کوچک شدن شکم در ماه آخر بارداری، شاید کیسه آب پاره شده!

نشت کیسه آب می تواند از دلایل کوچک شدن ناگهانی شکم در ماه آخر بارداری باشد که هر چه سریعتر باید به پزشک مراجعه کرد زیرا پارگی کیسه آب در هفته های آخر بارداری، خطرات زیادی اعم از زایمان زودرس، زایمان سخت، رشد آهسته یا تامین اکسیژن کمتر برای جنین و سزارین اضطراری و اورژانسی را در بر دارد.

کوچک شدن شکم در ماه آخر بارداری

از نشانه‌های پارگی کیسه آب می‌توان به خروج ناگهانی مایع آبکی و یا نشت مایعی آبکی، رقیق و بی رنگ که گاهی زرد کهربایی است و در بعضی موارد سبز رنگ است اشاره کرد. این رنگ سبز مایع آبکی ممکن است در اثر مدفوع کردن جنین باشد. البته بعضی خانم‌های باردار زمانی که کیسه آبشان پاره می‌شود تصور می‌کنند آبی که از آنها خارج می‌شود ادرار است.

مادران باردار باید بدانند که ترشحات واژنی، غلظت بیشتری دارند و حالتشان لزج و چسبنده است. در حالی‌که قوام آب درون کیسه آب، کاملا شبیه آب معمولی است. البته استثنا هم وجود دارد و گاهی تشخیص بین پاره شدن کیسه آب و ترشحات واژنی سخت است. بنابر‌این در صورت بروز این اتفاق، خانم ‌های باردار حتما باید توسط پزشک معاینه شوند تا پس از انجام بعضی تست‌ها مشخص شود که آب خارج شده از آنها، ناشی از پارگی و یا نشت کیسه آب است.

نزدیکی همسران در ماه‌های‌بارداری بی‌خطر است اما این کار نباید در ماه آخر بارداری انجام شود. چون ممکن است منجر به پارگی کیسه آب جنین شود.

بهتر است در خصوص نشت مایع آمنیوتیک با پزشک خود صحبت کنید. اگر تاریخ زایمان شما نزدیک باشد، پزشک از شما می خواهد برای انجام زایمان به بیمارستان مراجعه کنید. اگر نزدیک زمان زایمان نیستید و نشت آهسته است، بنابراین پارگی در کیسه آمنیوتیک جزئی است و خود به خود ترمیم می شود. در این مورد، مادر به شدت تحت نظارت قرار خواهد گرفت. در مورد پارگی زودرس غشا، درمان بسته به علت در دسترس است. چیزهایی که باید در هنگام نشت مایع آمنیوتیک توجه کنید.

در صورتی که نشت مایع آمنیوتیک را تجربه می کنید، باید به موارد زیر توجه کنید:

 باید در اسرع وقت به پزشک اطلاع دهید
 زمان شروع نشت مایع آمنیوتیک را یادداشت کنید
 مقدار تقریبی نشت را تا زمانی که به دکتر برسید، بررسی کنید. او ممکن است برای تصمیم گیری بیشتر به این اطلاعات نیاز داشته باشد.
 هرگز چیزی، از جمله انگشت را وارد واژن نکنید زیرا احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.

چرا مایع دور جنین کم می شود؟

– نشت مایع از کیسه آب : شایع ترین علت آن سوراخ شدن یا پارگی کیسه آب قبل از موعد زایمان است.
– حاملگی طولانی‌مدت: با پیشرفت حاملگی، آرام آرام مایع اطراف جنین کم شده و جای بیشتری برای رشد جنین می دهد. در صورتی که موعد زایمان برسد و زایمان اتفاق نیفتد (زایمان دیررس)، آب بیشتری جذب شده و اطراف جنین تقریبا خشک می شود.
– عفونت داخل رحمی : ابتلا به برخی عفونت ها می تواند سبب کم شدن میزان مایع گردد.
– ناهنجاری های جنینی : بعضی مشکلات ژنتیکی و برخی از ناهنجاری های جنینی مانند نقص در تشکیل کلیه، انسداد مجرای خروجی ادرار و … می توانند باعث کاهش مایع شوند.
– داروها : مصرف بعضی داروها در دوران بارداری از قبیل برخی مسکن ها نیز باعث کاهش حجم مایع درون کیسه آب می شود.
– ناشناخته : گاهی بدون وجود هیچ مشکلی، حجم مایع به طور خود به خود کاهش می یابد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *