بارداری پس از سرطان سينه خطرناک است؟!

بارداری و شیردهی در بیمارانی که ریسک پایینی از نظر عود دارند بی‌خطر می‌باشد و با مشاوره و حمایت لازم می‌توان به آن‌ها اجازه بارداری داد…

بارداري بعد از سرطان سينه، بارداری پس از سرطان،  چه مدت بعد از شیمی درمانی میتوان باردار شد،  سرطان و بارداری،  بارداری بعد از شیمی درمانی،  پریود بعد از شیمی درمانی،  شیمی درمانی و حاملگی

پژوهشی که اخیراً در نشریه انستیتوی ملی سرطان آمریکا (NCI) منتشرشده، نشان‌می‌دهد که:

 بارداری سبب خطر عود سرطان در افراد نجات‌یافته از سرطان‌سینه نمی‌شود.

سالهاست که ایمنی بارداری برای زنان با پیشینه سرطان‌سینه بخصوص سرطان سینه گیرنده استروژن‌مثبت (ER.Positive)، موضوعی بحث‌آفرین باقی‌مانده است.

در‌این موارد هورمون‌ها می‌توانند رشد و گسترش سرطان‌سینه را افزایش‌دهند. چون سطح هورمون‌ها در‌طول بارداری تغییر‌می‌کند می‌توان این‌گونه برداشت نمود که به‌احتمال‌زیاد سرطان سینه در افراد نجات‌یافته از سرطان‌سینه گیرنده استروژن‌مثبت (ER.Positive)، در دوران بارداری عود خواهد‌کرد.

درمان‌هايي که براي سرطان پستان انجام مي‌شود موجب نازايي نخواهد شد. يعني فرد بعد از سرطان پستان امکان بچه‌دار شدن دارد. البته اين در مورد بيماران مختلف، متفاوت است و تصميم با پزشک است که آيا خانمي بعد از سرطان پستان باردار شود يا خير. اولا براي ما مهم است که نوع سرطان پستان چگونه است چرا که برخي از انواع سرطان‌هاي پستان به هورمون‌ها حساس هستند و برخي‌ها به هورمون حساس نيستند.

به طور رایج پیشنهاد بر این بوده است که این بیماران باید تا دو سال پس از درمان سرطان از حاملگی پیشگیری نمایند.

اطلاعات موجود فعلی موید این امر هستند که حاملگی و شیردهی در بیمارانی که ریسک پایینی از نظر عود دارند ممکن و بی‌خطر می‌باشد و با مشاوره و حمایت لازم می‌توان به آن‌ها اجازه بارداری داد. 

پژوهش اخیر افراد نجات‌یافته از سرطان‌سینه که باردار شده بودند را با افرادی‌که طی دوره متوسط ۷سال باردار‌ نشده‌بودند مقایسه‌ نمود و با پیگیری میزان عود سرطان‌سینه، به این نتیجه رسید افرادی که باردار می‌شوند حتی اگر درگذشته مبتلا به سرطان سینه گیرنده استروژن مثبت بودند، با عود سرطان سینه مواجه نخواهند شد.

این یافته‌ها حاکی از آن است که بارداری خطر عود سرطان سینه را افزایش نمی‌دهد و این نگرانی را که بارداری موجب افزایش عود سرطان در افراد نجات‌یافته می‌شود، کاهش‌داد.

براساس این پژوهش، ممکن‌است ترس پزشکان و بیماران، عامل میزان بالای سقط‌جنین در‌میان زنانی باشد که پیشینه سرطان‌سینه دارند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.