کیست سالید چیست

توده سالید هیپواکو یا کیست سینه در زنان و همه دانستنی های آن

در رابطه با توده سالید هیپواکو باید گفت کمتر زنی است که این برجستگی های بی خطر را در سینه اش نداشته باشد و کیست ها راهی به سینه اش پیدا نکرده باشند. درست است برجستگی مشکوکی که با دست هم قابل لمس شدن است با خودش ترس هایی را یدک می کشد و آرامش تان را لااقل تا زمان گرفتن نتیجه سونوگرافی از بین می برد، اما از نظر دکتر عصمت السادات هاشمی، جراح پستان، عضو هیات علمی پژوهشکده بیماری های سینه و مدیر کلینیک بیماری های سینه، همه زنانی که به این مشکل شایع دچار هستند، گرفتار سرطان سینه نمی شوند. دکتر هاشمی می گوید در اینکه باید کنترل مداوم این کیست سالید را جدی بگیرید، شکی نیست اما نباید پیدا شدن این برجستگی ها را با سرطانی شدن سینه های تان یکی بدانید.

مطلب پیشنهادی: ترشحات نوک سینه چه دلیلی می تواند داشته باشد؟

توده سالید هیپواکو

منظور از توده سالید هیپواک، توده های کیستیک می باشد. کیست های ساده هیچ خطری برای سلامت ندارند و اساسا نیازی هم به درمان شان نیست و وقتی خطری نیست، پس نباید بی جهت خانم های مبتلا خود را درگیر درمان های بیهوده- و بعضا- خطرناک کنند. گاهی بنا به اصرار بیمار یا تشخیص پزشک برای فرد مبتلا به کیست ساده، ویتامین e تجویز می شود که خاصیت درمانی ندارد و تنها درد را کاهش می دهد؛ علاوه بر آن گل مغربی را هم به همین منظور تجویز می کنند. اما اگر فرد دردی را به خاطر وجود این کیست ها احساس نکرد، نیازی به استفاده از این مکمل ها وجود ندارد.

توده solid چیست

احساس کردن کیست های سینه

تقریبا همه خانم ها در طول عمرشان برای یک بار هم که شده کیست سینه را تجربه می کنند. کیست، فضایی داخل سینه است که دیواره نازکی دارد و مایع درون آن یکدست و زلال است. کیست ها معمولا کوچک هستند ولی ممکن است کیست های بزرگ هم تشکیل شوند که البته جای نگرانی نیست؛ چون اندازه کیست دلیل خطرناک بودن آن نیست.

انواع کیست سینه

دو نوع کیست وجود دارد؛ کیست های ساده و کیست های کمپلکس.

اغلب کیست های سینه (چه بزرگ باشند، چه کوچک) کیست های ساده هستند که هیچ خطری را متوجه سلامت فرد نمی کنند و تنها ممکن است باعث ایجاد درد در سینه شوند. اما کیست های کمپلکس متفاوت هستند؛ به این شکل که دیواره ضخیمی دارند و به شکل توده لمس می شوند. این کیست ها گرچه همیشه خطرساز نیستند، اما به اندازه کیست های گروه قبل بی آزار هم نیستند و اگر طی نمونه برداری، آزمایش ها و معاینات توده خطرناک تشخیص داده شود، باید درمان را شروع کرد.

کیست های خطرناک سینه کدامند؟

آنچه می توان با عنوان کیست خطرناک از آن یاد کرد، دسته دوم کیست ها یا همان کیست های کمپلکس هستند؛ اما تشخیص نوع آنها و میزان خطرناک بودن شان کار شما نیست. درصورتی که فرد در سینه خود توده ای لمس کند، باید حتما به پزشک مراجعه کند؛ چراکه تنها راه تشخیص قطعی نوع کیست، سونوگرافی یا رادیولوژی است. یعنی هیچ کس نمی تواند صرفا با لمس یک توده به این نتیجه برسد که توده خطرناک است.

کیست سینه، ارث مادری است؟

بعضی ها تصور می کنند کیست های سینه هم مانند کیست های تخمدان در اثر وراثت ایجاد می شوند. درحالی که این تصور اشتباه است و کیست های سینه و تخمدان، ساختار متفاوتی دارند.

از آنجا که علت اصلی تشکیل کیست سینه هورمون های تخمدان است، در سنین باروری خانم ها، احتمال تشکیل کیست بیشتر می شود. تخمدان های خانم ها در سنین بین ۳۰ تا ۳۵ سالگی فعالیت منظم تری دارد و به همین دلیل زنان در این سال ها در دوران اوج باروری قرار دارند و بیشتر از هر وقت دیگری ممکن است دچار کیست شوند. احتمال اینکه سینه خانم ها کیست ساز شود، با ورود آنها به ۳۰ سالگی بیشتر می شود و احتمال ابتلا به آن معمولا تا ۵۰ سالگی هم بالاست.

در صورت داشتن کیست سینه، نباید شیر بدهم؟

گاهی افرادی که کیست ساده سینه دارند از بارداری می ترسند، چون فکر می کنند ممکن است خطری برای خودشان و جنین داشته باشد. اما درصورتی که سونوگرافی یا رادیولوژی، ساده بودن کیست ها را تایید کنند، بارداری و شیردهی هیچ خطری برای مادر و جنین در پی نخواهد داشت. فقط از آنجا که طی بارداری میزان ترشح هورمون ها در بدن تغییر می کند، ممکن است اندازه کیست بزرگ تر شود و فرد به خاطر وجود آنها درد بیشتری احساس کند.
البته از آنجا که هورمون ها بیشتر از هر عامل دیگری روی تعداد و اندازه کیست ها تاثیر می گذارند، بعد از اتمام دوره بارداری و شیردهی و با برگشتن هورمون ها به وضعیت عادی فرد می تواند انتظار ایجاد تغییراتی را در آنها داشت. البته ممکن است کیست در اطراف نوک سینه قرار داشته باشد که در این صورت مانعی برای مکیدن سینه توسط نوزاد یا عامل درد بیشتر برای مادر خواهد شد. اما باز هم مساله نگران کننده ای نیست. چون روش ساده ای برای خالی کردن محتویات کیست توسط پزشک متخصص وجود دارد و درصورتی که مادر مایل باشد، حتی در این شرایط هم می تواند نوزادش را با شیر خودش تغذیه کند.

مطلب پیشنهادی: كيست سينه و بارداری | آیا بارداری با وجود کیست سینه خطرناک است؟!

توده solid چیست؟

درمان کیست سینه

بعضی خانم ها به محض اینکه از وجود کیست ها باخبر شوند، نگران سلامت شان می شوند؛ اما اگر بعد از انجام سونوگرافی و مشورت با پزشک متخصص زنان از ساده بودن کیست ها اطمینان حاصل شده باشد، دیگر جایی برای نگرانی وجود ندارد. کیست های ساده هیچ خطری برای سلامت ندارند و اساسا نیازی هم به درمان شان نیست و وقتی خطری نیست، پس نباید بی جهت خانم های مبتلا خود را درگیر درمان های بیهوده- و بعضا- خطرناک کنند. گاهی بنا به اصرار بیمار یا تشخیص پزشک برای فرد مبتلا به کیست ساده، ویتامین e تجویز می شود که خاصیت درمانی ندارد و تنها درد را کاهش می دهد؛ علاوه بر آن گل مغربی را هم به همین منظور تجویز می کنند. اما اگر فرد دردی را به خاطر وجود این کیست ها احساس نکرد، نیازی به استفاده از این مکمل ها وجود ندارد.

راه های پیشگیری از بروز کیست سینه

همانطور که گفتیم، کیست سینه در اثر تغییرات هورمون های تخمدان به وجود می آید و از آنجایی که ترشح هورمون ها یک اتفاق طبیعی است که نمی توان و نباید مانع آن شد، به همین دلیل توصیه می شود خانم هایی که کیست سینه ندارند سالی یک بار، کسانی که کیست یا فیبروکیستیک دارند، هر شش ماه یک بار و افرادی که سابقه بیشتری در زمینه ابتلا به کیست سینه دارند، هر سه ماه یک بار سونوگرافی انجام دهند. ضمن اینکه لازم است هر کسی ماهی یک بار در منزل خودش سینه هایش را معاینه کند و به محض مشاهده تغییرات، برای پیگیری موضوع سراغ متخصص برود. توصیه می شود از ۲۰ سالگی به بعد خانم ها، یک بار در ماه مقابل آینه سینه های شان را معاینه کنند. روش معاینه به هیچ وجه سخت نیست و هر کسی به تنهایی از عهده انجام آن برمی آید. صرفا قرار است سینه را با دست لمس کنید تا ببینید آیا توده ای احساس می کنید یا خیر.

بیماری سینه فیبروکیستیک چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک شما می‌تواند با انجام معاینه‌ی سینه، بیماری سینه فیبروکیستیک را تشخیص دهد. همچنین ممکن است که برای بررسی دقیق‌تر تغییرات سینه‌ی شما، سونوگرافی، ماموگرافی یا MRI تجویز کند. دانشگاه جان هاپکینز، ماموگرافی دیجیتال را برای خانم‌های مبتلا به سینه فیبروکیستیک توصیه می‌کند، چرا که این تکنولوژی می‌تواند تصاویر دقیق‌تری از سینه ارائه دهد. در برخی از موارد، سونوگرافی می‌تواند به تشخیص بافت نرمال پستان از ناهنجاری‌ها کمک کند. اگر پزشک‌تان درباره‌ی ظاهر کیست یا مورد دیگری در سینه‌تان نگران باشد، ممکن است که برای تشخیص سرطانی یا غیرسرطانی بودن آن از بیوپسی کمک بگیرد. این بیوپسی معمولا به‌وسیله‌ی آسپیراسیون سوزنی ظریف انجام می‌شود. بیوپسی، نوعی روش جراحی است که در آن با استفاده از یک سوزن کوچک از مایع یا بافت مشکوک نمونه‌برداری می‌شود.

معاینه کیست سینه توسط خود فرد

معاینه سینه ها در خانه کار سختی نیست. برای این کار مقابل آینه بایستید، دست های تان را کنار بدن قرار دهید، با دقت نگاه کنید و ببینید آیا هیچ علامت غیرعادی در سینه ها مشاهده می شود یا نه. از زاویه های مختلف نگاه کنید. حالت دست های تان را تغییر دهید و باز هر دو سینه را بررسی کنید؛ مثلا دست تان را بالا ببرید.

مرحله بعدی معاینه، لمس کردن است

برای معاینه سینه راست، دست را بلند کنید و پشت سرتان بگذارید. سینه را یک دایره در نظر بگیرید. با حرکات دایره ای شکل دست چپ و با فشار خفیفی بافت های سینه را لمس کنید تا به نوک سینه برسید.

این کار را یک بار دیگر با فشار کمی بیشتری انجام دهید. بار سوم با فشار بیشتری بافت ها را لمس کنید. از همین روش برای سینه چپ هم استفاده کنید.

زیر بغل را هم معاینه کنید

برای اطمینان بیشتر روی تخت دراز بکشید و معاینه شماره دو را در حالت خوابیده هم انجام دهید. به همان روش قبلی دستی را بلند کنید و با دست مخالف معاینه را تکرار کنید. در مرحله آخر با دست مخالف زیر بغل را هم معاینه کنید. اگر این معاینه را در حمام انجام دهید، راحت تر خواهد بود؛ چراکه آب یا صابون باعث می شود بافت ها را بهتر و دقیق تر لمس کنید.

اشتراک‌گذاری
27 نظر
  1. ایا هیپواکو غدد چربی هستن ؟

    1. خیر- هیپو اکو به توده های کیستیک اطلاق میشود.

  2. سلام من دو سال پیش سونوگرافی سینه انجام دادم که نتیجه این بود در بررسی از برست راست با پروپ سطحی در پوست و بافت زیر جلدی ضایعه ای مشهود نیست در بافت فیبر و گلاندولر تغییر ات منتشر خوش خیم مشاهده میشود بعلاوه در ساعت ۱_۱۲ حاشیه ارئول دو توده در کنار هم یکی کاملا سالید به ابعاد ۹*۹/۵و دیگری با اکوی میکس سالید و سیستیک به ابعاد ۱۱*۱۴ با حدود مشخص بدون کلسیفیکاسیون وسایه خلفی و در ساعت ۱۰کیستی به قطر ۴mm مشاهده میشوند بررسی بیشتر توده با اکوی میکس با بیوپسی توصیه می‌شود اتساع مجاری در برست مشهود نیست در بررسی از ناحیه اگزیلری راست لنف نود پاتولوژیک مشاهده نشده لنف نودهای ریاکتیو با ابعاد و ضخامت کورتیکال در حدود عادی دیده میشود. لطفاً راهنمایی کنید آیا نمونه برداری. انجام بدم یا نه؟این مطالب نگران کننده و خطرناکه؟

    1. سلام خیر نگران کننده نیست اما بهتر است با پزشک جراح پستان هم مشورت ی داشته باشید.

  3. سلام خواهش میکنم جواب سوالم رو بدید جواب سونوی مادرم ب این شرح :
    درفاصله ۱۴mmاز سطح پوست کانون هیپواکوئیک هموژن ول دیفایند با دیواره ای ب ضخامت ۰/۵mmدیده میشودابعاد ۱۹/۸ است
    لطفا بگید ایا خطر ناک است یانه؟ درمان میشه؟

    1. سلام نگران نباشید باید زیر نظر پزشک متخصص جراح پستان درمان شوند.

  4. سلام
    در پستان چپ و در ساعت ۶ و در زون میانی یک توده سالید وهتروژن دارای اجزای کیستیک داخلی به ابعاد ۲۹*۱۸*۲۲میلیمتر مشهود است که دارای حاشیه مشخص و تشدید خلف میباشد که در برسی کالر داپلر دارای فلوی داخلی است از اینرو در درجات کمی suspectiveمیباشد.

    لطفا بگویید که خطر ناک است؟ یا نه؟

    1. سلام برای بررسی بیشتر باید به جراح بیماری های پستان مراجعه نمایید .

  5. سلام سونوگرافی همسر.تصویریک ضایعه سالیدایزواکوبه ابعاد۱۰*۶mmدرساعت۲درپستان چپNearZoneدیدهشده.یک ضایعه ایزواکودیگربه ابعاد۹*۴mmدرساعت۱۲ پستان چپ.چند کیستبه ابعاد۹*۴درساعت۱۲درقسمتفوقانی خارجیپستان راستدیده شده ممنون میشم مشاوره دهید باتشکر

    1. سلام مشکل جدی وجود ندارد اما بهتر است زیر نظر پزشک جراح بیماری های پستان بررسی شود.

  6. سلام من کیست حاوی septation به ابعاد ۹×۴ mm استدر امتداد ساعت ۲_۳در پستان چپ و لنف نود با نمای bengin به ابعاد ۲۲×۵ mm در ناحیه ی اگزیلاری چپ دیده میشود ایا خطر ناک است؟؟؟؟

    1. سلام باید به جراح بیماری های پستان مراجعه نمایید تا بررسی شود.

  7. سلام ببخشید توده سالید هیپواکو و circum scribed در سینه یعنی چی تورو خدا جواب بدین

  8. با سلام جواب آزمايش بنده به صورت زير است اگر لطف كنيد راهنمايي فرماييد ممنون مي شوم. باتشكر
    در بررسي سونوگرافيك به عمل امده از هر دو پستان با پروب ١٢ مگاهرتز:كمپلكس پوستي نماي نرمال داشته و عارضه اي در ان ديده نمي شودلوبول هاي چربي بيضوي شكل و نرمال بوده و اكوژنيسيته انها در حد معمول است نسج فيبروگلاندولارپستانهانسبتا متراكم و اكوژن است
    يك توده ساليد،هيپواكو با چسبندگي به بافت اطراف به ابعاد ٣٣٣٦ م.مبا حدود لوبوله در امتداد ساعت١٢ نسبت به آرئول پستان راست ديده ميشود همچنين يك توده هيپواكو با حدود به ابعاد ١٤١٨م.مدر لبه فوقاني آرئول در ساعت ١٢ در پستان راست ديده ميشودكه مي تواند فيبرو ادنوم باشد تصويري از توده كيستيك و يا بهم ريختگي بافتي درون پستانها ،اكتازي در مجاري شيري و نيز ادنوپاتي در نواحي اگزيلاري دو طرف به چشم نمي خورد ماموگرافي و بيوپسي از توده بزرگ پستان راست توصيه ميشود

  9. باسلام جواب سونوی خواهرم با این شرح بوده : توده سولید هیپو اکوی کوچک در ناحیه فوقانی خارجی پستان چپدر مجاورت آرئولا با احتمال فیبرو آدنوم مشاهده شد . در صورت امکان مشاوره دهید .باسپاس فراوان از شما

    1. سلام نگران نباشید فیبرو ادنوم ها جزء توده های خوش خیم پستان هستند.

  10. سلام خسته نباشید جواب سونوی همسرم نوشته یک توده سالیدهایپوهترواکوبه ابعاد۱۷٫۹٫۲۲mmباحدود لوبوله درساعت۱۲ پستان چپ به فاصله ۱۷cmازنیپل دیده شد لطفا جوابمو بده

    1. سلام باید به پزشک جراح بیماری های پستان مراجعه نمایید تا بررسی دقیق تر صورت بگیرد.

  11. سلام لطفا جواب بدید جواب سونوی مادرم اینه آیا جای نگرانی هست؟خوش خیم و بدخیم بودنش معلوم هست؟هردوپستان اکوی هوموژن mixed fatty glandularداشته درحدساعت۸پستان راست تصویرندول هیپواکویsolidبا حدودirregularبه ابعاد۱۴×۳۲مم درمحیط پستان به فاصله۸سانت از نیپل و ۹مم از سطح پوست
    تصویر سه لنف نود هیپواکو بیشتر تیپ آدنوپاتی اینفلتراتیو به ابعاد۶×۸مم و ۷×۱۵مم و ۷×۲۳مم در ناحیه اگزیلاری راست.
    نتیجه:ندول تیپ اینفلتراتیو پستان راست)BI-RADS=4(بشرح فوق. بیوسی پیشنهاد میشود.

    1. سلام باید به پزشک جراح بیماری های پستان مراجعه نمایند تا MRI درخواست شود.

  12. سلام میشه لطفا راهنماییم کنید استرس تمام بدنم رو بهم ریخته مادرم حدود ۶۵ ساله هستند در جواب سونو گرافی اینطوری نوشتن که : کیست بافت فیبروگلاندولر مناسب سن بیمار است کیسو با حدود لوبوله با ابعاد ۲*۴ در ساعت ۱۱پستان چپ با فاصله ۳cmاز آرئول دیده می شود. تصویر دو ساختار هایپواکو حاوی خط اکوژن در ساعت ۴ و ۸ پستان راست مطرح کننده لنف نود اینترامامری دیده میشود. cluster of microcysts به ابعاد ۲*۴٫۵ در ساعت ۱۰ پستان راست دیده می شود. لیگمانهای کوپر نمای طبیعی دارند. در بررسی پوست، چربی زیر پوستی مشهود نیست. در نواحی آگزیلاری لنف نود هایپواکو دیده نشد.تعدادی لنف نود با نمای راکتیو در نواحی آگزیلاری دوطرف دیده می شود که حداکثر SAD آن ها در سمت راست ۱۰mmو در سمت چپmm 6.5 می باشد. در یکی از لنف نود های سمت چپ افزایش ضخامت فوکال کورتکس لنف نود به دیامتر ۳٫۶mm دیده می شود. ازتون خواهش میکنم حواب بدید خداشاهد دست چپم از استرس بی حس شده خواهش میکنم جوابمو بدید

  13. سلام ۲۷سالمه سونوگرافی سینه گرفتم نوشته ضایعه solidباجدارشارپ به ابعاد mm8*3 درساعت ۱۲پستان راست نزدیک نیپلmildدیلاتاسیون کجاری دررترونیپل هردوپستان وضایعهsolidبه ابعادmm8*6دراگزیلری سمت راست باجدارشارپ.میخواستم بدونم چی خطرناکه ؟

  14. سلام درساعت۱۰به فاصله ی۵سانتی متر از ارئول ضایعه یsolidهایپواکو به ابعاد۱۴*۲۳میلی مترباحدود مشخص بارشدparallelمشاخده میشود
    میخاستم بپرسم باید این توده را باید جراحی کنم؟

  15. سلام جواب سونوی مادرم اینه آیا جتی خطر هست یا ته؟
    تصویر توده های هیپواکو و solid با حدود مشخص و دارایposterior acoustic enhancement با ابعاد۱۳×۷mmدر حاشیه آرئول ساعت ۱۱
    ۱۱×۸mm در حاشیه آرئول ساعت ۴ مشاهده شدند که به نفع ایران آندومهتی انی نواحی می باشند
    البته مادرم قبلا کوردیو کارسینوما ی گردنه ی رحم داشتند ممنون میشم اگه جواب بدید

  16. سلام هفته پیش سونو از سینه انجام دادم که توی سونو گزارش شده تصویر کانون هیپواکو با حدود ماکرولوبوله به دیامتر ۱۰*۳ م م حاوی کانون های اکوژن ظریف داخلی در ساعت ۲ پستان راست به فاصله ۱۰ م م از سطح پوست و ۳۰ م م از نیپل مشهود است که مطرح کننده فیبرو آدنوما یا تغییرات میکروکلسیفیه یا complicate cyst میباشد و کانون دیگر بدون کانونهای اکوژن داخلی به دیامتر ۱۱*۴ م م در ساعت ۱۰ پستان راست در مجاورت آرئول رویت شد،اینا یعنی چیز خطرناکیه؟خیلی نکرانم لطفا جواب بدید ممنون

    1. سلام خیر جای نگرانی وجود ندارد توده خوش خیم است.

  17. سلام هفته پیش سونو از سینه انجام دادم که توی سونو گزارش شده تصویر کانون هیپواکو با حدود ماکرولوبوله به دیامتر ۱۰*۳ م م حاوی کانون های اکوژن ظریف داخلی در ساعت ۲ پستان راست به فاصله ۱۰ م م از سطح پوست و ۳۰ م م از نیپل مشهود است که مطرح کننده فیبرو آدنوما یا تغییرات میکروکلسیفیه یا complicate cyst میباشد و کانون دیگر بدون کانونهای اکوژن داخلی به دیامتر ۱۱*۴ م م در ساعت ۱۰ پستان راست در مجاورت آرئول رویت شد،اینا یعنی چیز خطرناکیه؟خیلی نکرانم لطفا جواب بدید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *