18 فایده و 10 نکته برای خواباندن کودکان در تخت یا کنار والدین

۱۸ فایده و ۱۰ نکته برای خواباندن کودکان در تخت یا کنار والدین

گهواره، تخت خواب یا کالسکه؟ وقتی می توانید کودک را همراه با خود در تخت خواب بخوابانید، چرا اینها را انتخاب می کنید؟ بر خلاف فرهنگ های غربی، خوابیدن در کنار کودک در بسیاری از جوامع پذیرفته شده است. در حقیقت، برخی از خانواده ها عدم خوابیدن با کودک را یک عمل غیر مسئولانه تلقی می کنند.

چندین مطالعه تحقیقاتی در مورد اینکه آیا می توان در کنار کودک خوابید یا خیر وجود دارد. این متن را مطالعه کنید تا بدانید که آیا خوابیدن در کنار کودک بی خطر است و آیا کودکان از این کار سود می برند؟

خوابیدن در کنار کودک

خوابیدن همراه با کودک به معنی استفاده از تخت خواب مشترک است، یعنی اینکه یک تخت را با کودک به اشتراک می گذارید. به زبان ساده، خوابیدن نوزاد یا کودک یا بچه با یک یا هر دو والدین است. روش های مختلف خوابیدن با کودک به شرح زیر هستند:

۱٫ تخت خانوادگی یا استفاده از تحت مشترک: که در آن یک یا هر دو والد با کودک در یک تخت مشترک می خوابند.

۲٫ تخت های متفاوت در یک اتاق مشترک: در اینجا کودک در یک گهواره یا تخت کودک می خوابد و یا در همان اتاق در فاصله ای به اندازه یک بازو دست فاصله از والدین خود می خوابد.

۳٫ گهواره چسبیده شده به تخت: گهواره به یک طرف تخت وصل شده و در کنار مادر است. این سمت قابل جدا شدن و یا پایین تر آوردن است تا به راحتی بتوان به کودک شیر داد. می توانید بخش گهواره کناری تخت کودک یا گهواره چسبیده به تخت را از بازار خریداری کنید.

در صورت نیاز به کودک رسیدگی می شود: کودک در رخت خواب خودش خوابیده است و در صورت لزوم می توان کودک را در آغوش گرفت. والدین پس از بیدار شدن کودک از خواب می توانند او را در آغوش بگیرند.

فواید خوابیدن همراه با کودک

فواید خوابیدن همراه با کودک

اگرچه خوابیدن همراه با کودک ممکن است برای تمام خانواده ها مناسب نباشد، اما مزایای آن می تواند به نفع خانواده تان باشد.

  1. مطالعات تحقیقاتی نشان می دهد که نوزادان در هنگام خواب در همان اتاق والدین کمتر در معرض خطر ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد هستند.
  2. این کار باعث افزایش زمان خواب کودک و مادر می شود. دیگر نیازی به بیدار شدن، بلند شدن از رخت خواب و رفتن به سمت کودک برای تغذیه او یا آرام کردن او نیست.
  3. با دردسرهای کمتری در زمان خواب مواجه می شوید.
  4. اگر کودک نوپا باشد، در کنار شما احساس امنیت و آرامش می کند.
  5. شیردهی در زمان شب راحت تر خواهد بود.
  6. این مساله احتمال اضطراب جدایی در شب را کاهش می دهد.
  7. الگوی خواب مادر و نوزاد را همگام سازی می کند و باعث راحتی شیردهی می شود.
  8. کودک بهانه گیر در طول شب بهتر می خوابد.
  9. کودک می تواند به زودی به خواب برود، و اگر در طول شب بیدار شود، سریعا به خواب می رود.
  10. از خواب بیدار شدن در کنار کودک خندان و زیبا احساس بسیار خوبی خواهد بود.
  11. شیرخواران احساسات مختلفی مانند لمس گرم مادر، حرکت او، بو و راحتی که به پیشرفت کلی آنها کمک می کند، را تجربه می کنند.
  12. قادر خواهید بود تا کودک را در هنگام بیماری به خوبی کنترل کنید.
  13. دلبستگی به کودک ایجاد می شود.
  14. مناسب خانواده هایی است که فضای کمی در خانه دارند.
  15. به مادران شاغل کمک می کند که در هنگام خواب، وقت بیشتری را در کنار نوزاد خود سپری کرده و حس صمیمت کنند.
  16. احتمال افتادن کودک از تخت خواب صفر است.
  17. استفاده از تخت خواب مشترک فضای ایمن تری را برای کودکان فراهم می کند و به اعتماد به نفس آنها کمک می کند.
  18. نه تنها مادران، بلکه پدران نیز از خوابیدن در کنار کودک خود لذت می برند، زیرا منجر به زمان برقراری ارتباط عالی می شود.

با وجود اینکه خوابیدن در کنار کودک فواید زیادی دارد، چرا برخی از خانواده ها فرزندشان را به طور جداگانه می خوابانند؟

معایب خوابیدن در کنار کودک

برخی از والدین به دلیل برخی از خطرات احتمالی، خوابیدن در کنار کودک را انتخاب نمی کنند:

  • کودک به دلیل کمبود فضای احتمالی می تواند دچار فشردگی گلو و خفگی شود
  • خوابیدن همراه با کودک می تواند باعث افزایش وابستگی ناسالم کودک به والدین شود.
  • برخی از والدین از عدم توانایی در خوابیدن دائمی گله می کند، زیرا حرکت مداوم یا ناگهانی کودک باعث اختلال در الگوی خواب آنها می شود.
  • اگر والدین اختلال سلامتی یا عفونت خاصی داشته باشند، خوابیدن با کودک می تواند خطرناک نیز باشد.
  • اگر والدین داروی سنگین مصرف کرده و یا تحت درمان خاصی قرار دارند، نباید با کودک بخوابند.
  • اگر یکی یا هر دو والدین عادت سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر یا الکل دارند، در این صورت خوابیدن با کودک می تواند خطرات جدی سلامتی برای کودک به همراه داشته باشد
  • هنگامی که کودک عادت کرد تا با والدین بخوابد، ممکن است بعدها به خواب رفتن مستقل برای او دشوار باشد.
  • شرایطی مانند جدایی، طلاق و مرگ هر کدام از والدین می تواند کودک را در وضعیت بسیار نگران کننده ای قرار دهد.
  • ممکن است زوج از برقراری رابطه جنسی محروم شوند.

آیا خوابیدن همراه با کودک بی خطر است؟

آیا خوابیدن همراه با کودک بی خطر است؟

بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی، حدود ۷۴ درصد از موارد سندروم مرگ ناگهانی نوزاد، تا سن ۴ ماهگی و در خوابیدن والدین با نوزاد ها رخ می دهند. با این وجود، این مطالعه مصرف سیگار، دارو یا الکل توسط والدین را در نظر نگرفته است.

آکادمی اطفال ایالات متحده (AAP) والدین را از استفاده از تخت خواب مشترک با نوزادان منع می کند.

اگر تصمیم دارید که با کودک خود بخوابید، برای جلوگیری از خطرات مرگبار، دستورالعمل های ایمنی را رعایت کنید.

۱۰ نکته در مورد خوابیدن ایمن در کنار کودک

هنگامی که می خواهید کودکتان با شما بخوابد، اطمینان حاصل کنید که اقدامات احتیاطی زیر را رعایت می کنید:

۱٫ کودک را به پشت بخوابانید

خوابیدن به پشت خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش می دهد. اگر مجبور به شیردهی کودک در هنگام دراز کشیدن بر روی تخت هستید، و اگر کودک به پهلو قرار گرفته است، سعی کنید که پس از اتمام تغذیه، کودک را به پشت بخوابانید.

۲٫ یک سطح خواب ایده آل داشته باشید

تشک باید محکم باشد و ملحفه سفتی بر روی آن قرار گرفته باشد. یک بالش تهیه کرده و یک پتو نخی را بر روی کودک قرار دهید که بر روی صورتش قرار نگیرد. از روتختی های پنبه ای یا پوست گوسفند استفاده نکنید. کودک خود را کمی بالاتر بر روی تخت و خودتان در ارتفاع پایین تری نسبت به کودک بخوابید.

۳٫ شرایط اطراف را بررسی کنید

مواردی وجود دارد که کودک بین تشک و دیوار یا مبلمان فشرده می شوند. تخت خواب خود را به دور از مبلمان، دیوارها، میزها و … قرار دهید و هیچ گونه فضای خالی نباید وجود داشته باشد. یک مکان ایده آل برای تخت خواب، مرکز اتاق است.

۴٫ به سیگار کشیدن و نوشیدن الکل نه بگویید

وقتی با کودک خود می خوابید، سیگار نکشید. همچنین الکل و مواد مخدر از میزان هوشیاری شما کم می کند و نمی توانید به کودک توجه کنید. همین مساله در مورد شریک زندگی تان نیز صدق می کند.

۵٫ بدن کودک را گرم و نه داغ نگه دارید

خوابیدن در کنار کودک می تواند دمای بدن کودک را افزایش دهد. سر کودک را بدون پوشش نگه دارید تا از افزایش دمای بدن کودک جلوگیری کنید.

۶٫ لباس مناسب به تن کودک کنید

یک لباس خواب مناسب تن کودک کنید. برای گرم کردن، چند لایه لباس تن کودک کنید. لباس های آستین بلند، شوار جوراب دار، و کیسه های خوب می توانند کمک کنند. در تابستان، لباس های نازک تن کودک کنید.

۷٫ تغذیه کودک را کنترل کنید

برای منظم کردن تغذیه، برنامه ای سازگار تهیه کنید. در ابتدا، به کودک در بازه زمانی منظم شیر بدهید و به تدریج زمان تغذیه ها را به مدت یك دقیقه یا بیشتر كوتاه كنید. همچنین به جای اینکه به کودک غذا بدهید، می توانید از شریک زندگی تان بخواهید کودک را در اطراف اتاق بگرداند تا آرام شود؛ زیرا کودک در زمانی که با شما می خوابد، بیشتر از خواب بیدار می شود.

۸٫ یک تخت خواب بزرگ بخرید

اگر خوابیدن همراه با کودک یک روال عادی در خانه شما است، خرید یک رخت خواب بزرگ را در نظر بگیرید. هر چه فضای بیشتری در رخت خواب داشته باشید، بهتر خواهید خوابید.

۹٫ بر روی مبل یا صندلی، همراه با کودک خود نخوابید

اینها خطرناک ترین مکان هایی هستند که می توانید با کودک خود در آنجا بخوابید. کودک می تواند بین کوسن ها و یا بین شما و تکیه گاه مبل له شود.

۱۰٫ بغل کردن کودک در خواب

به پهلو و رو به کودک خود دراز کشیده و کودک را بغل کنید. ساعد خود را بر روی سر کودک نگه دارید و زانوهای خود را به سمت پاهای کودک بالا بیاورید. هیچ گونه بالشی در نزدیک سر کودک قرار ندهید. این همچنین بهترین پوزیشن برای تغذیه کودک است، زیرا کودک در سطح سینه ای شما قرار گرفته که می تواند به تغذیه مناسب کودک کمک کند.

برخی از والدین از گهواره ها یا جداکننده های تخت در هنگام خوابیدن با کودک استفاده می کنند تا برای کودکان فضا ایجاد شود. اگرچه انجام این تدابیر الزامی نیست، اما در مورد امنیت کودک به والدین اطمینان می دهد.

محصولاتی برای خوابیدن در کنار کودک

در اینجا چند محصول دیگر وجود دارد که می توانید هنگام به اشتراک گذاشتن تختخواب خود با کودک از آنها استفاده کنید:

۱٫ گهواره های کنار تخت خواب و تخت های کناری می توانند مستقیما به تخت اصلی متصل شوند و از یک سمت باز بوده و از هر سه سمت دیگر متصل می شوند.

۲٫ بهترین محصولات خوابیدن در کنار کودک مانع از غلت خوردن و دور شدن کودک از تخت شده و به جذب شیر مادر و حل سایر مشکلات در طول شب کمک می کند.

۳٫ توری جدا کننده نوزاد در بین تخت نوزاد و والدین قرار می گیرد تا مانع از غلت زدن کودک، در فضای محدود قرار گرفتن و یا خفگی کودک شود.

۴٫ توری های کناری در دیگر قسمت های تخت کودک قرار می گیرند تا مانع از افتادن کودک از روی تخت شوند.

۵٫ کیسه های خواب ویژه طراحی شده برای والدین و نوزادان به طور جداگانه در دسترس هستند تا از افتادن ناگهانی پتوها بر روی سر کودک جلوگیری کنند.

چه زمانی باید خوابیدن در کنار کودک را متوقف کنید؟

چه زمانی باید خوابیدن در کنار کودک را متوقف کنید؟

انتقال فرزندتان از این رختخواب به اتاق کودک پس از شش ماهگی به دلیل عادت ها و انتظارات زیاد سخت می شود. با این وجود، بدون در نظر گرفتن سن، می توانید بسته به اولویت های خود در این زمینه مشورت کنید.

چگونه کودک را از خوابیدن در تخت والدین به گهواره خودش منتقل کنیم؟

انتقال کودک از تخت والدین به یک گهواره دشوار است. با این وجود، برخی از تغییرات رشدی طی ۹ تا ۱۲ ماه به فرزندتان کمک می کند تا مستقل شده و بهتر ارتباط برقرار کند. قبل از این مرحله، وابسته و بهانه گیر است. بنابراین، شاید شما مجبور باشید قبل از انتقال او به گهواره، تا این مرحله صبر کنید.

این ترفندها را امتحان کنید تا کودک را از تخت والدین به گهواره انتقال دهید:

۱٫ کودک را در نزدیکی خود قرار دهید: از یک تخت کودک در کنار تخت خواب خودتان استفاده کنید که به تخت شما متصل باشد، اما مانع از خوابیدن به صورت نزدیک به هم می شود. در این صورت اگرچه کودک هنوز نزدیک به شما است، اما به خوابیدن در فضای مخصوص خودش عادت می کند.

۲٫ گهواره را در نزدیک خود قرار دهید: به جای اینکه کودک را مستقیما از تخت خوابتان به اتاق خودش ببرید، گهواره کودک را در اتاق خود قرار دهید. کودک را در گهواره قرار دهید، و اجازه دهید تا به خوابیدن در فضای خود عادت کند. می توانید به تدریج گهواره کودک را در اتاق خودش قرار دهید.

۳٫ آشنا کردن با مراحل مختلف: کودک را برای چرت زدن در گهواره بخوابانید، و سپس با گذشت چند روز، او را تمام مدت در گهواره بخوابانید. در این صورت او کاملا به این مساله عادت می کند.

۴٫ یک روال منظم ایجاد کنید: کودک ممکن است به یک روال شب عادت کرده و یا نکرده باشد (حمام، نوازش، خواندن کتاب یا صحبت کردن قبل از به خواب رفتن کودک). از یک برنامه منظم پیروی کنید.

۵٫ در اطراف کودک باشید: وقتی که کودک را در گهواره قرار دادید، او را آرام کنید تا کاملا به خواب برود. در کنار گهواره کودک بنشینید تا او را آرام کنید، و وقتی که کودک به خواب رفت، به آرامی آنجا را ترک کنید.

۶٫ اتاق را خاص کنید: گاهی اوقات، کودکان در به تنهایی خوابیدن دچار مشکل هستند. از رو تختی ها و لباس ها یا کسیه های خواب جذاب با رنگ های روشن استفاده کنید. همچنین می توانید برخی از اسباب بازی های نرم پر شده را برای کم کردن اضطراب و استرس کودک به کار ببرید.

خوابیدن همراه با کودک احساس امنیت زیادی به کودک می دهد. این کار همچنین کمک می کند تا کودک بدون ترس بخوابد، زیرا حضور شما او را آرام می کند. همچنین مانع از خیس شدن رخت خواب توسط کودک می شود. چند مورد ایمنی را رعایت کنید و دیگر نیازی نیست تا تخت را با کودک به اشتراک بگذارید.

 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.