چرا با قرص لتروزول باردار نشدم؟!

بعد از مصرف ۳ دوره کلومیفن دکترم ۲ دوره لتروزول برای تخمک گذاری تجویز کرد اما باز هم باردار نشدم. قبلاً کیست تخمدان داشتم اما الان ندارم. سونوگرافی و آزمایش خونم مشکلی نداشته و همسرم هم آزمایش اسپرمش نرمال بوده…

چرا با لتروزول باردار نشدم؟

نباید انتظار داشته باشید که با مصرف لتروزول ۱۰۰ درصد باردار شوید. احتمال موفیت بارداری در هر دوره از مصرف لتروزول حدود ۲۵ درصد است.

شما باید از جهت باز یا بسته بودن لوله های رحم نیز با استفاده از عکس رنگی رحم مطمئن شوید. در ضمن استرس نیز می تواند یکی از دلایل نازایی باشد و همچنین ۲۰ درصد از علل ناباروری ممکن است ناشناخته باشد.

قرص لتروزول معمولا از کلومیفن مفید تر است و باعث تحریک تخمدان ها در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک می شود.

لتروزول را می توان به تنهایی و یا همراه گونادوتروپین برای تحریک تخمک‌گذاری در IUI و IVF به‌کار برد.

این دارو علی الخصوص در افرادی که به درمان اولیه با کلومیفن یا گونادوتروپینها مقاومند استفاه می شود.

 لتروزول داروی جدیدتری است که به منظور تحریک تخمک‌گذاری استفاده می‌شود. این دارو بجای آثار آنتاگونیستی آثار آگونیستی استروژن بر اندومتر را القا می‌کند و با کاهش اثرات فیدبک منفی مرکزی استروژن سبب القای تخمک‌گذاری می‌شود.

لذا فاقد اثرات ضد استروژنی مستقیم است و بنابراین علاوه بر اینکه بر موکوس سرویکس اثر منفی ندارد. باعث افزایش ضخامت اندومتر نیز می‌شود و بالطبع این اندومتر مناسب، عاملی برای افزایش میزان لانه‌گزینی جنینی و بارداری است.

نیمه عمر لتروزول ۴۵ ساعت است که بسیار کوتاهتر از کلومیفن می‌باشد و این مسئله باعث شده که شرایط برای تخمک‌گذاری و ارگانوژنز نسبت به کلومیفن مناسب‌تر باشد. 

براساس مطالعات منتشر شده، زنان pcos (پلی کیستیک) که لتروزول مصرف می کنند تا ۲۷ درصد نوزاد سالم متولد می کنند. شانس هر شخص وابسته به فاکتورهایی از قبیل سن و فاکتورهای باروری است. مطالعه انجام شده دیگر، نشان داده است که میزان تحریک تخمدانها با مصرف لتروزول و کلومیفن به ترتیب ۷۰٫۹ و ۶۷٫۵ درصد است.

چگونگی درمان ناباروری با قرص لتروزول
تجویز قرص با توجه به دستور پزشک شما است. پزشک از شما می پرسد که پریود شده اید یا نه؟ اگر هم شده اید از شما می خواهد تست بارداری بدهید. اگر شما مطمئن نیستید که پریود شده اید یانه؟ مثلا لکه بینی کم رنگ دارید به پزشک اطلاع دهید.

زمانی که پزشک از باردار نبودن شما اطمینان حاصل کرد به مدت ۵ روز شما باید قرص لتروزول بخورید. شما این قرص ها را در روزهای ۳،۴،۵،۶،۷ سیکل خود و یا در روزهای ۵،۶،۷،۸،۹ مصرف می‌کنید. پزشکان بین مصرف ۳ تا ۷ روز و ۵ تا ۹ روز اختلاف نظر دارند اما میزان موفقیت تقریبا یکسان است.

قرص های لتروزول معمولا ۲٫۵ میلی گرمی هستند و شما یک تا ۳ قرص را در هر روز مصرف می کنید. دکتر در روزهای ۱۲ تا ۱۵ سیکل برای شما درخواست آزمایش خون و سونوگرافی می کند که برای تعیین میزان موفقیت تحریک تخمدانهاست.

در همان روزهای مصرفی رابطه جنسی داشته باشید. همچنین قرص لتروزول همراه با IUI قابل استفاه است.

بررسی پیشرفت درمان، اثربخشی دارو و عوارض ناخواسته در ویزیت های منظم توسط پزشک، امری بسیار مهم است. از این طریق، پزشک از تاثیر دارو، میزان دوز مصرفی و یا ادامه ی مصرف آن اطمینان حاصل می کند. برای بررسی عوارض ناخواسته ممکن است آزمایش خون گرفته شود.

بارداری زنان یائسه بسیار بعید است. اما، استفاده از لتروزول در طول بارداری باعث اثرات نامطلوب بر جنین می شود. در طول درمان با این دارو باید اقدامات احتیاطی لازم جهت جلوگیری از بارداری انجام گیرد. در صورت بارداری بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

استفاده طولانی مدت لتروزول ممکن است تراکم مواد معدنی استخوان را کاهش دهد و منجر به ضعف و یا پوکی استخوان شود. هر نوع ابهام و سوالی را با پزشک در میان بگذارید.

لتروزول ممکن است کلسترول و چربی خون را افزایش دهد. در این صورت، پزشک ممکن است داروهای کاهنده کلسترول و چربی تجویز کند.

پس از مصرف لتروزول ممکن است سرگیجه، سبکی سر، و غش رخ دهد. از عوارض جانبی این دارو کامل آگاه باشید _ یعنی کم کردن هشیاری و سرگیجه_ در انجام کارهایی مانند رانندگی، استفاده از ماشین آلات، و یا هر چیزی که نیاز به هوشیاری دارد. 

منبع خبر : مطلب تکمیلی از ooma

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *