نزديكی در ماه هشتم بارداری اشکالی داره؟!

ماه هشتم بارداری هستم و می خواستم بدونم نزدیکی در این ماه برای جنین ضرر داره و یا ممکنه باعث پاره شدن کیسه آب و زایمان زودرس بشه؟

نزديكي و دخول در ماه هشتم بارداری، در صورتی که یک بارداری نرمال و بدون مشکل داشته باشید اشکالی ندارد و مشکلی برای شما و جنین ایجاد نمی کند اما پوزیشن شما باید طوری باشد که به شکمتان فشار وارد نکند.

آیا رابطه‌ی جنسی باعثِ القای زایمان و زایمانِ زودرس می‌شود؟

به‌طورِ کلی، انقباضاتِ ناشی از اُرگاسم با انقباضاتِ حینِ زایمان متفاوت است. با این وجود طبقِ یک اصل احتیاطی، بعضی از پزشک‌ها توصیه می‌کنند که زوج‌ها در هفته‌های آخرِ بارداری از رابطه‌ی جنسی اجتناب کنند. آن‌ها بر این باورند که ترکیباتی به نامِ پروستاگلاندین‌ها در مَنی وجود دارند که انقباضاتی را در رحم تحریک می‌کنند. یک استثنا در این مورد وجود دارد؛ آن هم در موردِ خانم‌هایی است که از موعدِ زایمان‌شان گذشته و خواهانِ القای زایمان هستند. از آن‌جایی که ژلِ موردِ استفاده برای آماده شدنِ دهانه‌ی رحم حاوی پروستاگلاندین است، بعضی از پزشک‌ها برای اثباتِ ادعای خود بر این واقعیت استناد می‌کنند ولی سایرِ پزشک‌ها رابطه‌ی میانِ مَنی و زایمان را در حدِ نظریه می‌دانند و بر این باورند که رابطه‌ی جنسی زایمان را تحریک نمی‌کند و ارگاسم انقباضاتی متفاوت با زایمان دارد.

در چه شرایطی رابطه‌ی جنسی در بارداری ممنوع است؟

معمولاً پزشک در صورت مشاهده‌ی موارد پُر خطرِ زیر در شما، اجتناب از رابطه‌ی جنسی را توصیه می‌کند:

 خطرِ سقط جنین یا داشتن سابقه‌ی سقط جنین

فرد در خطر زایمان زودرس باشد (شروعِ انقباضاتِ زایمانی قبل از هفته‌ی ۳۷ام بارداری)

خونریزی، ترشح و گرفتگی بدون علتِ مشخص در ناحیه‌ی واژن

نشت مایع از کیسه‌ی آمنیوتیک و یا پارگیِ کیسه‌ی آمنیوتیک

باز شدن زودرس دهانه‌ی رحم

پایین بودن بیش از اندازه‌ی جُفت در رحم

 چند قلویی (دو قلو، سه قلو وِ…)

در نظر داشته باشید وقتی پزشک در مورد دوری از رابطه‌ ی جنسی در دوران بارداری صحبت می‌کند در بردارنده‌ی هر عملی است که منجر به ارگاسم یا تحریک می‌شود و نه تنها دُخول.

تجربه‌ی هر زن هنگامِ بارداری متفاوت است. همان‌طور که احساسات‌ در مورد رابطه‌ی جنسی فرق دارد. میلِ جنسیِ برخی از خانم‌ها در این دوران از بین می‌رود ولی در عده‌ای دیگر افزایش می‌یابد و در دورانِ بارداری بیشتر تحریک می‌شوند. البته این مسئله کاملا طبیعی است که در دورانِ بارداری، با تغییرات فیزیکی، میلِ جنسی نیز کم و زیاد شود.

توصیه می‌کنیم که خانم‌های باردار، احساساتِ خود را با همسرشان در میان بگذارند؛ ممکن است در این دوران مجبور به امتحان کردنِ حالت‌های مختلفِ نزدیکی شوید و تا حالتِ مناسبِ خود را پیدا کنید مخصوصا در هفته‌های پایانیِ بارداری، باید موقعیتی را انتخاب کنید که هم راحت و هم تحریک کننده باشد. توجه داشته باشید که بعد از ماهِ چهارمِ بارداری از خوابیدن به پشت هنگامِ رابطه‌ی جنسی خودداری کنید تا عروق اصلیِ خونرسان به جنین تحتِ فشار قرار نگیرند. 

یکی از حالت‌های مناسب، خوابیدن به پهلو است و مثل همیشه، اگر از سابقه‌ی جنسیِ زوج خود مطمئن نیستید از کاندوم استفاده کنید؛ بارداری، شما را از بیماری‌های مقاربتی مانند ایدز وهرپس مصون نمی‌کند و این بیماری‌ها برای جنین نیز آسیب‌رسان هستند.

رابطه‌ی جنسی بعد از بارداری

شش هفته‌ی اول بعد زایمان را دوران پس‌ از زایمان می گویند که احتمالا در این دوران، به دلایلِ زیر، میل به رابطه‌ی جنسی در خانم‌ها کم می‌شود یا از بین می‌رود:

بهبود از یک جراحت (جراحت واژن به دنبال زایمان طبیعی)
بهبودی از زخم حاصل از سزارین
خونریزیِ طبیعی بعد از زایمان که به‌ طور معمول ۴ تا ۶ هفته به طول می‌انجامد.
کوفتگیِ بعد زایمان یا هنگام زایمان
نیازِ نوزاد به مراقبت و توجه
تغییراتِ سطح هورمون‌ها
دردناک شدنِ سینه ها به دنبال شیردهی
مشکلاتِ روحی مثل افسردگیِ بعد از زایمان، اضطرابِ ناشی از مادر شدن، مشکلات مرتبط با پدر و فرزند

به طور کلی، رابطه‌ی جنسی بعد از بهبود جراحت و التبام بافت واژن ایمن و بی‌خطر است. معمولا بهبودی تا شش هفته طول می کشد. غالبا پزشک‌ توصیه می‌کند که دخول حداقل شش هفته بعد زایمان انجام شود و البته آمادگیِ کاملِ روحی و راحتیِ جسمی به همان انداره مهم است.

با توجه به استرسِ ناشی از فرزند داری، ممکن است بازگشت کامل به رابطه‌ی جنسی سابق تا یک سال به طول انجامد. بنابراین خانم و آقا هر دو باید صبور باشند. 

منبع خبر : مطلب تکمیلی از salamooz

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *