اثرات مثبت و منفی بازیهای ویدئویی بر نوجوانان و علائم اعتیاد به آن

اثرات مثبت و منفی بازیهای ویدئویی بر نوجوانان و علائم اعتیاد به آن

امروزه رابطه نزدیکی بین نوجوانان و بازی ویدئویی وجود دارد. در حقیقت ۹۷ درصد از نوجوانان و کودکان ایالات متحده حداقل یک ساعت در روز بازی ویدئویی می کنند. بنابراین، بازی ویدئویی از چه روش هایی بر نوجوانان اثر می گذارد؟ تاثیرات آن هم مثبت و هم منفی است. به خواندن این متن ادامه دهید تا وبسایت نی نی نما در مورد اثرات مثبت و منفی بازی ویدیوئی به شما بگوید. اجازه دهید تا با تاثیرات مثبت شروع کنیم.

اثرات مثبت بازی های ویدیوئی بر روی نوجوانان

بله، بازی ویدیوئی می تواند برای کودکان خوب باشد. شوکه نشوید، در اینجا دلیل آن را توضیح می دهیم. در این قسمت توضیح داده شده است که چرا بازی های مجازی برای نوجوانان خوب است.

اثرات مثبت بازی های ویدیوئی بر روی نوجوانان

۱٫ عملکرد شناختی را بهبود می بخشد

براساس یک تحقیق منتشر شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا، بر خلاف تصور عموم مردم، بازی های ویدیوئی می تواند مهارت های شناختی متعدد از قبیل میزان بهتر توجه، پردازش تصویری، حافظه، استدلال و درک را بهبود ببخشد. محققان، متاآنالیز بازی های ویدئویی را مورد بررسی قرار داده و نتیجه گرفته اند که اثرات مثبت بازی های خشونت آمیز ویدیوئی شامل بهبود توانایی تفکر گیمر در ابعاد مختلف مانند دوره درسی است.

۲٫ هماهنگی بین دست و چشم

تحقیقات نشان داده است که نوجوانان می توانند مهارت های هماهنگی مکانی و بینایی را از طریق بازی های ویدئویی، به ویژه از بازی های تیراندازی یاد بگیرند. برخی از بازی ها برای پیروزی نیاز به میزان زیادی از مهارت ها دارند. به عنوان مثال، بازیکنان باید موقعیت ها، سرعت، هدف، جهت و موارد دیگر را ارزیابی کنند. مغز تمام این داده ها را پردازش کرده و با دست هماهنگ می کند، زیرا تمام این عملیات از طریق صفحه کلید یا کنترلر بازی انجام می شود.

نویسنده اصلی پژوهش ایزابللا گرانیک از دانشگاه Radboud Nijmegen واقع در هلند، می گوید: «این بازی ها پیامدهای مهمی برای آموزش و پیشرفت شغل دارند، زیرا تحقیقات قبلی قدرت مهارت های مکانی را برای دستیابی به علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات بررسی کرده است».

۳٫ سریع فکر کردن و دقت

این اقدامات در بازی های ویدیوئی، گیمرها را برای تصمیم گیری هوشمندانه در مدت چند ثانیه آماده می کند. همچنین، آنها برای کنار آمدن با تغییرات غیرمنتظره در بازی، نیاز به تمرکز جدی دارند.

۴٫ تقویت مهارت (چالاکی)

بازی های آنلاین، حرکات دست با موس و صفحه کلید را بهبود می بخشند. گیمرها یاد می گیرند تا از توابع میانبر صفحه کلید استفاده کرده و سریع واکنش نشان دهند.

۵٫ توانایی حل مساله

محققان پیشنهاد می کنند که بازی های ویدئویی می توانند به نوجوانان در ایجاد مهارت های حل مسئله کمک کنند، زیرا در حین اینکه نوجوانان در بازی های استراتژیک نقش آفرینی می کنند، در حل مشکلات نیز بهتر می شوند.

۶٫ برخی از بازی ها می تواند خلق و خوی را بهبود بخشیده و اضطراب را از بین ببرند

برخی از بازی ها مانند انگری برد و Bejewelled II ساده هستند و باعث شادی و آرامش فوری شده و روحیه را تقویت می کنند. محقق گرانیک آن را «فواید اساسی عاطفی» می نامد، که از انجام بازی های ویدیوئی توسط کودکان ناشی می شود. این بازی ها همچنین می توانند به جوانان بیاموزند که چگونه با شکست ها کنار بیایند.

۷٫ بهبود تئوری هوش افزایشی

نوجوانانی که به دلیل کار بر روی یک معما یا بازی مورد تشویق و تمجید قرار می گیرند، ایده ای از پیشرفت آگاهی را توسعه داده که اساسا تصور می شود این هوش ثابت نیست و می تواند بهبود پیدا کند. این هوش با تلاش و زمان قابل رشد است. به این ترتیب، بازی های ویدیویی زمینه ایده آل برای کودکان را فراهم می کنند تا بتوانند چنین خصوصیات افکاری را داشته باشند.

۸٫ فواید دیگر

بازی های ویدئویی آموزشی می توانند موضوعات مدرسه را به صورت سوال و جوابی آموزش دهند و بازی های همه پسند می توانند همدلی در نوجوانان را افزایش دهند. اثرات مثبت آن به بازی هایی بستگی دارد که نوجوان تصمیم به بازی کردن آنها می گیرد. بازی های خوشن آمیز و نشان دهنده مسائل جنسی بیشتر از اینکه تاثیرات مثبت داشته باشند، اثرات منفی دارند.

اثرات منفی بازی های ویدیوئی

اثرات بد بازی های ویدیویی بیشتر مربوط به میزان بازی کردن و محتوای بازی است.

اثرات منفی بازی های ویدیوئی

۱٫ پرخاشگری در نوجوانان

یکی از مخرب ترین اثرات بازی های ویدیوئی خشونت آمیز، افزایش پرخاشگری در کودکان است. یک فراتحلیل جامع که شامل بیش از ۱۰۰ مقاله تحقیقاتی است، نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض بازی های ویدیوئی خشونت آمیز یک عامل خطرآفرین برای افزایش رفتار پرخاشگرایانه است (۴). برخی محققان ادعا كرده اند كه بازی های ویدئویی خشونت آمیز می توانند كودكان را نسبت به خشونت بی حس کند و احتمالا رفتارهای عامه پسند را کاهش می دهد.

۲٫ اعتیاد به بازی

اصطلاح «بازی پاتولوژیک» یا اعتیاد به بازی های ویدیوئی به طور گسترده در محافل پزشکی مورد بررسی قرار می گیرد، اگرچه هنوز به عنوان اختلال رسمی در دفترچه راهنمای تشخیصی و آماری ایالات متحده از نظر اختلالات روانی (DSM) طبقه بندی نشده است. گیمرهای پاتولوژیک احتمالاً دچار اضطراب، بی خوابی، انزوای اجتماعی و افسردگی می شوند. علاوه بر این، موارد فوق به صورت اختلالات هم پوشان هستند، به این معنا که  می توانند بر یکدیگر تاثیر بگذارند. بنابراین، بازی پاتولوژیک می تواند منجر به افسردگی، اضطراب یا هراس اجتماعی شود و سه مورد آخر می توانند کودک را به سمت تمایل و جذابیت بیشتری نسبت به بازی سوق دهند.

۳٫ عملکرد درسی ضعیف

این یکی از عوارض جانبی بازی های ویدیوئی بر روی نوجوانان است. انجام بازی های ویدیوئی برای ساعات طولانی می تواند بر عملکرد نوجوانان در مدرسه تاثیرگذار باشد. مطالعات نشان داده اند که صرف زمان بیشتر در انجام بازی های کامپیوتری، باعث عملکرد ضعیف تر درسی می شود. یک نظرسنجی نشان داده است که ۴۷ درصد از گیمرهایی که زیاد بازی ویدیوئی انجام می دهند، نمرات ضعیفی کسب کرده اند، در حالی که ۲۳ درصد از گیمرهایی که کمتر بازی می کنند، عملکرد بهتری در مقایسه با آنها داشتند.

۴٫ اثرات منفی بر روی سلامتی

بیش از حد بازی کردن می تواند تاثیرات منفی بر روی سلامت نوجوانان داشته باشد، زیرا آنها اکثر وقت خود را به جای اینکه صرف ورزش کردن کنند، صرف بازی های ویدیوئی می کنند. این کار خطر چاقی در کودکان را افزایش می دهد. گاهی اوقات کودکان از خوردن وعده های غذایی و خوابیدن اجتناب کرده تا بازی های ویدیوئی که به آن اعتیاد دارند را بازی کنند. نور خیره کننده صفحه نمایش نیز می تواند به بینایی کودک در دراز مدت آسیب برساند. اگر بر فعالیت های فرزند خود نظارت داشته باشید، می توانید از بروز این اثرات منفی در فرزند خود جلوگیری کنید.

نکاتی برای کنترل استفاده از رسانه های اجتماعی توسط نوجوانان

به عنوان والدین، ​​می توانید کارهای خاصی برای کاهش اثرات منفی بازی های ویدیویی بر رفتار و دستاوردهای بچه ها انجام دهید.

  • درباره محتوا و رتبه بندی بازی های ویدئویی که نوجوان شما آنها را بازی می کند، تحقیق کرده و آگاهی داشته باشید.
  • وسایل بازی ویدیوئی را در اتاق خواب کودک نصب نکنید.
  • محدودیت هایی را برای مدت استفاده و اینکه نوجوان هر چند وقت یک بار می تواند بازی کند، در نظر بگیرید.
  • میزان استفاده فرزندتان از رسانه های اجتماعی از جمله تلویزیون، اینترنت و بازی های ویدیوئی را کنترل کنید.
  • با کودک خود در مورد احساسات و مشاهداتش در مورد بازی که می کند، صحبت نمایید. چه چیزی اینقدر کودک را به این بازی جذب می کند؟
  • برای آشنایی بیشتر با برخی از بازی های ویدئویی و به اشتراک گذاشتن ایده هایی برای کمک به والدین دیگر در درک جنبه بچه ها، با والدین دیگر گفتگو کنید.
  • برای کودک خود یک الگو باشید و زمان استفاده از صفحه های نمایش (تلویزیون، لپتاپ) را محدود کنید.
  • در مورد جوانب مختلف رسانه های اجتماعی، جنبه های مثبت یا منفی بیش از حد قرار گرفتن در معرض صفحات نمایش، و تعادل زمانی استفاده از صفحات نمایش با نوجوانان صحبت کنید.
  • زمانی را به خانواده اختصاص دهید و کارهایی را انجام دهید که نیاز به استفاده از صفحه نمایش نداشته باشد. یا ابتکار عمل به خرج داده و با اعضاء خانواده تان هر هفته و یا آخر هر هفته به طور کامل از رسانه های اجتماعی دیجیتال فاصله بگیرید.
  • حتی گذراندن یک روز بدون رسانه های اجتماعی باعث می شود که کودک درک کند که دنیای دیجیتال همه چیز نیست
  • اگر نوجوان تان زمان زیادی را صرف بازی های کامپیوتری می کند، باید به دنبال علائم اعتیاد باشید.

علائم اعتیاد به بازی های ویدیوئی

آیا احساس می کنید که نوجوانتان بیش از حد زمان برای بازی های ویدیوئی سپری می کند؟ پس به دنبال علائم و نشانه های آن در ادامه متن باشید:

علائم اعتیاد به بازی های ویدیوئی

۱٫ بیش از حد پرمشغله (پریشان حواس) است

اگر نوجوان شما از اعتیاد به بازی های ویدیوئی رنج می برد، حتی وقتی از بازی کامپیوتری دور است، ذهنش درگیر بازی است. اگر ذهن نوجوانتان بیش از حد مشغول بازی ویدیوئی است، بازی های کامپیوتری مضر هستند.

۲٫ عدم کنترل

یک معتاد به بازی کامپیوتری نمی تواند زمانی که صرف بازی ویدیوئی می کند را کنترل نماید. او ممکن است بازی را با قصد ۲۰ دقیقه بازی کردن شروع کند، اما این بازی برای ساعت ها طول بکشد. این کار بر مطالعه و سایر سرگرمی های او تاثیر می گذارد.

۳٫ چیزهای دیگر در زندگی را نادیده می گیرد

نوجوان ترجیح می دهد در خانه مانده و بازی ویدیوئی انجام دهد تا اینکه به بیرون رفته و یا زمان با کیفیتی را با دوستانش سپری کند. نوجوان همچنین ممکن است در درسهایش ضعیف باشد.

۴٫ تبدیل به یک آدم ولخرج می شود

پولی که به او می دهید یا از طریق مشاغل پاره وقت جمع آوری می کند، همگی صرف خرید اقلام بازی می شود. آنها بطور مداوم بسته های نرم افزاری و سخت افزاری و لوازم جانبی را ارتقا می دهند و به هزینه های مربوط به آن توجه نمی کنند.

۵٫ حالت تدافعی پیدا می کند

او نمی خواهد درمورد اعتیاد بازی خود با شما بحث کند. وقتی از او در مورد زمانی که صرف بازی های کامپیوتری می کند، سوال می پرسید، او حالت دفاعی به خودش می گیرد. این نشان دهنده این مساله است که مشکلی وجود دارد، به خصوص اگر او نگران این مساله نباشد که خانواده و دوستانش از زندگی او کنار گذاشته می شوند.

اگر نوجوان شما به بازی های ویدیوئی معتاد شود، رفتار او شدیدا تغییر می کند. حتی اگر نوجوان شما دو یا سه مورد از الگوهای رفتاری فوق را نشان می دهد، به مداخله شما نیاز است.

اقداماتی برای پرداختن به اعتیاد به بازی های ویدئویی در کودکان

باید با بازی های اعتیادآور مانند سایر اعتیادها رفتار شود. بنابراین، چگونه می توان مبارزه با اعتیاد را شروع کرد؟ در اینجا چند روش برای حل مشکل اعتیاد به بازی های ویدئویی در بین نوجوانان ارائه شده است.

اقداماتی برای پرداختن به اعتیاد به بازی های ویدئویی در کودکان

۱٫ با نوجوان صحبت کنید

به نوجوان کمک کنید تا رفتار بی اختیار خود را تشخیص دهد. او ممکن است لجباز بوده و اینکه مشکلی برای او وجود دارد را انکار کند، اما امید و صبر خود را از دست ندهید. به او بگویید که نگران این مساله هستید که او ساعات بیش از حد طولانی را صرف بازی های کامپیوتری می کند. سعی کنید که قضاوت گرایانه برخورد نکنید. ممکن است شرمنده شود.

۲٫ زمان بازی ویدیوئی را محدود کنید

کسنول بازی یا کامپیوتر را از آنها نگیرید که ایجاد مشکل کند. ممکن است لجبازی کرده و به بازی کردن در بیرون از خانه ادامه دهند، که حتی مشکل بزرگ تری می شود. در عوض، با او صحبت کرده و محدودیت زمانی تعریف کنید. هر روز کمی زمان که می توانند بازی کامپیوتری انجام دهند را به آنها اختصاص دهید. ممکن است زمان بازی کامپیوتری را به تدریج از سه ساعت به دو ساعت، یک ساعت و … کاهش دهید. کودک خود را تشویق کنید که به برنامه خود عمل کند و با دور نگه داشتن لپ تاپ و تلفن های هوشمند خود، الگویی برای نوجوان شوید.

۳٫ با یک پزشک معالج صحبت کنید

اگر تلاش هایتان در خانه جواب نمی دهد، نوجوان را نزد یک درمانگر برده یا در یک برنامه ترک اعتیاد ثبت نام کنید. مشاوره به مسیر بهبودی منجر خواهد شد.

۴٫ درمان شناختی رفتاری یا CBT

درمانگر همچنین ممکن است درمان شناختی رفتاری را که بر تغییر افکار و احساسات کودک متمرکز است، توصیه کند. این محبوب ترین روش برای حل مشکل اعتیاد به بازی های ویدیوئی است. این روش شامل جایگزینی افکار ناسالم در مورد بازی ها با چیزی سازنده و کاهش زمان صرف شده برای انجام بازی ها می شود. باید با دادن پاداش برای پیروی از قوانین جدید، یادآوری های مداوم برای متوقف کردن بازی و سرگرم کردن نوجوان با فعالیت های دیگر، روی آن کار کنید (۶).

اگر بازی های ویدیوئی به طور محدود بازی شوند، بد یا مضر نیستند، اما لزومی به بازی کردن آنها نیز نیست. بازی کردن بیش از حد می تواند کودک را از زندگی بیرون جدا کند. اگر نوجوان خود را با بازی های کامپیوتری آشنا کرده اید، مسئولیت مدت زمان بازی کردن آنها و نوع بازی هایی که انجام می دهند با شما است.

با فرزند خود مخالفت نکرده و انجام آنچه را که دوست دارد، محدود نکنید. در عوض، سعی کنید فعالیت های دیگری را به طور سازنده وارد زندگی آنها کنید.

 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.