مصرف پنی سیلین در دوران بارداری: عوارض، سقط جنین و داروی جایگزین

مصرف پنی سیلین در دوران بارداری: عوارض، خطر سقط جنین و داروی جایگزین

حدود ۴۰درصد از خانوم های باردار برای درمان عفونت هایی مانند عفونت مجرای ادراری یا عفونت گوش قبل از زایمان آنتی بیوتیک هایی مصرف می کنند. یکی از پر مصرف ترین آنتی بیوتیک ها در زمان بارداری پنی سیلین است. اما آیا مصرف پنی سیلین در زمان بارداری بی خطر است؟ اگر شما باردار هستید و به دنبال پاسخ این سوال می باشید مقاله زیر  را مطالعه کنید. در این مقاله، ما دلیل تجویز پنی سیلین برای شما، تاثیر آن روی شما و بارداری تان و نحوه ایمن بودن در زمان مصرف این آنتی بیوتیک را به شما می گوییم.

پنی سیلین چیست و چه زمانی در دوره باردارری تجویز می شود؟

پنی سیلین به گروههای از آنتی بیوتیک های آنتی باکتریال تعلق دارد که به کنترل عفونت های باکتریایی ناشی از فعالیت در جداره سلول های باکتریایی کمک می کنند. پنی سیلین  ۱۳ مشتق اصلی شامل پنی سیلین G، پنی سیلین V، اگزاسیلین (دی گلوکز اسیلین)، متی سیلین، آمپی سیلین، آموکسی سیلین و غیره دارد.

پنی سیلین به عنوان اولین دارو آنتی بیوتیکی توسط بسیاری از پزشکان استفاده می شود. این دارو به صورت قرص خوراکی و آمپول وجود دارد. این دارو برای درمان سیفلیس و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی که به وسیله باکتری گروه B استرپتوکوک انتروکوک ایجاد شده، تجویز می شود. پنی سیلین ها برای درمان دیگر عفونت های دستگاه تنفسی، پوست و عفونت های گوش هم تجویز می شوند. با این حال، اکثر باکتری های استافیلوکوکوس در حال حاظر نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند.

آیا مصرف پنی سیلین در زمان بارداری بی خطر است؟

پنی سیلین  به داروهای “گروه Bبارداری”تعلق دارد. سازمان غذا و دارو امریکا اعلام کرد مطالعه های فرزند وری Bicillin C-R که بروی موش ها، موش های صحرایی و خرگوش ها صورت گرفت هیچ نشانه واکنشی معکوسی بروی رشد جنین را نشان نداده است. با این وجود، هیچ بررسی کنترل شده خوبی در انسان ها برای بی خطر نشان دادن این دارو بر روی خانوم های باردار وجود ندارد. بنابراین، در زمان بارداری پنی سیلین فقط در صورتی که فواید بالقوه آن مهمتر از خطرات آن باشد می تواند مصرف شود. آنتی بیوتیک می تواند از جفت عبور کرده و به جنین برسد اما تمرکز دارو به میزان ۵۰ درصد کاهش پیدا می کند. از این رو، خطر مصرف پنی سیلین اثر مستقیم سمی روی جنین نمی گذارد اما واکنش های آلرژی زا امکان پذیر است. خانوم بارداری که به پنی سیلین حساسیت دارد نباید آن را مصرف کند. اما تنها حدود ۱۰ درصد از افراد به پنی سیلین حساسیت دارند. بنابراین، حساسیت به پنی سیلین قبل از دسته بندی آنتی بیوتیک ها از نوع گران تر تا مناسب تر باید به دقت بررسی شود.

آیا پنی سیلین موجب سقط جنین می شود؟

در میان گروهای مختلف آنتی بیوتیک ها، داروی پنی سیلین در زمان بارداری بی خطر و موثر در نظر گرفته می شود. در ۲۵۰۰۰ مورد منتشر شده استفاده از آموکسی سیلین در زمان بارداری هیچ خطر افزایش سقط جنین بی اختیار، روی هم رفته نقص مادرزادی، مرگ درون رحم یا مشکلات نوزادی وجود نداشته است. بنابراین، بطورکلی این دارو بی خطر درنظر گرفته می شود و نمی تواند منجر به سقط جنین شود.

آیا پنی سیلین موجب سقط جنین می شود؟

آیا خانومی با سابقه حساسیت به پنی سیلین می تواند ان را در زمان بارداری مصرف کند؟

دانشکده امریکایی مامایی و زنان (ACOG) در بیانیه شماره ۱۹۹ اعلام کرد که “بیشتر از ۱۰ درصد از بیماران با سابقه حساسیت به پنی سیلین ممکن است در زمان بارداری و تزریق به پنی سیلین واکنش حساسیت زا داشته باشند”. این موضوع می تواند باعث سقط جنین شود، اگرچه بروز چنین حوادثی به ندرت کشف شده بودند،اما کمیته توصیه می کند که مصرف پنی سیلین در این افراد محدود شود. برخی از محققان به خانوم هایی که به پنی سیلین حساسیت دارند دارو سفازولین را به عنوان درمان جایگزین پیشنها می دهند.

عوارض جانبی پنی سیلین در زمان بارداری چیست؟

عدم وجود عوارض جانبی مهم بر رشد کودک باعث می شود که پنی سیلین به عنوان آنتی بیوتیکی برای درمان در زمان بارداری انتخاب شود. با این حال، گاهی اوقات حساسیت به پنی سیلین را نمی توان رفع کرد. برای همین، در صورت سابقه حساسیت داشتن به پنی سیلین اجازه دهید پزشک از آن مطلع شود. علائم آنافیلاکسی ناشی از حساسیت شدید به پنی سیلین فقط در ۰۱/۰ از بیماران مشخص شد. بعضی از واکنش های معمول دارویی به پنی سیلین می تواند مانند حساسیت شدید به نظر برسند که پزشک شما بهترین فرد برای تعیین ماهیت علائم شما می باشد. عوارض جانبی شایع پنی سیلین عبارت اند از:

  • اسهال
  • حالت تهوع
  • خارش
  • سمیت نورونی
  • کهیر
  • کاندیدیازیس

بعضی از واکنش ها کمتر رخ می دهند و در ۱-۱/۰ درصد از بیماران مشهود هستند. این علائم شامل:

  • تب
  • استفراغ
  • سرخی پوست(اریتما)
  • التهاب پوست
  • آنژیوادم

تمامی فرم های پنی سیلین از هر دو منبع طبیعی و شیمیایی گرفته باعث واکنش حساسیت زا می شوند. زمانی که آنتی بیوتیک ها به جای مصرف خوراکی و مجرای غذایی مصرف می شوند، این قبیل واکنش ها بسیار برجسته هستند. پنی سیلین G و پنی سیلین پروکائین دو نوع از پنی سیلین هستند که به احتمال زیاد باعث ایجاد یک واکنش آلرژی زا می شوند. شما باید متوجه هر نوع علائم بالا باشید و قبل از ادامه مصرف دارو آن را به پزشک بگویید.

عوارض جانبی پنی سیلین در زمان بارداری چیست؟

اگرچه پنی سیلین داروی بی خطری در زمان بارداری درنظر گرفته می شود اما این دارو باید در صورت تجویز توسط پزشک مصرف شود. مطمئن شوید همه موارد در مورد آلرژی را به پزشک گفته اید و همچنین هر نوع سوال در مورد آنتی بیوتیک را برای شفاف سازی شک های تان از او بپرسید. همچنین می توانید از او بخواهید تا دارو جایگزین طبیعی دیگری را برای درمان مشکلی که برای آن پنی سیلین تجویز شده به شما بدهد. اگر این دارو تنها انتخاب برای شما است مطمئن باشید که این دارو برای سالم ماندن شما تجویز شده است.

آیا در زمان بارداری پنی سیلین مصرف کردید؟ تجارب خودتان را در قسمت زیر با ما به اشتراک بگذارید. این مقاله فقط هدف اطلاع رسانی دارد و جایگزینی برای مشورت با پزشک تان نیست. هیچ دارویی را بدون صحبت با پزشک تان مصرف نکنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *