نقش کیفیت اسپرم در بارداری

نقش کیفیت اسپرم مردان در باروری و سقط جنین چیست؟

از آنجایی که مادر کسی است که حامله می شود، از این رو بسیاری از دلایل سقط جنین به فاکتورهای مادر مربوط می شود. نقش پدر یا به طور خاص اسپرم او اغلب در گذشته نادیده گرفته می شده است. با این حال ، ممکن است مواردی وجود داشته باشد که کیفیت اسپرم هم می تواند بارداری را تحت تأثیر قرار دهد و حتی مسئول سقط جنین باشد. البته به خاطر داشتن این موضوع مهم است که اغلب اوقات توضیحی واضح برای سقط جنین وجود ندارد. انجمن پزشکی باروری آمریکا (ASRM) خاطرنشان می کند که کمتر از نیمی از سقط جنین ها در ایالات متحده دلیل قابل شناسایی دارند. این موضوع می تواند ناامید کننده باشد ، به خصوص اگر چندین سقط جنین را تجربه کرده باشید. ASRM ادامه می دهد ، با این حال ، دو سوم زنانی که دچار سقط جنین مکرر می شوند ، بارداری سالمی دارند.

مطالب پیشنهادی: تاثیر استعمال دخانیات بر اسپرم و باروری مردان

کیفیت اسپرم و سقط جنین

کیفیت اسپرم و سقط جنین:

در گذشته بیشتر توجهات درباره سقط جنین معطوف به زنان بود. اما اخیراً مطالعاتی به طور خاص در مورد مردان و ارتباطی که کیفیت اسپرم برای دستیابی به یک بارداری موفق داشته است انجام شده است. متخصصان باروری اتفاق نظر دارند که تحقیقات بیشتری لازم است ، اما امروزه این مشکل  بیش از هر زمان دیگری شناخته شده است. از کروموزوم های غیرطبیعی گرفته تا تکه تکه شدن DNA اسپرم ، حتی انتخاب شیوه زندگی ، روش های زیادی وجود دارد که اسپرم می تواند بر نتیجه بارداری تأثیر بگذارد. توصیه می شود هنگام سقط جنین ، به ویژه چندین بار ، آزمایشات بر روی پدر مانند مادر متمرکز شود.

مشکلات کروموزومی در کیفیت اسپرم:

دلایل عمده سقط جنین مشکلات کروموزومی است. کروموزوم ها بلوک هایی DNA هستند که تمام اطلاعات مورد نیاز در طول رشد را رمزگذاری می کنند. از آنجا که نیمی از کروموزوم های نوزاد در حال رشد از پدر گرفته می شود ، ممکن است او با تولید کروموزوم های غیرطبیعی در بارداری دخیل باشد.
از هر چهار سقط حدود سه مورد در طی سه ماهه اول بارداری اتفاق می افتد. به طور معمول ، اگر خانمی در سه ماهه اول سقط جنین داشته باشد ، در کروموزوم های کودک مشکلی وجود دارد.
با مشکلات کروموزومی ، چیزی در حین بارداری به هم می خورد و جنین تعداد نامناسبی از کروموزوم ها را بدست می آورد (خیلی زیاد یا خیلی کم). این اتفاق ممکن است در نهایت منجر به سقط جنین شود. اگرچه همه نوزادان با تعداد اشتباه کروموزوم سقط نمی شوند. به عنوان مثال ، نوزادان مبتلا به تریزومی ۲۱ سندرم داون دارند.
در گذشته ، محققان بر روی تخمک به عنوان منبع اصلی مشکلات کروموزوم متمرکز می شدند. یک یک دلیل این موضوع این است که (معمولاً) در هر چرخه قاعدگی فقط یک تخمک تخمک گذاری می شود. با اسپرم ، انتخاب طبیعی قبل از لقاح انجام می شود که از لحاظ تئوری باید منجر به رسیدن “مناسبترین”اسپرم به تخمک شود.
علاوه بر این ، مطالعات ژنتیکی بر روی بافت ناشی از سقط ، اشتباهات را در مرحله اول میوز مادر (رشد اولیه تخمک) به عنوان محتمل ترین منبع ناهنجاری هایی که باعث سقط جنین می شوند ، شناسایی کرده است. اما برخی تحقیقات طی دهه گذشته نشان می دهند که ممکن است همیشه این مورد علت سقط جنین نباشد. به نظر می رسد برخی از موارد سقط های مکرر به میزان بالای کروموزوم های غیرطبیعی در اسپرم پدر مربوط باشد. هیچ تخمین واقعی در مورد میزان اسپرم در سقط مکرر وجود ندارد و اعتقاد بر این نیست که مشکلات کروموزومی در اسپرم دلیل اصلی سقط مکرر است. به نظر می رسد این این یک احتمال باشد،به ویژه در مردانی که مورفولوژی غیرطبیعی یا سایر نشانگرهای باروری پایین در اسپرم هایشان نشان داده شده است.

مشکلات کروموزومی در کیفیت اسپرم

قطعه قطعه شدن DNA در کیفیت اسپرم:

یکی از نکات مهم در کیفیت اسپرم در DNA فرد قرار داردکه ممکن است آسیب دیده شود. وقتی این آسیب بروز پیدا می کند،به آن قطعه قطعه شدن DNA اسپرم (SDF) می گویند واین یک حوزه مورد توجه بسیاری از مطالعات تحقیقاتی است که به دنبال علل سقط جنین هستند.
SDF به هر دلیلی ممکن است رخ دهد. از جمله این موارد مرگ سلولی ، سموم محیطی و بیماری یا تب است. اسپرم نمی تواند آسیب سلول را مانند سایر سلولهای بدن ترمیم کند و این عامل اصلی ناباروری مردان است. این آسیب همچنین بر ساختار DNA درون اسپرم تأثیر می گذارد و حتی اگر تخمک را بارور هم کند ، این امر احتمالاً منجر به سقط جنین خواهد شد. یک مطالعه زوج هایی را که چندین سقط جنین را تجربه کرده اند با زوج هایی با مردان نابارور و مردان بارور را مقایسه کرد. نتیجه تحقیق این شد که اسپرم های در سقط جنین دخیل بودند به احتمال زیاد علائم تکه تکه شدن تقریباً مشابه مردان نابارور را دارند.
این نوع نتایج نشان می دهد که همبستگی بین SDF و باروری – ناتوانی در بارداری و سقط جنین – می تواند یک عامل برای سقط جنین باشد. با این حال ، محققان به این نکته توجه دارند که SDF به تنهایی نمی تواند خطر سقط جنین را پیش بینی کند.

انتخاب های سبک زندگی:

هنگامی که یک زن باردار می شود، برای داشتن بارداری و کودک سالم اغلب اهمیت انتخاب شیوه زندگی او مورد تاکید قرار می گیرد. به نظر می رسد سبک زندگی یک مرد نیز می تواند برای سلامت بارداری نقش داشته باشد. همانطور که سلامتی زن قبل از بارداری مهم است ، سلامت مرد نیز مهم است.
این مورد در درجه اول به تأثیر کیفیت اسپرم برمی گردد. مواردی مانند سیگار کشیدن ، مصرف مواد مخدر و الکل ، تغذیه ، وزن و ورزش می توانند بر سلامت اسپرم مرد تأثیر بگذارند.
انتخاب های ناسالم می تواند منجر به عوامل زیادی شود که احتمال بارداری موفقیت آمیز را کاهش می دهد. این انتخاب های ناسالم شامل کاهش تحرک و زنده بودن اسپرم ، کاهش تعداد اسپرم و مورفولوژی غیرطبیعی (اندازه و شکل اسپرم) است. همچنین می تواند منجر به آسیب جسمی شود. هرگونه صدمه به اسپرم می تواند باعث مشکلات باروری شود و اگر تخمک بارور شود ، ممکن است منجر به سقط جنین شود.

 نقش کیفیت اسپرم در ناباروری

آزمایش اسپرم:

زمانی که دلیل دیگری برای سقط جنین پیدا نشود،ممکن است برخی از پزشکان توصیه کنند که مردان از لحاظ کیفیت اسپرم تحت آزمایشاتی قرار گیرند. آزمایش استاندارد آنالیز اسپرم است ، که شکل ، تحرک و تعداد اسپرم در نمونه را بررسی می کند. همچنین چند آزمایش DNA اسپرم در دسترس است که فراتر از بررسی های چشمی است. با این حال ، ASRM خاطرنشان می کند که در بهترین حالت این کار هنوز آزمایشی است و هنوز پیش بینی کننده قابل توجهی برای توانایی بارداری یا احتمال سقط جفت نیست. کیفیت اسپرم گاهی اوقات ، اما نه همیشه ، می تواند با تغییر در سبک زندگی یا داروها بهبود یابد.

نتیجه:

در نهایت ، بسیاری از افرادی که سقط جنین دارند هرگز به طور دقیق دلیل وقوع آن را نمی دانند. عوامل مختلفی در خطر سقط جنین نقش دارند و به طور کامل مشخص نیست که کیفیت اسپرم به عنوان یک عامل چقدر نقش مهمی در این اتفاق دارد. اگرچه می خواهید به دنبال پاسخ مشکل تان باشید، اما بهترین گزینه شما مشورت با پزشک یا متخصص باروری است.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *