كيست سينه و بارداری/ آیا بارداری با وجود کیست سینه خطرناک است؟!

با وجود کیست سینه بارداری خطرناکه؟!

سلام کیست سینه خوش خیم دارم و ناخواسته باردار شدم می خواستم بدونم کیست سینه در بارداری خطرناکه؟ نباید باردار می شدم؟؟ کیست سینه چه تغییری می کنه در دوران بارداری؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

اگر کیست ساده سینه دارید و از این جهت اطمینان دارید؛ نگرانی خاصی در دوران بارداری وجود نخواهد داشت. اما به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری ممکن است کیست شما بزرگتر و دردناک تر شود. با مشورت پزشک می توانید برای کاهش درد ویتامین e مصرف کنید.

كيست سينه و بارداري

همچنین ممکن است در دوران بارداری کیستهای سینه، تولید شده و رشد کنند و قبل از بارداری کیستی وجود نداشته باشد.

شایعترین توده‌های پستان در زنان باردار عبارتند از:

۱- کیست سینه – کیسه‌های پر شده با مایع

۲- گالاکتوسل – کیسه‌های پر شده با شیر

۳- بافت فیبروآنتیوم

تغییر در اندازه توده‌های پستانی در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی رخ می دهد. اگرچه اکثر توده‌های پستانی در زنان باردار خوش خیم هستند، اما در صورت مشاهده آن‌ها بایستی با پزشک خود در میان بگذارید. تصورنکنید که ایجاد توده پستانی یک تغییر طبیعی در بارداری است، و اجازه ندهید که پزشک بدون معاینه و بررسی بیشتر از آن بگذرد.

پزشک باید اندازه و موقعیت کیست، نرمی یا سختی آن و اینکه آیا توده حرکت می‌کند یا نه، را بررسی کند. توده پستانی می‌تواند یک کیست پر از مایع یا یک توده جامد باشد. اگر متحرک باشد و به دیواره قفسه سینه متصل نباشد، ممکن است یک کیست یا تومور خوش خیم بنام فیبروآنتیوم باشد.

پزشک گاهی اوقات، با معاینه سرپایی می‌تواند وجود کیست سینه را تشخیص دهد. سونوگرافی مرحله بعدی تشخیص است. در سونوگرافی مشخص می‌شود که توده پستانی کیست خوش خیم و یا تومور جامد است. گاهی اوقات با سوزن از توده نمونه برداری (بیوپسی) می‌شود تا تعیین شود که درون توده‌ مایعی وجود دارد (کیست سینه) یا خیر.

اگر سونوگرافی دقیقا مشخص نکرد که توده از چه نوعی است، مرحله بعدی انجام ماموگرافی است. از آنجایی که ماموگرافی با استفاده از پرتو ایکس انجام می‌شود، برای بسیاری از زنان باردار ممکن است نگران کننده باشد. نگران نباشید، زیرا بدن شما در هنگام ماموگرافی به طور صحیح از تابش پرتو ایکس محافظت می‌شود و خطر تابش پرتو ایکس به جنین وجود ندارد. البته پیش از انجام آزمایش حتما تکنسین پرتو ایکس را از بارداری خود آگاه سازید.

اما به دلیل بروز تغییرات در پستان‌ها، تا ۲۵ درصد از تمام ماموگرافی‌های گرفته شده در دوران بارداری، نتایج منفی کاذب دارند، به این معنی که حتی اگر سرطان وجود داشته باشد آن نشان نمی‌دهد. به همین دلیل شما نمی‌توانید تنها بر روی نتیجه منفی یک ماموگرافی تکیه کنید.

در طول بارداری برای تشخیص توده‌های پستانی نیاز به بیوپسی برای تشخیص درست است. در بیوپسی، پزشکان با استفاده از یک سوزن مخصوص یا با برش کمی از بافت تحت بی حسی موضعی، نمونه‌ای از توده بر می‌دارند که به جنین نیز آسیبی نمی‌رساند.

روش‌های درمانی کیست سینه کدامند؟
کیست‌های سینه در حالت عادی نیازی به درمان ندارند مگر اینکه بزرگ و دردناک شوند یا ناراحتی‌هایی را برای شخص ایجاد کنند. درمان جراحی در این بیماران معمولا نیاز نیست، مگر در مواردی که شدت درد بیمار زیاد باشد و پزشک مجبور شود قسمتی از ناحیه سینه را که فیبروکیستیک دردناک در آن قرار دارد خارج کند ولی جراحی در سینه‌های فیبروکیستیک بسیار بسیار نادر اتفاق می‌افتد و ۹۹ درصد خانم‌ها به درمان‌های ابتدایی و داروئی پاسخ می‌دهند. علاوه بر درمان پزشکی درمان‌های گیاهی متعددی از جمله موارد زیر هم برای کیست سینه مطرح شده است:

ویتامین E
ویتامین E که مانع از پیری پوست می‌شود و التهاب را فروکش می‌کند، از بروز کیست هم پیشگیری می‌کند. منابع طبیعی این ویتامین شامل اسفناج، تخمه، مغز میوه ماهی ، کدوحلوایی و… است.

ویتامین A
برحسب برخی تحقیقات افزودن مواد غذایی حاوی ویتامین A بهترین راه پیشگیری از ایجاد کیست سینه است. بنابراین به مصرف مواد غذایی طبیعی حاوی این ویتامین روی بیاورید ازجمله سبزی‌های دارای برگ‌های سبز مانند کلم پیچ، زردآلو، طالبی، فلفل دلمه‌ای قرمز.

افزایش میزان مصرف فیبر
کارشناسان می‌گویند استروژن اضافه (هورمون زنانه که در ایجاد کیست نقش دارد) از طریق مدفوع از بدن دفع می‌شود. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد زنانی که هفته‌ای ۳ بار یا کمتر اجابت مزاج دارند نسبت به بقیه بیشتر در معرض خطر مبتلا شدن به کیست سینه قرار دارند. به همین دلیل اتخاذ برنامه غذایی سرشار از فیبر می‌تواند به کنترل استروژن در بدن کمک کند. منابع طبیعی فیبر شامل میوه توتی، گلابی، جو دو سر، دانه کتان و… است.

آب بهترین درمانگر
از نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه گازدار و قهوه پرهیز کنید زیرا علاوه بر افزایش بروز کیست سینه علایم مربوط به آن را نیز تشدید می‌کند. مصرف آب بهترین راه سم‌زدایی از بدن است. آب‌میوه و سبزی که در منزل تهیه می‌شود، بهترین منبع ویتامین، ماده کانی، فیبر و آنتی‌اکسیدان برای بدن است.

کاهش مصرف نمک
نمک بیش‌ از حد در بدن به احتباس آب منجر می‌شود و باعث تشدید کیست یا مستعد شدن فرد به کیست می‌شود. به همین دلیل است که باید روزی کمتر از هزار و پانصد میلی‌گرم نمک مصرف شود. به خوردن میوه و سبزی که به‌ طور طبیعی کم‌نمک است روی بیاورید. همچنین به برچسب مواد غذایی حاضری که خریداری می‌کنید توجه کنید تا در مصرف نمک افراط نشود.

منبع خبر : setare

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.