آیا دوشیدن شیر مادر با دست بهتر است یا با شیردوش؟

آیا دوشیدن شیر مادر با دست بهتر است یا با شیردوش؟

بسیاری از مادران شاغل بوده و یا به دلایل دیگر نمی توانند همیشه در کنار کودک باشند تا به او شیر بدهند. به همین دلیل شیر خود را دوشیده تا هر زمان که کودک به آن نیاز داشت، به او بدهند. مزیت دوشیدن شیر این است که پرستار یا هر شخص دیگری نیز می تواند شیر را به کودک بدهد و نیازی به حضور مادر نیست. دوشیدن شیر مادر هم به شکل دستی و هم با پمپ سینه یا شیردوش انجام می شود. اکنون این سوال پیش می آید که دوشیدن شیر به شکل دستی بهتر است یا با شیردوش؟ اگر می خواهید جواب این سوال را بدانید، به خواندن این متن ادامه دهید.

مادران به دلایل مختلفی شیر خود را می دوشند که دلایل مختلف دوشیدن شیر را به اختصار توضیح می دهیم.

دلایل دوشیدن شیر مادر

  1. جهت تغذیه نوزاد و برطرف کردن نیازهای نوزاد
  2. به منظور تحریک تولید شیر و افزایش میزان تولد شیر
  3. در اثر دردناکی نوک سینه ها
  4. اگر التهاب پستان یا ماستیت رخ داده باشد
  5. برای برطرف کردن درد و فشار در پستان های دچار احتباس
  6. در صورت دستور قطع شیردهی توسط پزشک
  7. در صورتیکه برای درمان بیماری های خاصی، داروهای خطرساز برای شیردهی مصرف کنید
  8. در صورتیکه مادر در بیمارستان بستری شده و امکان شیردهی فراهم نباشد
  9. در صورت شاغل بودن مادر

اکنون قصد داریم تا روش های دوشیدن شیر دستی و با پمپ سینه را با هم مقایسه کنیم.

دوشیدن شیر به شکل دستی

اگر گاه به گاه نیاز به دوشیدن شیر دارید، می توانید از روش دوشیدن شیر دستی استفاده کنید. دوشیدن شیر به شکل دستی مزایایی مثل تسکین احتقان یا پرخون شدن پستان و رفع انسداد مجاری شیر دارد. در صورتیکه در نوک پستان زخم وجود داشته باشد، می توانید بعد از هر وعده شیردهی کمی از شیر را با دست خود بدوشید و به نوک سینه ها بمالید تا درد آن تسکین پیدا کند.

برای دوشیدن شیر به شکل دستی کافی است تا مراحل زیر را انجام دهید:

۱- ابتدا دست های خود را کاملا با آب و صابون شسته و خشک کنید

۲- می توانید قبل از دوشیدن شیر کمی سینه ها را ماساژ داده تا عمل دوشیدن شیر راحت تر صورت بگیرد.

۳- اکنون نشسته و به سمت جلو خم شوید

۴- انگشتان دست خود را به شکل حرف C انگلیسی به دور سینه خود بگیرید.

۵- انگشتان را به سمت قفسه سینه فشار داده و به آرامی به هم نزدیک کنید.

۶- نباید خود نوک سینه را فشار دهید، بلکه باید ناحیه دایره ای رنگ اطراف آن را فشار دهید

۷- همانطور که سینه را می دوشید، انگشتان خود را در اطراف این ناحیه بچرخانید

۸- از بالا و پایین شروع کرده و به سمت چپ و راست حرکت کنید

۹- از یک ظرف با دهانه گشاد استفاده کنید.

۱۰- پس از دوشیدن شیر، آن را در ظروف مخصوص و در یخچال نگهداری کنید

روش دوشیدن شیر به شکل دستی برای زمانی است که نمی خواهید شیر زیادی دوشیده و زمان بیشتری در اختیار دارید. در صورتی که وقت کافی ندارید و یا می خواهید شیر بیشتری بدوشید، باید از شیردوش استفاده کنید.

دوشیدن شیر با شیردوش

آیا دوشیدن شیر مادر با دست بهتر است یا با شیردوش؟

در صورتیکه شاغل هستید و زمان کافی برای دوشیدن شیر به شکل دستی را ندارید، توصیه می شود از شیردوش استفاده کنید تا هر دو سینه را به طور هم زمان و سریع پمپ کنید. شیردوش هم به شکل دستی و هم به شکل برقی موجود است. پمپ کردن سینه با شیردوش برقی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و با شیردوش دستی ۴۵ دقیقه طول می کشد. مزیت این شیردوش ها این است که عمل مکیدن شیر نوزاد را شبیه سازی می کنند و هیچ گونه دردی ایجاد نمی شود. در ابتدا ممکن است کشش زیادی از شیردوش احساس کنید. بنابراین توصیه می شود تا با پایین ترین درجه مکش شروع کنید و وقتی به آن عادت کردید، درجه آن را افزایش دهید.

آیا بهتر است تا دوشیدن شیر به شکل دستی انجام شود یا شیر را با شیردوش بدوشید؟

در پاسخ باید بگوییم که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. اگر نمی خواهید شیر زیادی بدوشید و وقت لازم برای انجام این را دارید، بهتر است تا به شکل دستی شیر را بدوشید. بعلاوه، در روز های اول تولد نوزاد، کلستروم موجود در شیر مادر برای کودک حیاتی است. اگر کودک نمی تواند سینه مادر را پیدا کند، کلستروم را برای او دوشیده و با قاشق یا سرنگ یا فنجان به او بدهید. چون حجم آغوز کم است و شیر بسیار چرب بوده، به راحتی نمی توان آن را با شیردوش جمع آوری کرد. فشار دست این امکان را فراهم می کند تا شیر را قطره قطره در فنجان جمع آوری کرده یا مستقیما در داخل سرنگ بریزید.

مزیت استفاده از شیردوش چه به شکل دستی و چه به شکل برقی این است که می توانید میزان شیر بیشتری را در مدت زمان کوتاه تری جمع آوری کنید. به خصوص با استفاده از شیردوش برقی ممکن است کل این فرآیند ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول بکشد. پس اگر شاغل هستید، این روش برای شما گزینه مناسب تری خواهد بود.

سخن آخر

بسیاری از خانم ها بنا به دلایل مختلف از جمله بیماری یا اشتغال ترجیح می دهند تا شیر خود را دوشیده و به نوزاد خود بدهند. این فرایند هم به شکل دستی و هم با شیردوش انجام می شود. اگر زمان کافی در اختیار دارید و می خواهید کلستروم شیر را دوشیده و به کودک بدهید، روش دستی انتخابی مناسب است. اما اگر زمان کافی در اختیار ندارید و یا می خواهید حجم شیر بیشتری بدوشید، استفاده از شیردوش توصیه می شود. در نهایت هر خانمی با توجه به شرایط و نیازهای کودک روش دوشیدن شیر را انتخاب می کند. اگر هر گونه سوالی در خصوص دوشیدن شیر دارید، لطفا در بخش نظرات زیر با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *