آسیب سیگار بر باروری مردان

تاثیر استعمال دخانیات بر اسپرم و باروری مردان

چگونه سیگار کشیدن او می تواند هم بر باروری خودش (جنس مذکر) و هم بر باروری او (جنس مونث) آسیب وارد کند؟ آیا سیگار کشیدن به اسپرم شما آسیب می رساند؟ بله. همچنین می تواند روی باروری شما هم تأثیر منفی بگذارد. شما همین حالا هم می دانید که استعمال سیگار برای سلامتی شما بد است و احتمالاً حدس زده اید که سیگار کشیدن برای باروری زنان هم بد است. هم در زنان و مردان، استعمال دخانیات با افزایش خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها، بیماری های قلبی، آمفیزم (بیماری نفس تنگی) و تعدادی دیگر از مشکلات سلامتی مرتبط است. عوارض سموم موجود در سیگار نه تنها روی ریه ها، بلکه بر روی سلامتی کل بدن شما نیز تاثیر میگذارد. این شامل سیستم تولید مثل شما هم می شود.

در آوریل ۲۰۱۶، ارولوژی اروپا یک متاآنالیز را در مورد تأثیر سیگار بر سلامت مایع منی (مایع منی مایع تولید مثل مرد است) منتشر کرد. این تجزیه و تحلیل شامل ۲۰ مطالعه و بیش از ۵۰۰۰ مرد در سراسر اروپا بود. این مطالعه نشان داد که استعمال سیگار با کاهش تعداد اسپرم، تحرک اسپرم را کاهش داده است (به این ترتیب اسپرم شنا می کند)، و با مورفولوژی ضعیف اسپرم (نحوه شکل گیری اسپرم) همراه است. برجسته ترین تأثیر منفی استعمال سیگار بر سلامت اسپرم، در مردان نابارور و در افراد سیگاری متوسط ​​تا سنگین (افراد سیگاری سنگین کسانی هستند که روزانه تعداد ۲۵ یا بیشتر سیگار می کشند) نسبت به سیگاری های سبک (افراد سیگاری سبک کسانی هستند که روزانه کمتر از ۱۰نخ سیگار میکشند)، بیشتر است.

استعمال دخانیات مرد با کاهش میزان موفقیت IVF و احتمالاً افزایش میزان سقط جنین همراه است. دود دست دوم (دود دخانیاتی که توسط فرد سیگاری بیرون می آید یا با سوزاندن دخانیات (به عنوان یک سیگار) خارج می شود و توسط افراد اطراف استنشاق می شود و به نام دود منفعل هم نیز خوانده می شود) نیز می تواند به باروری همسر (شریک) زن آسیب برساند. وقتی او سیگار می کشد، نه تنها سلامت اسپرم خود را کاهش می دهد، همچنین باعث کاهش باروری او (مونث) می شود.

چگونگی تاثیر استعمال دخانیات بر کیفیت اسپرم و مایع منی

چگونگی تاثیر استعمال دخانیات بر کیفیت اسپرم و مایع منی

مطالعات درمورد سیگار کشیدن مردان، کاهش کیفیت مایع منی را نشان داده است. سیگار کشیدن روی اسپرم چگونه تأثیر دارد؟ مردانی که سیگار می کشند باعث کاهش غلظت اسپرم، کاهش تحرک (چگونگی شنا کردن اسپرم) میشوند، تعداد اسپرم ها به طور معمول کمتر هستند و آسیب DNA اسپرم را افزایش می دهند. در اینجا یک نگاه دقیق تر وجود دارد:

غلظت اسپرم

غلظت اسپرم به تعداد اسپرم موجود در مقدار اندازه گیری مایع منی اشاره دارد. مطالعات حاکی از کاهش ۲۳ درصدی غلظت اسپرم در مردان سیگاری است.

تحرک اسپرم

تحرک اسپرم به قابلیت شنا کردن اسپرم اشاره دارد. اگر اسپرم نتواند صحیح شنا کند، ممکن است آنها در رسیدن به تخمک و بارور کردن آن مشکل داشته باشند. در مردانی که سیگار می کشند، محققان متوجه کاهش ۱۳ درصدی تحرک اسپرم شدند.

مورفولوژی اسپرم

مورفولوژی اسپرم به شکل اسپرم اشاره دارد. اسپرم های شکل عجیب و غریب ممکن است به اندازه کافی شنا نکنند تا به تخم برسند و ممکن است نتوانند تخمک را بارور کنند. افراد سیگاری مرد نسبت به افراد غیر سیگاری دارای اسپرم سالم و بهداشتی کمتری هستند.

DNA اسپرم

برخی از مطالعات نشان داده اند كه اسپرم افراد سیگاری, قطعه قطعه شدن DNA را افزایش داده است. اسپرم های آسیب دیده DNA ممکن است منجر به مشکلاتی در زمینه لقاح (باروری)، رشد جنین، لانه گزینی جنین و افزایش میزان سقط جنین شود. افراد سیگاری مرد نیز ممکن است سطح هورمونی غیر طبیعی داشته باشند، که می تواند روی باروری تأثیر بگذارد.

رابطه بین سیگار کشیدن و نازایی مردان

این کاهش در سلامت اسپرم و سطح هورمونی غیر طبیعی ممکن است برای ایجاد نازایی در مردان کافی نباشد. حداقل، در ارتباط نیست. کاهش سلامت منی همیشه به معنای ناباروری نیست. مطالعات به طور مستقیم سیگار کشیدن را با میزان بارداری و ناباروری مردان مرتبط می کند که متناقض یا نامشخص است. برای مردانی که در حال حاضر در مرز ناباروری قرار دارند، ممکن است کشیدن سیگار کافی باشد تا آنها را از لبه پرتگاه به سمت ناباروری سوق دهد. اگر نتایج آنالیز مایع منی شما به مرز ناباروری برگشت، ترک سیگار ممکن است باروری شما را به اندازه کافی بهبود ببخشد تا نیازی به درمان اضافی باروری نداشته باشید. حداقل، رها کردن این عادت ممکن است شانس شما را در موفقیت در درمان باروری بهبود ببخشد.

آسیب سیگار بر باروری مردان

تاثیر "سیگار" بر اسپرم و باروری مردان؛ رابطه استعمال دخانیات با نازایی و اختلال در نعوظ مردان

سموم موجود در سیگار غالباً مقصر اثرات بد سلامتی هستند. سیگار کشیدن مردان را در معرض مقادیر بالای کادمیوم و سرب قرار می دهد؛ فلزاتی که با کاهش باروری در ارتباط بوده اند. در مقایسه با افراد سیگاری بارور و نابارور، میزان سرب در افراد سیگاری نابارور به طور قابل توجهی بالاتر است. در افراد سیگاری سنگین (کسانی که روزانه ۲۰ نخ یا بیشتر سیگار می کشند) مشخص شد که سطح کادمیوم بیشتری در مایع منی آنها وجود دارد. اما ممکن است این سموم تنها عامل آن نباشند؛ سطح فلز روی ممکن است نقشی داشته باشد. یک مطالعه نشان داد که افراد سیگاری مرد که سطح منفی روی در مایع منی خود دارند نیز از نظر غلظت، حرکات و شکل اسپرم ضعیف بودند. از طرف دیگر، در افراد سیگاری که سطح روی منی طبیعی داشتند، هنوز هم مشکلاتی در مورد غلظت اسپرم، تحرک و مورفولوژی وجود داشت، اما میزان ناهنجاری کمتر بود.

استعمال دخانیات پدر و تاثیر آن بر باروری فرزندانشان

محققان همچنین به بررسی اثرات احتمالی سیگار کشیدن پدران پرداختند. به عبارت دیگر، اگر شریک زندگی مرد سیگار بکشد، آیا سیگار کشیدن او منجر به ناباروری برای فرزند آینده خود خواهد شد؟ این یافته ها ارتباطی بین کاهش باروری در کودک در صورت سیگار کشیدن پدر نشان نمیدهد (به هر حال، هنگامی که مادر سیگار می کشد، تحقیقات دریافتند که این خطر را برای پسرش در برابر ناباروری افزایش می دهد). این بدان معنا نیست که استعمال سیگار پدر به روش های دیگر بر سلامت کودک تأثیر نمی گذارد. محققان خطر افزایش نقص هنگام تولد در کودکان سیگاری های مرد، و همچنین خطر ابتلا به سرطان را یافته اند. این ممکن است مربوط به آسیب به DNA اسپرم باشد. یک مطالعه به DNA اسپرم افراد سیگاری و غیر سیگاری نگاه داشت. آنها دریافتند كه اسپرم ناشی از افراد سیگاری دارای تغییراتی در DNA است، و هنوز مشخص نیست كه چگونه این امر می تواند بر كودكان آینده تأثیر بگذارد. از نظر تئوریک می تواند خطر افزایش نقایص هنگام تولد را که در فرزندان افراد سیگاری دیده می شود، توضیح دهد.

تأثیر ثانویه سیگار بر باروری زنان، هنگامی که مرد سیگار میکشد

تأثیر ثانویه سیگار بر باروری زنان، هنگامی که مرد سیگار میکشد

یکی دیگر از عواملی که باید در نظر بگیریم، تأثیر سیگار کشیدن مرد بر زن یا همسر است. مطالعات کاهش احتمالی باروری زنان را نشان داده است؛ وقتی که زنان در معرض سیگار کشیدن دست دوم هستند. یک مطالعه نشان داد که دود دست دوم (یا سیگار منفعل) تعداد تخم های بازیابی شده در چرخه IVF را ۴۶ درصد کاهش می دهد. اگر می خواهید سیگار بکشید، حتماً این کار را به دور از شریک زندگی خود انجام دهید تا تأثیر منفی روی باروری او نگذارد.

سیگار کشیدن و موفقیت IVF-ICSI (لقاح مصنوعی-میکرواینجکشن)

محققان همچنین به بررسی تأثیرات استعمال دخانیات نرها بر میزان موفقیت IVF با درمان ICSI، پرداختند. درمان ICSI شامل اسپرم منفرد و هدایت مستقیم آن به تخمک است، به این امید که منجر به لقاح شود. غالباً در موارد ناباروری مردان متوسط ​​تا شدید یا در مواردی که درمانهای قبلی با IVF به دلایل نامعلوم انجام شده باشد، استفاده می شود. ICSI همچنین برای افرادی که IVF را با آزمایش ژنتیکی قبل از لانه گزینی جنین ها (PGT) انجام می دهند، استفاده می شود. محققان دریافتند که استعمال سیگار بر میزان موفقیت در درمان IVF-ICSI تأثیر قابل توجه ای دارد. در یک مطالعه کوچک در مورد IVF-ICSI، میزان حاملگی بالینی در زنانی که شریک زندگی آنها سیگاری بودند، ۲۲ درصد بود. در مورد زنانی که شرکای آنها سیگار نکشیدند، میزان موفقیت در بارداری ۳۸ درصد بود. اگر شما در حال درمان باروری هستید، ارزش آن را دارد که سیگار را ترک کنید تا شانس موفقیت خود را بهبود بخشید.

رابطه بین جویدن تنباکو  و باروری

رابطه بین جویدن تنباکو  و باروری

به طور کلی، سیگار کشیدن بیشتر از جویدن دخانیات برای سلامتی شما مضر است. با این حال، جویدن تنباکو به دور از ضرر نیست. خطرات شما از سرطان دهان، سرطان های تنفسی و بیماری های قلبی عروقی بیشتر میشود. آیا جویدن تنباکو به باروری آسیب می رساند؟ احتمالاً. مطالعات نشان داده اند که جویدن زیاد می تواند بر غلظت اسپرم، تحرک، شکل و ماندگاری اسپرم تأثیر منفی بگذارد. اینکه آیا برای کاهش باروری کافی است، مشخص نیست.

چه مدت پس از ترک سیگار اسپرم شما بهبود می یابد

هیچ مطالعه خاصی در این زمینه وجود ندارد. با این حال، ما می دانیم که تقریباً سه ماه طول می کشد تا سلول های اسپرم به بلوغ برسند. بنابراین، اجازه دادن حداقل ۳ ماه برای بهبودبی بعد از ترک این عادت معقول است.

اختلال در نعوظ و سیگار کشیدن

اختلال در نعوظ و سیگار کشیدن

استعمال دخانیات با افزایش خطر ابتلا به اختلال نعوظ ارتباط جدی دارد؛ در حالی که برخی مطالعات افزایش سه برابری در معرض خطر ابتلا به سیگاریهای مرد را نشان می دهند. هرچه مرد بیشتر سیگار بکشد، احتمال دارد که از اختلال نعوظ رنج ببرد. اختلال نعوظ همان نازایی نیست. اما اگر عملکرد جنسی دشوار باشد، باردار شدن آسان نخواهد بود. خبر خوب این است که ترک سیگار به نظر می رسد که عملکرد را بهبود  ببخشد. یک مطالعه نشان داد که پس از شش ماه ترک سیگار، کمی بیشتر از ۵۰ درصد گزارش شده است (داده اند) که عملکرد جنسی شان بهبود یافته است.

 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *