درمان تنبلی تخمدان با ورزش

ورزش مناسب برای تنبلی تخمدان

ورزش به تنبلی تخمدان کمک کرده و حساسیت انسولین را افزایش می دهد، متابولیسم را زیاد کرده و باعث کاهش وزن می شود.

یکی از عمده‌ترین دلایل نازایی در زنان، خصوصاً در افراد چاق مربوط به عارضه تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان است که می‌توان با انجام حرکات ورزشی متعادل و زیر نظر پزشک این عارضه را درمان نمود و از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

درمان تنبلی تخمدان با ورزش

ورزش در درمان بیماری تخمدان پلی‌كیستیك یا تنبلی تخمدان موثر است و با كاهش چربی‌های شكمی به تخمك‌گذاری كمك می‌كند.

همین‌طور ورزش با اثری كه بر روحیه فرد ورزشكار دارد، تاثیر ویژه‌ای بر اثربخشی داروهایی دارد كه در درمان نازایی استفاده می‌شود. همچنین ورزش به آزاد شدن هورمون‌هایی منجر می‌شود كه در تنظیم عادت ماهانه و تخمك‌گذاری بسیار موثر است.

خانمهایی که کیست تخمدان دارند و دارو مصرف می کنند، باید از حرکات ورزشی جهشی و کششی، دوومیدانی، شنا و نظیر آن پرهیز کنند. در واقع هر کاری که فشار به لگن بیاورد ممنوع است.

برای بعضی انواع کیست‌ها و براساس اندازه آن، پزشک فعالیت ورزشی سنگین را ممنوع می‌کند تا احتمال پاره شدن کیست کاهش یابد، ولی برای کیست‌هایی که اندازه‌شان کوچک است، محدودیت خاصی در این زمینه وجود ندارد.

مطالعات نشان می دهد ورزش های مقاومتی بهتر باعث افزایش حساسیت انسولین می شوند.

از ورزش های سنگین اجتناب کنید زیرا ورزش بیش از حد باعث افزایش فعالیت غدد آدرنالین می شود که باعث افزایش تورم و بدتر شدن تنبلی تخمدان می شود.

می توانید پیاده روی کنید یا کلاس های پیلاتس بروید یا روی تردمیل بدوید یا کلاس های زومبا یا یوگا شرکت کنید. ببینید از چه ورزشی لذت می برید و آن را انتخاب کنید.

ورزش های مقاومتی و هوازی مناسب هستند.

دراز نشست برای تنبلی تخمدان

ورزش در درمان تنبلی تخمدان موثر است، اما اگر بخواهید بدانید آیا دراز نشست برای تنبلی تخمدان مستقیما تاثیرگذار است؟ باید به شما بگوییم نه. دراز نشست از آنجایی برای درمان تنبلی تخمدان موثر است باعث کاهش وزن میشود  و این عاملی ایست که در درمان تنبلی تخمدان تاثیر گذار است.

درباره تنبلی تخمدان بدانید!

ورزش برای تنبلی تخمدان

تخمک گذاری روندی است که تحت تاثیر هورمون هایی که از مغز ترشح میشوند، کنترل می شود. در دوران جنینی تخمک هایی در تخمدان بوجود می آید که بعد از بلوغ در هر سیکل قاعدگی آزاد می شوند. مشکل در روند تخمک گذاری از مهمترین علل نازایی در خانم ها به شمار می رود. یکی از این بیماری ها سندروم تخمدان پلی کیستیک است که به اسم تنبلی تخمدان هم شناخته می شود.

در یک تخمدان نرمال، یکی از تخمک هایی که بصورت طبیعی در تخمدان هر نوزاد دختری وجود دارد در طی هر سیکل قاعدگی بزرگ و بالغ میشود و از نظر اندازه به بقیه ی تخمک ها غالب می شود، بطوریکه وقتی به اندازه ای بالغ بر ۲ سانتیمتر یعنی ۲۲میلیمتر رسید، جدار آن پاره شده و تخمک آزاد می شود. در این شرایط تخمک وارد لوله های رحم می شود و آماده لقاح و باروری است.

در یک تخمدان پلی کیستیک (PCO) تخمکی که باید در هر ماه بالغ شود شروع به رشد می کند ولی در همین مرحله متوقف می شود و در نتیجه تخمک غالب وجود نخواهد داشت و و جدار آن تخمک پاره نمی شود و تخمکی آزاد نمی شود. یکی از دلایلی که ایجاد ناباروری یا تاخیر و اختلال در باروری یک خانم می کند، همین است. ماحصل این فرایند به جایی میرسد که کیست هایی بوجود می آید به اندازه ۵ تا ۱۰ میلی متر که بصورت گروهی در اطراف تخمدان قرار میگیرد.

سندروم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS ( تنبلی تخمدان ) یک ناهنجاری هورمونی رایج در بین زنانی است که در سنین باروری قرار دارند. نام این سندروم با توجه به ظاهر اکثر تخمدانهای مبتلا به این عارضه انتخاب شده یعنی وجود کیست های متعدد بر روی دیواره خارجی تخمدان ها. این بیماری به صورت معمول، با قاعدگی نامنظم، نازایی، پرمویی بدن، چاقی و بزرگی دو طرف تخمدان پر از کیست مشخص می شود.

یکی از مشکلات زیربنایی موجود به همراه سندروم پلی کیستیک، وجود عدم تعادل هورمونی است. در زنانی که به سندروم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند، تخمدان ها بیش از حد طبیعی آندروژن تولید می کنند. آندروژن ها، هورمون های مردانه ای هستند که زنان نیز آنها را تولید می کنند.

بالا رفتن این هورمون ها بر شکل گیری و آزاد سازی تخمک در دوره ی تخمک گذاری تاثیر می گذارد. میزان بالای آندروژن می تواند باعث ایجاد آکنه، رشد موهای زائد، افزایش وزن و مشکل در تخمک گذاری شود. اغلب خانم های مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک، به ترکیبی از درمان های متفاوت نیاز دارند.

تغییر سبک زندگی از مهمترین درمان های سندروم تخمدان پلی کیستیک به شمار می رود. بهتر است که فرد مبتلا با تغییر رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی وزن خود را کاهش دهد.

مصرف قرص های ضد بارداری از روش های دیگر درمان این بیماری می باشد. برای زنانی که تمایلی به باردار شدن ندارند، قرص های ضد بارداری می تواند چرخه های قاعدگی را منظم کند، سطح هورمون های مردانه را کاهش دهد و به برطرف کردن آکنه ها کمک کند.

نتیجه جالب یک پژوهش!

دراز نشست برای تنبلی تخمدان

 

پزوهشگران دكتر عباس صارمي و محدثه سادات يعقوبي در اراك تحقيقي در رابطه با تنبلي تخمدان انجام دادند.
اين محققين به خانمهايي كه به يكي از مراكز درماني اراك مراجعه مي كردند و دچار تنبلي تخمدان بودند آموزش ورزش هاي مقاومتي با وزنه دادند. سپس از آنها درخواست شد ۳ بار در هفته تمرينات مقاومتي با وزنه انجام دهند و قبل از هر جلسه تمرين به مدت ۱۵ دقيقه بدن خود را با ورزش هاي مناسب و كششي گرم كنند.

سپس حركات مقاومتي با وزنه هاي آزاد اجرا مي شد. حركات شامل پرس پا، پشت پا، جلو پا، پرس سينه، جلو بازو و كشش دو طرفه به پايين، در برگيرنده عضلات بزرگ بالا و پايين تنه بود.

محققين همچنين به كساني كه دچار تنبلي تخمدان بودند روزانه ۲ كپسول كربنات كلسيم تجويز كردند.

بعد از دو ماه آزمايش خون نشان داد چربي خون و قند خون كساني كه تمرينات ورزشي را انجام داده اند و كپسول كلسيم خورده اند كاهش يافته و همچنين ذخيره تخمداني آنها نيز افزايش يافته است.
اين تحقيق نشان مي دهد يكي از راههاي درمان تنبلي تخمدان ورزش كردن مرتب و مصرف كلسيم كافي مي باشد.

توصیه های مهم!

۱- وزن خود را کاهش دهید.

۲- دریافت کالری روزانه خود را کم کنید تا بتوانید وزن خود را کاهش دهید.

۳- سعی کنید حتماً روزی ۲۰ دقیقه ورزش کنید.

۴- استرس را از زندگی خود دور کنید.

۵- عدم مصرف و یا محدود کردن مواد غذایی نظیر، انواع شیرینی جات، کیک و کلوچه، ماکارونی و پاستا، غذاهایی که شکر به آنها اضافه شده است، آبمیوه های شیرین صنعتی، نوشابه، نان های سفید و بدون سبوس.

۶- افزایش مصرف میوه، و سبزیجاتی مثل هویج، فلفل، کاهو، کلم، اسفناج و…

اشتراک‌گذاری
10 نظر
  1. اگر یه دختر مجرد پلی کیستیک داشته باشه باید از داروهای ضد باروری استفاده کنه؟؟؟
    واگر خیلی لاغر باشه باید چکار کنه ؟باز کم غذا مصرف کنه؟

  2. من ۱ساله که عروسی کردم وتنبلی تخمدان شدیددارم قاعدگی هم عقب افتاده نمیدونم چیکارکنن

    1. باید اول تست بارداری انجام بدهید اگر منفی بود باید به پزشک مراجعه نمایید تا برای شما دارو تجویز شود.

  3. سلام میشه لطف کنید بگید دقیقا چه ورزشی برای درمان کیست مفیده همون ورزشو انجام بدم

    1. سلام هر ورزشی که باعث کاهش وزن شود موثر است نوع خاصی مدنظر نیست به شرط آنکه کیست تخمدان به صورت منفرد و بزرگ نداشته باشید.

  4. سلام ،من۲۸سالم،مجردم،چندین ساله تنبلی تخمدان دارم،تا بحالم اصلا دکترنرفتم،ازامروز شرو به پیاده روی کردم،روزی۲۰دقیقه،وزنم۶۰کیلو،قدم۱۶۵،پریودام منظمه،ولی ریزش موشدید،پوست چرب،لکهای صورت دارم،موهای زائد دارم.حالا چه چیزی استفاده کنم؟؟؟ممنون ازشما

  5. شیوع بیماری پلی‌کیستیک تخمدان در کشورهای اروپایی ۵ تا ۱۰ درصد است ولی در ایران این میزان ۲۰ درصد دیده می‌شود که بانوان کشور را درگیر کرده است.
    این بیماری دارای علائم مختلفی از جمله چاقی، افزایش موی زائد بدن، اختلالات قاعدگی و نازایی است، درمان اولیه این بیماران کاهش وزن با ورود ورزش به زندگی است.
    ورزش‌های مختلفی از جمله پیلاتس، ایروبیک و حتی پیاده‌روی و دویدن سطح هورمون‌های مردانه را در زنان کاهش می‌دهد و نقش بسیار مهمی در درمان بیماری دارد.

  6. سلام تخندان من تخمک آزاد نمیکنه چیکار کنم تا این مشکل حل شه

    1. سلام باید به پزشک مراجعه نمایید تا برای شما داروهای تحریک تخمک گذاری تجویز شود .

  7. سلام
    ایا بدنسازی به رفع تنبلی تخمدان کمک میکنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *