ریزش موها پس از زایمان

ریزش موها پس از زایمان (آلوپسی): دلایل، نکات مدیریتی و درمان خانگی

در طول دوران بارداری، موهای شما ممکن است ضخیم و درخشان باشند. این امر ممکن است بدلیل هورمونها، رژیم غذایی و ویتامین های پیش از زایمانی باشد که شما در طول دوران بارداری مصرف می کرده اید. با این وجود این رشد موها ممکن است پس از زایمان دوامی نداشته باشد و حتی این احتمال وجود دارند که چند ماه پس از زایمان، با ریزش موهایتان مواجه شوید. در این مقاله، به بررسی دلایل ریزش موها پس از زایمان و نحوه مدیریت و کنترل آن برای حفظ موهای زیبایتان می پردازیم.

مطالب پیشنهادی: چرا خانمها دچار ریزش مو می شوند؟/ دلایل هورمونی و غیرهورمونی!

دلایل ریزش موها پس از زایمان

آیا ریزش موها پس از زایمان امری طبیعی است؟

ریزش موها پس از زایمان معمولاً دو تا چهار ماه پس از زایمان روی می دهد. این امر ممکن است تا مدت ۲۴ هفته ادامه داشته باشد اما به ندرت ممکن است بیش از ۱۵ ماه طول بکشد. این وضعیت تلوژن ایفلویم یا آلوپسی پس از زایمان نامیده می شود.

این وضعیت ممکن است باعث نازک شدن موها و ظهور بیشتر آنها در ناحیه بالای پوست سر به نسبت به طرفین و پشت سر شود.

چه عواملی باعث ریزش موها پس از زایمان می شوند؟

چرخه رشد موها شامل دو مرحله می باشد که آناژن (فاز رشد) و تلوژن (فاز استراحت) نام دارند. حدود ۹۰% رشد موها در هر زمان در مرحله رشد بوده و ۱۰% آنها در مرحله استراحت باقی مانده و نهایتاً می ریزند. به طور میانگین، هر فرد در روز حدود ۱۰۰ عدد مو از دست می دهد. در دوران بارداری، افزایش شدید سطح استروژن باعث گسترش مرحله رشد موها شده و مرحله استراحت را متوقف می سازد. این یعنی رشد موها افزایش یافته و ریزش آنها بدلیل توقف نسبی مرحله استراحت، کاهش می یابد. این امر می تواند باعث شود موها پرپشت تر و پرجلوه تر به نظر برسند.

پس از زایمان، سطح استروژن به حالت عادی بازگشته و باعث می شود فولیکول موها وارد مرحله تلوژن (استراحت) شوند. این امر می تواند منجر به ریزش بیشتر موها پس از زایمان شود. این وضعیت کوتاه مدت بوده و شما ممکن است ۶ تا ۱۲ ماه از بارداری، رشد عادی موهایتان را بازیابید. از دست دادن موها می تواند ناراحت کننده باشد اما شما می توانید این ریزش مو را مدیریت کرده و تا حدودی بر آن غلبه نمایید.

روشهایی برای مدیریت ریزش موها پس از زایمان

بر اساس نظر انجمن متخصصین پوست آمریکا، در اینجا چندین نکته را که می توانید از آنها برای بازگشت به روند عادی رویش موها پس از بارداری استفاده نمایید، بیان می نماییم.

۱٫ استفاده از شامپوهای حجم دهنده

این شامپوها حاوی پروتئین می باشند که فولیکول موها را پوشش داده و باعث می شود موهای شما ضخیم و متراکم تر به نظر برسد.

۲٫ یک نرم کننده برای موهای لطیف انتخاب کنید

این نرم کننده ها فرمول بندی خاصی برای موهای لطیف داشته و باعث خوابیدن موها (کاهش حجم موها و کم پشت دیده شدن موها) نمی شوند.

مدیریت ریزش موها پس از زایمان

۳٫ به درستی از نرم کننده استفاده کنید

نرم کننده باید بر روی انتهای مو (و نه پوست سر) استعمال شود. وقتی نرم کننده به پوست سر مالیده شود، باعث خوابیدن موها می گردد. از شامپوهای نرم کننده استفاده نکنید. برچسب شامپوها را قبل از استفاده بررسی نمایید زیرا شامپوهای نرم کننده دارای مواد نرم کننده قوی هستند که می توانند باعث خوابیدن موها شوند. از نرم کننده های قوی استفاده نکنید.

بعضی نکات دیگر ریزش موها پس از زایمان عبارتند از:

  • اگر می خواهید موهای بلندی داشته باشید، آنها را به صورت لایه ای کوتاه کنید تا پرتر به نظر برسند. همچنین موهای کوتاه متراکم تر به نظر رسیده و مدیریت آنها آسان تر است.
  • از موس مو و مرطوب کننده استفاده کنید. موس موی حجم دهنده می تواند ظاهر متراکم تری به موهای شما ببخشد. شامپوی مرطوب کننده می تواند رطوبت را در موها نگه داشته و خشکی آنها را از بین ببرد.
  • زیور آلات مو مانند نوارهای مو، بندها و روسری ها می توانند موهای شما را شیک جلوه دهند.
  • از شانه های دانه درشت برای شانه زدن ملایم موها بدون آسیب رساندن به آنها استفاده کنید.
  • از گرما دادن یا سایر روش های آرایش موها استفاده نکنید. از سشوار نیز استفاده ننمایید زیرا باعث تشدید ریزش موها خواهد شد.
  • از شستشوی موها با آب داغ پرهیز کرده و از گیره ها یا کش های موی تنگ و محکم نیز استفاده نمایید زیرا باعث آسیب بیشتر به موهای شما خواهند شد.
  • برای شستشوی موهایتان از یک شامپوی ملایم استفاده کنید.
  • علاوه بر شامپو و نرم کننده و نکات بیان شده، می توانید از بعضی درمانهای خانگی برای افزایش حجم موهایتان استفاده نمایید.

درمانهای خانگی برای ریزش موها پس از زایمان

در اینجا بعضی درمانهای خانگی که ممکن است بتوانند به ارتقای رشد سالم موها کمک کنند را بیان می کنیم:

۱٫ مراقبت کمبود موادمغذی باشید

جدا از سطح پایین استروژن، یک دلیل دیگر برای ریزش موها می تواند کمبود مواد مغذی ضروری در بدن باشد. سطح پایین روی، آهن، نیاسین، اسیدهای چرب ضروری، سلنیم و ویتامین D می تواند منجر به ریزش موها گردد.

۲٫ از مکمل های غذایی پس از مشورت با پزشک استفاده کنید

همچنین خوراکی های سرشار از ویتامین های C و B، آهن و روی مانند نخود فرنگی، حبوبات، پرتقال، سبزیجات سبز برگ، مخمر، کشک، جوانه ها، دوغ، غلات سبوس دار، آجیل و سویا استفاده نمایید.

۳٫ درمان خانگی ریزش موها پس از زایمان با دانه شنبلیله

این دانه ها می توانند رشد سالم موها را بهبود بخشیده و مانع از ریزش آنها شوند. آنها همچنین موها را تقویت و نرم می کنند. دانه شنبلیله را برای مدت یک شب در آب خیس کنید. آب را خالی کرده و از دانه ها را به حالت خمیر در آورید. این خمیر را به پوست سر و نوک موهایتان مالیده و برای مدت زمان ۳۰ دقیقه صبر کنید. از آب دانه های شنبلیله برای آبکشی موهایتان استفاده کرده و سپس موهایتان را آب معمولی بشویید. یک باور سنتی این است که دو بار انجام دادن این کار در طول هفته می تواند برای موها مفید باشد.

درمان خانگی ریزش موها پس از زایمان با دانه شنبلیله

۴٫ درمان خانگی ریزش موها پس از زایمان با سفیده تخم مرغ

یک درمان قدیمی دیگر، ترکیب سفیده تخم، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون می باشد که ممکن است برای رشد موها مفید باشد. پس از استفاده از این ترکیب، برای مدت ۳۰ دقیقه صبر کرده و سپس موهایتان را با استفاده از آب ولرم بشویید. عسل به نرم کردن، سفیده تخم مرغ به رشد و روغن زیتون به قدرت و درخشندگی بیشتر موها کمک می نماید.

درمان خانگی ریزش موها پس از زایمان با سفیده تخم مرغ

۵٫ درمان خانگی ریزش موها پس از زایمان با کشک

کشک می تواند یک نرم کننده طبیعی بوده و مانع ریزش موها شود. این ماده همچنین ممکن است بتواند کیفیت موها را بهبود بخشد. کشک را به پوست سر مالیده و برای مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید. مصرف ماست در رژیم غذایی نیز می تواند برای موها مفید باشد.

درمان خانگی ریزش موها پس از زایمان با کشک

۶٫ درمان خانگی ریزش موها پس از زایمان با انگورفرنگی هندی

خواص تغذیه کنندگی انگورفرنگی هندی یا آملا برای موها قرن هاست که شناخته شده است. شما می توانید از آن در رژیم غذایی تان استفاده کرده یا پوست سرتان را با آن ماساژ دهید. برای ماساژ دادن، انگورفرنگی ها را در روغن نارگیل یا بادام بجوشانید تا تیره شوند. سپس از روغن حاصل برای ماساژ استفاده نمایید.

درمان خانگی ریزش موها پس از زایمان با انگورفرنگی هندی

۷٫ درمان خانگی ریزش موها پس از زایمان با ماساژ

افزایش جریان خون در پوست سر می تواند رشد موها را افزایش دهد. برای این منظور، کافیست پوست سرتان را برای مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه با روغن نارگیل، بادام یا غیره ماساژ دهید. ماساژ با استفاده از روغن های دارویی مانند گل محمدی (رزماری) یا ماهابرینگ راج می تواند نتایج بهتری داشته باشد. روغن گل محمدی می تواند روند رسیدن اکسیژن به فولیکول مو را تسهیل نماید.

۸٫ درمان خانگی ریزش موها پس از زایمان با دانه کتان و میوه های خشک

قرار دادن این خوراکی ها در رژیم غذایی روزمره می تواند به رشد سالم موها کمک کند. گفته می شود دانه های کتان و میوه های خشک سرشار از روغن های امگا ۳ می باشند.

درمان خانگی ریزش موها پس از زایمان با دانه کتان و میوه های خشک

۹٫ درمان خانگی ریزش موها پس از زایمان با گل مروارید کاذب (برینگ راج)

این ماده می تواند رشد موها را تقویت کرده و رنگ طبیعی را به آنها بازگرداند. خمیری از برگهای تازه این گل تهیه کرده و آن را به پوست سرتان بمالید. پس از چند دقیقه موهایتان را با آب ولرم بشویید.

درمان خانگی ریزش موها پس از زایمان با گل مروارید کاذب (برینگ راج)

۱۰٫ درمان خانگی ریزش موها پس از زایمان با روغن کرچک

این روغن سرشار از اسیدهای چرب امگا ۹ (اسید ریسینولیک) بوده و برای رشد، جلوگیری از ریزش و مرطوب نمودن موها مفید است. می توانید آن را با روغن بادام یا نارگیل گرم ترکیب کرده و ترکیب حاصل را به آرامی به پوست سرتان بمالید.

درمان خانگی ریزش موها پس از زایمان با روغن کرچک

۱۱٫ درمان خانگی ریزش موها پس از زایمان با هی شو وو

این گیاه چینی سرشار از روی بوده و دارای خواص ضدالتهابی می باشد. باور بر این است که مصرف این گیاه می تواند ریزش موها را کاهش داده و مانع از سفید شدن آنها شود.

درمان خانگی ریزش موها پس از زایمان با هی شو وو

۱۲٫ درمان خانگی ریزش موها پس از زایمان با ماسک مخمر مو

آبجو به دلیل داشتن مخمرهایی که ریزش مو پس از زایمان را کاهش می دهند، برای موها مفید تلقی می شود. این مخمرها حاوی اسید فولیک، بیوتین و ریبوفلاوین می باشند که می توانند رشد موها را بهبود بخشند. همچنین این ماده می تواند موها را تقویت کرده و آنها را درخشان سازد.

درمان خانگی ریزش موها پس از زایمان با ماسک مخمر مو

۱۳٫ درمان خانگی ریزش موها پس از زایمان با مکمل بیوتین

بیوتین که ویتامین H نیز نامیده می شود، می تواند به ساخت یک پروتئین مو به نام کراتین کمک کند. کمبود این ویتامین ممکن است باعث ریزش و شکننده شدن موها شود. استفاده از یک مکمل ویتامین ب-کمپلمس یا شامپو یا نرم کننده حاوی بیوتین می تواند به کاهش ریزش مو کمک نماید.

درمان خانگی ریزش موها پس از زایمان با مکمل بیوتین

۱۴٫ درمان خانگی ریزش موها پس از زایمان با آلوئه ورا

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این ماده می تواند رشد موها را بهبود بخشد. این ماده همچنین جریان خود را در پوست سر افزایش داده و به نظر می رسد به رشد فولیکولهای سالم مو، حفظ تعادل pH و مرطوب ساختن پوست سر کمک کند. ژل آلوئه ورا را به پوست سرتان مالیده و برای مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید. سپس آن را بشویید. این کار را سه بار در هفته انجام دهید. این درمانها را به طور منظم استفاده کنید تا نهایتاً ریزش موهای شما متوقف شود.

درمان خانگی ریزش موها پس از زایمان با آلوئه ورا

در ادامه به بعضی از سوالات پرتکرار در این خصوص پاسخ داده شده است.

سوالات پرتکرار:

۱- آیا شیردهی باعث ریزش موها پر از زایمان می شود؟

ریزش موها پس از زایمان می تواند به دلیل تغییر در سطوح هورمونی روی دهد و ممکن است ارتباطی با شیردهی نداشته باشد.

۲- آیا ریزش موها ممکن است با بارداری های مکرر تشدید شود؟

ریزش موها پس از زایمان یا تلوژن ایفلویم امری عادی و موقت پس از بارداری می باشد. با این وجود اگر دچار آناژن ایفلویم شده باشید که در آن مرحله رشد فولیکول موها به تاخیر افتاده یا متوقف می شود، وضعیت ممکن است با بارداری های بعدی تشدید شود.

۳- تورنیک مو چیست؟

اگر موهای شما بلند است، یک رشته موی جدا شده شما ممکن است به دو انگشتان، مچ دستان، قوزک و انگشتان پاها یا آلت تناسلی نوزاد شما پیچیده شود. این موی پیچیده شده که تورنیک مو نامیده می شود، می تواند برای کودکتان دردناک باشد. گاهی پیچش این مو به دور اندام های ذکر شده می تواند به حدی شدید باشد که جریان خون را محدود کرده و باعث بروز عفونت شود. اگر متوجه پیچیده شدن مو به دور بخش های مختلف کودکتان شدید، سعی کنید به آرامی آن را باز کرده یا به دقت با قیچی آن را ببرید. اگر پیچش مو به دور اعضای بدن کودک خیلی شدید و محکم بود، بلافاصله از خدمات پزشکی کمک بگیرید.

پس از زایمان، ممکن است کمی طول بکشد تا بدن شما به شرایط عادی بازگردد. در طول این مدت، نوسانات هورمونی ممکن است تغییرات مختلفی در بدن از جمله موها ایجاد کند. اگر ریزش موهای شما تا ماهها پس از زایمان ادامه پیدا کرد، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. اما در اکثر مواقع، ریزش مو پس از بارداری کوتاه مدت و موقت می باشد بنابراین نگرانی چندانی در این خصوص وجود ندارد.

آیا هیچ درمان خاصی را برای ریزش موها پس از بارداری امتحان کرده اید؟ در قسمت نظرات، ما را مطلع نمایید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *