نکات مهم برای خرید اسباب بازی کودکان زیر ۲ سال!

در چند سال اخیر بازار كشور پر از اسباب بازیهای چینی شده است و والدین هم به مناسبتهای مختلف برای فرزندشان اسباب بازی میخرند ولی چه نكاتی در خرید اسباب بازی لازم است رعایت شود .

***زیر یك سال
كودكان زیر سه ماه مفهوم اسباب بازی را نمیفهمند و نیاز به اسباب بازی ندارند و اشیا را فقط بصورت غریضی چنگ میزنند و ول نمیكنند . بعد از سه ماهگی كودك شروع به شناخت اشیا با دهان میكند و كم كم هر چیزی كه دستش بیاید به سمت دهان میبرد .این حركت نه نشانه گرسنگی است و نه نشانه خارش لثه.بلكه فقط كودك در این سن اشیا را با دهان شناسایی میكند.(در بحث علایم دندان در اوردن تاكید كردیم كه ابریزش دهان در این سن هم بعلت عدم یاد گیری بلعیدن بزاق اضافی است و ربطی به دندان در اوردن ندارد). خوب در این سن چه اسباب بازیی مناسب است.

در این سن اسباب باید قابل شستشو باشد چون كودك اسباب بازی را حتما به سمت دهان میبرد. پس اسباب بازیهای پلاستیكی البته پلاستیك نو (پلاستیك كهنه نباشد) بهتر از پارچه ایست.

دوم اینكه اسباب بازی این سن باید اندازه اش طوری باشد كه نه انقدر بزرگ باشد كه كودك نتواند انرا بگیرد باشد و نه انقدر كوچك باشد كه كامل در دهان كودك جا شود.اسباب بازیهای كوچك كه در دهان كودك جا میشود مانند تیله در این سن خطر اسپیراسیون (پریدن در گلو و خفگی) دارد حتی قطعات اسباب بازی هم باید یكپارچه باشد مثلا ماشین اسباب بازی كه چرخ ان با گاز زدن كودك جدا میشود و در دهان جا میشود هم میتواند خطرناك باشد.

کودکان در این سنین زمانی که اسباب بازی را بدست میگیرند و هیجان زده میشوند و انرا محکم تکان میدهند که به سر و صورتشان میخورد و بنابراین اسباب بازیهای نوک تیز و دارای قطعات نوک تیز خطر اسیب به چشم کودک دارد.

***سنین بعد از یک سالگی

در بعد از یک سالگی موقع خرید اسباب بازی صرفا به شیک بودن و گران بودن اسباب بازی نباید توجه نمود. بلکه باید به ایجاد حس خلاقیت کودک توجه نمود. بعنوان مثال یک ماشین اسباب بازی کنترل دار با تمام امکانات را با یک ماشین اسباب بازی که قطعات ان با پیچ مهره پلاستیکی جدا میشود و کودک باید مانند پازل انرا مجدد سر هم کند. قطعا دومی خلاقیت کودک را بیشتر بر انگیخته میکند.
در این سنین بعضی عروسکهای پارچه ای و پشمی سبب سرفه های الرژیک میشوند که باید در خرید انها دقت کافی نمود
اسباب بازی های اجتماعی بسیار بهتر از اسباب بازی هی فردی سبب رشد روحیه اجتماعی کودک میشود.به عنوان مثال یک عروسک بسیار پیشرفته با قابلیتهای گریه و خنده و… را با یک تعداد لوازم خانگی اسباب بازی مانند ظرف و گاز و… را مقایسه کنید.

عروسک اول بعد از چند ساعت برای کودک عادی میشود ولی با ظروف اسباب بازی کودک ساعتها خاله بازی میکند و تفکر اجتماعی اش رشد میکند.

در سنین بعد از دو سالگی پازل یکی از اسباب بازیهایی است که بخوبی سبب تقویت حس خلاقیت کودک میشود.
در تمامی سنین اسباب بازیهای گروهی بهتر از فردی است.

مثلا منچ که یک بازی گروهی است بهتر از اسباب بازیهای فردی است.
کتابهای عکس دار جهت حفظ خلاقیت کودک و اشنایی با اسامی اشیا مفید است .

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *