تشویق و تنبیه کودکان

کودک را از چند سالگی باید تنبیه یا تشویق کرد؟ سن طلایی برای تربیت کودک

والدین روش های تربیتی متفاوتی برای فرزندان خود دارند. گاهی اوقات با والدینی مواجه می شوید که معتقدند نباید به کودک سخت گرفت و کودک ۷ ساله شان هر گونه که بخواهد، رفتار می کند. گاهی اوقات نیز یک بچه ۲ ساله را می بینید که به علت یک اشتباه کوچک به سختی از جانب والدین خود توبیخ می شود. اینکه از چه سنی می توان کودکان را تنبیه یا تشویق کرد به یکی از دغدغه های والدین تبدیل شده است. به نظر شما از چه زمانی می توان کودکان را تشویق یا تنبیه کرد؟ تشویق و تنبیه کودکان باید در چه زمانی انجام شود؟ آیا قانون خاصی را باید در این خصوص رعایت کنیم؟ در این مقاله سعی کردیم تا پاسخی برای این سوالات ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

مطالب پیشنهادی: ۱۲ ایده خلاقانه و نورآورانه برای “تنبیه کودکان”

تشویق و تنبیه کودکان از چه زمانی شروع می شود؟

اصولا برای یادگیری کودک سن خاصی وجود ندارد و والدین از همان مراحل ابتدایی زندگی نوزاد تاثیر زیادی بر اخلاق و رفتار کودک در آینده خواهند داشت. بغل کردن کودک، نگاه کردن و صحبت کردن با او در سنین پایین یا پاسخ به نیازهای جسمی و عاطفی اش می تواند در رفتارها و عاطفه فرزند تاثیر زیادی داشته باشد. با این وجود تربیت کودک از سنی آغاز می شود که او قدرت درک مسائل و پاسخ کلامی را داشته باشد. در ادامه توضیح خواهیم داد که در چه زمانی می توان کودک را تنبیه یا تشویق کرد.

تشویق و تنبیه کودکان از چه زمانی شروع می شود؟

سن مناسب تشویق و تنبیه کودکان چه زمانی است؟

اکثر روان شناسان در قرن ۲۱ ام سن ۵ تا ۱۰ سالگی را برای تنبیه یا تشویق کودکان مناسب می دانند. با این حال، کودکان امروزی به درک بیشتر و سریع تری از محیط پیرامون خود می رسند. بنابراین قوانین را سریع تر درک کرده و حتی در سن دو سالگی نیاز به اعمال قوانین از جانب والدین خود دارند.

تشویق و تنبیه کودکان باید در چه زمانی انجام شود؟

در خصوص تنبیه یا تشویق کودکان یک نکته مهم وجود دارد و آن هم زمان تنبیه یا تشویق کردن آنها است. اگر بلافاصله بعد از کاری که انجام داده است او را تنبیه یا تشویق کنید، تاثیر بیشتری خواهد داشت. هر چه فاصله اعمال کودک با تنبیه و تشویق بیشتر شود، کودک دچار سردرگمی خواهد شد. به عبارت دیگر اگر کودک رفتار خوب و مناسبی داشت، همان موقع به او پاداش بدهید و اگر کار اشتباهی انجام داد، نیاز است تا همان موقع کودک را تنبیه کنید تا به اشتباه خود پی ببرد. همچنین باید در حین تنبیه یا تشویق حتما علت آن را ذکر کنید. مثلا بابت رفتار خوب کودک که او هدیه ای دهید و بگویید که این هدیه به علت رفتار مناسب او بوده است و یا برای رفتار بد کودک او را برای یک ساعت از تماشای کارتون مورد علاقه اش محروم کنید و حتما توضیح دهید که این محرومیت به علت رفتار اشتباه کودک بوده است.

در هنگام تنبیه کودکان چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

کودکان به نظم و قوانین نیاز دارند. کودکتان باید بداند که رفتار خوب یا بد او، عواقبی نیز به همراه دارد. اطمینان حاصل کنید که آنها کاملا از عواقب نقض قوانین آگاه هستند. عواقب باید فوری باشند، به ویژه وقتی با کودکانی سر و کار دارید که اقداماتشان نتیجه ای در پی دارد. ایجاد فاصله یا کم کردن زمان ورزش کردن، یا کم کردن وقت تماشای تلویزیون می تواند چندین راه برای نظم و انضباط کودک باشد. همچنین می توانید بر اساس کار اشتباهی که انجام داده است، برای عواقب کودکان خلاق باشید. به خاطر داشته باشید که هدف تنبیه شدن کودک نیست، اما کاری کنید که متوجه شوند رفتارشان اشتباه است.

در هنگام تنبیه کودکان چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

سخن آخر

ترتبیت کردن کودکان می تواند از همان زمان نوزادی آغاز شود. کودکتان می تواند رفتارهای ساده ای مثل نگاه کردن، صحبت کردن و در آغوش گرفتن را درک کرده و این مسائل تاثیر زیادی در عواطف و احساسات و شکل گیری رفتارهای او خواهد داشت. با این وجود، سن تنبیه یا تشویق کردن کودکان از زمانی آغار می شود که آنها قدرت درک مسائل و توانایی صحبت کردن داشته باشند. همچنین تنبیه و تشویق باید متناسب با رفتار کودک باشد. در ضمن بهتر است که تنبیه و تشویق در همان زمان اعمال کودک صورت گیرد. اگر نکاتی در خصوص تنبیه یا تشویق کودکان به ذهنتان می رسد و می خواهید با ما به اشتراک بگذارید، درنگ نکرده و در بخش نظرات زیر بنویسید. ما دوست داریم که داستانهایی در این خصوص را از شما بشنویم.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *