مکمل ویتامین b12 چیست

تداخلات دارویی و عوارض مصرف بیش از حد ویتامین b12 چیست؟

در حالی که اکثر افراد ویتامین B12 خود را از غذاهایی که می خورند تأمین می کنند، در عین حال برخی دیگر نیز برای جبران کمبود ویتامین خود به مکمل B12 متوسل می شوند.در برخی موارد ، ممکن است بیش از حد مصرف شود (اور دوز شود) و این می تواند منجر به عوارض جانبی مختلفی برای ویتامین b12 شود. در این مقاله ، نگاهی می اندازیم به عوارض جانبی مختلف ویتامین B12 که باید قبل از افزودن یکی از این مکمل ها به رژیم سلامتی روزانه خود در مورد آنها بدانید.

مطالب پیشنهادی: کمبود چه ویتامینی باعث ناباروری میشود؟!

عوارض ویتامین b12

عوارض جانبی ویتامین B12

ویتامین B12 به بدن شما در حفظ سلامت سلول های عصبی و خونی کمک می کند و به ساخت DNA ،که طبق NIH ماده ژنتیکی در همه سلول ها استکمک می کند. نیاز روزانه شما به B12 در هر سنی از شما متفاوت است ، از ۰٫۴ میکروگرم تا ۲٫۸ میکروگرم.با این حال ، ممکن است مواردی وجود داشته باشد که این ویتامین بیش از حد در بدن شما وجود داشته باشد و این می تواند منجر به عوارض جانبی خاصی از خفیف تا شدید شود. بیایید در زیر نگاهی به این عوارض جانبی ویتامین B12 بیندازیم.

مصرف بیش از حد ویتامین B12 (عوارض بالا بودن ویتامین ب ۱۲)

ویتامین B12 یک ویتامین محلول در آب است و بنابراین حتی در دوزهای بالاتر نیز بی خطر محسوب می شود. به منظور جلوگیری از کمبود B12 ، پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی شما ممکن است یک مکمل خوراکی یا تزریقی برای شما تجویز کنند. به دلیل خاصیت سمی بودن پایین آن (سمیت کم آن) ، حد بالایی (UL) برای دوز B12 وجود ندارد. با این حال ، در برخی موارد ، B12 به عنوان داشتن عوارض جانبی بالقوه شناخته شده است. این موارد شامل موارد زیر است.

  • اسهال
  • یبوست
  • خارش
  • بثورات پوستی
  • استفراغ
  • سردرد
  • اضطراب
  • حالت تهوع
  • تورم
  • سرگیجه

همانطور که در فهرست اطلاعات (برگه ای حاوی اطلاعات مشخص درباره چیزی) NIH وجود دارد ، می تواند برخی از عوارض جانبی شدید دیگری مانند موارد زیر را نیز داشته باشد.

عوارض افزایش ویتامین b12

واکنش آلرژیک یا آنافیلاکسی در عوارض جانبی ویتامین B12:

در برخی افراد ، B12 می تواند نوع بسیار کمیابی از واکنش آلرژیک یا آنافیلاکسی ایجاد کند که در آن ممکن است تورم در صورت ، زبان و گلو و دشواری در تنفس مشاهده شود ، همانطور که در مطالعه ای در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید ، آن را به عنوان یک فوریت پزشکی تلقی کنید.

عوارض جانبی ویتامین b12

تداخلات دارویی با ویتامین B12:

B12 می تواند با سایر داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد. در موارد دیگر ، داروهایی که به طور منظم مصرف می شوند می توانند منجر به کاهش جذب B12 در بدن شوند. برخی از این داروها شامل آنتی بیوتیک هایی مانند کلرامفنیکل ، داروهایی هستند که برای ریفلاکس اسید معده مانند امپرازول و لانسوپرازول استفاده می شوند و هیستامین هایی مانند تاگامت ، زانتاک و غیره. همچنین می تواند با داروهای دیابت مانند متفورمین تداخل ایجاد کند. در صورت تشخیص هر یک از این عوارض جانبی ، مصرف آن را قطع کرده و درمورد علائمی که تجربه کرده اید با پزشک خود صحبت کنید.

در مصرف ویتامین B12 توجه داشته باشید:

زنان شیرده قبل از مصرف مکمل های B12 و غیره باید با پزشک صحبت کنند.

مصرف ویتامین b12

مختصری در مورد اینکه ویتامین B12 چیست

ویتامین B12 یک ویتامین محلول در آب در مجموعه ویتامین B است و در واقع برای توصیف انواع اشکال مختلف یک ترکیب حاوی کبالت ، معروف به کوبالامین استفاده می شود. یکی از رایج ترین کوبالامین ها که در مواد غذایی یافت می شود به متیل کوبالامین معروف است. ویتامین B12 به پروتئین های موجود در غذا پیوند خورده و پس از جذب در بدن آزاد می شود. بدن برای تعدادی از عملکردهای مهم از جمله تولید سلول های خونی و فعالیت سیستم عصبی مناسب ، به ویتامین B12 نیاز دارد. طبق مطالعه ای که در مجله Nutrients منتشر شده است ، این نیز همچنین برای سنتز (ترکیب) DNA و عملکردهای مختلف دیگر در بدن بسیار مهم است. شرایط مختلف سلامتی می تواند باعث کمبود این ویتامین شود ، که ممکن است منجر به استفاده از مکمل آن شود. با این حال ، برخی از افراد هستند که به دلیل عوارض جانبی احتمالی ، نباید ویتامین B12 را مصرف کنند یا اینکه باید هنگام استفاده از این مکمل ها مراقب باشند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *