خونریزی نوک پستان

خونریزی نوک پستان در زنان چه علتی دارد ؟ نشانه ها و علائم سرطان سینه

بیشتر اوقات، خونریزی نوک سینه ها باعث نگرانی نمی شود. آنها معمولاً نتیجه نوعی تروما یا اصطکاک(مالش/حساسیت) هستند ، همانند اینکه نوک سینه شما در برابر سینه بند یا مواد پیراهن خراشیده و مالیده میشود.خونریزی یا بطریقی دیگر ، ترشحات غیر طبیعی نوک سینه ، صرف نظر از اینکه شیر می دهید ، نسبتاً متداول است.حدود ۵ درصد از منبع قابل اعتماد از خانمهایی که به دنبال درمان علائم مرتبط با پستان هستند به دلیل ترشحات غیر طبیعی نوک پستان به پزشک مراجعه می کنند.به خواندن ادامه دهید تا درمورد آن عواملی که ممکن است باعث خونریزی نوک پستان شما شود ،کارهایی که میتوانید برای رهایی و تسکین انجام دهید و زمان مراجعه به پزشک بدانید.

مطالب پیشنهادی: خودآزمایی سینه راهی برای تشخیص سرطان سینه در منزل

آیا خونریزی نوک پستان دلیلی برای نگرانی (نگران شدن) است؟

۱٫ خونریزی نوک پستان در دوران شیردهی

برای مادران بار اول (با تجربه اول) ، تسلط بر شیردهی می تواند مدتی طول بکشد. در چند روز اول ممکن است نوک پستان شما دچار درد و ترک شود. ممکن است خونریزی ترک ها/بریدگی ها روی نوک پستان یا ناحیه رنگی اطراف نوک پستان (آئرولا) مشاهده شود.اما شیردهی نباید دردناک باشد و همچنین نباید باعث خونریزی شود. اگر نوک سینه های شما در طی چند روز اول یا هفته های شیردهی همچنان خونریزی میکنند ، ممکن است به این دلیل باشد که کودک شما به درستی سینه شما را نمیمکد/نمیخورد.

علائم دیگر ضغیف خوردن شیر/مکیدن سینه توسط کودک عبارتند از:

  • نوک سینه هایی صاف یا سفید در انتهای شیر دادن
  • درد شدید در طول شیر دادن
  • به نظر می رسد کودک شما بعد از خوردن شیر نارام و یا گرسنه است
  • قسمت پایینی آئولا شما در دهان کودک قرار ندارد

اگر چند ماهی است که شیر میدهید و ناگهان دچار درد می شوید/درد ایجاد میشود ، می تواند این درد نشانه ای از عفونت باشد.حدود ۱۰ درصد از زنانی که شیر میدهند در بعضی از موارد عفونت را ایجاد می کنند (عفونت میگیرند).

خونریزی نوک پستان در دوران شیردهی

آنچه شما درباره خونریزی نوک پستان می توانید انجام دهید

اگر در حین شیردهی درد دارید (احساس درد میکنید) ، سعی کنید انگشت خود را در دهان کودک قرار دهید تادهان او را باز کنید و سپس کودک خود را مجدداً جابجا کنید. چفت شدن (لچ به نحوه چفت شدن کودک بر روی پستان هنگام شیردهی اشاره دارد) عمیق تر دهان تضمین می کند که نوک سینه کاملا در دهان در جایی که کام (سق) کودک نرم تر است قرار میگرد. همچنین ممکن است صحبت با یک متخصص شیردهی در مورد تکنیک های موثر لچینگ مفید باشد.در بیمارستانی که در ان زایمان کردید باید یکی از این متخصصان در دسترس باشند(وجود داشته باشند). همچنین می توانید به گروه پشتیبانی همسالان آنلاین “La Leche League” بپیوندید تا با سایر مادران شیرده در مورد تجربیات آنها صحبت کنید.کودک شما و سینه هایتان از شما سپاسگزار خواهند بود.

۲٫ خونریزی نوک پستان به علت پوست ترک خورده یا آسیب دیده (پوست باز)

خونریزی همچنین می تواند ناشی از بیماری های پوستی ای مانند درماتیت تماسی یا خشکی پوست که باعث خشکی و ترک خوردگی می شوند، باشد. درماتیت تماسی هنگامی رخ می دهد که پوست شما با یک ماده تحریک کننده تماس پیدا کند. این می تواند یک صابون جدید ، ماده شوینده لباسشویی یا یک پاک کننده صنعتی روی سینه بند جدید باشد.خشکی پوست اغلب ناشی از قرار گرفتن در معرض سرما و گرما است.به عنوان مثال ، به دلیل قرار گرفتن در معرض آب گرم  در حمام ، نوک سینه های شما ممکن است خشک و ترک خورده شوند. این تحریک ها می توانند توسط لباس های تنگ بدتر شوند.

علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • خارش
  • بثورات
  • پوست ، پوسته پوسته شده
  • تاول

آنچه که می توانید درباره خونریزی نوک پستان انجام دهید

سعی کنید علت تحریک شدن نوک سینه ها را شناسایی کرده و از آن دوری کنید. به طور کلی ، محصولات بدون عطر(بو) بر روی پوست های حساس ملایم تر و لطیف تر هستند. دوش گرفتن با آب ولرم نیز از دوش گرفتن با آب جوش بهتر است. جلوگیری از عفونت هنگامی که پوست ترک میخورد، بسیار مهم است. ناحیه (ترک خورده ) را با آب و صابون تمیز و پاک نگه دارید و یک پماد آنتی بیوتیک مانند نئوسپورین را تا زمانی که ترک بهبود یابد ، بر آن ناحیه بمالید. اگر این شرایط ادامه پیدا کرد ، برای تهیه کرم های نسخه دار به ارائه دهنده خدمات درمانی خود مراجعه کنید.

۳٫ خونریزی نوک پستان به علت پیرسینگ یا آسیب های دیگر

دو تا چهار ماه برای بهبود یافتن/خوب شدن پیرسینگ جدید نوک سینه طول می کشد، که در این مدت ممکن است خونریزی نیز بکند. عفونت ها ، که می توانند هم در حین بهبودی و هم بعد از بهبودی ایجاد شوند ، می توانند باعث شکل گیری مجموعه ای از چرک (آبسه) در داخل نوک پستان یا آئولا شوند. هر چیزی که پوست را باز کند (به پوست آسیب بزند) می تواند باعث خونریزی و نیز منجر به عفونت شود. بیشتر سوراخ ها(پیرسینگ ها)ی نوک سینه در شرایط استریل انجام می شوند ، اما سایر آسیب های نوک سینه ممکن است نشان دهنده و معرف باکتری ها باشند. این می تواند در طول و حین تحریک خشن نوک سینه اتفاق بیفتد ، به خصوص هنگامی که پوست توسط  گاز ، گیره های نوک سینه و یا سایر اسباب بازی های جنسی آسیب میبیند.

خونریزی نوک پستان به علت پیرسینگ یا آسیب های دیگر

علائم عفونت نوک سینه عبارتند از:

  • قرمزی و التهاب
  • درد یا حساسیت به لمس
  • ترشحات چرکی یا غیر طبیعی

آنچه شما می توانید درباره عفونت نوک سینه انجام دهید

تا جایی که ممکن است ناحیه اطراف پیرسینگ و زخم خود را تمیز نگه دارید. آنرا با صابون و آب گرم یا یک ضد عفونی کننده مانند باکتین بشویید. همچنینخیساندن(شستن) پیرسینگ خود در محلول آب گرم و نمک چندین بار در روز  می تواند به درمان و جلوگیری از عفونت کمک کند. اگر به آبسه مبتلا شدید یا درد شدیدی را تجربه کردید ، باید سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک شما می تواند زخم را تخلیه کرده و یک دوره آنتی بیوتیک خوراکی را تجویز کند.

۴٫ خونریزی نوک پستان به علت عفونت

ماستیت (ورم پستان) یک عفونت سینه است که باعث درد و قرمزی می شود. این در زنان شیرده بیشتر شایع است ، اما ممکن است برای هر کسی نیز اتفاق بیفتد. این عفونت اغلب در طی سه ماه پس از زایمان اتفاق می افتد. ورم پستان معمولاً باعث خونریزی نوک پستان نمی شود. غالباً اینگونه است که: نوک سینه های ترک خورده ، آسیب دیده و خونریزی کرده محل ورود باکتری ها را فراهم می کنند که می تواند منجر به عفونت ماستیت شود.

علائم ورم پستان شامل موارد زیر است:

  • درد یا حساسیت سینه
  • لمس گرم(هنگامی که پوست در اثر لمس احساس گرما می کند ، اغلب به این معنی است که دمای بدن از حد طبیعی گرمتر است)
  • احساس کلی علائم آنفلوانزا
  • تورم یا بزرگ شده سینه
  • درد یا سوزش در هنگام شیردهی
  • قرمزی پستان
  • تب و لرز

آنچه شما می توانید درباره ورم پستان انجام دهید

اگر مشکوک به ورم پستان هستید ، به پزشک خود مراجعه کنید. بیشتر موارد با ۱۰ تا ۱۴ روز آنتی بیوتیک خوراکی درمان می شوند. باید طی چند روز احساس بهتری داشته باشید اما منتظر یک یا دو هفته آینده باشید.پزشک یک آنتی بیوتیک را (مناسب برای دوران شیردهی) برای تغذیه با شیر مادر تجویز می کند و شیردهی باید ادامه یابد.پر شدن دردناک سینه ها با شیر می تواند هنگام تغذیه شیر مادر مشکل را بدتر کند.اگر آبسه در نزدیکی نوک پستان ایجاد شود ، ممکن است نیاز به تخلیه آن باشد. با اجازه پزشک خود شما می توانید درد و تب را با مسکن های بدون نسخه (OTC) که به کاهش تورم کمک می کنند ، درمان کنید.گزینه های محبوب عبارتند از ایبوپروفن (Advil) و ناپروکسن (Aleve).

۵٫ خونریزی نوک پستان به علت پاپیلوما داخل مغزی (پاپیلوم توده ای شبیه زگیل است که در یک یا چند مجرای شیر در پستان ایجاد می شود.)

پاپیلوما یکی از شایع ترین دلایل خونریزینوک سینه است ، به خصوص اگر خون از نوک پستان  مانند شیربیرون آید. آنها تومورهای خوش خیم (غیر سرطانی) هستند که در مجاری شیر رشد می کنند. این تومورها کوچک و مانند زگیل هستند.ممکن است بتوانید یکی را پشت یا کنار سینه احساس کنید. آنها معمولاً کاملاً نزدیک نوک سینه هستند ، که به همین دلیل باعث خونریزی و ترشح می شوند.

سایر علائم پاپیلوما داخل مغزی ممکن عبارتند از:

  • ترشحات  روشن ، سفید یا خونیننوک سینه
  • درد یا حساسیت

آنچه شما می توانید درباره پاپیلوما داخل مغزی  انجام دهید

اگر خون مستقیما از نوک سینه شما خارج می شود ، به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک شما می تواند علائم شما را تشخیص داده و در مراحل بعدی به شما توصیه هایی کند. اگر با پاپیلوما داخل مغزی سر و کار دارید ، ممکن است برای برداشتن مجاری  آسیب دیده جراحی راتوصیه کنند.

خونریزی نوک پستان به علت پاپیلوما

۶٫ خونریزی نوک پستان نشانه سرطان سینه است؟

ترشح نوک پستان به طور سنتی منبع معتبری به عنوان یک علامت سرطان سینه در نظر گرفته می شود ، اما این علائم چندان رایج نیستند. حدود ۳ تا ۹ درصد منبع قابل اعتماد از خانمهایی که در کلینیکهای سرطان سینه تحت معالجه هستند ترشح نوک سینه را دارند. هنوز مشخص نیست که آیا این شامل ترشحات خونین است یا خیر. با این حال ، معمولاً یک غده یا توده در این موارد وجود دارد. پژوهش و تحقیقات فعلی در حال بررسی رابطه بالقوه بین رنگ ترشحات نوک پستان و شدت سرطان است. اگرچه یکی از منابع معتبر در سال ۲۰۱۶ نشان داد که ترشحات رنگی خون ممکن است با سرطانهای بدخیم (تهاجمی) پستان همراه باشد ، اما برای تأیید این یافته ها تحقیقات بیشتری لازم است.

سرطان اینترادوکال (سرطان مجاری نوک سینه)

نوع سرطان سینه ای که کسی به آن مبتلا است با توجه به منطقه خاصی که از آن شروع می شود تعیین می شود:

سرطان تومورهایی هستند که می توانند در اندام ها و بافت ها در سراسر بدن رشد کنند. سرطان مجرا تومورهایی هستند که درون مجاری شیر شروع می شوند. سرطان مجاری نوک سینه ، که به آن سرطان داکتال (DCIS) نیز گفته می شود ، شایع ترین نوع سرطان غیر تهاجمی سینه است. تقریباً از هر پنج سرطان سینه جدید ، یک مورد DCIS در آن وجود دارد/است.DCIS غیر تهاجمی است زیرا این ماده از مجرای شیر به بقیه پستان گسترش نیافته است. اما DCIS به عنوان پیش سرطان (یعنی هنوز سرطان نیستند) در نظر گرفته می شوند زیرا در نهایت می توانند تهاجمی شوند ، اگرچه بعید است که این منبع معتمد و قابل اعتماد باشد.DCIS معمولاً علائمی را ایجاد نمی کند. معمولاً در طول ماموگرافی کشف می شود.

۷٫ خونریزی نوک پستان به علت سرطان لوبولار

لوبولها غدد موجود در سینه هستند که وظیفه تولید شیر را بر عهده دارند. سرطان لوبولار  نوع دیگری از پیش سرطان است که به بقیه پستان/سینه ها سرایت نمی کند.سرطان لوبولار تهاجمی سرطانی است که در خارج و فراتر از لوبول ، به طور بالقوه به غدد(گره های) لنفاوی و سایر قسمتهای بدن گسترش یافته است.سرطان لوبولار تهاجمی نسبتاً نادر است.حدود ۸ مورد از ۱۰ سرطان تهاجمی پستان در مجاری های شیر (کارسینوم داکتال تهاجمی) شروع می شود ، نه در غدد. سرطان زودرس لوبولار علائم کمی دارد. بعداً ، ممکن است باعث این عوامل شود:

  • ناحیه ای از ضخامت و ضخیم شدن در پستان
  • ناحیه ای غیر عادی از پر بودن یا تورم در پستان
  • تغییر در بافت یا ظاهر پوست پستان (فرورفتگی یا ضخیم شدن)
  • جمع شدگی نوک سینه
  • بیماری پاژه

بیماری پاژه پستان یک نوع نادر از سرطان پستان است که از روی نوک پستان شروع می شود و تا ناحیه آرئولا گسترش می یابد. این بیماری بیشتر در زنان ۵۰ سال و بالاتر دیده می شود. بیماری پاژه اغلب همراه با شکل دیگری از سرطان پستان ، معمولاً سرطان داکتال (DCIS) یا کارسینوم داکتال تهاجمی رخ می دهد.

علائم بیماری پاژه شامل:

  • پوسته پوسته شدن و قرمزی سینه و آرئولا
  • خونریزی نوک سینه
  • ترشح زرد نوک سینه
  • نوک سینه صاف یا جمع شده
  • سوزش یا خارش نوک پستان
  • نحوه درمان سرطانهای پستان (سرطانهای پستان چگونه درمان میشوند)

پزشکان قبل از توصیه به معالجه  و درمان خاص سرطان پستان ، عوامل مختلفی را در نظر می گیرند.

خونریزی نوک پستان به علت سرطان لوبولار

عوامل بیماری پاژه شامل:

  • نوع سرطان پستان
  • مرحله و درجه آن
  • اندازه آن
  • آیا سلولهای سرطانی به هورمونها حساس هستند یا خیر.

بسیاری از خانم ها ترجیح می دهند برای سرطان پستان تحت عمل جراحی قرار گیرند. بسته به اندازه و درجه تومور شما ، جراحی ممکن است شامل برداشتن توده/غده(لامپکتومی) یا از بین بردن/برداشتن کل سینه (ماستکتومی) باشد.جراحی اغلب با درمانهای اضافی مانند شیمی درمانی ، هورمون درمانی یا پرتودرمانی همراه است. در مراحل اولیه آن ، برخی از سرطان های پستان را می توان به تنهایی با اشعه درمان کرد.

چه زمانی برای ترشح خون نوک سینه به پزشک مراجعه کنید

اگر ترشح خون نوک سینه بیش از یک روز ادامه یافت و طول کشید ، برای مراجعه به پزشک خود یک قرار ملاقات با او بگذارید. پزشک شما آزمایشات تصویربرداری را انجام می دهد تا به دنبال هر چیز غیر عادی در داخل سینه ی شما بگردد. این ممکن است شامل سونوگرافی ، MRI یا ماموگرافی باشد.

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر ، فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • یک غده یا برآمدگی جدید
  • فرورفتگی یا دیگر تغییرات در بافت
  • نوک سینه جمع شده یا مسطح(صاف)
  • قرمزی یا حفره ای در پوست روی سینه
  • تغییر در اندازه ، شکل یا ظاهر سینه

بریدگی ، ترک و یا آسیب های دیگر پوستی روی سینه شما لزوماً نیاز به درمان فوری ندارند. اگر علائم بهبود نیافتند و یا اگر متوجه علائم عفونت شدید ، با پزشک خود تماس بگیرید.

علائم عفونت سینه عبارتند از:

  • تب و لرز
  • سرخی(قرمزی)
  • گرم بودن سینه در هنگام لمس
  • درد یا حساسیت شدید
اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *