خوردن سمنو در بارداری

خواص و مضرات مصرف سمنو در دوران بارداری و درمان نازایی | سمنو و دیابت بارداری

سمنو که با نام «سمانک» نیز شناخته می شود، یک دسر چسبناک و خوشمزه ایرانی است که هر سال قبل از عید نوروز تهیه می شود. سمنو یکی از اجزای اصلی «سفره هفت سین» ایرانیان است و برای طبخ آن به زمان زیادی نیاز است. از نظر طب سنتی، سمنو دارای طبع گرم و متعادل است. ۱۰۰ گرم از سمنو دارای ۳۰۰ کالری، ۶ گرم پروتئین و ۵۲ گرم کربوهیدرات است. سمنو همچنین حاوی ترکیباتی مانند سلنیوم، فسفر، کروم، زینک، آهن و مس و انواع ویتامین های K و E و A و گروه ویتامین های B12، B8، B5 و B3 و B1 است. اما آیا با وجود خواص متعدد ذکر شده، مصرف سمنو برای زنان باردار خطری ندارد؟ سمنو چه خواصی برای زنان باردار دارد؟ آیا مصرف سمنو در دوران بارداری کمکی به زنان نازا خواهد کرد؟ آیا سمنو در بارداری خوبه؟ اگر می خواهید پاسخ تمام این سوالات را پیدا کنید، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

مطالب پیشنهادی: فواید خوردن سمنو در بارداری و شیردهی

مصرف سمنو در بارداری

در ابتدا باید بگوییم که سمنو نه تنها برای زنان باردار ضرری ندارد؛ بلکه دارای فواید بیشماری نیز هست. این غذا بدون اضافه کردن شیرین کننده دارای یک طعم شیرین است و هم گندم و هم جوانه گندم دارای ارزش غذایی بالایی است که برای سلامت مادر و جنین مفید است. در ادامه قصد داریم تا در خصوص فواید سمنو برای زنان باردار صحبت کنیم.

مصرف سمنو در دوران بارداری

خواص سمنو در بارداری

۱٫ مفید برای مصرف در اوایل بارداری ( سمنو در اوایل بارداری )

سمنو دارای فواید سلامتی زیادی برای زنان باردار و جنین است. مصرف سمنو به خصوص در سه ماهه اول بارداری برای رشد سیستم عصبی جنین و جلوگیری از نقص عصبی در جنین موثر است. مصرف سمنو در زنان باردار باعث می شود تا جنین به خوبی رشد کرده و استخوان های جنین را تقویت کند و باعث رشد بهتر آنها شود.

۲٫ برطرف کننده مشکل کم خونی در زنان باردار

سمنو غنی از آهن است، در نتیجه مصرف آن برای زنان باردار مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن مفید است.

۳٫ برطرف کننده مشکل یبوست در زنان

سمنو حاوی فیبر است و استفاده از آن در دوران بارداری باعث می شود تا یبوست در زنان باردار درمان شود و از شر آن رهایی پیدا کنند.

۴٫ مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد

سمنو سرشار از ویتامین E است که نقش مهمی در مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد ایفا می کند.

۵٫ برطرف کننده نیاز زنان به اسید فولیک در دوران بارداری

زنان در دوران بارداری به اسیدفولیک بیشتری نیاز دارند و مصرف آن برای سنتز ماده ژنتیکی سلول های در حال تقسیم، سنتز پروتئین و رشد و تکامل جنین ضروری است. زنان باردار می توانند با مصرف سمنو نیاز خود به این ماده را تامین کرده و به رشد بهتر جنین کمک کنند.

۶٫ تقویت کننده سیستم ایمنی بدن کودک

سمنو حاوی روی است. روی یک ماده معدنی مهم برای تقویت سیستم ایمنی بدن و رشد کودک است. زنان باردار با مصرف سمنو می توانند روی مورد نیاز خود را تامین کرده که نقش بسزایی در عملکرد سیستم ایمنی بدن کودک ایفا خواهد کرد.

۷٫ دارای خواص آنتی اکسیدانی است

سمنو حاوی سلنیوم است که دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می توان برای سلامت قلب مفید بوده و به کاهش خطر ابتلا به عفونت و برخی از انواع سرطان کمک کند.

۸٫ افزایش دهنده انرژی است

سمنو حاوی پتاسیم است که باعث تحریک پذیری، انتقال و تولید انرژی می شود.

آیا مصرف سمنو می تواند به مشکل نازایی زنان کمک کند؟ ( خواص سمنو برای نازایی )

بله. ویتامین های B و E و مواد مغذی موجود در سمنو می توانند در درمان ناباروری نیز موثر باشند.

آیا مصرف سمنو برای زنانی که به دیابت بارداری دچار هستند، مضر است؟ ( سمنو و دیابت بارداری )

باید بگوییم که در این شرایط محدودیت مصرف وجود دارد و مصرف زیاد سمنو برای زنان دچار دیابت بارداری توصیه نمی شود. به خاطر داشته باشید که در فرآیند پخت سمنو علاوه بر عصاره گندم از آرد کامل گندم نیز استفاده می کنند و در هر ۱۰۰ گرم سمنو در حدود ۳۰۰ کالری انرژی وجود دارد. اگرچه سمنو پروتئین زیاد و چرب کمی دارد، اما بیشتر این غذا را کربوهیدات ها تشکیل می دهند. با وجود اینکه قند موجود در این غذا در مقایسه با ساکاروز شیرینی کمتری دارد، اما مصرف آن برای زنان مبتلا به دیابت بارداری در مقادیر زیاد توصیه نمی شود. این قند اضافی در بدن تولید انرژی کرده و مازاد آن تولید چربی می کند. بنابراین زنان مبتلا به دیابت بارداری و چربی خون بالا نباید به میزان زیاد از این غذا مصرف کنند.

مصرف سمنو در بارداری زنان دیابتی

خوردن سمنو در بارداری ضرر دارد؟

اگرچه سمنو دارای فواید سلامتی بسیاری است، اما همانطور که قبلا به این موضوع اشاره شد، زیاده روی در مصرف آن باعث بروز چاقی و افزایش وزن می شود. مصرف زیاد سمنو در برخی از افراد باعث نفخ نیز می شود.  همچنین سمنویی که در بازار به صورت فله ای تهیه می شود، دارای مقادیر بالایی شکر است. بنابراین توصیه می شود از خرید سمنو از مکان های عمومی خودداری نمایید. سمنو به دلیل بافت چسبناکش مستعد جمع آوری انواع آلودگی های محیط اطراف است و اگر طعم ترشیدگی یا مزه کپک داشته باشد، نشان دهنده فاسد شدن سمنو است.

سخن آخر

سمنو یک دسر خوشمزه دارای فواید سلامتی بسیاری برای زنان باردار است. توصیه می شود تا از این غذا در حد متعادل مصرف کنید تا از بروز چاقی و اضافه وزن جلوگیری شود. همچنین این غذا برای زنان مبتلا به دیابت بارداری و چربی خون بالا محدودیت مصرف دارد. اگر هر گونه سوالی در خصوص مصرف سمنو در دوران بارداری دارید، لطفا در بخش نظرات زیر با ما در میان بگذارید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *