موارد منع مصرف شیر مادر/ چه نوزادانی نباید شیر مادر بخورند؟

موارد منع استفاده از شیر مادر

در چه مواردی مصرف شیر مادر ممنوعیت دارد؟
و در یک نوزاد سالم و رسیده که مادری سالم و با شیر کافی دارد معمولا دلیلی برای محروم کردن کودک از شیر مادر وجود ندارد ولی گاهی ممکن است عللی از طرف مادر با کودک، قطع شیر مادر را به طور موقت یا دایم ایجاب نماید. در این شرایط خاص، باید از شیر دیگری که معمولا شیر خشک است استفاده نمود.

موارد منع مصرف شیر مادر

علل مربوط به نوزاد :

– ناهنجاری های مادرزادی لب و دهان از قبیل لب شکری، باز بودن کام و کوچک بودن چانه به طور مادرزادی که در این موارد نوزاد نمی تواند نوک پستان و تمام هاله پستان را در دهان بگیرد و در مکیدن شیر دچار اشکال می شود.

– در زمان ابتلای کودک به بیماری های حاد و شدید ممکن است تغذیه از پستان برای کودک مشکل باشد که در این صورت باید به طور موقت شیر را دوشید و به کودک داد.

علل مربوط به مادر :

– آبسه چرکی پستان: (در صورتی که عفونت پستان، به خوبی درمان نشود ممکن است به آبسه کردن بینجامد که عارضه ای جدی و دردناک است و سریعا باید توجهات پزشکی اعمال شود. با دستور پزشک ممکن است قطع موقتی شیردهی از پستان مبتلا، لازم باشد)

– عفونت پستان ( ماستیت) : علایم عفونت پستان یا ماستیت، مشابه ورم پستان است. یعنی پستان، قرمز، حساس، دردناک و پر از شیر است. علاوه بر این ها تب و لرز و علایم دیگر نیز وجود دارد. در این حالت نباید شیردهی قطع شود و مراجعه به پزشک ضروری است.

– سل فعال ریوی

بیماری های عفونی حاد و شدید از قبیل حصبه

– بیماری های عمومی و ضعیف کننده مانند کم خونی شدید، سرطان پیشرفته، نارسایی قلبی، ناراحتی های مزمن کلیه، عفونت خونی و…..

– بیماری های مغز و اعصاب به خصوص صرع

– اختلالات روانی شدید و رفتار غیر طبیعی مادر

– مصرف برخی از داروها توسط مادر

ذکر این نکته لازم است که کسب نظر و تأیید پزشک در کلیه موارد منع شیر مادر به طور موقت یا دایم، ضروری است.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. ‍ تب بعد از زایمان؛ گاهی تا سه یا چهار روز بعد از زایمان ممکن است مادران دچار تب بصورت تب بالا یا خفیف شوند.

    ? علل :
    عفونت محل زخم+عفونت های ادراری +تب شیر .
    ?در صورتی که تب دارای علائم دیگر مانند قرمزی محل زخم و یا ترشح باشد که باید سریعا جهت بررسی مراجعه کنند.

    ?در مورد تب شیر باید سینه های مادر مورد معاینه قرار بگیرد تا چنانچه تورم سینه یا عفونت سینه تشخیص داده شود باید درمان آنتی بیوتیکی برای مادر انجام شود.

  2. ?آیا ممنوعیت دارویی در دوران شیر دهی وجود دارد؟
    ?«مصرف داروهای سرما خوردگی ،آنتی بیوتیک ها، مسکن ها در دوران شیردهی ممنوعیتی ندارد، داروهایی که محدود است و مصرف آنها ممنوعیت دارد نظیر ترکیباتی مانند بروموکریپتین که در قطع شیر تجویز می شوند مادر نباید مصرف کند .»
    ?«مکمل های ویتامینی در صورت نیاز اگر مصرف شود بسیار بجا و تاثیر گذار است،اما معمولا اگر تنوع غذایی زیاد باشد نیازی به مصرف مکمل هایی ویتامینی نیست?در موارد استثنایی ممکن است مصرف ویتامین های گروه ب مثل ب۶ ،ب۱۲ و ویتامین آ ،ویتامین د اگر مادری به مقدار کافی در معرض نور خورشید نباشد نیاز باشد.»
    ?«مصرف اسید فولیک قبل و طی دوران بارداری نیاز است اما در دوران شیردهی به طور اخص نیازی به مصرف اسید فولیک نیست مگر در مواردی که ضرورت به مصرف وجود داشته باشد.
    ?هم چنین مصرف الکل و نیکوتین نیز در دوران شیر دهی ممنوع است.»??

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *