ناباروری مرتبط با سن

چرا باردار نمیشوم؟ معرفی ۸ دلیل احتمالی که چرا هنوز باردار نشده اید!

مدت ها سعی دارید که باردار شوید اما هنوز هیچ اتفاقی نیافتاده است. چرا باردار نمی شوید؟ دلایل احتمالی زیادی برای این موضوع وجود دارد؛ از جمله بی نظمی در تخمک گذاری، مشکلات ساختاری در سیستم تناسلی، تعداد کم اسپرم یا بیماری های نهفته. اگرچه ناباروری علائمی مانند پریودی نامنظم یا گرفتگی های شدید قاعدگی دارد، اما حقیقت این است که بیشتر دلایل ناباروری پنهان و بدون نشانه هستند. ناباروری در مردان هم به ندرت علائمی دارد. در ادامه ۸ دلیل احتمالی که چرا هنوز باردار نشده اید را ارائه می دهیم:

8 دلیل احتمالی که چرا هنوز باردار نشده اید

به حد کافی برای باردار شدن تلاش نکرده اید

اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که چه مدت برای بارداری تلاش کرده اید. ممکن است احساس کنید باید برای مدت طولانی تلاش کنید و شاید هم این طور نباشد؛ ولی مهم است که بدانید خیلی  از زوج ها فورا بعد از اقدام باردار نمی شوند. حدود ۸۰ درصد از زوج ها بعد از ۶ ماه تلاش باردار می شوند. تقریبا ۹۰ درصد از آنها بعد از یک سال تلاش باردار خواهند شد. این طور فرض می شود که شما هر ماه زمان خوبی برای آمیزش دارید. پزشکان توصبه می کنند در صورت وجود موارد زیر برای ناباروری به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر ۳۵ سال یا بیشتر دارید و دست کم ۶ ماه از اقدام تان برای بارداری می گذرد
  • اگر کمتر از ۳۵ سال سن دارید و دست کم یک سال است که برای باردار شدن تلاش می کنید

اگر این موارد در مورد شما صدق می کند باید به پزشک مراجعه کنید،حتی اگر هیچ نوع علائمی از مشکلات ناباروری ندارید.

چرا باردار نمیشوم؟ معرفی 8 دلیل احتمالی که چرا هنوز باردار نشده اید!!!

تخمک گذاری نمی کنید

برای ایجاد لقاح، انسان به تخمک و اسپرم نیاز است. اگر شما تخمک گذاری نمی کنید پس قادر به باردار شدن نخواهید بود. عدم تخمک گذاری یکی از دلایل ناباروری در خانوم ها است و می تواند با شرایط زیادی مرتبط باشد. سندروم تخمدان پلی کیستیک (تنبلی تخمدان) یا PCOS یکی از دلایل احتمالی عدم تخمک گذاری می باشد. دلایل احتمالی دیگر شامل چاقی بیش از حد یا لاغری، نارسایی اولیه تخمدان، اختلالات تیروئید، هیپرپرو لاکتینمی (افزایش هورمون پرولاکتین) و ورزش بیش از حد می باشد. بیشتر خانوم هایی که با مشکل عدم تخمک گذاری مواجه هستند پریودهای نامنظمی دارند. با این وجود، قاعدگی منظم هم تضمینی برای روی دادن تخمک گذاری نیست. اگر سیکل قاعدگی نامنظمی دارید با پزشک خود صحبت کنید، حتی اگر یک سال از اقدام به بارداری تان نگذشته باشد.

مشکل از همسر شما است نه شما

شاید خانوم ها جنین را حمل کنند، اما این مشکل می تواند از طرف هر دوی آنها باشد. ۲۰ تا ۳۰ درصد از زوج های نابارور بعد از بررسی متوجه می شوند که فاکتورهای ناباروری از طرف مرد است. ۴۰ درصد دیگر فاکتور ناباروری مربوط به هر دو طرف است. مورد دیگری که باید بدانید این است که ناباروری مردان به ندرت علائمی دارد. و بدون آنالیز مایع منی قابل مشاهده نیست. “آنالیز” میزان سلامت مایع منی و اسپرم را بررسی می کند. زمانی که به پزشک مراجعه می کنید مطمئن شوید که هر دو مورد را بررسی کرده اید.

ناباروری مرتبط با سن، باعث بروز مشکل است

باردار شدن برای خانوم های بعد از ۳۵ و برای مردان بعد از ۴۰ سالگی کمی طولانی تر می شود. بعضی از خانوم ها فرض می کنند که اگر هنوز بطور منظم پریود می شوند پس باروری آنها بدون مشکل است، اما این درست نیست. سن بر کیفیت و همینطور تعداد تخمک ها اثر می گذارد. همچنین اگر همسر شما بیشتر از ۵ سال از شما بزرگ تر است، خطر مشکلات بارداری تان بعد از ۳۵ سالگی بیشتر خواهد شد.

ناباروری مرتبط با سن باعث بروز مشکل است

لوله های فالوپ شما مسدود شده است

دلیل ۲۵ درصد از ناباروری در خانوم ها اختلال تخمک گذاری است. بقیه موارد ناباروری خانوم ها می تواند به مشکلات انسداد  لوله های فالوپ (لوله های رحمی)، مشکلات ساختاری رحم یا اندومتریوز مربوط باشد. در صورتی که نمی دانید لوله فالوپ چیست، لوله های فالوپ مسیرهای میان تخمدان ها و رحم شما هستند. این لوله ها مستقیما به تخمدان ها وصل نیستند. اسپرم باید بصورت شناور خود را به گردنه رحم برساند و بعد وارد لوله های فالوپ شود. زمانی که یک تخمک از تخمدان آزاد می شود، ساختارهای مویی شکل لوله های فالوپ تخمک را به داخل لوله ها می کشند. عمل لقاح در داخل لوله های فالوپ انجام می شود؛ جایی که در نهایت اسپرم و تخمک به یکدیگر می رسند. اگر هر چیزی مانع عملکرد صحیح لوله های فالوپ شود یا اگر جراحت مانع رسیدن اسپرم به تخمک شوند، شما قادر به باردار شدن نخواهید بود. دلایل زیادی برای انسداد لوله های فالوپ وجود دارد. درحالیکه بعضی از خانوم ها با انسداد لوله های فالوپ درد لگن را تجربه می کنند، اما خانوم های زیاد دیگری هیچ علائمی ندارند. فقط آزمایش باروری می تواند مشخص کند که آیا لوله های رحمی شما باز هستند یا نه. HSG یک اشعه ایکس مخصوصی است که برای تعیین باز یا بسته بودن لوله های فالوپ از آن استفاده می شود. این آزمایش می تواند توسط متخصص زنان برای شما تجویز شود.

مشکل اندومتریوز دارید

اندرومتریوز زمانی رخ می دهد که بافت داخلی رحم، جایی خارج از رحم رشد کند. تخمین زده می شود که بیشتر از ۵۰ درصد از خانوم ها دارای اندرومتریوز به سختی باردار خواهند شد. شایع ترین علائم اندرومتریوز شامل پریودهای دردناک و درد لگن در زمان های نزدیک به قاعدگی است .با این وجود، همه خانوم های دارای این مشکل این علائم را تجربه نمی کنند. بعضی از خانوم ها در زمان هایی که برای بارداری اقدام می کنند متوجه وجود این مشکل می شوند. اندومتریوز معمولا به اشتباه تشخیص داده می شود یا اینکه اصلا تشخیص داده نمی شود. این مشکل با آزمایش خون یا سونوگرافی مشخص نمی شود. اندومتریوز برای شناسایی نیاز به جراحی تشخیصی لاپروسکوپی دارد. به همین دلیل، تشخیص صحیح به طور متوسط ۴ سال طول می کشد.

مشکلات سلامتی نهفته دارید

مشکلات سلامتی نهفته می تواند منجر به ناباروری هم در خانوم ها و هم در آقایان شود. برای مثال، عدم تعادل غده تیروئید یا دیابت های بدون تشخیص می توانند منجر به ناباروری شوند. اگرچه این مورد به خوبی مشخص نشده است اما افسردگی با ناباروری مرتبط بوده است. بعضی از بیماری های خودایمنی مانند لوپوس یا بیماری سلیاک بدون تشخیص هم می تواند دلیل ناباروری باشد. بعضی از داروهای تجویز شده هم وجود دارند که می توانند بر باروری اثر بگذارند. هیچوقت بدون مشورت با پزشک تان مصرف دارویی را سر خود قطع نکنید و مطمئن شوید که پزشک هر دوی شما می داند که شما قصد باردار شدن دارید. همچنین، بیماری های منتقله رابطه جنسی بدون تشخیص هم می تواند باعث ناباروری شوند. ممکن است شما هیچ علائمی برای این بیماری نداشته باشید.

ناباروری شما غیر قابل توضیح است

بین ۱۰ تا ۳۰ درصد از زوج های نابارور هیچ وقت دلیل اینکه چرا نتوانستند باردار شوند را پیدا نمی کنند. بعضی از پزشکان می گویند این مورد مربوط به عدم تشخیص خوب است. به گفته آنها چیزی به عنوان ناباروری غیرقابل توضبح وجود ندارد؛ بلکه مشکل مریوط به دلایل کشف نشده یا تشخیص داده نشده است. اگرچه حقیقت ماجرا همچنان باقی است و بعضی از زوج ها پاسخی برای مشکل خود دریافت نکرده اند؛ با این حال، نبود پاسخ به این معنی نیست که شما نمی توانید درمان شوید. شما می توانید (و باید) برای ناباروری تحت درمان قرار بگیرید؛ حتی اگر تشخیص شما غیر قابل توضبح باشد.

ناباروری شما غیر قابل توضیح است

چند توصیه

اگر برای باردر شدن مشکل دارید، یابد بدانید که راه حلی برای مشکل شما وجود دارد. زوج های زیادی درمان و آزمایش را به تعویق می اندازند و منتظر معجزه هستند و فکر می کنند فقط باید “زمان بیشتری تلاش کنند و منتظر بمانند”. این کار اشتباه است. بعضی از علت های ناباروری با گذشت زمان بدتر می شوند. هرچه سریع تر برای درمان اقدام کنید احتمال اینکه درمان نتیجه بهتری برای شما داشته باشد بیشتر خواهد بود.

علت دیگری که گاهی اوقات زوج ها آزمایش را به تاخیر می اندازند این است که احساس می کنند از لحاظ سلامتی بی عیب هستند. درست است، شاید شما و همسرتان هیچ نشانه یا علائمی از ناباروری نداشته باشید. چرخه قاعدگی ۲۸ روز منظم و طبیعی هم داشته باشید اما معنی اش این نیست که تضمینی وجود دارد که بعد از اقدام به بارداری سریع باردار می شوید یا اینکه مشکل ناباروری ندارید.

دلایل ناباروری همیشه برای فرد تخمک گذار قابل مشاهده نیستند. به همین دلیل، اگر به مدت یک سال برای بارداری اقدام کردید (یا اگر ۳۵ سال یا بیشتر دارید و ۶ ماه برای باردای اقدام کرده اید) لطفا برای درمان به پزشک مراجعه کنید و منتظر نمانید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *