خوردن بامیه سبز برای دیابت بارداری مفیده؟!

مصرف بامیه خورشتی سبز برای دیابت بارداری مفید است و قند خون را کاهش می دهد. نتایج تحقیقات نشان داده است که در موش‌هایی که بامیه می‌خوردند، ۲۸ روز بعد قند خون کاهش یافته است.

دیابت نوع ۱ و ۲ را می توان از طریق اصلاح برنامه غذایی، تجویز داروهایی همچون متفورمین و انسولین تزریقی کنترل کرد. تعداد زیادی از افراد مبتلا به دیابت علاقه دارند، برای درمان بیماری خود از مواد غذایی طبیعی و گیاهی استفاده کنند. از همین رو نام بامیه به عنوان یک گیاه خوراکی مطرح است. در طب سنتی شرقی، از برگ ها و میوه‌ی بامیه به عنوان تسکین دهنده‌ی درد، مرطوب کننده ی پوست و نیز برای درمان اختلالات ادراری استفاده می‌شود. طبق مطالعات اخیر، بامیه ممکن است با کاهش سطوح قند خون در برخی افراد، علائم بیماری دیابت را کاهش دهد. تحقیقات در مورد اثرات این گیاه هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، اما نتایج امیدوار کننده است.

مواد مغذی موجود در بامیه و مزایای آن‌ها در بارداری:

۱) پتاسیم: یک ماده معدنی و یک الکترولیت است. پتاسیم به انقباض عادی عضلانی، ریتم قلب، فشار خون، هضم، تعادل PH و غیره کمک می‌کند. از آن جا که بدن پتاسیم را تولید نمی‌کند، باید از طریق رژیم غذایی پتاسیم مورد نیازتان را بدست آورید، البته باید اطمینان حاصل کنید که مصرف سدیم شما نیز متعادل است.

۲) فولات: یکی از ویتامین های گروه B است، در ساخت گلبول‌های قرمز و ساخت و تعمیر DNA نقش دارد. کمبود فولات می‌تواند منجر به کم خونی شده و دریافت اکسیژن توسط سلول ها را کاهش دهد. یکی از مهم ترین مزایای فولات، جلوگیری از مشکلات زایمانی است.

۳) کلسیم: در استخوان‌ها ذخیره می‌شود، با ویتامین D همکاری می‌کند تا از شکننده و آسیب پذیر شدن استخوان‌ها جلوگیری کند.

۴) ویتامین K: ویتامین K ویتامین محلول در چربی است که نقش مهمی در محافظت از قلب، ساختن استخوان‌ها، متعادل ساختن سطوح انسولین و لخته شدن صحیح خون ایفا می‌کند. ویتامین K می تواند به جلوگیری از بیماری های قلبی، پوکی استخوان، دیابت و انواع مختلف سرطان و حتی بیماری آلزایمر کمک کند.

۵) ویتامین C: این آنتی اکسیدان قوی، طول و شدت سرماخوردگی را کاهش می‌دهد و برای تولید کلاژن، که فراوان ترین پروتئین پستانداران است و پوست و بافت‌های شما را قوی و انعطاف‌پذیر نگه می‌دارد، به کار می‌رود. کمبود ویتامین C سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می‌کند.

اثرات بامیه در بیماری دیابت:

دیابت اغلب می‌تواند با افزایش هورمونی به نام انسولین و دیگر درمان‌های پزشکی به خوبی مدیریت شود. با این حال، برخی از افراد مبتلا به دیابت، از تزریق منظم انسولین خودداری می‌کنند و داروهای دیابت نیز روی همه‌ی بیماران تاثیرگذار نیست. توجه داشته باشید تا کنون، تحقیقات تنها تاثیرات بامیه بر قند خون حیوانات را بررسی کرده‌اند. بدن انسان با برخی حیوانات شباهت دارد، اما به این معنا نیست که نتیجه همه‌ی تحقیقات حیوانی، برای انسان ها نیز موثر باشد. حال به بررسی چند مکانیسمی که بامیه از طریق آن‌ها به کنترل دیابت و علایم آن کمک می‌کند، می‌پردازیم.

افزایش جذب قند توسط عضلات:

ماده‌ای به نام میریستین در بامیه و بعضی غذاهای دیگر مانند شراب قرمز و چای وجود دارد. محققان میریستین را از بامیه جدا کرده و سپس آن را به موش‌های صحرایی تزریق کردند. این کار، جذب قند را در عضلات موش‌ها افزایش داد و از این طریق قند خون آن ها کاهش یافت. یک مقاله به نام Food Science and Human Wellness نیز در سال ۲۰۱۲ نشان داد، میریستین باعث کاهش قند خون می‌شود. این مقاله معتقد است که میریستین همچنین ممکن است دیگر عوامل خطر ابتلا به دیابت را نیز کاهش دهد.

کاهش میزان قند خون پس از خوردن غذا:

 مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۱ در ISRN منتشر شد، ارتباط بین بامیه و کاهش میزان قند خون، پس از غذا خوردن را نشان داده است. به نظر می‌رسد بامیه اثر بخشی متفورمین را نیز کاهش دهد، بنابراین نباید هم زمان با مصرف این دارو خورده شود.

سطوح قند خون پایین‌تر:

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در مجله ی Pharmacy Bio allied Sciences منتشر شده است، ارتباط بین خوردن بامیه و کاهش قند خون را نشان می‌دهد. محققان، قند خون موش های مبتلا به دیابت را ۱۴ روز در یک سطح نگه داشتند، سپس به موش ها به ازای هر کیلوگرم وزن بدنشان، ۲۰۰۰ میلی گرم عصاره‌ی بامیه ی پودر شده دادند. نتایج نشان داد که در موش‌هایی که بامیه می‌خوردند، ۲۸ روز بعد قند خون کاهش یافت.

همانطور که متوجه شده‌اید، تحقیقات پیرامون اثرگذاری بامیه بر دیابت هنوز به نتیجه نهایی و قطعی نرسیده است، بنابراین نمی‌توان با قطعیت حکم صادر کرد. با این وجود اگرحتی اگر ثابت شود که بامیه برای مبارزه با دیابت ناکارآمد است، این گیاه باز هم می تواند یک میان وعده‌ی سالم برای افراد دیابتی باشد. یک سهم از میان وعده‌ی صد گرمی بامیه فقط ۳۰ کالری دارد، اما مزایای تغذیه‌ای بسیاری را برای شما به همراه خواهد داشت.

منبع خبر : برگرفته از salamooz

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *