و درباره آن سئوال کرده یا از دیگران راهنمایی بگیرید. سلامت روحی و جسمی شما بخش مهمی از روال والد بودن محسوب می شود. وقتی صرفاً بر مراقبت از نوزادتان متمرکز شده باشید، ممکن است فراموش کنید که باید زمانی را نیز به مراقبت از خودتان اختصاص دهید. اما بدانید مراقبت جسمی، روحی و احساسی از خودتان بدون شک به رشد و بقای نوزادتان نیز کمک خواهد کرد.

چه موقع باید درباره رشد یک نوزاد تازه متولد شده نگران باشید

چه موقع باید درباره رشد یک نوزاد تازه متولد شده نگران باشید

اگر درباره سلامت نوزادتان نگران هستید یا احساس کردید که نوزاد یک ماهه شما:

  • بیش از حد گریه می کند و این شما را نگران کرده است
  • به خوبی غذا نمی خورد
  • بسیار خسته بوده یا بیش از حد طبیعی برای این سن می خوابد (یعنی بیش از ۱۶ ساعت در روز)
  • دستها و پاهایش را تکان نمی دهد
  • به نور یا مشاهده اجسام واکنش نشان نداده و مثلاً چهره شما را با چشمانش دنبال نمی کند
  • صداهایی مانند غرغره کردن از خود تولید نمی کند
  • چیزی را نمی شنود (مثلاً به صداهای بلند واکنش نشان نداده یا صورتش را به سمت صدا نمی چرخاند)
  • به خوبی نمی خوابد

باید به پزشک یا پرستار سلامت کودک و خانواده مراجعه کنید. همچنین اگر شما یا شریک زندگی تان علائمی از افسردگی پس از زایمان دارید، مراجعه به مراکز درمانی ضروری می باشد. علائم این گونه افسردگی عبارتند از احساس غم و اندوه و گریه کردن بدون هیچ دلیل خاصی، زودرنج شدن، مشکل داشتن در کنار آمدن با دیگران و مسائل و اضطراب و بی قراری شدید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *