دانستنی های گرانول لاکتودین برای افزایش شیر

در خصوص فواید مصرف گرانول لاکتودین چه می دانید؟

شیردهی به نوزاد از طریق سینه مادر بهترین روش برای تغذیه نوزاد تا سن ۶ ماهگی است. کم شدن شیر مادر می تواند در مواردی مانع از شیردهی به نوزاد شود. به طور معمول روش های زیادی برای برطرف شدن مشکل کم شدن شیر مادر وجود دارد، اما استفاده از گیاهان دارویی موثرترین و کم عارضه ترین روش است. گرانول لاکتودین یکی از داروهای گیاهی افزایش دهنده شیر مادر است که به رفع این مشکل کمک زیادی می کند. در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل در خصوص داروی گیاهی گرانول لاکتودین صحبت کرده و در خصوص فواید و عوارض مصرف این دارو به شما اطلاعات دهیم. با ما همراه باشید.

شیر مادر ماده ای با ارزش و کم نظیر برای مادر و کودک است. عوامل مختلفی می توانند بر میزان کم شدن شیر مادر تاثیرگذار باشند که در ادامه این دلایل را توضیح می دهیم.

چه عواملی می تواند باعث کم شدن شیر مادر شود؟

  1. همیشه علت کم شدن شیر مادر مشخص نیست، با این وجود برخی از عوامل احتمالی تاثیر زیادی بر شیر مادر ایفا می کنند که به طور خلاصه توضیح می دهیم.
  2.  مصرف مکمل ها: اگر به منو غذای کودک تان شیر خشک اضافه کنید، شیر کمتری از سینه تان می مکد. کمتر شیر سینه خوردن کودک می تواند باعث کم شدن شیر مادر شود.
  3. پستانک: مکیدن پستانک باعث می شود تا برخی از نوزادان تمایلی به مکیدن پستان نداشته باشند. تمایل کمتر نوزاد به مکیدن پستان می تواند باعث کمتر شدن شیر مادر شود.
  4.  تعداد دفعات شیردهی کم: فاصله انداختن بین وعده های غذایی نوزاد ممکن است برای برخی از کسانی که تازه مادر شده اند، کار راحت تری باشد، اما این کار مانع از تحریک کافی سینه های زن می شود و در نتیجه شیر پستان کاهش پیدا می کند. بنابراین اگر کودکتان خوش خواب است، توصیه می شود تا او را بیدار کرده و به او شیر بدهید.
  5.  بازه زمانی کوتاه برای شیر دادن به کودک: اگر مدت شیر دادن به کودکتان کم باشد، نه تنها کودک شیر کافی دریافت نمی کند، بلکه سینه های شما نیز به اندازه کافی تخلیه نمی شود. همین مساله باعث می شود تا سینه ها برای تولید شیر بیشتر تحریک نشوند.

برای حل مشکل کم شدن شیر مادر، روش های زیادی وجود دارد و داروی گیاهی گرانول لاکتودین یکی از همین روش ها است.

گرانول لاکتودین چیست؟

گرانول لاکتودین از داروهای گیاهی است که جهت افزایش شیر مادر مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو حاوی عصاره گالگا، عصاره مالت، فسفات تری کلسیک و همچنین زیره، اسانس رازیانه، ساکاروز و وانیل است. این اسانس ها علاوه بر شیرافزایی، به عنوان ضد نفخ و خوش طعم کننده نیز به این دارو اضافه شده اند. ماده اصلی موجود در این دارو، گیاه گالگا است و مالت موجود در آن به عنوان محرک شیر عمل کرده و کیفیت شیر مادر را بهبود می بخشد.

مطلب پیشنهادی: ۸ وضعیت بدنی برای شیردهی آسان به نوزادان

فواید مصرف گرانول لاکتودین

موارد مصرف داروی گرانول لاکتودین

همانطور که در بالا اشاره شد، این دارو جهت افزایش شیر مادران مصرف می شود.

مقدار و نحوه مصرف گرانول لاکتودین

گرانول لاکتودین را باید سه مرتبه در روز قبل از غذا و هر مرتبه ۱۰ تا ۲۰ گرم به شکل خشک یا محلول در آب یا شیر مصرف کنید.

فواید مصرف گرانول لاکتودین

  1. شیر مادر را افزایش می دهد
  2.  ضد نفخ است
  3.  حاوی فسفات کلسیم جهت تقویت شیر است
  4.  کمبود کلسیم و فسفر در بدن زنان را برطرف می کند
  5. قند خون را کاهش می دهد

آیا مصرف گرانول لاکتودین عوارض جانبی به همراه دارد؟

در صورت مصرف در دوز مناسب، عوارض جانبی با مصرف این دارو مشاهده نشده است.

هشدارهایی در خصوص مصرف گرانول لاکتودین

  • در صورتیکه در دوران بارداری قرار دارید، توصیه می شود از این دارو مصرف نکنید
  • بهتر است تا قبل از شروع به مصرف این دارو شیرافزا، با پزشک خود مشورت کنید
  • در صورتیکه نسبت به مصرف فرآورده های گیاهی حساس هستید، ابتدا مقدار کمی از این دارو را مصرف کرده و در صورتیکه علائم حساسیت را مشاهده نکردید، به مصرف این دارو ادامه دهید.
  • اگر قبلا سابقه حساسیت به گیاه یا دارویی را داشته اید، قبل از شروع به مصرف این دارو به پزشک خود اطلاع دهید
  •  در صورت بروز عوارض جانبی پوستی مصرف آن را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید
  • مصرف بیش از اندازه این دارو تحت هیچ شرایطی توصیه نمی شود
  •  افراد دچار هایپرکلیسمی، دفع کلسیم در ادرار، سنگ کلیه و انباشت کلسیم در بافت ها که موارد منع مصرف کلسیم دارند، نباید این دارو را مصرف کنند.
  •  افراد مبتلا به دیابت نباید از گرانول لاکتودین مصرف کنند.

آیا گرانول لاکتودین با داروهای خاصی تداخل دارویی دارد؟

بله. گرانول لاکتودین با تتراسیکلین ها، بیس فسفونات ها، فلوروکینولون ها تداخل دارویی دارد.

سخن آخر

شیر مادر بهترین و با ارزش ترین ماده غذایی برای کودک تا سن ۶ ماهگی است. گاهی اوقات به دلایل مختلف شیر مادر کاهش پیدا می کند که می تواند بر روند تغذیه کودک تاثیر داشته باشد. روش های مختلفی برای افزایش شیر مادر وجود دارد که داروی گیاهی گرانول لاکتودین یکی از موثرترین داروها برای حل این مشکل محسوب می شود. این دارو همچنین فواید دیگری مثل کاهش قند خون، تقویت کلسیم و فسفر بدن، ضد نفخ و … دارد. با مصرف این دارو مادران می توانند مشکل کم شدن شیر خود را برطرف کرده و شیر خود را برای تغذیه نوزاد تقویت نمایند. اگر هر گونه سوالی در خصوص مصرف داروی گرانول لاکتودین دارید، لطفا در بخش نظرات زیر با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *